Betaald parkeren in heel Utrecht stap dichterbij: zie hier wanneer jouw wijk aan de beurt is Betaald parkeren in heel Utrecht stap dichterbij: zie hier wanneer jouw wijk aan de beurt is

Betaald parkeren in heel Utrecht stap dichterbij: zie hier wanneer jouw wijk aan de beurt is

Betaald parkeren in heel Utrecht stap dichterbij: zie hier wanneer jouw wijk aan de beurt is
Archieffoto
Vanaf volgend jaar wil de gemeente beginnen met het invoeren van betaald parkeren in heel Utrecht. Het is niet zo dat automobilisten vanaf dat moment overal in de stad moeten betalen. Het proces is opgedeeld in drie blokken en zoals het er nu uitziet geldt in 2034 overal in Utrecht betaald parkeren.

Vanaf volgend jaar wil de gemeente beginnen met het invoeren van betaald parkeren in heel Utrecht. Het is niet zo dat automobilisten vanaf dat moment overal in de stad moeten betalen. Het proces is opgedeeld in drie blokken en zoals het er nu uitziet geldt in 2034 overal in Utrecht betaald parkeren.

Betaald parkeren in de hele gemeente Utrecht, ook in gebieden als Haarzuilens, polder Rijnenburg en Overvecht. Als het aan het college van B&W ligt moet iedereen eraan geloven. De ruimte in Utrecht is schaars en geparkeerde auto’s nemen veel ruimte in beslag, daarom zou het logisch zijn dat de gebruikers er ook voor gaan betalen. Sowieso ziet het college graag dat er minder auto’s komen. Door het invoeren van betaald parkeren in de hele stad moet het autogebruik ontmoedigd worden en de ruimte rechtvaardiger verdeeld worden.

Het plan is om in de komende jaren elk jaar bij zo’n 10.000 adressen betaald parkeren in te voeren. Als eerste zijn de Bokkenbuurt, Grauwaart, Voordorp, Ondiep, Oog in Al, Kanaleneiland, Groenewoud, Papendorp en het noordelijk deel van Hoograven aan de beurt. In deze wijken moet betaald parkeren worden ingevoerd tussen 2024 en 2025.

Vervolgens moet ook in de wijken die wat verder van het centrum liggen betaald gaan worden voor het parkeren. In de tweede fase tot en met 2030 gaat het om de wijken in het oosten van de stad, het zuiden van Overvecht en Zuilen en een groot deel van Leidsche Rijn. Tot slot wordt in de jaren 2030-2034 ook betaald parkeren ingevoerd in de meest noordelijk en westelijk gelegen wijken.

Tekst loopt door onder afbeelding

Bron: Gemeente Utrecht

Forensen

In de meeste wijken gaat betaald parkeren alleen gelden op maandag tot en met vrijdag van 6.00 tot 11.00 uur in de ochtend. Op deze manier wil de gemeente voorkomen dat forensen in de woonwijken parkeren. Tegelijkertijd hoeven mantelzorgers, oppasopa’s en -oma’s, of bezoekers van winkels en sportvoorzieningen niet of in elk geval minder de portemonnee te trekken.

Bewoners kunnen een parkeervergunning aanvragen. Voor de meeste wijken zal voor de eerste auto het laagste tarief gelden (dit jaar is dat ongeveer 12 euro per maand). Er is ook een bezoekersregeling, zodat bezoek met korting kan parkeren.

Met de door het college gepresenteerde aanpak wordt het voornemen van GroenLinks, D66, PvdA, Student & Starter en ChristenUnie om in heel de gemeente parkeerbelasting in te voeren concreet. Inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad kunnen de gemeente tot en met 5 mei laten weten wij zij van de plannen vinden. Het college zegt de reacties te verwerken in de definitieve aanpak. Uiteindelijk gaat ook de gemeenteraad nog naar het plan kijken.

