Lege parkeerplekken waar betaald parkeren is ingevoerd; Utrechter parkeert in naastgelegen wijk Lege parkeerplekken waar betaald parkeren is ingevoerd; Utrechter parkeert in naastgelegen wijk

Lege parkeerplekken waar betaald parkeren is ingevoerd; Utrechter parkeert in naastgelegen wijk

Lege parkeerplekken waar betaald parkeren is ingevoerd; Utrechter parkeert in naastgelegen wijk
De invoering van betaald parkeren in Utrechtse wijken heeft geleid tot aanzienlijk minder volle straten. Uit gemeentelijke metingen blijkt dat de parkeerdruk in buurten waar onlangs betaald parkeren is ingevoerd, tot wel de helft is afgenomen.

De invoering van betaald parkeren in Utrechtse wijken heeft geleid tot aanzienlijk minder volle straten. Uit gemeentelijke metingen blijkt dat de parkeerdruk in buurten waar onlangs betaald parkeren is ingevoerd, tot wel de helft is afgenomen.

In wijken als de Bokkenbuurt, Oud Hooggraven Noord, Tolsteeg, Rotsoord en Voordorp stonden eerder structureel meer auto’s geparkeerd dan er plekken waren. Foutparkeren was er geen uitzondering. Nu er betaald moet worden, is de parkeerdruk in deze gebieden met zo’n 20 procentpunt* of meer gedaald; in Tolsteeg en Rotsoord zelfs met 46 procentpunt.

Ook in andere wijken zijn forse dalingen zichtbaar: in Bedrijvengebied Kanaleneiland daalde de parkeerdruk met 28 procentpunt, in Nieuw Hooggraven Noord met 18, in Transwijk Noord met 32, in Transwijk Zuid met 22 en in Werkspoor met 41 procentpunt. Alleen in Rivierenwijk (-7), Tuindorp Oost (-9) en op de Woonboulevard (-14) bleef de afname beperkt.

Waterbedeffect

De lagere parkeerdruk betekent niet dat er minder auto’s in de stad staan. Automobilisten wijken uit naar gratis buurten. Zo nam de parkeerdruk toe in Den Hommel, Geuzenwijk, Hoograven Zuid, Kanaleneiland en rond de Laan van Nieuw Guinea en Spinozaweg. In een deel daarvan geldt inmiddels al betaald parkeren; de rest volgt later, aldus de gemeente.

Stapsgewijs beleid

Utrecht voert tot en met 2034 in de hele stad betaald parkeren in. Het beleid moet bewoners stimuleren vaker de fiets, het ov, deelauto’s of de benenwagen te nemen. Minder auto’s op straat maken ruimte voor groen, fietsenstallingen en voetgangers. Daarnaast leveren de extra parkeerinkomsten de gemeente geld op. In 2024 was 32 procent van alle parkeerplekken in Utrecht al betaald.

Overzicht van betaald parkeren in Utrecht.
Bron: gemeente Utrecht

* Een procentpunt is het absolute verschil tussen twee percentages. Als de parkeerdruk van 40 procent naar 20 procent daalt, is er sprake van een afname van 20 procentpunt.

Gekoppelde berichten

45 Reacties

Reageren
  1. Robin

    Top! Dan kunnen er fietsparkeerplekken of groenstroken van gemaakt worden.

  2. JdV

    Ongelofelijk. Hoe kan dat nou toch? Nou, dan zit er maar 1 ding op. Ook in de naastgelegen wijk direct betaald parkeren invodren.
    O nee, wacht ff…
    Daar is de gemeente teruggefloten.
    Kortom. Ambtelijke en bestuurlijke onkunde en onbenul. Zeg maar de gebruikelijk standaard in Utrecht. Wellicht kunnen we dit oplossen door het aannemen van wat extra beleidsambtenaren 🙂

  3. Kevin

    Laten we nou niet doen alsof we het betaald parkeren invoeren om de leefbaarheid te verbeteren of mensen te stimuleren om te fietsen en/of lopen.
    Het invoeren is vooral om de gemeentekas te spekken die leeggeroofd wordt voor onzinnige linkse hobbys in de de stad.
    Als je in de stad woont heb je ook gewoon een auto nodig. Hoe meer betaald parkeren, hoe meer vergunningen ze kunnen uitgeven om je nog meer te laten betalen.

  4. Alain

    Hoe pro-fietsen ik ook ben (alsmede een zeer tevreden autoloze, ik kan het iedereen aanraden) blijf ik het oneerlijk en oneigenlijk vinden dat het middel betaald parkeren wordt ingezet om eigenlijk een `de facto` gemeentelijke autobelasting in te voeren.

