Onderzoek naar plannen gemeente en bewoners Maliebaan klaar: geen duidelijke winnaar Onderzoek naar plannen gemeente en bewoners Maliebaan klaar: geen duidelijke winnaar

Onderzoek naar plannen gemeente en bewoners Maliebaan klaar: geen duidelijke winnaar

Onderzoek naar plannen gemeente en bewoners Maliebaan klaar: geen duidelijke winnaar
De Maliebaan in Utrecht. Foto: Robert Oosterbroek
De gemeente Utrecht vindt haar eigen plan voor de Maliebaan nog altijd het beste, nadat ook het plan van de bewoners is voorgelegd aan een onderzoeksbureau. De bewoners trekken een andere conclusie: zij zien dat het plan ‘minstens gelijkwaardig’ is. De gemeenteraad is nu aan zet.

De gemeente Utrecht vindt haar eigen plan voor de Maliebaan nog altijd het beste, nadat ook het plan van de bewoners is voorgelegd aan een onderzoeksbureau. De bewoners trekken een andere conclusie: zij zien dat het plan ‘minstens gelijkwaardig’ is. De gemeenteraad is nu aan zet.

De plannen voor de historische Maliebaan spelen al vanaf 2013. De Maliebaan met de kruising Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat moet volgens de gemeente op de schop. Er zijn drie hoofdredenen om de Maliebaan en het kruispunt anders in te richten: de fietsroute verbeteren, de openbare ruimte voor de voetgangers verbeteren en de (historische) groen- en boomstructuur verbeteren en herstellen.

Na jaren van inspraak en verschillende plannen naderde het dossier vorige maand de apotheose. Wethouder Lot van Hooijdonk was overtuigd van de variant 3+ van de gemeente en wilde daar nu definitief aan beginnen. Op het laatste moment staken bewoners toch nog een spaak in het wiel en kregen het voor elkaar (met hulp van de gemeenteraad) om ook hun plan nog voor te leggen aan onderzoeksbureau Goudappel.

Voor- en nadelen

De resultaten van het onderzoek zijn nu bekend en geheel in lijn der verwachting is er nog steeds verdeeldheid. Beide plannen scoren op verschillende onderdelen beter. De gemeente stelt dat de eigen variant het meest geschikt is voor de toekomst ‘gegeven de groei van het fietsverkeer en de ambities voor de stad’.

De Maliebaan moet volgens de gemeente in het midden een breed fietspad krijgen. Auto- en vrachtverkeer moet dan over de ventwegen gaan rijden. Volgens de bewoners is dat onwenselijk. Zij willen graag een fietsstraat waar de auto de gast is op de middenbaan. Zo komt er niet meer zwaar verkeer over de ventwegen en kort voor de huizen van omwonenden gereden.

Haalbaarheid fietsstraat

De haalbaarheid van de fietsstraat is de crux van het besluit. Het onderzoeksbureau denkt dat een fietsstraat niet succesvol wordt en noemt het onwenselijk, tenzij er drempels worden gelegd. Drempels vindt wethouder Lot van Hooijdonk dan weer onwenselijk en niet effectief. Goudappel stelt ook dat drempels mogelijk niet voldoende zijn en dat auto’s te gemakkelijk over de middenbaan kunnen blijven rijden en onveilige situaties voor fietsers creëren.

De bewoners zien geen probleem in het aanleggen van drempels en wijzen op het feit dat er minder geluidshinder en trillingen is in hun plan. Ook is de bereikbaarheid voor hulpdiensten beter en is het goedkoper.

Veiligheid

Liesbeth Heikens, namens de bewoners, zegt: “We willen graag dat de gemeenteraad de tijd krijgt de beoordeling te lezen en in een commissievergadering te bespreken.” De bewoners hopen dat de plannen nog verder worden vergeleken want het onderzoeksbureau heeft nog andere twistpunten niet meegewogen.