Gekoppelde berichten

55 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Heerlijk. Ruimte voor 2 auto’s op de eigrn oprit. Wat mij betreft kan het nirt snel genoeg. Parkeren en autorijden moet veel duurder worden. Mensen die niet voldoende verdienen kunnen geen huis in utrecht kopen. Die gaan dan buiten de stad wonen in gemeentes waar parkeren nog wel gewoon gratis of betaalbaar is. Een prachtige win-win. In utrecht uitsluitend inwoners met veel geld die prima kunnen betalen voor de eventuele auto(s). En voor de minderbedeelden een woning in de regio met gratis plek voor de auto.

  2. Ton Simon

    Waarna die forensen gaan parkeren bij de NS stations waar wel gratis geparkeerd kan worden: Maarssen (Lage Weide) en Bunnik (Rijnsweerd en het Science Park) met name. Immers, vandaar uit is er ook prima openbaar vervoer naar die bestemmingen. Zo jagen we bewoners op kosten (€ 12 euro per maand = € 144 per jaar) en loopt de gemeente Utrecht binnen (100.000 x 144 euro = pak ‘m beet € 14½ miljoen), terwijl het probleem naar de buren van de gemeente Utrecht wordt verplaatst. Als ik provinciebestuurder was zou ik hier wat van vinden….

  3. W

    @jdv: hahaha leidsche Rijn beschouw ik niet als Utrecht hoor… met je oprit!

  4. Sjaak

    @Ton: uitmuntend plan dit! Auto’s buiten de stad parkeren en vervolgens met OV de stad in. Provincie ook spekkoper want gaat over het OV. Win-win-win-situatie!

  5. JdV

    @W: haha, gelukkig woon ik niet in LR. Jammer maar helaas, u faalt wederom.

  6. Scherpschutter

    Duidelijk. Links heeft dus kennelijk toch geen enkel principieel probleem met de auto. Het werkelijke probleem van links is dat links vindt dat u extra geld aan links moet betalen voor iets dat u reeds betaalde via wegenbelasting…

    Een jaarlijkse storting in de linkse pretkas van D66 en GroenLinks en dan lullen ze immers helemaal nergens meer over…Gewoon wat smeermiddel in de linkse zak. En daar krijgt u dan vermoedelijk ook nog eens extra-inclusieve groepen podiumkunstenaars voor terug, die over unieke gaven beschikken, zoals het alfabet achterstevoren kunnen opboeren! Zoiets….

    *kijkt naar het erf met ruimte voor 20 auto’s en lacht zich de ballen uit de broek*

  7. UTRECHTER

    Als inwoner en werkende in Utrecht mag ik dus dubbel betalen. Ik woon aan de ene kant en werk aan de andere kant van Utrecht. OV is niet echt een goede optie aangezien ik dan een uur extra reistijd heb. Dus wordt ik dubbel genaaid als Utrechter

  8. Rob van Rob en Nico

    Hoeveel krijg dan je betaald per uur en wie kan ik daarover bellen?

  9. R sliedrecht

    Niet er mee eens .
    Asociaal gemeente utrecht.
    De oudjes zijn dan weer de dupe.
    Die weer op onkosten jagen .
    In deze moeilijke tijd.12 euro is best veel pm.
    Waanzin

  10. Rob H.

    En voor diegenen, die nu weer roepen “autootje pesten”; op eigen grond mag u zoveel mogelijk auto’s kwijt, als u wilt.

  11. D

    belachelijk t leven is al zo duur aan het worden en nu mensen nog meer op kosten jagen echt nederland is gek geworden

  12. Pocoyo

    Het geld voor linkse hobbyprojectjes moet toch ergens vandaan komen ? Nu ze het daadwerkelijk invoeren gaan ze het jaarlijks indexeren & verhogen om mensen te straffen die een auto hebben. Waar halen de mensen toch het lef vandaan om een auto te rijden ?

  13. Sander

    Scherpschutter stelt binnenkort z’n 20 parkeerplaatsen gratis ter beschikking.

