Het onafhankelijke onderzoek naar de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de David Mollemstraat, Draaiweg en Talmalaan vindt de komende twee weken plaats. Naar aanleiding van een petitie van buurtbewoners gaat een adviesbureau onderzoek doen naar het verkeer. De resultaten worden later dit jaar gebundeld in een rapport.
Na het dodelijke ongeluk waarbij een 24-jarige fietser overleed begin dit jaar, hebben buurtbewoners een petitie opgezet die ruim 1700 keer is ondertekend. Nadat deze petitie door omwonenden begin maart is ingeleverd bij de gemeente Utrecht, kondigde de gemeente aan een onafhankelijk onderzoek uit te laten voeren.
Knelpunten in kaart brengen
De gemeente legt uit dat het onafhankelijke adviesbureau DTV de komende tijd metingen gaat doen in de wijk. Zo zullen er van vrijdag 29 augustus tot en met zondag 14 september telslangen liggen die het aantal fietsers en voertuigen tellen, en hierbij de snelheid van de weggebruikers registreren. Daarnaast zijn er van 1 tot 7 september camera’s actief. De camerabeelden gaan door het adviesbureau geanalyseerd worden, dat de knelpunten hiermee in kaart wil brengen.
Het adviesbureau zal middels de analyses een aantal voorstellen doen met maatregelen en vervolgstappen die de gemeente kan gaan zetten. Buurtbewoners worden volgens de gemeente actief betrokken bij het onderzoek via wijkberichten, informatiebijeenkomsten en een enquête.
—
Update 28-8 om 11.45u: Op maandag 15 september vindt van 18.45 tot 20.30 uur een informatieavond met de wethouder plaats op het Stadskantoor – geïnteresseerden worden verzocht zich aan te melden. In hetzelfde bericht is ook de link naar de enquête gedeeld.
Gekoppelde berichten
Utrecht laat onafhankelijk onderzoek doen na dodelijk ongeluk Draaiweg
De gemeente Utrecht gaat een onafhankelijk verkeersveiligheidsonderzoek starten naar aanleiding van het dodelijke verkeersongeval begin…
Gemeente Utrecht wil maatregelen op Draaiweg afhouden tot onderzoek naar dodelijk ongeluk is afgerond
Het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) zegt dat het dodelijke ongeluk op de Draaiweg…
Gemeente Utrecht gaat verkeerssituatie Draaiweg onderzoeken; omwonenden willen onafhankelijk bureau
De gemeente Utrecht gaat de verkeerssituatie op de Draaiweg en David van Mollemstraat onderzoeken. Een…
Stadsbelang Utrecht kritisch op gemeente na dodelijk fietsongeluk op Draaiweg
Het ging dit weekend gruwelijk mis op de Draaiweg in Pijlsweerd. Een 24-jarige vrouw kwam…
15 Reacties
ReagerenWaarom weer een peperduur adviesbureau inhuren, kunnen onze Utrechtse ambtenaren nou echt helemaal niets zelf?
Hier een gratis advies: handhaven, handhaven en nog eens handhaven.
Geef (een deel van) de gemeentelijke BOA’s een cursus en opsporingsbevoegdheid om bepaalde verkeersovertredingen te bekeuren, net zoals Rijkswaterstaat dat met een deel van hun weginspecteurs heeft gedaan.
https://www.rwsverkeersinfo.nl/nieuws/weginspecteur-boa/
Iedereen hoort dat de stad s’nachts verandert in een race-baan voor halve gare idioten, als je er over klaagt bij de politie roepen ze dat je maar moet verhuizen. En nu? Nog een onderzoek, nog een telling…. en de huftertjes scheuren maar door.. Wat moet je nou met zulke incompetente stadsbestuurders en politie? Het interesseert ze gewoon geen bal, ze willen er niet eens wat aan doen. Afijn, binnenkort verkiezingen…..
@Lombokker: als het onderzoek gedaan zou worden door Utrechtse ambtenaren zou je hier beweerd hebben dat een slager zijn eigen vlees keurt cq dat het niet een onafhankelijk onderzoek is cq dat het een wij van wc-eend test zou zijn.
