Overheden, woningcorporaties en ontwikkelaars hebben een akkoord bereikt over de bouw van 75.000 woningen in Utrecht. Een enorm aantal, waar ook al locaties voor genoemd worden. Het gaat om Rijnenburg en Groot Merwede. Utrecht gaat met de komst van zoveel woningen flink veranderen. De gemeente en provincie noemen het een ‘politieke doorbraak’.
Als men alle woningen in de wijken Leidsche Rijn, Vleuten – De Meern en Overvecht bij elkaar optelt, dan zijn dat er zo’n 55.000. De woningbouwplannen waar nu een akkoord voor ligt gaat over nog veel meer woningen. Dat gaat een enorme stempel drukken op de regio.
Tekst gaat verder onder afbeelding
De woningen moeten gebouwd worden in polder Rijnenburg en in Groot Merwede, dit bestaat uit onder meer de Merwedekanaalzone, Westraven en de Galecopperzoom. In de Merwedekanaalzone wordt op dit moment al gebouwd. In Westraven en de Galecopperzoom, wat ook wel de A12-zone wordt genoemd wil men in 2030 starten met de bouw. In Deelgebied 6 van de Merwedekanaalzone moet de bouw zo snel mogelijk beginnen. De gemeente is in dat gebied druk bezig om grond in handen te krijgen.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Bij de komst van zoveel woningen, moet er ook nagedacht worden over onder meer betaalbaarheid van woningen, bereikbaarheid, werklocaties, klimaatadaptatie, bodem en water, energie, groen en recreatie en maatschappelijke voorzieningen. Vooral de bereikbaarheid van de gebieden vraagt om enorm veel geld, iets wat de gemeente Utrecht bijvoorbeeld niet zelf kan ophoesten. In het akkoord staat dan ook dat er wordt gekeken naar ‘onorthodoxe vormen van alternatieve bekostiging voor gebiedsontwikkeling en ov-ontsluiting’.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Het akkoord is getekend door de gemeente Utrecht, Nieuwegein, Provincie Utrecht, het ministerie van VRO, het ministerie van IenW, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, BPD en Portaal.
Polder Rijnenburg
Eerder dit jaar werd ook al een stap gezet naar het bouwen van woningen in Rijnenburg met de publicatie van de zogenoemde Programmatische Verkenning van het gebied. Uit de verkenning blijkt dat het nodig is om direct de benodigde voorzieningen in de wijk te bouwen, te investeren in het openbaar vervoer en ervoor te zorgen dat de autowegen rondom de stad voldoende blijven doorstromen.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Deze compleet nieuwe stadswijk in het hart van het land kan alleen in samenwerking met alle betrokken overheden en de marktpartijen worden gerealiseerd. Na jaren van gesprekken en discussies is het Akkoord van Rijnenburg een politieke doorbraak, schrijft de gemeente.
Eelco Eerenberg, wethouder Ruimtelijke Ordening van de gemeente Utrecht: “Met het Akkoord van Rijnenburg zetten alle partijen de schouders eronder. We bouwen niet alleen woningen, maar werken aan een modern, groen en betaalbaar Utrecht voor iedereen. Deze aantallen woningen en de Merwedelijn kunnen we alleen bouwen met een meerjarige en structurele samenwerking tussen de lokale én nationale overheden en de markt. Deze handtekening is een symbolische reuzenstap voorwaarts en een echt mijlpaal!”
Gekoppelde berichten
Gemeente Utrecht koopt voor nog eens 12 miljoen euro grond in de Merwedekanaalzone
De gemeente Utrecht heeft voor nog eens 12 miljoen euro aan grond gekocht in de…
Nieuwe wijk Rijnenburg in Utrecht kan thuis worden voor 50.000 mensen; gemeente toont verdere plannen
Ruim 50.000 mensen, zoveel inwoners kunnen er in de toekomst in de nieuwe wijk Rijnenburg…
500 miljoen van het Rijk nodig voor ‘onmisbare’ Merwedelijn in Utrecht
De gemeente Utrecht en provincie Utrecht hebben met de Rijksoverheid om tafel gezeten over de…
27 Reacties
ReagerenEen totale wassen neus. Hier wordt werkelijk niets anders uitgesproken dan wat wil en flinterdun geloof in de potentie van dit project. Werkelijk niets anders. En dat na jaren overleg…
Geen uitgewerkte plannen, geen financiering, werkelijk helemaal niets. Alleen het idee dat er in 2035(!) misschien wel eens een eerste woning zou kunnen staan, als en indien, mits en voor zover.