“Vrachtwagens blijven verder weg van scholen en kinderdagverblijven, wat goed is voor de veiligheid van kinderen. Ook boomwortels krijgen minder te verduren omdat auto’s en vrachtwagens ook daar verder vandaan blijven”, aldus Heukens. “Kortom: er komt een fietsstraat over de Nachtegaalstraat-Burgemeester Reigerstraat, dus waarom niet ook op de Maliebaan?”

Oordeel

De gemeente wijst op het niet meenemen van de spits. “Het grootste deel van de dag is de Maliebaan rustig, het ontwerp moet niet alleen de spits bedienen maar juist ook in de daluren zorgen voor het temperen van snelheid.” Bovendien zou er ook bij toename van verkeer op de ventwegen volgens de wethouder nog altijd sprake zijn van rustige tot zeer rustige woonstraten.

De gemeente en bewoners worden het naar alle waarschijnlijkhei niet meer eens over de plannen. Het is daarom aan de gemeenteraad om een oordeel te vellen.

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. cas

    Conclusie, wegwuiven en star de eigen lijn volgen….

  2. Gerard Jager

    In ‘s hemelsnaam niet van die ordinaire dempels!

  3. Henk

    Variant 3. Verbeteren doorstroming door beter afstellen verkeerslichten. Door de ambtenaren van Lot stelselmatig weggeredeneerd met het onjuiste argument dat dit niet mogelijk is. Dit is wél mogelijk maar past niet in het politieke wensdenken.

  4. Adriaan

    Waarde bewoners: wie betaalt, bepaalt!

    Onafhankelijke onderzoeksbureaus bestaan niet…..

  5. Ger

    Fietsstraat prins hendriklaan heeft ook drempels

  6. Barend

    @ Henk

    Klopt. Verkeerslichten op hoofdbaan en parallelbaan van Maliebaan zijn niet synchroon maar volgtijdelijk geschakeld.
    Grote wachttijdvermindering voor kruisend verkeer van Nagtegaalstraat/Reigerstraat is te bereiken als dit wordt aangepast.

  7. Piet

    Nou kan de gemeente eindelijk aan de slag. Zou blij zijn als het klaar is.

  8. Steven

    Gemeente; kies voor de fiets en het herstel van het park!

  9. JdV

    @PIet: Verheug je niet te vroeg. Als de afgelopen jaren 1 ding hebben geleerd is het wel dat als de gemeente straten gaat opbreken het normaal gesproken echt nog wel een keer of 3 over moet.

  10. Hendrik

    Kies voor de fiets inderdaad!
    De bewoners hebben een belang maar de rest van de stad heeft baat aan een fietsstraat. En jullie wonen daar toch gewoon prachtig.

  11. wollie

    debezwaren van de bewoners lijken mij gegrond; bovendien vraag ik me af of er wel zo veel fietsbewegingen zijn tussen maliesingel en museumlaan. fietsambities, prima, maar die verkeersas is voor de ontsluiting van autoverkeer vele malen belangrijker dan voor fietsers. die rijden juist tussen nachtegaal en reiger.

  12. Gerard Brugmans

    OK, er leiden weer vele wegen naar Rome, en zo slecht was het plan van de gemeente dus niet! Komop bewoners, de Maliebaan is niet van jullie maar gewoon een openbare weg en dus van iedereen. Jullie hebben echt meer dan voldoende ruimte gekregen om je zegje te doen. Nu dus niet meer dwars gaan liggen want dan begint het op obstructie te lijken…

  13. Herman

    De bewoners zijn natuurlijk een belangrijke partij, immers zij wonen daar.
    Maar er is ook nog ene groter belang en dat gaat boven dat van de bewoners uit. Die bewoners willen alleen maar wat voor hen het beste past. Daarnaast zijn er nog voorbijgangers op de fiets, zwaar verkeer en de auto’s.

    Gelukkig hebben we voor dit soort vraagstukken een gemeentebestuur, die kunnen in hun wijsheid een besluit nemen dat de grootste gemene deler in zich geeft.

