Meer dan 300 elektrische auto’s van MyWheels gaan in Utrecht helpen met tegengaan vol elektriciteitsnetwerk Meer dan 300 elektrische auto’s van MyWheels gaan in Utrecht helpen met tegengaan vol elektriciteitsnetwerk

Meer dan 300 elektrische auto’s van MyWheels gaan in Utrecht helpen met tegengaan vol elektriciteitsnetwerk

Meer dan 300 elektrische auto’s van MyWheels gaan in Utrecht helpen met tegengaan vol elektriciteitsnetwerk
Meer dan 300 elektrische deelauto’s van MyWheels worden voor het eind van het jaar in Utrecht aangesloten op de laadpalen van We Drive Solar. Hierdoor kunnen deze voertuigen energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, wat helpt tegen netcongestie.

Meer dan 300 elektrische deelauto’s van MyWheels worden voor het eind van het jaar in Utrecht aangesloten op de laadpalen van We Drive Solar. Hierdoor kunnen deze voertuigen energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, wat helpt tegen netcongestie.

We Drive Solar gebruikt de technologie waarbij de deelauto’s ook gebruikt worden als batterij al langer. Dit jaar komen daar dus ook meer dan 300 elektrische auto’s van MyWheels bij en het plan is om dit aantal de komende jaren ‘fors’ op te schalen.

Het systeem werkt als volgt; De elektrische auto’s worden opgeladen met zon- en windenergie. Op momenten dat er in de stad meer vraag is naar stroom kunnen de voertuigen de energie leveren aan het elektriciteitsnetwerk. De auto’s dragen hiermee volgens MyWheels en We Drive Solar bij aan het tegengaan van netcongestie, oftewel een vol stroomnetwerk.

Utrecht is de eerste stad in Nederland waar beide bedrijven op deze manier samenwerken. “We zijn erg blij met de samenwerking met MyWheels en The Sharing Group (het bedrijf waar MyWheels onder valt, red.) zodat we de uitrol van bidirectioneel laden verder kunnen versnellen en de werking daarvan op grote schaal kunnen laten zien”, zegt Robin Berg, oprichter en CEO We Drive Solar.

Gekoppelde berichten

23 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Op zich een prima idee om energie die je overdag tijdens zonuren opwekt tijdelijk op te slaan in autobatterijen, en dit ‘s avonds weer beschikbaar te stellen op het lokale stroomnet.
    Wat ik mij wel afvraag, is wat voor invloed dit heeft op de levensduur van de gebruikte batterijen. Die kunnen slechts een paar honderd keer op- en ontladen worden, en zullen door dit gebruik eerder aan het einde van hun levensduur komen.

  2. Tanja

    Dat lijkt me best handig maar gaan er dan ook 300 auto’s weg en zo ja, welke? Want we willen toch niet nog meer auto’s in de stad?
    Het lijkt me ook een heel mooi verdienmodel voor WeDriveSolar, die volgens mij ook nog eens subsidie krijgt van de gemeente, in elk geval eerdere jaren.

  3. Harm Hoeksema

    Hierboven stelt @Lombokker een incorrect iets. Namelijk over de levensduur van de batterij. Uit onderzoek blijkt dat de LFP accu’s 10.000 keer kunnen ontladen en nog steeds minimaal 80% van hun capaciteit behouden.

    Ook totaal onderschat in de houdbaarheid van de batterij is het koelsysteem. Iets dat bij Tesla bijvoorbeeld wel op orde is. Een koelsysteem heb je niet voor je smartphone in je hand, maar zit als het goed is wel op de elektrische auto. Ik snap niet waarom mensen feiten stellen in plaats van vragen stellen.

  4. Rob

    De levensduur van de accu’s in electrische auto’s wordt zal naar verwachting tussen de tien en twintig jaar. bedragen. Dat zo’n accu ‘slechts een paar honderd keer’ kan worden opgeladen en ontladen is dus erg erg laag geschat. Vele honderden keren komt dichter in de buurt.
    Ik bespeur bij veel mensen een neiging een om pessimistisch te zijn over de energietransitie. Je hoort bijvoorbeeld vaak dat de leveringszekerheid niet goed is en dat het onbetaalbaar is. Daarbij worden de enorme nadelen van fossiele en nucleaire energieopwekking en de enorme voordelen van energie uit zon, wind en water verzwegen.

  5. FH

    Echt: faciliteer gewoon warm-gedeelde auto’s (dus in eigen beheer delen met straatgenoten/familie/vrienden). Goedkoper en veel flexibeler voor deelnemers en goedkoper voor de maatschappij en meer kans op (ook nog soepel en vredelievend) daadwerkelijk verminderen van het aantal autos.

  6. bert

    @Tanja: Die auto’s van Mywheels staan al heel lang door de hele stad. Alleen wordt het bidirectioneel laden nu aangezet op de auto’s en laadpalen.
    We drive solar krijgt trouwens voor zover ik weet alleen subsidie vanuit Europa (EFRO) niet vanuit de gemeente.

  7. Leon

    Mooi.

  8. Rottebert Peermans

    Weg met elektrische auto’s! Hardwerkende mensen met normale auto’s kunnen nergens meer parkeren door al die laadplekken.

  9. W

    Tanja roept gewoon maar wat!

  10. X

    Nee, dan W. Die blinkt uit in erudiete betogen.

