Er ligt een wens om 75.000 extra woningen te bouwen in Utrecht, een enorm aantal, maar die moeten ook allemaal bereikbaar zijn. Een van de oplossingen is de nieuwe tram- en metroverbinding, de Merwedelijn. Geld voor deze nieuwe lijn is er echter nog niet. De VVD in Utrecht bedacht een alternatief: een tram via Leidsche Rijn naar de polder Rijnenburg, de zogenaamde Rijnenburglijn. Het college van B&W is niet overtuigd.
De duizenden extra huizen moeten gebouwd worden in de polder Rijnenburg en in Groot Merwede, dat onder andere uit de Merwedekanaalzone, Westraven en de Galecopperzoom bestaat. Met zulke grote aantallen huizen moet er goed nagedacht worden over de bereikbaarheid, want zonder investeringen in infrastructuur kunnen de woningen eigenlijk niet gebouwd worden.
De gemeente Utrecht zet in op de komst van de Merwedelijn, een tram- en metroverbinding via Nieuwegein naar Rijnenburg. Volgens de gemeente moeten in de toekomst ruim 80.000 reizigers dagelijks gebruikmaken van deze lijn, wat het een goed alternatief voor de auto maakt. Geld is er echter nog niet, al wordt er wel al voor gelobbyd.
Eind vorig jaar kwam de VVD met een alternatief, de Rijnenburglijn. Deze tramlijn gaat niet ondergronds, maar via Papendorp en Strijkviertel naar Rijnenburg. “De VVD is al jaren kritisch op de droombeelden van het stadsbestuur over een ondergrondse Merwedelijn”, zei VVD-raadslid Marijn de Pagter (woordvoerder Mobiliteit) bij de presentatie van het plan. “De Merwedelijn is met ruim 2 miljard euro veel te duur.”
Tekst gaat verder onder afbeelding van Rijnenburglijn
Volgens de VVD kan de Rijnenburglijn worden aangelegd voor maximaal 700 miljoen euro. “De Rijnenburglijn biedt een realistische en realiseerbare oplossing en verbindt Rijnenburg met Papendorp en de Merwedekanaalzone.”
Het college van B&W spreekt waardering uit voor het plan van de VVD, maar benoemt na onderzoek vooral de voordelen van de Merwedelijn ten opzichte van het alternatief van de VVD. “Onze conclusie is dat het alternatief onvoldoende OV-kwaliteit biedt om een volwaardig alternatief voor de Merwedelijn te vormen.”
Zo zou door het aanleggen van een metrolijn (ook wel ondergrondse tram, hoewel het geen volledige metrolijn is) meer ruimte bovengronds overblijven om de openbare ruimte beter in te richten. Door de tram gedeeltelijk onder de grond te laten rijden, kan deze ook sneller rijden, wat zorgt voor kortere reistijden en het OV aantrekkelijker maakt. Daardoor zouden meer forenzen de auto kunnen laten staan.
Tekst gaat verder onder afbeelding
De gemeente schrijft: “De inschatting is dat het alternatief 18.000 tot 31.000 woningen minder mogelijk maakt dan de Merwedelijn: het overgrote deel van de 15.000 tot 25.000 minder woningen in Groot Merwede en 6.000 tot 9.000 minder woningen in Rijnenburg.”
Verder zou het kostenplaatje van de VVD te rooskleurig zijn. Al erkent de gemeente ook dat er nog niet genoeg geld is voor de Merwedelijn, hoewel het Ministerie van VRO al 600 miljoen euro heeft gereserveerd voor de verbinding. Het college van B&W gaat voorlopig op de ingeslagen weg door.
32 Reacties
ReagerenAls je de plaatjes zo ziet lijkt het VVD-alternatief eigenlijk veel logischer…
Grappig dat ze daar nú al over na aan het denken zijn. En mind you: allemaal HBO en uni geschoold.