    Zeker omdat het met name in wijken als Overvecht en Kanaleneiland het ook veel mensen raakt die voor hun werk nauwelijks een alternatief hebben voor de auto.

  5. Piet

    Helemaal geweldig dit laat zien dat het in de hele stad moet worden doorgevoerd anders heb je altijd een waterbed effect. En voor de ingevoerde wijken helpt het enorm met de drukte en daarmee ook goed voor de verkeersveiligheid niet meer dubbel parkeren langs het trottoir.

  6. Jaap

    Als het de gemeente nobel om de parkeerdruk te doen is en niet om de zgn melkkoe, dan zou men betaald parkeren kunnen invoeren voor mensen van buiten maar de vergunningen voor bewoners gratis kunnen aanbieden.
    Wat zo zuur is, is dat mijn visite elke keer een poot wordt uitgedraaid. Als het om uitstoot en nodeloze verkeersbewegingen gaat, zou je kunnen beginnen met jaarbeurs bezoekers verplichten buiten de stad te parkeren, of de dagelijkse stoet automobilisten naar grote kantoren zoals de Rabo te beteugelen.

  7. Kevin

    Goed voor de ondernemer in Utrecht centrum die een leuk winkeltje runt. 8 euro per uur vragen zodat niemand van buiten Utrecht meer de stad bezoekt en zijn zuur verdiende geld komt uitgeven. Nog meer leegstand dadelijk.

  8. Willem

    @kevin van de catherijnesingel: zoals je in de media hebt kunnen vernemen wordt het gemeentelijk tekort veroorzaakt door Den Haag. Wel alles over de schutting van gemeentes flikkeren, en vervolgens geld inhouden. Niet alleen linkse gemeenten, maar ook rechtse hebben daar last van.
    Maar ja, waarschijnlijk een te genuanceerd verhaal voor de rechtse onderbuik

  9. HenQie

    *lacht vanuit Nieuwegein*

    Wat een prachtig nieuws! Ik woon 8 KM over de gemeentegrens en kan naar hartelust de hele familie en vrienden tegelijk hier gratis laten parkeren, mijn 6 meter buscamper neerzetten en ook s’ avonds buiten een lekker vuurtje stoken. Wat een heerlijkheid, nog geen last van deze socialistische regels!

  10. Realist

    @HenQie. Je lacht als een boer met kiespijn…

  11. Jozias

    Uit HenQie
    Que?

    Je weet dat Groen Links de grootste partij is geworden in jouw Nieuwegein? 17,3%

    En samen met de PvdA echt by far de grootste is? Met 29,4% van de stemmen, tegenover de VVD met 16,6%

    En dat zowel Groen Links als de PvdA wethouders leveren in Nieuwegein en in het college van B en W zitten en een hele grote rol hebben?

    Dat de stad Utrecht strenge stookregels heeft en strenge parkeerregels heeft, komt omdat dit bijna niet anders kan. Die maatregelen zouden door bijna alle partijen zijn genomen.

  12. Scherpschutter

    Parkeren was al betaald. Dat noemen ze ‘wegenbelasting’.

    Dit is gewoon gelegaliseerde roof. Niets meer. Niets minder.

  13. Nina

    Als in de hele stad betaald parkeren is ingevoerd, verhuizen de auto’s naar de randgemeenten en die klagen nu al over parkeeroverlast vanuit onze stad.

    Betaald parkeren is geen oplossing, maar een verplaatsing.

  14. Maatregel

    @Kevin:
    Volgens mij hebben we 2 prachtige transferia, met goedkoop ov naar de binnenstad. Maar ja, voor ov-haters natuurlijk weer teveel moeite.
    Ooit, in de jaren ’70, kon je voor je huis in de auto stappen, en voor de winkel uitstappen. Dat was vorige eeuw. Nu zijn we, helaas, intussen met 10 miljoen auto’s. Veel te veel, dus nemen we maatregelen!

  15. Fin

    Ik woon in een wijk waar parkeren nog gratis is. Sinds de aanliggende wijk betaald parkeren is geworden is het bij “ons” een puinhoop, want iedereen uit de aanliggende wijk dumpt hier zijn tweede of derde auto (ipv extra vergunningen aan te vragen). Plan was dat wij ook per 1-5-2026 over zouden gaan. Hoewel ik liever helemaal geen betaald parkeren heb, heb ik die paar tientjes per kwartaal graag over als ik dan niet meer 20min rond hoef te rijden op zoek naar een plek. Maar door de problematiek met de app/systeem is onze overgang uitgesteld naar 2027. Bedankt gemeente Utrecht: de boel half invoeren en dan iedereen laten zitten met de sh*t omdat je geen goed systeem kan bouwen en vier jaar nodig hebt om daar een oplossing voor te bedenken…

  16. W

    @willem

    De relevantie van je reactie ontgaat mij volledig.

