De Oranjebrug gaat maandag 3 juni aan het einde van de dag weer open voor autoverkeer. De brug is sinds 22 april uit voorzorg gesloten voor auto- en vrachtverkeer. Voetgangers en fietsers konden nog wel gebruik maken van de brug.
De Oranjebrug uit 1957 over de Vaartsche Rijn verbindt Rivierenwijk met Hoograven. In 2010 en 2011 was de brug nog vier maanden volledig gesloten vanwege groot onderhoud. Elke dag rijden er normaliter een paar duizend auto’s overheen.
De brug werd afgesloten omdat de wapening, oftewel de versterking die in het beton zit, in een deel van het dek niet meer voldoet aan de norm van deze tijd. Dat bleek uit een inspectie. De brug werd daarom uit voorzorg gesloten.
Vandaag beginnen er werkzaamheden die de brug tijdelijk versterken zodat auto’s er weer gebruik van kunnen maken. Zwaar vrachtverkeer mag nog niet over de brug rijden. De snelheid wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur.
De versterking is een tijdelijke maatregel. De gemeente werkt momenteel een definitieve maatregel uit zodat de brug ook weer voor zwaar verkeer open kan. Deze maatregel moet aanbesteed worden. Dat gaat allemaal nog wel een jaar duren waarschijnlijk.
Gekoppelde berichten
Wapening van Oranjebrug voldoet niet meer aan norm waardoor plotseling schade kan ontstaan
De Oranjebrug in Utrecht is afgesloten omdat de wapening, oftewel de versterking die in het…
Verder uitgelegd; waarom de Oranjeburg in Utrecht maanden dicht moet
Een paar dagen geleden werd ineens duidelijk dat de Oranjebrug in Utrecht waarschijnlijk voor maanden…
Oranjebrug in Utrecht vanaf maandag dicht voor auto’s; afsluiting duurt waarschijnlijk meerdere maanden
Automobilisten kunnen vanaf maandag niet meer de Oranjebrug in Utrecht passeren. Volgens de gemeente voldoet…
11 Reacties
ReagerenWat jammer,
In Hoograven en Rivierenwijk hoor ik vele mensen om me heen die postief zijn over de rust, de verkeersveiligheid op de Diamantweg en de Waalstraat, en veel minder nachtelijk (race)verkeer tussen de wijken. Ook voor fietsers is het allemaal stukken beter geworden.
Waarom dan die brug weer open? Maak er een fietspad van!
@Joost
ik denk dat u een nogal selectief gehoor heeft.
Dus binnen een week is het weer grotendeels hersteld, storm in een glas water?
@joost: Totdat bushaltes moeten worden opgeheven, ambulances later/te laat komen, brandweer en politie moeten omrijden, bezorgbusjes verdwalen etc etc.
Ook wij, bewoners van de Waalstraat, zijn voorstanders van een fietsbrug, zoals Joost al suggereerde. Er zijn meerdere redenen waarom dit een goed idee zou zijn voor onze buurt. Ten eerste is de Waalstraat aanzienlijk rustiger geworden, wat de leefbaarheid verhoogt. Bovendien zorgt het ervoor dat ‘snelheidsjagers’ onze wijk overslaan, wat de veiligheid voor voetgangers en fietsers ten goede komt. Een fietsbrug zou deze voordelen verder versterken door een veiligere en meer toegankelijke route voor fietsers en voetgangers te bieden, los van het autoverkeer.
@JdV
Niet te hard roepen. Die wet van ‘verplichte max. aanrijtijden hulpdiensten’ kon wel eens gewijzigd worden omdat: de tijden niet-haalbaar meer zijn. Oftewel, als je niet ter plekke of in de ambulance gestabiliseerd kan worden ga je ter plekke dood -of als het echt tegen zit- kom je als kasplantje weer bij in het ziekenhuis.
Hetzelfde met energieleveringszekerheid, zijn ook plannen voor om die wet te wijzigen omdat: die leveringszekerheid niet meer gegarandeerd kan worden a.g.v. de geforceerde energietransitie overgoten met greendeal saus en moraal krokantjes.
Hahahaha de grootste angst van jdv: verdwalende bezorgbusjes. LOL
Wij wonen ook om de hoek, Amstelstraat.
Het beviel me prima. Het is een verschrikkelijk kruispunt… we kunnen prima ri station of ‘t Goylaan als we een keer met de auto naar het Smaragdplein moeten (lees: nooit, want we doen alles op de fiets)
@jdv een ambulance kan ook over een fietspad. Dat u er niet met de auto overheen mag betekent niet dat u non-argumenten kunt opvoeren.
@johannes: die brug ligt er niet alleen voor de nimby’s in de directe omgeving. Die brug ligt er voor alle gebruikers, en dat zijn weinig buurtbewoners ten opzichte van het totaal.
Ik zou ook wel goedkoper een huis aan de drukke Waalstraat willen kopen en daarna het verkeer weg willen halen…