Maximumsnelheid Zuilense Ring bij Utrecht gaat omlaag naar 80 kilometer per uur Maximumsnelheid Zuilense Ring bij Utrecht gaat omlaag naar 80 kilometer per uur

Maximumsnelheid Zuilense Ring bij Utrecht gaat omlaag naar 80 kilometer per uur

Maximumsnelheid Zuilense Ring bij Utrecht gaat omlaag naar 80 kilometer per uur
De maximumsnelheid op de Zuilense Ring bij Utrecht gaat omlaag. Nu mag er nog 100 kilometer per uur gereden worden, dan wordt in 2025 maximaal 80. De verlaging van de snelheid moet zorgen voor minder geluidsoverlast voor omwonenden.  

De maximumsnelheid op de Zuilense Ring bij Utrecht gaat omlaag. Nu mag er nog 100 kilometer per uur gereden worden, dan wordt in 2025 maximaal 80. De verlaging van de snelheid moet zorgen voor minder geluidsoverlast voor omwonenden.  

De Zuilense Ring loopt tussen het Gandhiplein in Overvecht en de snelweg A2. Het is de enige provinciale weg in Utrecht waar nog 100 kilometer per uur gereden mag worden.

Naast de snelheidsverlaging krijgt het wegdek nieuw en stiller asfalt. Ook worden de rijbanen smaller en komt er een nieuw geluidscherm, nabij de wijk Zandweg Oostwaard in Maarssen.

De maatregelen zijn vooral bedoeld om de situatie voor omwonenden te verbeteren. De werkzaamheden aan de N230, zoals de weg formeel heet, staan gepland voor de zomer van 2025. De realisatie van het nieuwe geluidsscherm bij de wijk Zandweg Oostwaard zal het jaar daarna plaatsvinden.

Eerder kondigde de gemeente Utrecht ook al aanpassingen aan voor de Noordelijke Randweg Utrecht.

26 Reacties

Reageren
  1. Niels

    Zucht…

  2. Boogschutter

    Een goede stap in de juiste richting. 70 km/h was nog beter geweest.

  3. 'n utrechter

    Pak eindelijk de hele N230 aan, zoals jaren geleden al beloofd.

  4. S

    Heel goed! Al dat gejakker, gestress en gehaast is maaf slecht voor een mens!

  5. rene

    Door smallere rijbanen wordt het er niet veiliger op, het verkeer wat erover rijdt wordt ook niet smaller en moet dus dichter op elkaar rijden, wat de kans op ongelukken alleen maar vergroot. Gelukkig rijdt er bijna geen verkeer….

  6. Mojoman

    Uh
    Welke omwonenden?
    Wat een getrut weer.
    Alles smaller en dus onveiliger, zoals al terecht werd opgemerkt.
    Meer slachtoffers en zelfs doden door dit versmallingsbeleid.

  7. Tim

    Maak er anders gelijk een fietsstraat van

  8. Nico

    Ik dacht dat heel Utrecht 30km zone zou worden😂😂 en de bewoners volgens mij rusten die zacht op Daelwijck.

  9. Koel Hoofd

    Vallen de echte voordeelhebbers van die ingrepen in dat gebied niet voornamelijk onder Maarssen en Lageweide?
    Hoe lang kunnen de files buiten Utrecht in de spits eigenlijk worden?
    Dit beleid gaat zeker een Guiness Book of Record poging wagen…

  10. Wies

    Die versmalling lijkt me nutteloos. Verder goed plan. De aanpassing van het kruispunt met de A2 is ook het benoemen waard. Wordt echt een verbetering.

    Nu nog de hele ring aanpakken: ongelijkvloerse kruispunten, geen stoplichten, 70 kmpu, met trajectcontrole

  11. Martijn

    Maak we een snelweg van, iedereen blij.

  12. Robbert

    Prima besluit, maar begin ook vast met de belangrijkste onderdoorgang bij Overvecht aan te brengen.

  13. LvH

    Wat ‘n utrechter zegt:
    Pak eindelijk de hele N230 aan, zoals jaren geleden al beloofd.