  17. sam

    Heel treurig om te zien dat het schoolplein autoparkeerplek moest worden voor het personeel en de parkeerplaatsen leeg zijn

  18. Vak J

    @ Willem

    Vergeten dat de lege kas vd Gemeente is gekomen door de verantwoordelijke D66 wethouder? Dat deze mevrouw er nog steeds, en jij en ik dat mogen ophoesten?

    @ het fietsen bevorderen?
    Nou beste fietsers…succes de aankomende maanden in het hondenweer….wees behulpzaam en haal ouderen en minder valide mede burgers op,want die trekken dat niet. Onder het mom van de linkse goe gemeenschap ” inclusiviteit ”

    @ Onderneners van Utrecht, vooral zelfstandige…dit zag je jaren geleden aankomen toen zijne hoogheid Lotte van Hooydonck begon met betaald parkeren! Nu alleen nog terug te draaien met een ander College, waar de VVD en het CDA inzitten!

    Maart 2026 Gemeenteraadsverkiezingen!

  19. Stuiter

    Ik vind het eerlijk gezegd gewoon volkomen terecht dat autobezitters betalen voor de ruimte die ze innemen. Ruimte is schaars in Utrecht. Voor woonruimte betaal je tientallen euros per m2 per maand. Zelfs als ik dozen wil opslaan (bv bij shurgard) betaal ik toch minstens tien euro per m2 per maand. Maar als ik dozen moet stallen kan ik ook een oud busje kopen en die gratis op een willekeurige parkeerplaats neerzetten. Meerdere m2! Gratis!

    Het is een extreem voorbeeld. Maar het is hetzelfde idee. Het is niet gek om parkeergeld te vragen. Het is juist gek om het niet te doen. Ruimte kost nou eenmaal geld. Als we geen geld vragen voor parkeren, subsidiëren we eigenlijk gewoon autobezitters ten opzichte van mensen die geen auto hebben.

  20. Bewoner Hoograven Zuid

    In Hoograven Zuid geen parkeerplek meer voor de bewoners. En de gemeente heeft ook nog 1/3 van de parkeerplaats hier verkocht. Stelletje graaiers.

  21. Eleonora

    Precies, het is een verdienmodel over de ruggen van inwoners. Alsof je voor je eigen galg betaalt. De gemeente kan naar hartelust de tarieven voor de ‘vergunningen’ omhoogdraaien. Wat ik erg unfair vind is het gegeven dat juist in de dichtbevolkte wijken waar relatief meer mensen met een laag inkomen wonen ook meer vergunningen worden afgegeven tegenover de royale wijken met grote huizen, soms met inpandige parkeergelegenheid en/of oprijlanen = minder parkeervergunningen. Ergo: de autodichtheid is in wijken met lagere inkomens groter dan in wijken met hogere inkomens. Ik vind dit een hele scheve en oneerlijke zaak die echt geadresseerd en aangepakt moet worden.

  22. Tommaselli

    @Henqie, heel fijn voor u.. Heeft u dit echt geschreven na de uitleg van Willem?

  23. Brunel

    Tja Henqie, dat heb je als je ergens woont waar verder bijna niemand wil zijn.
    Toen wij een ander huis in Utrecht zochten, was betaald parkeren een voorwaarde. Kan ik mijn auto tenminste in de buurt van mijn huis parkeren.

  24. Inez

    @Willem, klopt niet helemaal, er was ook een Utrechtse ambtenaar die niet helemaal goed met Excel kon omgaan en zich 40 miljoen verrekende…

    En in zijn algemeenheid, de gemeente mag wel eens nuttiger investeren en graag projectkosten (alle projectleiders, omgevingsmanagers, beleidsmakers) verlagen.

    En logisch dat parkeerdruk in wijken waar betaald parkeren wordt ingevoerd lager wordt. Die parkeerdruk was juist opgelopen omdat in de wijk daarnaast betaald parkeren was ingevoerd. Daar hoef je geen bureau voor in te huren om dat vast te stellen.

  25. Plak

    Lol linkse hobbies staat niet gelijk aan fietsen en groene plekken. Misschien niet zo vasthouden aan je rechtse gehuil Japie 😉

  26. Pee

    “Het beleid moet bewoners stimuleren vaker de fiets, het ov, deelauto’s of de benenwagen te nemen. ”
    Stimuleren is wat anders dan wat er nu gebeurt.
    Wat er nu gebeurt heet namelijk ‘dwingen’.
    Dat doen ze in meer stappen zodat het minder opvalt maar het blijft dwang.
    ” Daarnaast leveren de extra parkeerinkomsten de gemeente geld op. ”
    Dat is de hoofdreden en niet ”daarnaast”.

