Gemeenteraad beslist: drie bruggen minder in Utrechtse Merwedekanaalzone Gemeenteraad beslist: drie bruggen minder in Utrechtse Merwedekanaalzone

Gemeenteraad beslist: drie bruggen minder in Utrechtse Merwedekanaalzone

Gemeenteraad beslist: drie bruggen minder in Utrechtse Merwedekanaalzone
Impressie van Merwede
Het is een veelbesproken onderwerp in Utrecht: de Merwedekanaalzone. De gemeenteraad debatteerde en besliste donderdagavond over de plannen voor de nieuwe stadswijk Merwede. De stadswijk komt er zoals gepland, maar in de raad sneuvelde het plan voor drie van de vijf bekritiseerde bruggen in de wijk.

Het is een veelbesproken onderwerp in Utrecht: de Merwedekanaalzone. De gemeenteraad debatteerde en besliste donderdagavond over de plannen voor de nieuwe stadswijk Merwede. De stadswijk komt er zoals gepland, maar in de raad sneuvelde het plan voor drie van de vijf bekritiseerde bruggen in de wijk.

Het gebied waar Merwede moet komen ligt tussen de Wilhelminalaan en de Beneluxlaan. Het is een van de meest ambitieuze Utrechtse bouwprojecten van de komende jaren. Merwede moet een duurzame, autovrije en groene wijk worden voor alle lagen van de bevolking, is het idee. 6.000 woningen komen er, meer dan in heel Lunetten op een oppervlakte die tien keer zo klein is. Naast woningen, worden er scholen, sporthallen, horeca en winkels gebouwd. 

De plannen voor de wijk werden uiteindelijk aangenomen met een ruime meerderheid omdat, naast coalitiepartijen D66, GroenLinks en ChristenUnie ook de VVD en Student & Starter voor het raadsvoorstel stemden.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Bron: gemeente Utrecht

Bruggen

In eerste instantie was ook de aanleg van vijf nieuwe bruggen over het Merwedekanaal onderdeel van de plannen. Bewoners van de bestaande wijken zijn altijd kritisch geweest op die plannen van de gemeente. Ze vrezen voor verkeersonveilige situaties en het verdwijnen van groen en speeltuinen. Ook woonbootbewoners zijn niet blij met de bruggen, omdat er onder en naast de bruggen geen ruimte meer zou zijn voor hun boten.

De bruggen vormden donderdagavond een belangrijk onderdeel van het debat in de raad. De gemeenteraad besloot uiteindelijk dat drie van de vijf veelbesproken bruggen er niet komen: voorstellen voor de bruggen bij de Overijssellaan, de Jutfasepunt en het Heycopplantsoen haalden het niet.

Tekst loopt door onder afbeelding

Toekomst

De brug bij de Jutfasepunt komt er nu dus niet, maar in de toekomst verandert dat mogelijk toch, als de noodzaak voor een brug op die plek groot wordt. Het geld dat vrijkomt omdat de Heycopbrug er niet komt, wordt gebruikt om de verkeerssituatie bij de Balijelaan en Veilinghavenkade te verbeteren.

De bruggen bij de Zijldiepstraat en de Waalstraat komen er nu al wel. Een voorstel om ook die bruggen uit de plannen te schrappen, haalde geen meerderheid.

Roeiers

Wel een meerderheid was er voor een voorstel over watersporters, zoals de roeiers die gebruik maken van het Merwedekanaal. Ook onder hen waren veel zorgen, omdat de bruggen zorgen voor nog meer obstakels in het toch al krappe water.

In het aangenomen voorstel staat dat de ‘doorvaarbaarheid’ voor roeiers wordt gegarandeerd. Dat betekent onder meer dat de nieuwe bruggen geen pijlers in het water hebben en een minimale doorvaarhoogte krijgen.

Foto: Bas van Setten

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Utrechter2

    Wie had er een andere uitkomst verwacht?
    Trouwens: projectontwikkelaars van de Merwede hebben de bruggen nodig, het bezoek kan anders in de Rivierenwijk niet dichtbij genoeg de appartementen parkeren.

  2. Fred

    Top, je krijgt nu een fietswijk die stukken slechter per fiets bereikbaar wordt dan in oorspronkelijke plannen. De nimby’s trekken weer aan het langste eind. Man-o-man wat een populistisch gedraai

  3. Wim

    Die discussie over het aantal bruggen blijft een wonderlijke, zolang het echte knelpunt in de aanhaking van de nieuwe wijk aan de oude stad niet is opgelost. En dat is een fietstunnel onder het spoor ter hoogte van de Nicolaas Beetsstraat. Voor een ontlasting van de oost-west fietsstromen is deze bittere noodzaak.

  4. Rob Huibers

    Slim! Een heleboel overbodige bruggen aankondigen en als je er dan wat schrapt of uitstelt, halen de meeste mensen opgelucht adem..