  14. sander

    @herman

    Ja leuk idee, maar helaas is het Utrechtse gemeentebestuur nogal ideologisch ingesteld en drukken ze nog wel eens dingen door die volgens hun het beste zijn, maar in de praktijk toch niet zo goed te werken.

    Er moet zeker een goede afweging gemaakt worden van alle belangen, maar soms kan de gemeenteraad beter luisteren naar de bewoners die er elke dag wonen ipv de mensen die er maar af en toe langs rijden, of op basis van modellen adviezen doen.

  15. Joris

    De Maliebaan is helemaal geen fietsroute! Men zou de doorstroming van de Nachtegaalstraat Burg. Reigerstraat moeten verbeteren, dát is een fietsroute!

    Daarnaast heeft de Maliebaan 6 (!) voetpaden. Wat nou de ‘de openbare ruimte voor de voetgangers verbeteren ‘?

    Er is geen straat in Utrecht met zoveel bomen per meter als de Maliebaan en dan hebben ze het nu over de groenstructuur verbeteren?

    Leg er drempels of zo’n zigzag sluis neer en er wordt allicht rustiger gereden.

  16. Marja Oosterman

    Over de Maliebaan wordt weinig gefietst. Het is simpelweg geen fietsroute. Wel prettig gewandeld. Verkeerslichten beter afstellen voor de drukke fietsroute over de Burg.Reigerstraat/Nachtegaalstraat en de Maliebaan lekker historisch laten zoals die nu is. Al die veranderdrift van de gemeente….

  17. WvR

    @Gerard Brugmans:
    “….de Maliebaan is niet van jullie maar gewoon een openbare weg.…”

    Wellicht een principe om in gedachte houden als je je zoveelste zure reactive aangaande festivals, evenementen, horeca en/of aanverwante zaken aan het typen bent?

    Die binnenstad is niet van jou, da’s gewoon openbare ruimte.

  18. Koel Hoofd

    Fietsstraten bestaan niet, punt.
    Wat er gebeurd met dat design is dat een weg zodanig wordt ingericht dat het iedereen aanzet tot te hard rijden. Dat mensen met gemotoriseerde voertuigen dat niet mogen doen, wordt ze duidelijk gemaakt met rood (een stimulerende kleur) asfalt (verleidelijk vlak wegdek) en misleidende borden zonder juridische waarde. Om ze daadwerkelijk te verhinderen tot te hard rijden, worden kwetsbare fietsers op hoge snelheid als mobiele snelheidsremmer gebruikt.

    Dit zelfde deed men tot 1985 ook, alleen was toen het asfalt gewoon grijs. Gevolg: vele verkeersslachtoffers welke voorkomen hadden kunnen worden. Dus men is begonnen met alles wat snelheidverhogend werkt. te vervangen met technisch dwingende snelheidsverlagende maatregelen. En dat werkte me toch een partij goed! Nederland werd een van de verkeersveiligste landen ter wereld.

    Dat enkele mensen dat pertinent tegen beter weten in niet willen inzien, omdat zij vinden dat fietsgebruik gestimuleerd moet worden bij een bevolking die het meeste en vaakste fietst ter wereld (NB!), wordt de verkeersveiligheid en beleving leefomgeving verkloot.

    Ik vind dat nogal dom. Want uiteindelijk gaat het wel om mensenlevens, daar moet je niet mee spelen vanwege een achterlijke ideologie. Maar zolang GL en D66 hier de scepter zwaaien, gaat men gewoon door met het spelen met mensenlevens onder bezielend zielloze leiding van de wethouder.

  19. wollie

    fietstunnel nachtegaal reiger zou al voor een veel betere doorstroming zorgen, snelheid voor auto’s naar 30 km/u en hoef je verder niets aan te passen.

  20. Theo

    Nog nergens heb ik uitleg kunnen vinden van welk probleem hier zou worden opgelost door de herinrichting.

    Dat zou toch richtinggevend moeten zijn bij de afweging.

  21. Robertjc

    Ik neem aan, dat de gemeente hetzelfde verkeerstechnisch genie heeft ingezet als op ‘t Goylaan. Laten we dus vast uitkijken naar alternatieve routes voor de komende jaren.