Onze mooie stad kan het inwonersaantal nu al niet aan. Het zal onleefbaar worden. Ook zeker nu er weer groen verdwijnt hiervoor.
In Drenthe en de polders is meer dan genoeg ruimte voor extra steden. Waar zijn de grote visionairs gebleven in ons (lands)bestuur?
Ik krijg steeds meer het gevoel dat bestuurders zich door projectontwikkelaars in de luren laten leggen, die in Utrecht gewoon meer geld kunnen verdienen met de verkoop van woningen 🤨. Wie bewaakt nu nog de leefbaarheid?
Het klinkt allemaal mooi, maar er zal wel weer een aardig prijskaartje aan hangen. Er zijn nog veel lege kantoorpanden om te bouwen tot woonruimte. Goedkoper en nuttig.
Positief dat deze regering deze stap zet. Doen ze toch nog serieus iets goeds !
Heel goed nieuws ! Want bouwen moet in Nederland plaats vinden waar de hoogste nood is. Met een tekort van bijna 40% hier in Utrecht is dit een zeer logische stap.
Door ook meer geconcentreerd te bouwen wordt ook hoogwaardig OV mogelijk en wordt extra grond consumptie voor auto mobiliteit verminderd. Nederland heeft nog weinig bouwgrond ( en natuur ) beschikbaar, dus daar zullen we zeer kostbaar mee moeten om gaan.
Een goed besluit van de regering.
Vrees wel dat de werkelijk plannen velemalen trager uitgevoerd zullen worden dan gepland indien er niet extra mankracht komt.
Het moeilijke aan grootschalige woningbouw is dat het langetermijnplanning vereist. Mooi dat de gebieden nu in beeld zijn, das stap 1. Maar iemand moet de kostbare infrastructuur voorfinancieren voordat deze via verkoop van gronden kan worden terugverdiend. Normaal deed het rijk dat om zo het kip-ei verhaal van geldgebrek en grondopbrengsten te doorbreken. Gezien de continue bezuinigingen op het gemeentefonds kán gemeente Utrecht dit niet eens zelf financieren, ook al willen ze zelf die woningen ook. Nu de Haagse politiek woningen eist, lijkt ze stappen te willen maken. Maar door voor de vastgelopen woningbouw naar alles en iedereen te wijzen als oorzaak, valt het velen niet op dat de Haagse politiek financiering van infrastructuur en een serieuze oplossing van o.a. het stikstofprobleem weigert, en dus zelf de bottleneck vormt waar de markt op zit te wachten. De ministers kunnen dit oplossen, als ze maar willen.
“Uit de verkenning blijkt dat het nodig is om […] ervoor te zorgen dat de autowegen rondom de stad voldoende blijven doorstromen.”
De verbreding A27 gaat dus gewoon door omdat zonder die 110.000 nieuwe bewoners niet kunnen economisch participeren en daarmee voor de Staat niet renderen. Aan alle Amelisweerd bakfietsstadactivisten die dat niet trekken: het staat u vrij om de stad te verlaten zodat andere mensen er kunnen komen wonen.
dus allemaal extra huizen langs snelwegen. Ik hoop dat ze die snelwegen dan ook overdekken in verband met uitstoot van uitlaatgassen en lawaai…
Dit zijn wel heel grootschalige plannen. Dus iets 150.000 inwoners erbij. Dan zou in Rijnenburg wel een goed stadshart gemaakt moeten worden, want de oude binnenstad wordt/is misschien wel te klein voor ruim 500.000 inwoners wat Utrecht dan gaat tellen.
Daarnaast blijft altijd de discussie of alle mooie toezeggingen betreffende bv OV wel gehaald gaan worden. Want zou er met deze plannen ook niet gedacht moeten worden om toch een spoorlijn richting Breda aan te leggen. Zal veel voeten in de aarde hebben maar voor de toekomstige inwoners incl Nieuwegein en IJsselstein wel een goede toevoeging voor de bereikbaarheid met de trein.
Hee, kijk nou, nog meer blokkendozen.
