Het aantal ‘grote’ fietsen in de stallingen rond Utrecht Centraal is de afgelopen jaren flink toegenomen, maar daar zijn nog niet genoeg plekken voor. Het gaat bijvoorbeeld om fietsen met kinderzitjes, kratten, fatbikes en andere afwijkende maten. Bij de inrichting is destijds rekening gehouden met grote(re) fietsen, laat het college weten, maar niet met zoveel. Daar komt in de toekomst verandering in.
Bij het ontwerp van de fietsenstallingen rond het station hebben de gemeente en ProRail de richtlijnen aangehouden die ProRail destijds landelijk hanteerde. De ontwerpen komen echter uit 2012 (Jaarbeursplein), 2016 (Knoop) en 2017 (Stationsplein) en het aantal grote fietsen is in de tussentijd harder gestegen dan gedacht.
In de toekomst wordt daar rekening mee gehouden, zegt het college. “Bij nieuwe gemeentelijke stallingen die we bouwen/inrichten, maken we daarom meer grote plaatsen (10-20 procent van het totale aantal fietsparkeerplaatsen in een stalling).”
Het college van burgemeester en wethouders reageerde op vragen van Stadsbelang Utrecht hierover. De fractie meldde dat er voor fietsen met kinderzitje en andere grote(re) fietsen in de ochtendspits vaak geen plek meer is in de bewaakte fietsenstallingen bij onder meer Utrecht Centraal.
Fietsenstalling Sijpesteijn weer open
Het college laat weten ‘over het algemeen voldoende plekken aan te bieden om alle fietsen een plek te kunnen bieden’. “Soms kan dat niet in de fietsenstalling van voorkeur, maar moet de fietser doorfietsen naar een andere fietsenstalling.”
Wel geeft het toe dat er bepaalde momenten zijn waarop niet genoeg plek is. “Met name stalling Stationsplein en stalling Jaarbeursplein kunnen op dinsdag- en donderdagochtend zo goed als vol staan, maar dan bieden we nog ruimte in stalling Knoop aan om grote fietsen te stallen. Ook zal fietsenstalling Sijpesteijn medio oktober weer openen en bieden we daar extra plekken voor grote(re) fietsen.”
Een tabel met het aantal plekken per fietsenstalling rond Utrecht Centraal (in die bij de Neude zijn 712 reguliere plekken en 17 XL-plekken):

Overigens is het ook op andere dagen druk in de stallingen Stationsplein en Jaarbeursplein, meldt het college. Maar niet overal: “In fietsenstalling Knoop (onder de Moreelsebrug, red.) is op alle dagen van de week nog ruimte beschikbaar voor fietsen met kinderzitjes.”
Zowel in stalling Knoop als Sijpestein zijn extra XXL-plekken gemaakt, speciaal bedoelt voor bakfietsen. In de stalling onder het Stationsplein en aan het Jaarbeursplein is daar geen plek voor.
Groot onderhoud Jaarbeursplein
In andere fietsenstallingen komen er voor nu geen extra plekken voor grote(re) fietsen bij. Pas als een bestaande fietsenstalling groot onderhoud krijgt, kijkt het college of het ontwerp aangepast moet worden aan de maten van de fietsen.
De stalling Jaarbeursplein krijgt over een paar jaar groot onderhoud. De werkzaamheden starten in 2028. “Het spreekt voor zich dat we de stalling tijdens de werkzaamheden zoveel en zo goed mogelijk beschikbaar proberen te houden voor reizigers”, laat de gemeente desgevraagd weten.
De komende tijd staan er meer werkzaamheden op de planning. Zo komen er nieuwe fietsenstallingen in P1 en P4 van Hoog Catharijne.