    Als ze werkelijk al het verkeer naar de ringweg willen sturen, zoals in het stuk over Overvecht staat; Maak die er ringweg dan ook klaar voor.

  14. W.

    Prima maatregel. De trajectcontrole was al een belangrijke stap om mensen daar een beetje normaal te laten rijden en terug naar 80 lijkt me ook niet verkeerd.

    Als het daar echt druk is haal je nu overigens de 100 km/u al nauwelijks, dus in spits gaat dit niet heel veel impact hebben in de zin dat er langere files zouden komen.

  15. Henk

    Ergerlijk!

  16. de Kreek

    Waarom niet gelijk 50 km.

  17. Inez

    Liever geen vrije busbanen ernaast, de Waterlinieweg is mislukt omdat langs grote stukken een vrije busbaan ligt die minder dan 5% van de tijd wordt gebruikt maar 100% van de tijd zorgt dat het een brede 3 baansweg lijkt waardoor er te hard gereden wordt.

  18. Aniwe

    Omwonenden?
    Nu die zullen staan te juichen met nog vaker files voor de deur…. Al weet ik niet waar die deuren zijn?!

  19. Katja

    Helemaal goed.

  20. Melis

    Wat een BS toch weer. Wij wonen letterlijk langs de n230, kijk uit op de geluidswal. Maar snap 0,0 van de bewering geluidsoverlast. Hoor zelden iets, behalve als een motor extra gas geeft of iets in die trend.
    Nog meer file zal dit gaan opleveren

  21. René P

    De hele Ring 70 kmp/h zou logischer zijn.
    Nu is de Haarrijnse Rading 70 kmp/h , dan de Ring A2 tot aan Ghandiplein 100 kmp/h en vanaf Ghandiplein tot Robert Kochplein weer 70 kmp/h.
    Vreemd vind ik wel dat de grootste filevorming voornamelijk op de 70 kmp/h-stukken staan..
    Argument geluidsoverlast is grote onzin.
    Oude motoren en dikke auto’s die veel te veel geluid produceren moeten er makkelijk uit te halen zijn….
    Ongelijkwaardige kruispunten zouden wèl veel kunnen helpen om de doorstroming te bevorderen en daarmee de files te kunnen oplossen.
    Wat mij betreft zou dan , als deze ongelijkwaardige kruispunten er zouden komen , rustig die 100 kmp/h gehandhaafd kunnen worden.

  22. HenQie

    Zucht.. nóg langzamer. En mensen zich maar afvragen waar al die files vandaan komen met al dat geknutsel aan onze bereikbaarheid. Doe de waterlinieweg gewoon naar 100 en behandel deze als een echte snelweg (130..!). Misschien dat hooguit die ene slome Renault Zoë rijder tegen kan zijn 🙂

  23. Robin

    De mensen die denken dat dit meer file oplevert: Een lagere snelheid levert minder file op. Capaciteit van de weg gaat omhoog.

  24. Hoera

    @HenQie, zucht, je hebt het volledig bij het verkeerde eind: https://www.rtl.nl/economie/artikel/4611266/met-130-kmu-ben-je-toch-later-thuis-harder-rijden-veroorzaakt-meer-file?redirect=rtlnieuws

  25. Marc van der Lee

    @rene Dat is onjuist. Smallere rijbanen zijn in de regel juist veiliger, omdat automobilisten veel meer gedwongen worden om beter op te letten. Hoe voelt wel onveiliger, maar juist daarom letter mensen beter op en is het uiteindelijk dus juist veiliger.

  26. HenQie

    Rijbewijsloze @hoera zit natuurlijk nooit in de auto. Als ik permanent 80 moet rijden, ook al is het ‘s nachts, schiet het natuurlijk nooit op. Valt je hele onderzoekje in het water want ‘s nachts staan er niet zoveel files. Buiten de spits rijden moeten meer mensen doen. Meteen die dogmatische trajectcontroles afschaffen ook, ben ik veel vlotter thuis. Die algemene 100 regel vanwege de stikstofhoax was natuurlijk lachwekkend.

    Braafste en traagste jongetje van Europa!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).