Milieuzone in Utrecht krijgt nieuwe verkeersborden Milieuzone in Utrecht krijgt nieuwe verkeersborden

Milieuzone in Utrecht krijgt nieuwe verkeersborden

Milieuzone in Utrecht krijgt nieuwe verkeersborden
Bron: Gemeente Utrecht
De Utrechtse milieuzone wordt binnenkort aangeduid met nieuwe verkeersborden. Vanaf 29 oktober moeten alle milieuzones in Nederland dezelfde regels en borden hanteren. Iedereen die nu de milieuzone in mag, mag dat straks ook nog.

De Utrechtse milieuzone wordt binnenkort aangeduid met nieuwe verkeersborden. Vanaf 29 oktober moeten alle milieuzones in Nederland dezelfde regels en borden hanteren. Iedereen die nu de milieuzone in mag, mag dat straks ook nog.

Het bord dat nu geldt voor de vrachtzone, gaat straks het bord vervangen dat wordt gebruikt voor de personenauto’s en bestelbusjes. Ook komen er nieuwe onderborden, waarop staat welke emissieklassen de milieuzone in mogen. Voor personen- en bestelauto’s geldt straks het bord met de 3 in de gele cirkel. Voor vrachtwagens komt er een bord met een 4 in een groene cirkel. De cijfers slaan op de emissieklassen.

Milieuzones gelden voor dieselvoertuigen. Voertuigen worden vanaf 29 oktober in de milieuzone toegelaten op basis van hun zogenoemde emissieklasse, in plaats van de ‘Datum Eerste Toelating’ (DET) die nu wordt gehanteerd. De emissieklasse geeft aan hoe schoon het voertuig is. Met een kentekencheck kan iedereen op deze site checken welke emissieklasse hun voertuig heeft.

In Utrecht mogen diesel personen- en bestelauto’s met emissieklasse 3 of hoger de milieuzone in. Voor vrachtwagens geldt emissieklasse 4 of hoger. Deze klassen zijn gelijk aan de toegangseis die nu geldt. Voor personen- en bestelauto’s op diesel is er wel een kleine verandering. Dieselauto’s ouder dan (DET) 1 januari 2001 mogen nu niet de zone in, maar volgens de nieuwe regels wel. Dat is omdat emissieklasse 3 begint bij het jaar 2000.

Vrijstelling

Verder hoeven sommige eigenaren van dieselvoertuigen geen ontheffing meer aan te vragen als de emissieklasse te laag is om in de zone te mogen rijden. Het gaat om campers waarvan de eigenaar in de milieuzone woont, oldtimers van 40 jaar en ouder, rolstoeltoegankelijke voertuigen en acht typen vrachtwagens. De vrijstelling voor campers is alleen geldig in de milieuzone waar de camper geregistreerd staat. De vrijstelling voor de andere voertuigen is geldig in alle milieuzones in Nederland.

De maatregelen gelden in ieder geval voorlopig, want de gemeente Utrecht is bezig met strenger beleid voor de milieuzone. Het college wil vanaf 1 februari 2021 alleen diesel personen- en bestelauto’s met emissieklasse 4 of hoger toelaten. De gemeenteraad besluit in het najaar over dat voorstel.

15 Reacties

Reageren
  1. André

    Is er eigenlijk al ergens -onafhankelijk!- aangetoond dat die zone’s echt een verbetering opleveren ?

  2. Scherpschutter

    @Andre

    Jazeker. De Gemeente heeft haar ‘omzet’ aardig verbeterd dankzij deze (verder volstrekt zinloze) roof bij daglicht.

  3. WvR

    Goed plan!
    Te samen met het bordjes “verboden de nachtrust te verstoren” in Oog in Al, mis ik nu alleen nog een bordje

    “Verboden tegen de wet ingaande handelingen te verrichten”

    Wellicht kun er ook miniscule onderbordjes bij worden geplaatst met verbijzonderingen voor steekpartijen en wat dies meer zij. Liefst met de artikelnummers uit het wetboek daarbij, al dan niet met een kleurcodering al naar gelang de aard van het vergrijp.

    En dan? Niks. Klaar. Utrecht is afgerond. Iedereen kan veilig slapen.
    Wel een beetje oppassen met de corona graag. Die 1,5 meter is zo moeilijk niet.

  4. HArry

    @ André
    Nee natuurlijk niet. Het is ook niet voor niets dat Rotterdam de zone heeft opgeheven.

    De Milieuzone is per uitstek het bewijs van de onbetrouwbare politiek. Koop je een nieuwe auto in 2000 die voldoet aan alle eisen en voorschriften en betaal je je scheel aan belastingen en BPM. Maar na 15 jaar worden zomaar eventjes de spelregels aangepast zonder enige financiële compensatie.

    Dus beste overheid ik wens schadeloos gesteld te worden omdat u zich niet aan uw eigen afspraken houdt.

    Mijn Diesel is technisch beter dan de moderne diesels of EV’s, dus hij blijft! Ik ga toch zeker weer niet opnieuw bakken aan belasting betalen voor een nieuwe diesel waarna de onbetrouwbare overheid na 15 jaar weer de spelregels gaat veranderen.