  14. FH

    Deze maatregel is sws niet to the point (wat is het probleem, wat is een elegante oplossing). Veel is al gezegd. Hoofddoel van deze eerste regel lijkt nu: de burgers als kikkers in groepjes in emmers halfwarm water gooien, met de hoop dat zo niet een groot aantal direkt, sterk beleid van kwaliteit eist.

  15. Ricard

    Prima plannen en fijn dat dit nu snel duidelijk wordt. Lange tijdslijn, dus prima alles op in te regelen (parkeervergunningen, P&R’s etc.). Er volgens mij al wel plannen voor parkeerhubs, maar ik zou daar nog wel graag meer over willen zien. Kunnen mensen straks nog gratis of tegen lage kosten in een hub aan de rand van de stad parkeren?

  16. Leon

    Heel goed. De ruimteverspilling van de autoverslaafden mag stevig belast worden.

  17. Wies

    Nu €12 voor een eerste vergunning. In 2030? Weer een belastingknop waar de gemeente aan kan draaien.

  18. Niet mijn bestuur

    Ben benieuwd of de kosten dan omlaag gaan in mijn wijk waar het nu al zo’n 28 EUR per maand kost.
    En de afgelopen jaren elk jaar zo’ 25% duurder geworden is.

  19. Bart van Dam

    is er ergens een plaatje met wat duidelijkere grenzen van de gebieden. Dit lijken wat willekeurig getrokken witte lijntjes die ik op een kaart van Utrecht niet echt kan identificeren

  20. Silvia

    Goede reden om helemaal niet meer naar Utrecht te gaan.
    Je zal er wonen met hun woke linkse bestuur.

  21. Ruben

    Supergoed idee dit, wat mij betreft gewoon heel Utrecht nog dit jaar!

    @UTRECHTER pak gewoon lekker de fiets om van de ene kant van Utrecht naar de andere te gaan. Goed voor jezelf, goed voor de stad, goed voor andere Utrechters.

  22. Rutger

    In 2026 weer gemeenteraads verkiezingen, dan is het voor Lunetten, Overvecht, Leidsche Rijn, Vleuten de Meern etc. nog te voorkomen.

  23. HenQ

    Mensen zoals @robh, @leon zijn kennelijk nog jong, NGO baantje naast een station en de Ekko waar-ie op de fiets heen kan, geen kinderen, niet slecht ter been, werkt niet op een industrieterrein in de provincie en heeft geen familie en vrienden aldaar. Je hebt geen auto omdat je milieu-masochist bent, lui bent of graag vanuit je stilstaande auto naar je voorganger kijkt.

    Mensen vloeien vanzelf over als je een goed alternatief biedt. Dus OV wat het dorpse niveau allang ontstegen is zoals in A’dam en Rdam, dat ga je niet dictatoriaal forceren zoals in Utrecht. Autootje pesten blijft autootje pesten.

  24. Wim Vreeswijk

    De gemeente Utrecht ontvangt jaarlijks een inwonertal gerelateerde uitkering uit het gemeentefonds van de rijksoverheid van vele honderden miljoenen euro’s. In hoeverre is het mogelijk om de hele stad vrij te stellen van betaald parkeren en verbalisanten waardoor ook de koopkracht bij vele Utrechters ongetwijfeld zal toenemen ! Beter ten hele gekeerd dan gedwaald zoals nu het geval dreigt.

  25. Ted Danson

    @Sander: waar Scherpschutter woont wil geen hond parkeren.

  26. Rene

    Wat een irritante lui hier zeg.

  27. Jeroen

    Man man man wat een autohaat weer. Fijn voor de werkende medemens die niet met het ov kan. Blij dat ik dat linkse griebushol heb verruild voor een plek met ruimte en niet van die opzichtige auto haat. En genoeg ruimte om fatsoenlijk te parkeren.

  28. Lgt.

    Mensen niet mopperen dat u wordt uitgekleed door uw eigen gekozen Linkse zakkenvullers.
    Naast de maandelijkse wegenbelasting, de opcenten voor de Provincie wil nu ook het stadsbestuur u een poot uitdraaien.
    Stem vooral Links, Groen Links en D66.
    Hoe dom kun je zijn.