Er kan beter in de hele stad een trolleybus netwerk aangelegd worden dat kost net zo veel en is flexibeler en milieu vriendelijk en is minimaal 50 jaar te gebruiken en zeer goed voor de inwoners
Tsja dat krijg je als je als gemeente bereikbaarheid negeert maar wel dogma’s doordrukt. Er had allang een goede zuidelijke trein-, tram- of metro verbinding moeten zijn, liefst nog doorgetrokken naar Breda- los van wat radicale mileuclubjes al in de jaren ’90 ervan vonden. Nu zit je met de gebakken peren in de betrokken gemeentes en bestaat het OV uit tweedewereld busverbindingen, in Nieuwegein is er een ondergewaarderde tramverbinding die langzamer is dan fietsen doordat-ie 20x stopt.. En in Vianen is er eigenlijk uberhaupt geen normaal OV. Dus kijk een beetje groter en trek een goede verbinding door op de Utrechtse zuidas.
Een oplossing is om niet meer Utrecht Centraal en de binnenstad als centrum te zien waar je altijd snel naartoe moet kunnen met OV, ongeacht waar je in de gemeente woont. Zowel de binnenstad als Utrecht Centraal kunnen dit niet aan. Zorg voor een 2e intercity station met goede verbindingen erheen. Eventueel station Woerden upgraden voor o.a. de Rijnenburgers.
Ik weet nog dat iedereen beloof was dat er een tram zou rijden naar Leidsche Rijn, maar naar er enkele wijken waren opgeleverd heeft de gemeente toch maar besloten om een tram om te zetten naar een bus.
Ik hoop dat de mensen die in Rijnenburg komen te wonen, dat de gemeente dan wel doet wat ze beloven.
Waarom moeten al die mensen eigenlijk steeds naar Utrecht? Het hele Vinex-concept schiet tekort. In plaats van uitgestrekte woonwijken waar iedereen afhankelijk is van de auto of trein, zouden we compacte, stedelijke gebieden moeten bouwen met een sterke eigen kern. Niet zoiets als Leidsche Rijn, maar echt een plek waar mensen graag blijven omdat alles dichtbij en goed ontworpen is.
Het probleem met Vinex is dat het puur praktisch is opgezet, zonder te kijken naar hoe mensen echt leven. Kijk naar oude binnensteden: die zijn zo populair omdat je er lopend naar de bakker kunt, omdat er een natuurlijke gemeenschap ontstaat. En laten we eerlijk zijn: traditionele architectuur speelt daar een enorme rol in. Mensen voelen zich prettiger in een omgeving die mooi en sfeervol is.
Het argument dat bouwen in traditionele stijl te duur zou zijn, slaat nergens op. Mensen hebben geld en zijn bereid te betalen voor kwaliteit en schoonheid. Niet voor niets zijn de oude binnensteden in Nederland de duurste plekken om te wonen. Als we stoppen met het standaardiseren van lelijke nieuwbouw en weer bouwen met oog voor stijl en leefbaarheid, creëren we plekken waar mensen wíllen blijven, in plaats van wijken die enkel dienen als slaapstadjes voor forenzen.
De Nederlandse stedenbouw moet veranderen. In plaats van alles te richten op hoe je zo snel mogelijk in Utrecht komt, moeten we bouwen aan plekken waar mensen zich thuis voelen en trots op zijn.
Als de VVD met een plan omtrent OV komt kan je op voorhand al er van uitgaan dat het niet deugd. In dit geval ook weer. Het moet zogenaamd goedkoop en dat gaat vervolgens ten koste van de vervoerswaarde voor de toekomstige bewoners op de locaties Groot Merwede en Rijnenburg. At the end of the day is het dus “penny wise and pound foolish”. Het beste houdt het college het gewoon (minimaal) bij haar eigen voorkeurs variant. Beter nog had ze richting Den Haag duidelijk gemaakt dat die woningen in Rijnenburg er niet komen als het Rijk niet in voldoende mate (hetgeen nu nog niet het geval is) in de buidel tast voor goed hoogwaardig openbaar vervoer.
Met welke tram? Hoe kom je daar met de auto!
Interessant. Het is dus voor een tweede route?
Ik zie niet helemaal de link met minder haltes voor de bestaande route, maar dat zou misschien prima kunnen.
In Japan leggen ze eerst een lijn aan, en dan wordt de wijk eromheen gebouwd, zodat de bewoners gewend zijn om de tram te pakken. Zo moet het dus.