  11. Pjotr

    Fijn dat de auto’s van Mywheels stroom kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnetwerk. Maar wat gebeurt er als er een tijd geen wind of zon is? Kunnen de accu’s van de auto’s dan leeg raken of leveren ze stroom tot een bepaald minimum niveau van de accu.

  12. Willem

    @ W

    Gelukkig onderscheid jij je door hier doorwrochte en eloquente essays te plaatsen.

  13. Nico

    Mywheels. Zojuist evn op hn site gekeken naar wat de kleinste auto kost.
    € 3,50p/uur mMax. € 35,00 p/dag + € 0,37 per km.
    nu is het te hopen dat je zo een auto niet te veel nodig hebt want dan loopt het aardig in de papieren. Dan las ik hierboven nog, gaan er ook 300 auto’s weg?
    Strak plan want hoe slim bedacht is het i.v.m. stroom Mywheel auto’s neer te zetten en die de ruimte van u of mijn auto in te laten nemen. Ze willen ons gewoon uit de auto hebben en de mensen met geld mogen blijven rijden want die kunnen Mywheel wel geregeld huren of een eigen elec auto aanschaffen.
    Fijn sociaal voor uw iets minder te bestenden hebbende burgers gemeente Utrecht.

  14. JdV

    V2G oftewel Vehicle to grid zou gewoon per direct via de EU verplicht moeten worden op bijvoorbeeld alle nieuwe elecrische auto’s vanaf 2025. Kleine moeite en de auto is per direct een thuisbatterij. Met een dynamisch contract kun je dan geld toekrijgen om je auto vol te laden alls er veel zon is. Is het donker dan lever je de stroom weer terug en krijg je wederom betaald. 2 x geld, een mooie grote thuisaccu als er een stroomstoring is en een schone manier van autorijden. Win-win-win.

  15. Marten

    Een groot nadeel van die electrische deelautos is dat ze na laden niet bij de laadpaal mogen blijven staan. Zodat je de auto na een paar uur weer moet verzetten. Begrijp ik goed dat dit verleden tijd is als de accu’s stroom terug gaan leveren?

  16. Geenstijl@Utrecht

    Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel,om het maar in de woorden van Johan Cruyff te zeggen.. beste Marten.

  17. Marcel

    Kennelijk worden de auto’s niet vaak gebruikt en is dit het alternatief.
    Wel heel duur. Een batterij met een auto er omheen terwijl je alleen de batterij gebruikt.

  18. Rob

    Zijn electrische auto’s niet een heel dure vorm van accu’s? Is een stel accu’s plaatsen in een transformatorhuisje niet veel goedkoper?

  19. Utrechtvoorutrecht

    Ja @Nico, de mensen die twee keer per maand een auto huren om naar hun oma te gaan, zijn de rijke patsers. Niet de autobezitters natuurlijk. En voor een parkeervergunning in A1 kun je al een Mywheels 14 uur per maand huren. En die 37cent is inclusief brandstof. Dus dat valt weer mee.

  20. Your neighborhood wackjob

    Rottebert: nog iets harder werken en je kunt een elektrische auto kopen 😉 Zonder dollen, koop een tweedehands Leaf, helemaal niet zo duur en als ik jou moet geloven een geweldige investering qua parkeerfaciliteiten en andere voordeeltjes. Waar wacht je nog op?

    Lombokker kletst verder uit zijn nek zoals anderen al aangeven. De degradatie van accu’s valt in de praktijk enorm mee. Mooi fake news met als doel elektrische auto’s een slechte naam te geven. Geen enkel nut weegt op tegen de fictieve nadelen als het om de energietransitie gaat, voor sommige mensen.

  21. Koel Hoofd

    @ de milieukarren zeloten die kritiek niet kunnen pruimen

    Hoe lang gaan die batterijen mee?
    10 à 20 jaar, en dan, enkeltje schroothoop?
    Reken dat eens even door met een compleet geelektrificeerd wagenpark in Nederland, de wens van D66/GL=PvdA
    Dan eindigen er over 20 jaar 10 miljoen autobatterijen ergens in het milieu op deze aardbol. Europa geeft voor haar afvaldumping voorkeur aan Afrika, zijn genoeg milieudocu’s over geweest de afgelopen decennia.

    Doe dat nou eens maal een paar honderd miljoen ebakken in de EU, de natte droom van Timmerfrans green deal. Met paar honderd miljoen afgedankte batterijen kunnen we compleet nieuwe alpen bouwen, in Afrika!

    Dus op korte termijn en zeer lokaal niveau klinkt het goed, en die proef bij de Munt werkt ook. Maar hoe werkt het uit op de lange termijn na opschaling, als elke gek met zijn gebrek die huurbatterijen gaat benutten en, omdat het een huurbak is er slecht mee omgaat?
    Oplossingen moeten niet alleen bedacht worden, maar ook worden doordacht. En juist daar ontbreekt het vaak aan.

    Immers, paard en wagen vervangen voor auto’s met lood in benzine, biologisch boeren vervangen voor monocultuur en insectenbestrijdingsmiddelen, en Pfas gebruiken tegen de regen en aanbakken ipv wax coats en leren koken vond men in een grauw verleden ook een goed plan….totdat men meer wist over de chemische nadelen van de geboden voordelen….

  22. Lollebol

    Haha, pleit je nou voor paard en wagen Koel Hoofd?

  23. Robbb

    Tuurlijk. Geloofmaar in sprookjes. Ze verkopen de stroom gewoon tegen dure prijzen voor jou als straatbewoner.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).