Overigens een tip voor de gemeente: laat DTV gelijk ook even een onderzoek doen op de Votulast-route (Adelaarstraat, W van Noortstraat, A Mattheuslaan), dan is die vast in de pocket. Het is namelijk een kwestie van tijd dat er ook hier iemand doodgereden wordt door een veel te hard en asociaal rijdende “verkeersdeelnemer”.
Ook relevant voor het onderzoek: de modellen die de gemeente hanteert bij afslagverboden en knippen kloppen niet. Het afslagverbod op de Kaatstraat leidt tot veel meer verkeer op de Draaiweg dan dat de modellen aangeven.
Zo leidt de gemeente steeds bewoners om de tuin: t Goylaan, Westelijke stadsboulevard, Maliebaan. Dus zet nieuwe projecten als knip Catharijnesingel en Ledig Erf on hold totdat de modellen wel de juiste situatie weergeven.
https://www.duic.nl/algemeen/rechter-veegt-gebrekkig-onderzoek-over-verkeersbesluit-van-gemeente-utrecht-wederom-van-tafel/
Maak van de Draaiweg een fietsstraat en sluit ‘m af voor doorgaand autoverkeer.
Doorgaand verkeer kan dan via Oudenoord, en Royaard van den Hamkade naar de Marnixlaan, en dan rechtsaf naar Overvecht.
Even voor de duidelijkheid.
Fietsers vanuit de Lauwerecht denken soms gewoon lekker door te kunnen fietsen.
Vooral met die bakfietsen omdat die bak voorop al op de rijbaan is en ze zelf niet om het hoekje kunnen kijken.
Dus geef niet alleen de auto de schuld.
Beetje onpasselijke opmerking hoor @Pee.
@Pee
Klopt, vaak meegemaakt dus rij er heel voorzichtig.
Soms zitten er ook nog hele kleine kindertjes in die bak.
@Sanne
Wat is er onpasselijk aan een observatie die door meerderen wordt gedeeld?
@Pee niemand geeft auto”s de schuld.. die staan 95-96% procent van de tijd stil.
Het zijn de automobilisten die alles om hun heen in gevaar brengen.
Ik ben best benieuwd hoeveel dikfietsen (Fietsen voor Achtergebleven Tieners) boven de 50 km/h komen; en hoeveel auto’s ‘s avonds boven de 70 km/h
@Uw naam, direct dan ook alle automobilisten?
Lauwerecht Draaiweg kruising is enorm gevaarlijk, daar een verhoogd plateau zou enorm helpen, heb je geen onderzoek voor nodig.
@koelhoofd: wat een curieuze logica dat een opmerking niet onpasselijk kan zijn als ie door meerderen wordt gedeeld.
W 28/8/2025 – 13:36
Ik snap dat je dit denkt maar je hebt gezien met de afsluiting ASW hoe ontiegelijk druk het was op de Roy.Kade. Je zou de Omloop kunnen overwegen maar de zijstraten krijgen dan echt veel verkeer.
Nee ik denk op zich dat de Draaiweg wel kan, maar moet totaal anders worden ingericht, 30km/h met flitspalen. Verhoogde plateaus en fietsstraat. Of hier nou weer een langdurig onderzoek voor nodig is lijkt me niet… We hebben toch wel verkeerskundigen bij de gemeente?
@sanne
Dat vroeg ik niet.
@Uw Naam
Correctie: het zijn bestuurders die de wereld onveilig voor anderen maken.
Voertuig/middel maakt niet uit, er zit altijd wel een debiel tussen.
@koel hoofd het onpasselijke aan de opmerking is dat er een fietser is doodgereden, en wel omdat een debiele taxichauffeur veel te hard reed én daarbij een auto inhaalde (dus op de verkeerde weghelft reed!) waardoor de fietser hem nooit heeft kunnen zien aankomen. En dan is een auto een moordwapen, wat helaas niet alle automobilisten zich lijken te beseffen.
Sowieso jammer dat het weer zo’n wij tegen zij discussie wordt, het is echt niet zo zwart-wit, maar als je in de auto zit valt natuurlijk die ene fietser je op die zich niet aan de regels houdt, niet die 50 die wel gewoon wachten. En andersom ook, met dus het verschil dat zo’n auto je dood kan rijden als ie zich niet aan de regels houdt. Dus daarom is het mi wel terecht dat de fietser wat meer beschermd wordt dan de auto.