De Oranjebrug in Utrecht is afgesloten omdat de wapening, oftewel de versterking die in het beton zit, in een deel van het dek niet meer voldoet aan de norm van deze tijd. Er is op dit moment weliswaar geen schade, maar dat zou volgens de gemeente wel plotseling kunnen ontstaan. Nu wordt onderzocht welke maatregelen nodig zijn waarmee de brug weer voldoet aan de wet- en regelgeving.
In 2012 heeft Den Haag besloten dat alle bouwwerken in Nederland ‘aantoonbaar geschikt moeten zijn voor hun functie’. Hierdoor moesten alle constructies worden gecontroleerd. Daarnaast schrijft het college van B&W dat onder meer de naoorlogse bruggen sterk verouderd zijn. “De intensiteit (hoeveelheid) en het gewicht van het wegverkeer is de afgelopen decennia flink toegenomen, wat in de ontwerpnormen van vroeger niet was voorzien.”
Wapening
De Oranjebrug is gebouwd in 1957 en recent gecontroleerd. Uit dat onderzoek bleek dat in een deel van het betonnen brugdek de wapening niet voldoet aan de huidige norm voor de verkeersbelasting. “Ondanks dat er op dit moment geen schade zoals scheurvorming is geconstateerd, hebben we vastgesteld dat er plotseling schade kan ontstaan met gevolgen voor de verkeersveiligheid.”
De brug is daarom uit voorzorg op maandag 22 april afgesloten. Nu wordt onderzocht welke maatregelen nodig zijn, waarmee de Oranjebrug weer voldoet aan de huidige wet- en regelgeving. Zodra deze maatregelen genomen zijn hoeven automobilisten niet meer om te rijden via de Vondelbrug of de Socratesbrug. De verwachting is nu dat de brug een aantal maanden dicht is.
Andere bruggen
Niet alleen de Oranjebrug voldeed niet meer aan de huidige normen. Zo is in 2022 de Marnixbrug versterkt met een nieuwe druklaag van gewapend beton en mag sinds 2023 geen zwaar verkeer meer over de Mozartbrug rijden. Ook wordt de Mozartbrug, net zoals een aantal kademuren die in het onderzoek naar boven kwamen, goed in de gaten gehouden.
Het onderzoek naar de constructies loopt nog. “Op basis van de uitkomsten van de al uitgevoerde onderzoeken kunnen we steeds beter inschatten wat we kunnen verwachten bij de rest van het areaal en indien nodig hierop onze prioritering aanpassen.”
Gekoppelde berichten
Verder uitgelegd; waarom de Oranjeburg in Utrecht maanden dicht moet
Een paar dagen geleden werd ineens duidelijk dat de Oranjebrug in Utrecht waarschijnlijk voor maanden…
Oranjebrug in Utrecht vanaf maandag dicht voor auto’s; afsluiting duurt waarschijnlijk meerdere maanden
Automobilisten kunnen vanaf maandag niet meer de Oranjebrug in Utrecht passeren. Volgens de gemeente voldoet…
9 Reacties
ReagerenHehehe eindelijk duidelijkheid. Dus sinds 2012 nieuwe regels en op basis daarvan is de Marnixbrug in 2022 al verbeterd. Maar waarom is de Oranjebrug dan pas onlangs beoordeeld met de rigoreuze maatregel geen verkeer meer? En waarom niet net als bij de Mozartbrug (en kades en werfkelders) alleen geen zwaar verkeer meer? Lijkt of de gemeente hier wat traag is maar misschien weet Joes meer?
Galekopperbrug voldoet ook niet meer aan den norm dat fixen ze met een paar keer een week end afsluiting. In Utrecht met de Oranjebrug een paar maanden afgesloten worden. Zoek de verschillen.
Kijk dit is een duidelijke motivatie
Hehe. Daar hebben we eindelijk het antwoord.
@ joesuuujoep: dit wist jij natuurlijk al hè.
Al las ik dat nergens in die ellenlange teksten van je.
Kijk, daarom dus.
@WV
Jawel, dat kon je wel lezen. In de originele stukken op DUIC en in mijn uitleg. Het was al duidelijk dat door aangescherpte regels de constructie niet meer voldeed en dus de constructie of aangepakt moet worden (daar is onderzoek voor nodig) of dat er een nieuwe brug moet komen. Het zijn aangescherpte regels, dus wat eerst wel mocht, mag nu niet meer. Er is dus een kans op verdere schade. Dat wil niet zeggen dat de schade er ook echt komt.
Duidelijke uitleg verder, ook in dit stuk.
Wie Joep en uuu zijn weet ik niet
Nu nog diezelfde preventieve voortvarendheid tonen met de vertraagde NRU…..
Of is dat nog steeds onwillige hogere wiskunde?
2012. Twaalf jaar geleden. Dat is het enige wat Robbert en Nina widen weten. Maar ja, als je dat meteen naar voren brengt dan komt de gemeente er natuurlijk niet goed vanaf.
Robbert en Nina, respect dat jullie je niet door de negatieve reacties en de lange lappen tekst van sommige andere reageerders hebben laten afleiden.
Nu is het jaartal na twee a drie artikelen naar boven gekomen en is er zo’n woordenbrij aan besteed dat 2012 alleen maar een detail lijkt te zijn in de ogen van sommigen.
ja helemaal correct @ Joes , en die wapening was van ‘n hele lange tijd geleden natuurlijk en toen misschien wel voldoende , maar de auto’s van tegenwoordig zijn veel zwaarder dan toen … direct gevaar zal er nog niet zijn , misschien wel ‘n verbod voor vrachtwagens , dus ‘n bord plaatsen en dan kan hij tot de versteviging gedaan wordt gewoon open , ook voor personenauto’s denk ik .. Maar ze moeten of de wapening aanpassen , wat ‘n grote klus is of de brug zelf helemaal vervangen , en dat gaat ook wel even duren …. Uitzoeken wat het voordeligste is zou ik denken …