  27. Anneke

    Normaal parkeren we in de zomervakantie in per westraven, omdat de bus van de groepsreis daar vertrekt, daar parkeren we dan 10 dagen. Afgelopen jaar, 2024, betaalden we 63 euro, prima. Wat schetst onze verbazing toen we dit jaar 2025 voor 10 dagen moesten afrekenen, 147,90!!!! Dat is nog eens een prijsverhoging. Belachelijk! En dan de nietszeggende antwoorden die je krijgt. Bah

  28. Rob

    Alle berichten gelezen en dan valt een ding op: weinig woorden over tweede of zelfs derde auto. Deze derde wordt gelukkig niet toegestaan( krijgt géén parkeervergunning) en de tweede wordt véél te goedkoop. De tweede auto zou 10 x duurder dan de eerste moeten zijn. Die is nl niet nodig!

  29. P

    Dus gehandicapten die afhankelijk zijn van de auto, en dus de fiets of de benenwagen niet kunnen nemen, worden gediscrimineerd vanwege hun handicap.

  30. Nina

    @ sam
    Goed punt! Betaald parkeren verplaatst de parkeeroverlast. Het biedt geen oplossing. We ontberen goed bestuur.

  31. W

    Waarom zou parkeren van priveauto’s op openbaar terrein gratis moeten zijn?. Feitelijk is dat concurrentievervalsing want commerciele aanbieders van parkeerruimte kunnen tegen die gesubsidieerde waanzin niet op. Ben je niet tevreden, koop lekker een boerderijtje in Brabant en parkeer op eigen terrein als het je hier te duur is.

  32. M.A

    wat fijn voor Utrecht daar wonen allemaal gezonde jonge mensen., ouderen wonen daar blijkbaar niet, of die sluiten we in eenzaamheid op in huis, zoals mijn nu 100 jarige moeder wonend nabij de Kanaalstraat, waar al,jaren geen bus rijdt.ook om te mantelzorgen betaal jeje blauw aan parkeerkosten,Jaren geleden toen door van Hoydonck die vreselijke app is ingesteld worden we aan het lijntje gehouden,Wat een asociale gemeente .zelfs met rolstoel,is er niet te rijden door de fietsen die overal neergegooid worden

  33. Brunel

    @P, nooit van parkeervergunningen en -plaatsen voor gehandicapten gehoord? Lijkt me sterk.

  34. JdV

    Waarom zou het stallen van fietsen in de openbare ruimte of in een fietsparkeergarage gratis moeten zijn? In tegenstelling tot de automobilisten betalen fietsers 0 euro voor hun gebruik van publieke ruimte. Terwijl de automobilist parkeergeld, accijns, wegenbelasting etc mag betalen. Pak de fietsers aan die parasiteren op de openbare ruimte met hun honderdduizenden fietsen.

  35. M!a

    ach mijn moeder van 100 kan wel mee in de fietsbak van diverse reageerders.Dat er nog steeds niets gedaan is met die vreselijke parkeerapp van D66 Van Hooydonk als gevolg eenzaamheid bij ouderen in Lombok maakt niet uit.Geen buslijn al,jaren door Kanaalstraat met de smoes dat die niet rendabel zou zijn , Lopen naar Vleutenseweg voor vele te ver .Mantelzorgers en andere hulpverleners betalen zich blauw aan parkeergeld .Wat een asociaal beleid

  36. Michael

    @Rob je bent een beetje in de war.

    Naast dat de huidige huizen (huur of koopwoning) hoge kosten met zich meebrengen, dienen vaak beide ouders te gaan werken om deze te bekostigen.

    Huishoudens kiezen vaak voor twee auto’s om praktische en organisatorische redenen. De belangrijkste zijn:
    • Werk & reistijden – Vaak werken beide partners op verschillende locaties en tijden, waardoor één auto niet genoeg is.
    • Kinderen & gezin – Brengen/halen van school, sport of opvang kan overlappen met woon-werkverkeer.
    • werklocatie – In dorpen of buitengebieden is het openbaar vervoer beperkt en is een tweede auto bijna noodzakelijk.

    Maar als je nog steeds van mening bent dat een tweede auto niet nodig is dan is dat je goed recht. Maar dan mogen we het ook oneens zijn met je.