  29. FH

    @Rutger. Er zijn ook gemeenten die inwoners een symbolische prijs vragen voor parkeerkaart voor 1 auto en ook korting bij elders in de stad parkeren. En buiten de kern gratis parkeerterreinen.
    Is er hier 1 partij met andere kijk bierbij?

  30. kees

    Als je 12 euro voor parkeren te veel vind is een auto wellicht sowieso te duur voor je

  31. Realist

    Het draait alleen maar om geld, dat is namelijk hard nodig om de links ideologische bubbel in stand te houden.

  32. Koel Hoofd

    “Door het invoeren van betaald parkeren in de hele stad moet het autogebruik ontmoedigd worden en de ruimte rechtvaardiger verdeeld worden.”
    Dat autogebruik ontmoedigen komt gewoon neer op discriminatie, de minderrijke mensheid mag niet autorijden.

    Dus wat wordt er hier precies bedoeld met “de ruimte rechtvaardiger verdelen”?
    Ons stadsbestuur bestaat immers uit GL/PvdA, D66. Partijen die het zowel landelijk als op Europees niveau het volkomen normaal vinden om mensen hun private bezit, hun leefomgeving en hun toekomst af te nemen vanwege groen gewassen politieke prestige. Wat deze partijen de afgelopen jaren hier in Utrecht hebben gepresteerd liegt er ook niet om: steeds meer mensen op een kluitje in een steeds verder verstenende omgeving met minder openbare ruimte welke steeds voller met fietsen, onkruid en rommel wordt. En dan moeten er nog eens 100.000 mensen met 150.000 fietsen en 70.000 auto’s en miljoenen kilo’s aan beton bijkomen…
    De bevolking heeft 20 jaar geleden al met het referendum (wat deze partijen ook totaal negeren) toch echt voor minder beton, minder drukte en meer groen gestemd… En toen er vorig jaar weer een referendum over kwam, heeft de gemeente dat effectief tegengewerkt.
    En anders is er nog heel recentelijk de indirecte beslaglegging (i.e. kunnen bepalen wat er mee gebeurd) van privé bezit met o.a. de opkoopbescherming (investeren is verboden tenzij het in windmolens is), terwijl er ook nog een gedwongen onbetaalbare verduurzaming ergens in de pijplijn zit.
    Lijkt mij dus een geheel terechte vraag, wat is een rechtvaardiger verdeling van ruimte? Want deze politieke partijen zijn alles behalve rechtvaardig, dat is wat hun jarenlange portfolio overduidelijk laat zien.

  33. Sjaan

    En mensen die er werken en ambulant werk doen? Zoals thuiszorg, GGZ etc.? komt daar ook een vergunning voor dan?

  34. Ch

    Rene: 👍🏻

  35. De Stad

    De blijdschap is volkomen wederzijds Jeroen!

  36. Eric

    De middenstand klaagt ook terecht…
    – duur betaald parkeren
    – weinig parkeerplekken
    – zgn autoboulevards van 2 baans naar 1 baans, precies bij de wegen richting centrum
    – iedere autobezitter een abonnement
    – stoplichten die na 3 auto’s al op rood springen

    Kortom in no time word Utreg duur en onbereikbaar voor iedereen die de stad wil bezoeken of wonen

    Kom nou niet met de dooddoener dan pak je maar de fiets,of het OV ( duur en te lang onderweg)

    Kortom…de stad word steeds minder aantrekkelijk met dit ” linkse” College

    De stad verdient weer een normaal menselijk Bestuur!

  37. Wittejan

    Ben mantelzorger. Rij 2 keer per week naar een oudere zonder auto voor het verlenen van hulp, en breng haar indien nodig naar afspraken. Dat gaat mij dus een hoop geld kosten?! Zij zal geen kortingskaart voor bezoekers hebben.