  22. Wim

    @ Ger

    Precies. Inclusief de Platolaan, tot aan de Weg tot de Wetenschap. Mooie fietsstraat, mét verkeersdrempels. Functioneert prima.
    Dat die drempels op de Maliebaan nu opeens een probleem zouden zijn geeft aan hoe vergiftigd de politiek is in Utrecht.
    Gelegenheidsargument op gelegenheidsargument om de eigen agenda toch maar door te kunnen drukken. En de Gemeenteraad zit erbij en kijkt ernaar. Bah.

  23. Bakfiets

    Er fietst echt helemaal niemand over de maliebaan. Stel de verkeerslichten goed af en de doorstroming nachtegaal / reiger is een feot

  24. Dirk

    De bewoners meten zichzelf een wel heel belangrijke rol aan hier. De gemeente beslist en niet een stel nimby’s.

  25. uu

    Eens, plan gemeente is het beste voor de stad en haar inwoners (alle inwoners).
    De gemeente vertegenwoordigt ook ALLE inwoners.

    @Adriaan 18/11/2019 – 11:44
    Alle bewoners van Utrecht betalen mee… de stad is voor iedereen niet alleen omwonenden. En het werkt prima zie Koningslaan/Wilhelminapark.
    Wel zwaar verkeer weren/verbieden op de ventwegen.

  26. cas

    @ Dirk, misschien even goed opzoeken wat NIMBY betekent voordat je dingen gaat roepen.

  27. WV

    Theo, dat zou de gebrekkige doorstroming van het fietsverkeer op het kruispunt zijn. Daar is echter de slechte afstelling van de verkeerslichten vooral debet aan. De wethouder heeft in de Gemeenteraad al eens verkondigd dat daar geen winst te behalen is.
    Dat is echter flauwekul. Als ze er zelf een kijkje zou nemen zou ze met eigen ogen kunnen zien dat eerst de lichten op de rijbanen aan de zijkant op groen gaan, dan die op de hoofdbaan en dan op de fietsroute Burgemeester Reigerstraat/Nagtegaalstraat.
    Als de lichten op zijbaan en hoofdbaan tegelijk op groen zouden gaan, vermindert de wachttijd op de fietsroute met een derde. (Quasi) probleem opgelost.

  28. Joske

    De goedkoopste/ simpelste oplossing is nog altijd deze.

    Bij de kruising met de Reigerstraat en de Nachtegaalstraat buigen alle ventwegen van de Maliebaan richting hoofdrijweg, (al dan niet voorzien van eigen stoplichten, mocht je nog willen blijven werken met stoplichten) zodat je vanuit de Nachtegaalstraat en de Reigerstraat niet de Ventwegen ook hoeft over te steken. Dit bevorderd de fietsdoorstroming vanuit de Nachtegaalstraat en de Reigerstraat enorm. De ventwegen kunnen dan gewoon hun huidige functie blijven houden en trekken niet extra verkeer aan.

    Je kan er ook voor kiezen om de stoplichten op de kruising te vervangen voor een mini-rotonde. Dit remt het verkeer op de Maliebaan enorm AF en bevorderd de doorstroming op de route Nachtegaal en Reiger enorm.

    Maak van de ventwegen van de Maliesingel de gewenste fietsstraten. De hoofdrijbaan Maliebaan kan in mijn baan verkleind/ versmald worden. Waardoor je het idee kwijt bent dat het een halve snelweg is. Meer ruimte voor nog meer groen.

    O ja; en bouw eens een parkeergarage onder de Maliesingel. Waar bezoek aan de stad vanuit de Biltstraat/ Berenkuilzijde in kan en waar bewoners van de Oude en Nieuwe-Gracht hun auto kwijt kunnen. Dan kun je beide straten eens autoluw/ autovrij maken. Ook kunnen de parkeervakken aan de Reiger- en Nachtegaal volledige weg, waardoor je daar veel meer ruimte hebt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).