  37. christiaan

    Een grote nachtmerrie, beleid van de gemeente Utrecht, ik woon zelf in Nieuwegein, maar heel vervelend als je overal in UT straks moet betalen en he hebt een auto.
    Iedereen let een auto heeft toch wegenbelasting betaald?
    Absurde bedragen worden er ook gevraagd, terwijl we toch niet minder auto gaan rijden, deze belastingen zijn net zo maf als de importheffingen van Trump…
    Met een veroudering van de bevolking, kan een zorgverlener niet meer bij u langskomen, omdat parkeren onmogelijk wordt…Ook visite van kennissen blijven weg….In plaats van publieke parkeerplaatsen uit te breiden, krimpen die in.
    Ook werken in de kern van de stad/handel zal flink afnemen…Lekker bezig als handels stad!

  38. Pee

    @Rob 19/9/2025 – 14:35
    De tweede auto word duurder dan de eerste auto.
    Ongeacht in weke zone je woont.
    Zone A1

    1e parkeervergunning bewoner

    € 160,80 per 3 maanden

    Zone A2

    1e parkeervergunning bewoner

    € 95,01 per 3 maanden

    2e parkeervergunning bewoner

    € 237,54 per 3 maanden

    Zone BC

    1e parkeervergunning bewoner

    € 41,37 per 3 maanden

    2e parkeervergunning bewoner

    € 103,44 per 3 maanden

  39. Gaat je niks aan

    Zakkenklopperij.

  40. Kevin

    @Willem “volgens de media”…. Volgens mij is er een tekort ontstaan door onkunde in ons mooie stadskantoor waarbij projecten of 200% meer gekost hebben (maar hè, wie rekent er mee met een miljoentje meer of minder) of projecten die inmiddels 5 keer opnieuw gedaan zijn (Goylaan rotonde waar bij iedere dode weer gekeken is naar een nieuwe oplossing).
    En dan Den Haag de schuld geven.
    Het is overigens jammer dat ik geen foto kan delen van het zicht uit mijn raam hier. Dan is de discussie Catharijnesingel ook direct klaar 😉

  41. Kevin

    @Maatregel Je auto ergens buiten de stad zetten om vervolgens nog een half uur langer onderweg te zijn? En dan even buiten beschouwing gelaten dat je tassen vol spullen afgenomen hebt bij onze mooie ondernemers in de binnenstad? Absoluut geen handige oplossing.

  42. Jacq

    Gewoon ergens anders heen gaan waar wel de waardering is dat je er komt winkelen en terrasjes/ restaurants bezoekt. De woonboulevards in Amersfoort zijn aan te raden. Was er nog niet eerder geweest maar na onze hele tuininrichting/ meubilair aangeschaft te hebben is de kans groot dat dit ook voor de badkamer etc gaat gelden. Ook een leuke binnenstad met terrasjes en goede restaurants. Zelfde geldt voor Woerden. Goed om je heen kijken er zijn leuke alternatieven als je de gemeentekas van Utrecht niet wil spekken.

  43. M.C.

    Ik snap nu de mensen heel goed die jaren geleden zeiden dat ze stopten met werken en de uwv ingingen, zodat ze de tweede auto konden verkopen en er netto op vooruit gingen. Ik verklaarde ze voor gek, maar nu snap ik ze veel beter. Erg zielig voor ondernemers/zzp’ers welke een bedrijfsauto hebben naast hun prive auto. Die worden dubbel genaaid en rekenen de kosten door, waardoor uiteindelijk toch de consument de pineut is van de hogere kosten. Zonder auto kan je NIETS doen. Zelf reizen ze gvd stad en land af in de auto, maar verbieden de gewone burger een auto onder het mom van milieu en groen. Stop de groene leugen!

  44. Kevin

    @Fin dat is juist een tactiek die de gemeente gebruikt voor draagvlak. Betaald parkeren invoeren in de ene wijk. De wijk ernaast stemt eerste tegen tot ze zien dat de auto nergens meer kan staan. Zo lijkt het een democratisch besluit terwijl je gepakt wordt waar je bij staat.
    Ik woonde ooit in de dichterswijk toen er bij ons betaald parkeren kwam. Iedereen parkeerde in de wijk ernaast waardoor het daar ook ingevoerd werd.

  45. Nina

    @ W

    Parkeren zou gratis moeten zijn, omdat er al heel veel belastinginkomsten zijn van autobezit (BPM, leasebijtelling, btw onderhoud en verzekering, motorrijtuigenbelasting, loonbelasting van iedereen die werkzaam is in de auto industrie, parkeerbelasting, verkeersboetes, accijns op brandstof/elektriciteit, enzovoorts).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).