  5. Justin

    Harry, waarom zou je compensatie moeten krijgen voor regels omtrent de milieuzone? Dat is natuurlijk volstrekte nonsens. Het is niet alsof je auto ineens waardeloos is; de zone beperkt zicht voornamelijk tot de binnenstad.

    Verder is de milieuzone in Rotterdam niet opgeheven. Die is nog altijd van kracht, alleen voor vrachtverkeer.

  6. Pee

    @André

    Er is een rechtzaak geweest omtrent de milieuzone in utrecht .
    Daar kwam bewijs naar voren dat die hele zone totaal geen nut heeft en de lucht niet schoner word.
    Maar de rechter heeft de gemeente toch hun zin gegeven door die milieuzone niet op te heffen.

  7. Koel Hoofd

    De milieuzone is politiek correcte oplichting, niets meer en niets minder.

  8. Sander

    Onderzoek wijst voornamelijk uit dat low emission zones wel werken. Maar kennelijk is dat geen populaire mening, dus worden feiten ontkend en het tegenovergestelde voor waar aangenomen…

    https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2019_09_Briefing_LEZ-ZEZ_final.pdf
    https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(18)30202-0/fulltext
    https://www.researchgate.net/publication/280575118_A_Critical_Review_of_the_Effectiveness_of_Low_Emission_Zones_LEZ_As_A_Strategy_for_the_Management_of_Air_Quality_in_Major_European_Cities

  9. Erwin

    Langzaam maar zeker wordt de auto verbannen uit de stad, of je dat nou leuk vindt of niet. Wen er maar vast aan. Veel reaguurders voeren hier een achterhoedegevecht.

  10. Toine Goossens

    @Sander,

    DUIC heeft jaren geleden bericht over het ESCAPE onderzoek van Beelen. De conclusie was dat een eenduidige verband niet bewezen kon worden.
    In het Lancet artikel waar u naar verwijst staat niet dat er rechtstreeks bewijs is. Het wordt omfloerst geformuleerd. Bovendien liggen de concentraties in Nederlandse steden allemaal onder de gezondheidslimieten die de EU heeft geformuleerd.
    Corona, griep, vorst in de winter en hitte in de zomer veroorzaken veel meer ‘vooroverlijdens’ dan de luchtkwaliteit.

    Luchtkwaliteit is een zeer conservatief issue. Alle aandacht dient naar CO2 en de energietransitie te gaan.

  11. Kadoendra

    @André

    “Is er eigenlijk al ergens -onafhankelijk!- aangetoond dat die zone’s echt een verbetering opleveren?”

    De partij GroenRechts van Lot van Hooijdonk is niet echt mijn partij, maar ik moet wel toegeven dat Lot van Hooijdonk de Europese wetten wil handhaven.
    Inzake Europese wetgeving zijn veel Europese steden te ongezond voor bewoners door fijnstof en hierdoor overlijden jaarlijks veel burgers.

    Nu is het best goed mogelijk dat zo’n milieuzone uiteindelijk de hoeveelheid fijnstof in de stad niet sterk doet dalen, maar Lot van Hooijdonk laat wel duidelijk zien dat zij de gezondheid van burgers echt serieus neemt, terwijl dit niet valt te zeggen van de vroem-vroempartij.

  12. Kadoendra

    @Sander

    Wat je in veel Europese steden ziet is het handhaven van de Europese wetgeving inzake o.a fijnstof en uitlaatgassen.

    Veel steden voldoen niet aan de Europese wetgeving inzake o.a fijnstof en uitlaatgassen en daar steden de macht hebben om in te grijpen in hun eigen stad zie je dat steden bepaald verkeer kunnen gaan weren.

    Dit is niet slechts een Nederlandse trend maar ook een Europese trend.
    De oorzaak ligt o.a in het grote aantal mensen die jaarlijks door fijnstof sterven.
    Ik weet niet het exacte aantal slachtoffers in Nederland, maar in Engeland sterven er jaarlijks ruim 40.000 mensen aan fijnstof.

  13. Kadoendra

    @Toine Goossens

    “Bovendien liggen de concentraties in Nederlandse steden allemaal onder de gezondheidslimieten die de EU heeft geformuleerd.”

    Onzin, want een Lot van Hooijdonk voert haar beleid afgaande op de Europese wetgeving inzake luchtvervuiling in stedelijk gebied.
    Zij heeft de Europese wetgeving aan haar zijde anders had zij juridisch geen poot om op te staan.
    Elke bewoner en bezoeker van b.v Amsterdam rookt dagelijks 7 a 8 sigaretten, al roken ze allemaal geen enkele sigaret.
    Ik weet niet hoeveel sigaretten de Utrechtse bewoners onvrijwillig roken, maar dit loopt natuurlijk op op plekken waar ook veel verkeer is.

  14. Toine Goossens

    @Kadoendra,

    Leest u, alvorens nonsens te beweren mijn vele gedocumenteerde commentaren van de afgelopen vijf jaar.

  15. WP

    @Toine, leest u alvorens nonsens te beweren eens serieuze documentatie en geen alternative facts…. En gebruik uw gezond verstand…. Oftewel kijk gewoon even met uw ogen wat er uit een oude diesel komt….

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).