Gekoppelde berichten
Fietsenstallingen in P1 en P4 van Hoog Catharijne in Utrecht gepland in 2026
De nieuwe fietsenstallingen in P1 en P4 van Hoog Catharijne kunnen in 2026 open. Daarmee…
Ruim 400 extra fietsparkeerplekken in parkeergarage op de Springweg
In parkeergarage Springweg zijn twee nieuwe fietsenstallingen geopend. Het gaat om een pop-up fietsenstalling met…
Mariaplaats in Utrecht op de schop voor ruim tweehonderd fietsen
De Kuil in de Mariaplaats gaat binnenkort verbouwd worden zodat er ruim tweehonderd fietsen gestald…
Fietsenstalling aan Jaarbeursplein in Utrecht weer geopend
De fietsenstalling aan het Jaarbeursplein in Utrecht is na maanden gesloten te zijn geweest weer…
12 Reacties
ReagerenEhm, wat te denken van de complete fietsenchaos in het Moreelsepark? Daar kan iedereen gratis en voor niets fietsen neer plempen en de gemeente vindt het kennelijk allemaal prima, want opruimacties zijn er niet. Bizar fietsenbeleid.
De trend van aldoor groter, breder en dikker wordende fietsen is bedenkelijk. Die dingen worden net als auto’s veel te omvangrijk. Het ruimtebeslag is onevenredig groot. Nog afgezien van de factor intimidatie: je tegemoetkomende bakfietsen, al dan niet gevuld met van helmen voorzien nageslacht die vlak voor jou links afslaan lijken uit te gaan van het recht-van-de-grootste en sterkste principe.
Blij dat Sijpestijn weer open gaat!
Zo ongeveer de enige plek om bij het station veilig een bakfiets te kunnen stallen. Wat ik wel hoop is dat ze vakken hebben getekend. Om de een of andere reden is het populair onder mensen om hun bakfiets *schuin* neer te zetten, maar daarmee neem je juist meer plaats in.
Ik was gisteren in de fietsenstalling bij de TivoliVredenburg, daar klaagde de mannen die daar werken er over dat er heel veel bordjes hangen met “Defect” erop. en dat klopte. Het repareren daarvan duurt veel te lang, althans dat was de mededeling van de mannen. Misschien toch iets aan doen? Scheelt weer een aantal plekken.
Stalling de knoop is pas interessant als de trappen bij de Moreelse brug klaar zijn, nu ligt deze stalling te ver van de stationshal vandaan.
Een verbod. Op grote fietsen. Dat is de oplossing. Want een verbod lost altijd alles op. Of het nou lachgas, vuurwerk of moord is. Gewoon verbieden. Opgelost.
Kunnen we iets doen aan bakfiets discriminatie? Kom geen enkele stalling in rondom centraal heb ze echt allemaal geprobeerd.
Bizar dat er niet meer plekken beschikbaar zijn voor bakfietsen. Dat zijn toch fietsen van mensen die uit de buitenwijken komen, die hun kinderen naar school brengen met de bakfiets in plaats van met de auto. En dus ook met de fiets gaan in plaats van met de auto. Dat is super alternatief eigenlijk voor het autoverkeer. Wat Utrecht graag wil minderen. Maar met zo weinig plekken voor de bakfiets zou je bijna je kinderen met de auto naar school brengen en op een andere manier jezelf vervoeren naar de grote stad. Terwijl, ja, je wilt toch juist toen aanmoedigen dat mensen gaan met een bakfiets in plaats van met een auto of ander vervoer. Wat ook zou kunnen, en ik vind als je deze maatregelen niet extra neet als je niet bereid bent om meer bakfietsplekken te reserveren, verbeter dan het openbaar vervoer vanuit plekken als Leidsche Rijn of De Meern of Zuilen.
Graag ook de Neude snel schoonvegen van die fietsenchaos…
Het plein nu een aanfluiting!
Ik had graag juist meer scooterstallingen gezien. In andere gemeenten heel normaal.
Belangrijk punt van aandacht is dat de huidige foetsstalling een NS-Pas vereist. Heel vervelend, aangezien ik geen pas heb en niet nog een extra pas wil. Dus, gemeente, maak je los van de NS en regel dit beter.
Dus één zo’n afwijkende maat “fiets” op op twee plekken voor een normale fiets zetten. Dat betekent een halvering van een groeiend gedeelte van de totale capaciteit dus?