  38. Marjo van Zoelen

    Koel Hoofd, beweer je echt op te komen voor de minder rijke mens?

    Wat denk je dat er gebeurt wanneer het in de hele stad gratis parkeren zou worden? Wiens auto’s zouden dan de parkeerplaatsen, garages en stoepranden sieren? Van minder rijke mensen?

    Doe niet zo belachelijk.

  39. GeeWee

    Auto’s nemen veel openbare ruimte in. Terecht dat daarvoor betaald wordt. Zeker als het alleen ‘s ochtends vroeg op werkdagen geldt kan ik hier wel mee leven. Hoe zorgen we echter dat de maandbedragen voor de vergunningen binnen de perken blijven? En gaat nu de gemeentebelasting jaarlijks met honderd piek naar beneden?

  40. Lomboque

    Dit is beleid wat wel te handhaven is dus dit beleid wordt uitgebreid. Het is toch veel makkelijker om geld te innen, via boetes, door met een scan-auto rond te rijden zonder daadwerkelijk iemand aan te hoeven spreken.

    Er is geen capaciteit voor daadwerkelijke interactie met de burger, je aangifte op te nemen of langs te rijden als er problemen zijn. Er is wel capaciteit om zoveel mogelijk parkeerbonnen uit te schrijven. Vanuit een zakelijk oogpunt een begrijpelijke beslissing maar het komt niet heel humaan over.

  41. Nina

    Wie het kan betalen om in de stad te wonen, heeft veelal een auto voor het werk om inkomen te genereren om in de stad te kunnen wonen. Deze mensen kunnen een parkeervergunning wel betalen.

    Het zijn de ouderen en uitkeringsgerechtigden die in een sociale huurwoning wonen en alles bij elkaar schrapen om een autootje te kunnen rijden (soms omdat ze slechter ter been zijn) die hier de dupe van zijn.

    Wat doet de gemeente met dit extra geld naast de verhoging van 15% van de gemeentelijke belastingen voor dit jaar? Ik ben bang dat het voor prestigeprojecten wordt gebruikt en niet voor nut en noodzaak.

  42. Gefrustreerd

    Leuk zo’n zin ‘Inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad kunnen de gemeente tot en met 5 mei laten weten wij zij van de plannen vinden’. Kan iemand ook vertellen hoe en waar dat kan? Want dit plan is natuurlijk belachelijk. Groenlinks is opnieuw de tweede helft van haar naam vergeten en jaagt armere mensen op extra kosten. Midden in het centrum kan ik me dit nog voorstellen, maar in Overvecht? Wat een fucking onzin…

  43. Pieter

    Goed plan dit. De stad wordt al jarenlang leefbaarder door het terugdringen van het autoverkeer. Kijk maar eens rond in het centrum en de oude wijken. Vast af en toe wat wennen voor een aantal mensen, soms wat praktische onhandigheden, maar al met al een grote vooruitgang. We krijgen er een meer leefbare, groenere, gezondere stad voor terug.

  44. Realist

    @Pieter. Weet je wat je ervoor terugkrijgt? Mensen, gebouwen en fietsen want de bevolking gaat enorm groeien. Lekker leefbaar, groen en gezond.. lol

  45. Pee

    “Inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad kunnen de gemeente tot en met 5 mei laten weten wij zij van de plannen vinden. ”

    Om er vervolgens toch niets mee te doen want de plannen liggen al klaar.
    Degenen die het allemaal zo toejuichen dat auto bezit onmogelijk word gemaakt zijn zelf nog helemaal gezond en bezitten zelf al geen auto.
    Rekening houden met mensen die de auto nodig hebben doen ze niet totdat ze zelf afhankelijk van een auto worden want dan is de wereld te klein natuurlijk.
    Mensen die afhankelijk van hun auto zijn worden naar plaatsen buiten de stad gewezen om te gaan wonen.
    Onmenselijk gewoon .