Wel jammer van al het groen…
Weer zo’n geld slurpend projekt.
Een paar busbanen aanleggen is veel goedkoper en werkt net zo goed.
Die (potentiële) woonwijken die de VVD aanwijst voor een tramverbinding hebben meer baat bij een goede busverbinding denk ik. Een tram en metro rendeert pas bij een bepaalde bevolkingsdichtheid die er niet is in een Vinex wijk en in het stukje bij het centrum moet de tram concurreren met de fiets (die sneller is en je op bestemming brengt). Geen goed plan dus!
Beste DUIC, kijken jullie zelf wel naar de afbeeldingen die jullie plaatsen? Het bovenste plaatje is zo vaag als een beslagen bril! Maak het eens duidelijker!
Verhoogd bouwen. Is goedkoper dan ondergronds, sneller dan gelijkvloers. Dat ze hier niet op uitkomen is voor mij een raadsel.
Vraag is, moeten die allemaal naar het centraal station? De Vaartse Rijn en Leidsche Rijn stations zijn er juist om CS te ontlasten. Ik denk dan meer aan een (bovengrondse) metro, rondje om de stad, via de omliggende stations.
En ik zou uitgaan van de kosten uithoflijn per m1 om niet te ver er naast te zitten, dan hou je misschien nog wat over, zoals bij de dom. De goedkoopste oplossing lijkt me niet de beste als je kijkt naar de benodigde ontsluiting.
Bovengronds lijkt me prima, gezien het tracé. En onmisbaar bij de ontwikkeling van Rijnenburg.
De route van de VVD is goed doordacht:
– het geeft meer mensen toegang tot de tram welke daardoor beter wordt benut (rendeert, heel erg belangrijk bij sociale nutsvoorzieningen)
EN
– geeft mogelijkheid om het netwerk uit te breiden zodat ook mensen in LR met de tram naar Utrecht city kunnen komen.
Aangezien het ook nog eens 1.3 miljard goedkoper is dan een metrotunneltje van een kilometer, is het ook nog betaalbaar en dus haalbaar.
Dat metrotunneltje is peperduur samengroen navelstaren in de linkse microbubbel om de ideologie van pure vervoersarmoede in de intensieve plofmensenhouderij op de ecobakfiets te realiseren. Het zal enkel de allerduurste metro ter wereld worden waar daklozen schuilen tegen de elementen. Dat kunnen ze namelijk niet op een tramhalte in de open buitenlucht…
Groen Links wil net als haar zusters in 020 een metro omdat zij als wereldstad denken maar nog steeds een provinciestadje zijn en natuurlijk op kosten van de nationale overheid maar voor hetzelfde geld kan een trolley bus systeem in de hele stad worden aangelegd wat zeer groen is en zeer flexibel is
In met name de grote steden in de Randstad w.o Utrecht vind al een vertrekbehoefte plaats naar kleinere steden in het platteland. Het lijkt mij dat nieuwe inwoners meer kans maken buiten de Randstad, zo vernam ik ook in recente media !
Als de politiek zich met “products”gaan bemoeien,pas ik op. Persoonlijk vind ik het absurd, dat de polder Rijnenburg nog steeds niet vol gebouwd is..l ik kom steeds meer jongeren onder de 30 tegen, die geen eigen huisvesting kunnen realiseren. Hun leven staat stil en de politiek heeft beslist dat daar vier windmolens moeten komen en dat er daarom 30 jaar niet gebouwd moet worden. De bereikbaarheid van de polder speelde al eerder. Wethouder Verschuure, een aantal jaren geleden verantwoordelijk beweerde, dat het gigantische bedragen zou kosten.Ik belde een vriend, die 1 miljard op dit soort projecten per jaar omzet en hij vertelde mij, dat het ongeveer 40% van het beweerde bedrag zou kosten . We weten allemaal de tragedie van de tramlijn. De gemeente maakte er een puinhoop van . Tweehonderdmiljoen schade . Mijn simpele vraag, waar zijn de bedragen waar de politici zich op beroepen op gebaseerd?