Super plannen, de woningnood in de regio is hoog. Tijd voor wat senioriteit binnen de gemeenteraad en knallen met die stad.
Te lang is er kleinburgerlijk gedacht (net zoals veel wat oudere Utrechters hier met de hang naar iets dat nooit meer gaat komen), constant achter de Utrechtse groeistuipen aan het aanhollen. Er zijn genoeg kansen om binnen en over de stadsgrenzen een mooi grootstedelijk gebied te maken.
En laat die hoogte limiet eens los en ga de lucht in bouwen!
@ Rietje
Voor de goede kijker zijn het inderdaad blokkendozen. Anderen zien alleen groen en blauwe lucht, want op slechts 15% van de plaatjes staat bebouwing.
Zou het daarom ontbreken aan visie bij onze bestuurders, omdat zij door deze plaatjes zijn gaan denken dat ze groen bezig zijn door deze bouwplannen te steunen?
Zet in op de bouw van 2-3 nieuwe steden in Drenthe en in de polders i.p.v. onze stad onleefbaar te maken, gemeente Utrecht.
GroenLinks Utrecht is duidelijk door de bocht. Zij heeft haar verzet tegen grootschalig bouwen in de buitengebieden opgegeven. Dat heeft heel wat hoofdbrekens gekost maar dankzij Eelco Eerenberg en de nieuwe minister van Volkshuisvesting is het dan toch gelukt. GroenLinks heeft wel van enkele prominente leden afscheid moeten nemen.
Uit het persbericht:
‘Er wordt meer planologische zekerheid ingebouwd om tot tijdige realisatie van woningen in Groot Merwede en Rijnenburg te komen. De ontwikkeling van Merwedekanaalzone deelgebied 6 wordt naar voren gehaald, het doel is om in 2030 te starten in de rest van de A12-zone, en in 2035 in Rijnenburg.’
Dat betekent een versnelling van de bereikbaarheid van Rijnenburg, van de A12 zone en van andere langs de HOV Merwede lijn aan te wijzen locaties. Voor ten minste 20.000 woningen zijn die nieuwe locaties nodig en nieuwe verbindingen daar naartoe. Ik voorzie dat er in Rijnenburg meer dan de nu gedachte 25.000 woningen komen, dat de energieopwekking een lagere prioriteit krijgt en dat er nieuwe auto aansluitingen op de A27 komen. Omdat voor het alternatieve A27/A28 plan een nieuwe RO procedure nodig is, gaat dat alternatief niet meer door.
Het wordt het oorspronkelijke Rijksontwerp. Zoals ik bij de Maarschalkerweerd ontwikkeling al schreef, de gemeente tekent op de kaarten zelf de brede Rijks overkapping in.
Het water staat het land aan de lippen. Zelfs GroenLinks Utrecht is daardoor vloeibaar geworden. Dat is een goede ontwikkeling.
Ik denk dat polder Rijnenburg voorlopig niet gebouwd zou worden, toen ik daar was zag ik nog een spitsmuis en een haas lopen, jammer voor al die plannen daar!!!
“Vooral de bereikbaarheid van de gebieden vraagt om enorm veel geld, iets wat de gemeente Utrecht bijvoorbeeld niet zelf kan ophoesten.” Als er al gebouwd zou worden in Polder Rijnenburg dan is een fietspad en een tram baan toch meer dan genoeg en eventueel een bus baan die ook gebruik wordt voor Ambulance, politie, Brandweer, taxi en de auto van de burgemeester en aanhang!!!! Het zou toch een auto loze wijk worden??????
@bill, helemaal met je eens ! Deze plannen bieden veel kansen. Wat fijn als onze kinderen ook gewoon in Utrecht kunnen blijven !
Nina lijkt me iemand die met plezier in Drenthe gaat wonen. Goede keuze erg mooie provincie!
Rabe: natuurlijk kost het geld! 55.000 woningen… Echt, in kantoren
Mooi zo, opgeknikkerd met je verrotte windmolens in de Randstad! Zet die maar lekker in Flevoland of Zeeland of zo.