  5. cas

    Dus eigenlijk is er sinds lange tijd een besluit genomen dat bij iedereen in goede aard valt, chapeau!

  6. Tom

    Jammer dat de gemeenteraad aan deze kortzichtigheid heeft toegegeven. Ik hoop dat de bruggen op termijn alsnog gerealiseerd kunnen worden. De nieuwe wijk moet geen eiland worden en ook voor bestaande wijken als Hoograven kunnen nieuwe verbindingen een impuls betekenen.

  7. Rob

    Zo voorspelbaar ik heb dit al eerder voorspeld. Eerst zaai je haat en nijt en vervolgens denk je een copromie te oogsten.

  8. Harm

    Waar kan ik de voorstellen lezen? (vind het idee voor woningen daar prima). Vraag me af of de voorstellen technisch capabel zijn. Het nieuwe, kale jaarbeurs plein heeft een te steile trap, roltrappen die te vol zijn en niet overdekt (en dus nooit werken). De wandelroute naar het afzetten is niet over nagedacht. En de wandelroute van deze woningen naar de binnenstad?

    Ik lees dat deze wijk gasloos wordt. De meeste Utrechters zijn incapabel om goede zonnepanelen te plaatsen. Het zijn meestal 5 losse schaampanelen in plaats van 12 stuks tactisch aan elkaar. Een gasloze woning moet toch minimaal 16 zonnepanelen per stuk hebben denk ik.

    Er zou ooit een tunnel komen bij de Volksbank. En volgens mij nu ook een nieuwbouwwijk. Een hoop praatjes, weinig daadjes. Eerst rapporten schrijven van meer dan 150 pagina’s. Er is dan al zoveel geld uitgegeven dat het realiseren niet meer lukt.

    Kortom, ik vermoed dat de gemeente bestaat uit technisch incapabele mensen.

  9. Baliekluiver

    De professionele roei-lobby weet wel hoe je dingen kunt ‘regelen’. Eerst jarenlang gratis en voor niets structureel in verenigingsverband gebruik maken van openbaar terrein, vervolgens ook nog het lef hebben om voorwaarden te stellen aan infrastructurele bouwplannen en dan gewoon je zin krijgen. Mensen die wel betalen voor gebruik van een sportaccomodatie zijn sukkels!

  10. Lombokker

    Kijk zo werkt dat dus.
    Je wilt als gemeente twee nieuwe bruggen aanleggen. Omdat je weet dat dat een hoop weerstand gaat geven, stel je daarom maar voor om er vijf te bouwen, zodat je over wat ‘wisselgeld’ beschikt.
    Eind goed, al goed. De bruggen komen er, en het publiek en de gemeenteraad denken dat ze ook wat te vertellen hebben.

  11. Massegast

    Ik heb ook ooit op een cursus onderhandelen gezeten. Wat ik daar geleerd heb? Zeker 5 vragen en 2 krijgen. Hebbie ook op die cursus gezeten, jochie?

  12. Hans

    Laten we vaststellen dat de gemeente geluisterd heeft naar de gegronde bezwaren van de omwonenden. Ik vind dat mooi.

  13. Hns

    6000 woningen plus aanverwante “artikelen” op een 10x zo kleine oppervlakte als Lunetten klinkt als een blauwdruk van een getto. Alleen het hek met prikkeldraad ontbreekt nog in de plannen.

  14. Bromsnor

    Bromsnor aan zeurpieten, hebben jullie de plaatjes gezien? Bromsnor ziet alleen maar gelukkige mensen!

  15. Scherpschutter

    Dit wordt dus een wijk waar je niet met de auto kunt komen, waar geen OV is en waar maar een paar exit punten zijn die je per fiets of te voet kunt verlaten….

    Is dit een woonwijk of een gevangenis?

  16. Paul

    @hns… ik vind Lunneten de meest saaie wijk van heel Utrecht! Een soort dorps getto met maar 2 toegangs wegen, een unheimisch semi vervallen winkel centrum, en geïsoleerd station. De enige manier om er nog leven in de brouwerij te krijgen is fors bij bouwen bij station, en extra ontsluitingen. Denk aan Nieuwegein, juist compacte stad brengt leven !

  17. Cas

    Tom, ooit daar geweest… net als de andere boe roepers… lijkt mij van niet… zeker niet als ik de reacties lees….

  18. Lachgas

    Heel slim van gemeente en ontwikkelaar. Er waren berichten dat bestaande infrastructuur voldoende zou zijn. Maar extra kan nooit kwaad, dus weet je wat? We doen er veel. Blijven er op zijn minst een paar. Slim.
    Maar hoe zit het richting binnenstad? Wil de binnenstad geen extra klandizie of sturen we iedereen naar WC Kanaleneiland?

  19. Herman

    Over 25 jaar liggen die 3 er op basis van voortschrijdend inzicht alsnog.

  20. Utrechter2

    @Massegast
    @Lombokker

    In vakjargon heet dat “onderhandelingsruimte creëren”

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).