Waarom geen trambaan boven de weg, zoals in Amerika wel gangbaar is? Weet iemand met verstand van zaken waarom dat niet als scenario wordt genoemd? Het zal toch goedkoper zijn dan een tunnel aanleggen in de blubber en je speelt evenzogoed de weg vrij. Het is misschien niet fraai in een oud stadsdeel, maar bij de Europalaan / Beneluxlaan lijkt het me minder misplaatst.
Wat een kul argument, geen geld voor de aanleg van deze Merwedelijn. Utrecht gooit gewoon de OZB omhoog of een andere belasting. Rupsje nooit genoeg. Geen geld ook voor de Noordelijke Randweg. Maar wel voor opfluf straten zoals Welgelegen Den Hommel.
Mocht de lijn toch doorgaan, dan nu al inspelen hoe en waar deze lijn in de toekomst doorgetrokken kab worden. We bouwen inmiddels heel de randstad vol. Dus wordt het bv Montfoort, Vianen of…?
Waarom wordt er voor hetzelfde geld geen trolleybus netwerk aangelegd dat is zeer milieu vriendelijk Groen Links wil alles electrisch en de bus is ook veel flexibeler als een tram die ook veel meer ruimte inneemt
In Japan leggen ze eerst een lijn aan, en gaan daaromheen bouwen, zo worden bewoners aangemoedigd om openbaar vervoer te gebruiken.
Om deze hoeveelheden woningen mogelijk te maken is een tram hoe dan ook noodzakelijk, wellicht moet je zelfs aan 2 lijnen denken.
Waar nodig / mogelijk ondergronds.
Bij voorkeur ook doortrekken naar LR an daar aanhaken op een treinstation zodat je vanaf Rijnenburg ook direct naar LR kan, of vanaf daar met de trein richting het westen, en dan dus niet via CS hoeft.
Het VVD alternatief sluit gewoon aan op wat al in de jaren 90 is bedacht toen LR werd gebouwd. De HOV-baan tot over de A2 ligt er al. Stukje doortrekken en je ontsluit ook meteen een sportpark en recreatieplas. De Merwedekanaalzone is dan ook prima te ontsluiten met een klein stukje extra trambaan bovengronds via de Europalaan. Je zou zelfs nog een route via de Dichtersbaan en de Balijebrug kunnen overwegen.
Ik zie liever meer OV dan duur ondergronds OV.
@De Architect,
Uw wens wordt al vervuld. De Saoedi’s bouwen een lintstad voor 2.000.000 inwoners. Zie ik het niet worden in NL, maar het is een interessant concept voor de toekomst. Of je nou 8 hoog of 40 hoog woont, je kunt geen kant uit. Stel we breken een paar flats af in Overvecht en bouwen daar in een keer 5.000 woningen op elkaar. Liefst boven op de ondertunnelde NRU. Op die manier komen we aan geld dat er nu niet is voor deze meest hinderlijke weg van Utrecht.
Dit is een zeer aantrekkelijk idee. De tramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein ligt er al. Hoeven we niks aan te doen. De nieuwe lijn ontsluit op een totaal andere manier de zuidelijke stedelijke regio.
Het geld dat bespaart wordt kan hetzij naar de NRU, hetzij als aanvangsinvestering voor een ondergrondse sneltram verbinding naar de Uithof, o pardon het u weet wel.
De auto is en blijft toch het beste vervoersmiddel.
Dat weten ze daarom word het de automobilist op alle vlakken moeilijk gemaakt.
Ja, denk maar dat wij verder kunnen blijven elektrificeren. Windmolens, vervoer en woningen met zonnepanelen en warmtepompen.
Kwestie van tijd tot de rest van het elektriciteitsnet ook vol is:
https://www.duic.nl/algemeen/elektriciteitsnetwerk-van-heel-noord-utrecht-is-vol/
Vreemd om met een stijgende zeespiegel in de lage landen ondergronds te willen gaan.
@Toine Goossens. Een belangrijk verschil tussen wonen op de 8e en de 40e verdieping, is dat de brandweer je op de 8e verdieping kan redden. De 40ste is te hoog. Zag onlangs dat de brandladder tot zo’n 32 m hoog kan gaan. Dat verklaart waarom 30 m hoog aangehouden wordt, iets wat ik meen ik in het kader van de ramp in de Grenfell Tower las.