Max@@ Dan moeten je kinderen wel een hele dikke spaarrekening hebben en ook nog eens zeer goed verdienen, want een stulpje in Utrecht gaat natuurlijk wel voor de Jack Pot weg en vier ton is natuurlijk helemaal niks, maar dan heb je wel 50 M2 tot je beschikking, dat dan wel weer, (uiteraard zonder fietsen stalling/box, want die zet je in de openbare ruimte neer)!!!
Wat wel weer lekker is, dat het auto vrij wijken worden en over de kosten van een auto hoef je dan tenminste geen zorgen te maken en er is geweldig openbaar vervoer die je kan nemen vanaf 06:00 uur tot +/- 00:00 uur en voor de reis tijd hoef je het allemaal niet te laten 3/4 uur tijd om op je werk te komen is natuurlijk helemaal niks, als je tenminste gebruik maak van het geweldige openbaar vervoer, maar gelukkig kan en gaat iedereen gewoon fietsen en dat is echt een geruststelling!!!!!!
@ Ronald
Drenthe zou kunnen, maar ik woon prima naar mijn zin in Utrecht al vele tientallen jaren.
Goede en broodnodige plannen.
Bouw dan ook in die nieuwe wijken in hoge dichtheden, en breidt het tramnetwerk flink uit.
Een stad met straks meer dan 500.000 inwoners heeft een goed hoogwaardig OV nodig, dus meer tramlijnen, waar nodig ondergronds gaan.
Het OV is in Utrecht nu al duidelijk ondermaats in de huidige situatie, dus daar moet echt aan gewerkt worden.
De GL filosofie lijkt een beetje te zijn; Zorg voor een matig OV, dan gaat iedereen wel met de fiets, en kunnen we dat wedstrijdje om de beste fietsstad winnen.
Dat moet nu echt afgelopen zijn !! Deze stad en zijn inwoners verdienen veel beter !!
@VanP,
Ik schreef al vaak dat de gemeente Utrecht een armlastige gemeente is. Hebt u dat gemist?
Het eigen vermogen per inwoner van de gemeente Utrecht is € 2.298. Rotterdam kan beschikken over € 4.294 en Amsterdam over € 9.046. Bijna 2 keer en meer dan 3 keer zoveel als Utrecht.
Het eigen vermogen per inwoner van Den Haag is net iets minder dan dat van Utrecht.
Den Haag heeft haar financiën echter goed op orde. Utrecht niet. Utrecht geeft meer uit dan er binnenkomt. Den Haag komt door tijdig bijsturen op nul uit. Den Haag doet ook niet aan het kostbare verfraaien van de binnenstedelijke verbindingswegen. Die stad doet het met wat ze heeft.
Utrecht verspilt het geld aan de stadsboulevards en flikkert het stedelijk autoverkeer over de schutting naar de Rijkswegen om vervolgens permanent moeilijk te doen over de uitbreiding daarvan. Daarom heeft Utrecht zo’n slechte naam bij de departementen die gaan over het geld voor Ruimtelijke Ordening. Dat leidt al jaren tot het afknijpen van geld naar onze stad.
U weet dat @VanP. Eelco Eerenberg heeft dat doorbroken. Op naar een College waar D66 het voor het zeggen heeft. U huilt ondertussen krokodillentranen, zeg ook uw lidmaatschap van GL op, dat helpt.
Nina, ooit in Emmen geweest! Precies daar is geen werk en niets te beleven, behoort tot de onaantrekkelijke steden van Nederland. Zo ook die andere plaats.
Hoezo overbevolking ?
Krimpen !
@ Katja
Verbeter de wereld, begin bij jezelf
@Wim, ik heb geen kind. Dus goed bezig, ja. Heb jij ze ?
Drijvend bouwen is de oplossing, maak water kavels, waar mensen zelf ligplaatsen mogen bebouwen. Zelf investeren door de bevolking in drijvende woningen kan snel zonder heel grote overheidsinvesteringen. Ook oplossing voor waterberging.
@ Otto
Een stad met 350.000 inwoners brengt een hoop reuring en bedrijvigheid met zich mee weten wij in Utrecht. Juist goed om Emmen te upgraden dus en goede infra (OV en wegen) daar naartoe aan te leggen.
We kunnen en willen echt niet allemaal in de Randstad opgehokt worden in woontorens. Legbatterijen voor kippen worden ook langzaam uitgefaseerd.
Het is tijd voor omdenken i.p.v. inbreiden in de huidige steden.