  46. Pieter

    @Realist, ik weet heel goed wat ervoor terugkomt.
    Maar klaarblijkelijk heb je zelf slecht gekeken; want heb je wel eens rondgekeken in de straten en wijken in onze stad die nu veel autoluwer zijn dan 30 jaar geleden? Toen auto’s nog op het Neude geparkeerd stonden, de Catharijnesingel een snelweg was, diverse doorgaande wegen in de stad drukke 50 km-wegen waar nu 30km-zones en soms fietsstraten zijn met brede stoepen en meer bomen? Ben erg benieuwd waarom jij die oude situatie leefbaarder, gezonder en groener vindt!

  47. Ted Danson

    Heb je iets tegen mensen, gebouwen en fietsen Realist? Lijken me alledrie prima leefbaar, groen en gezond als die er zijn.

    Auto’s niet trouwens.

  48. Ooginaller

    Beste Wittejan, mooi dat je voor iemand zorgt, en je kunt de auto prima blijven gebruiken om er te komen. Na 11.00 uur is het gratis.

    Verders: heel blij met deze maatregel. Ik woon op de betaaldparkerengrens, net aan de ‘verkeerde’ kant. Gevolg: ‘s ochtends allemaal van die types die voor mijn deur komen staan (vouwfietsje uit de kofferbak en gaan), geregeld zo asociaal parkerend dat ik mijn huis bijna niet uitkan of dat de pakketbezorgers er niet meer door kunnen. (Het is door twee rijen auto’s smal in onze straat). Nog los van het feit dat het gewoon heel lelijk is om naar al dat blik te kijken.

    O ja, ik heb zelf geen auto. Ga elke dag op en neer naar het station et de fiets, en op plaats van bestemming met andere fiets naar het werk. Kost me een kwartier langer per rit. So what.

  49. JdV

    Heb je iets tegen auto’s die vanaf 2035 allemaal schoon moeten zijn Ted?

  50. RvD

    @Pieter. Goed kijken naar Amsterdam. Wat je ervoor terugkrijgt is een stad met een schreeuwend tekort aan leraren, politie agenten, verpleegkundigen en andere middenklasse banen. De stad is te duur voor hen en nauwelijks meer te bereiken per auto, zeker bij onregelmatigere diensten lastig.

  51. Riiiko

    Ik hoop van harte dat de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 2026 deze idioterie gaat stoppen en ongedaan maken.

  52. Binnenstadbewoner

    Ja logisch toch. Als je eenmaal begint met betaald parkeren, kan het alleen maar voor de hele stad gaan gelden. Parkeerproblemen schuiven steeds een wijk op. Precies zoals oog in aller hier boven omschrijft. Onvermijdelijk dus.

    In grotere steden als Utrecht zal autobezit idd nog meer een luxe worden dan het nu al is.

  53. Nina

    @ JdV
    “…auto’s die vanaf 2035 allemaal schoon moeten zijn…”

    Schoon?

    https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto-s-zijn-relatief-snel-total-loss-en-dit-is-waarom~a2c19d3d/

  54. Piet

    Eindelijk wat is dit een goed besluit!
    Als je zoals voor de meeste mensen gaat gelden 12€ per maand niet kan missen moet je geen auto rijden. Dit is op jaarbasis de prijs van één autoband. Dus betekend het dat als je die lek rijdt deze niet zou kunnen vervangen. Pak dan lekker de fiets, het OV of ga lekker lopen. Allemaal veel beter voor de portemonnee en de gezondheid.

  55. Dirk van den Berg

    Ze zouden het gebruik van een tweede auto zwaarder kunnen belasten en als je woont aan de ene kant en je werkt aan de andere kant van de stad kan je ook de fiets pakken, mijn vader fietste jaren van Utrecht naar Zeist (jaren 50/60/70), een uur fietsen in weer en wind, alleen als er een dik pak sneeuw lag dan pakte hij de bus.
    We zijn te veel verwend en als je een half uur moet lopen of fietsen, dan pakken we de auto, ben het helemaal eens met Piet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).