Het leek er even op dat er een partij was gevonden die het Nieuwe Zandpand in Utrecht zou ontwikkelen, maar dat is nu toch niet het geval. Stichting Huisvesting het Nieuwe Zandpad blijkt niet te voldoen aan de eerder gestelde voorwaarden. Er komt nu een commissie die gaat onderzoeken hoe sekswerk er in de toekomst in de stad uit moet komen te zien.
In 2013 werd het oude Zandpad gesloten. Sindsdien werkt de gemeente aan een nieuwe plek voor raamprostitutie waar sekswerkers op een legale manier hun beroep uit kunnen oefenen. Drie ontwikkelaars hadden aangegeven dat ze deze taak op zich willen nemen. In juni van dit jaar werd Stichting Huisvesting het Nieuwe Zandpad hieruit geselecteerd, maar omdat de partij nu niet blijkt te voldoen aan de tendervoorwaarden is de procedure beëindigd.
Nadat de voorlopige gunning was verstrekt vond er een zogenoemde verificatiefase plaats. Hierin controleert de gemeente de informatie en komen de laatste vragen aan de orde. “Pas na een positieve afronding hiervan, zou de voorlopige gunning een feit zijn”, schrijft het college in een brief aan de raad.
Bank
Nu is echter gebleken dat Stichting Huisvesting het Nieuwe Zandpad niet kan voldoen aan de tendervoorwaarden. De partij beschikt namelijk niet over de financiering om het Nieuwe Zandpand te ontwikkelen. ABN AMRO had een garantiestelling van de gemeente als voorwaarde gesteld.
“Als de gemeente de door de stichting gewenste garantstelling zou geven, zou de gemeente het volledige ondernemersrisico dragen voor de exploitatie van de raamprostitutiezone. Dat staat haaks op de toezichthoudende taak van de gemeente.”
Internet
De sekswerkbranche is volgens de gemeente in de periode dat werd gewerkt aan het Nieuwe Zandpad ‘fundamenteel’ veranderd. Zo is er een verschuiving te zien, waarin sekswerkers zich vaker aanbieden via het internet en dus niet vastzitten aan één locatie. De coronacrisis zou dit proces hebben versneld. “Deze uitdaging vraagt om een brede en hernieuwde blik op de toekomst van sekswerk in Utrecht.”
Er wordt daarom, onder leiding van Minister van Staat Winnie Sorgdrager, een commissie samengesteld die met een voorstel over de toekomst van sekswerk in Utrecht moet komen. “Wij vragen de commissie om te onderzoeken hoe wij als gemeente actief kunnen bijdragen aan de positieverbetering van sekswerkers en aan het creëren van veilige werkomstandigheden.” De verwachting is dat het voorsteel in het eerste kwartaal van volgend jaar op tafel ligt.
Spijtig
Burgemeester Sharon Dijksma noemt het ‘bijzonder spijtig’ dat de procedure wederom niet de gewenste uitkomst heeft. “Sekswerk is een legaal beroep waar ruimte voor moet zijn in Utrecht. Dat blijven we mogelijk maken, op een manier die past in de huidige tijdsgeest. Een expertcommissie gaat zich hierover buigen, zodat we volgend jaar stappen kunnen zetten.”
Gekoppelde berichten

Gemeente Utrecht selecteert partij die 96 ‘ramen’ wil bouwen bij Nieuwe Zandpad
De gemeente Utrecht heeft een partij geselecteerd die 96 werkruimten voor sekswerkers wil bouwen op…

Nieuwe Zandpad Utrecht stap dichterbij; nog twee partijen in de race
Er zijn nog twee partijen in de race om invulling te geven aan het Nieuwe…
15 Reacties
ReagerenAls je nou aan het zandpad wat bootjes neerlegt?
Verrassend hoor! Dit wist de gemeente natuurlijk nooooiiiit op voorhand en nou heeft de gemeente ineens plotseling precies wat ze altijd al wilde…Wat een mazzel! En ongetwijfeld dat die ‘onafhankelijke commissie’ ook nog gaat voorstellen om het internetaanbod te reguleren, want dat soort dingen gebeuren als je in een lucky streak zit…LOL
Die ganzen zijn verdwaald….ze zochten de Gansstraat.
2013 …
Haastige spoed is zelden goed…
Letterlijk ouwehoeren.
Aleid wolfsen heeft met dit akkefietje lekker zijn zakken gevuld in zijn laatste jaar als burgemeester.
Winnie Sorgdrager, dat is een besmette naam uit een ver grauw verleden….dacht dat we daar vanaf waren? De opstelling van ABNAMRO is hier zo risicomijdend dat daar wel een wenkbrauw over opgetrokken kan worden. Tot voorkort nam die bank het niet zo nauw.
De toekomst van prostitutie in Utrecht is eenvoudig te voorspellen: in de illegaliteit en ‘handel’ via platformen. Daar heeft de Utrechtse politiek die meiden ingedreven, vervolgens in gehouden, en zullen er nu ook nooit meer uitkomen want de virtuele wereld is ongrijpbaar.
Een soort van pat stelling dus, waarbij ABN AMRO de bal heeft teruggekaatst naar de gemeente. En de gemeente – terecht – geen garantstelling geeft van onze belastingcenten.
Als ik de Stichting Huisvesting het Nieuwe Zandpad was zou ik een crowdfunding starten, dat kan nog wel eens een verrassende uitkomst geven.
Wat een poppenkast. Trek de stekker er gewoon uit.
> Als je nou aan het zandpad wat bootjes neerlegt?
Ja, uitstekend idee! Waarom niet voor zo lang als het gesteggel voortduurt (we hebben het daarbij immers al snel over 3-10 jaar) een paar woonboten laten aanrukken om alwe bijvoorbeeld asielzoekers of andere woningzoekenden in te huisvesten? Zee van ruimte en volledig onbenut, terwijl het realistisch gezien nog jaren duurt voor er wat gebeurt op die plek. Gemeente: wees eens creatief!!
Prachtig, de gemeente is nu al jaren bezig met een soort van utopisch prostitutieplan er wil alles zo perfect en dichtgetimmerd hebben dat de meiden nu al jaren in de illegaliteit zitten en extra vatbaar zijn voor mensenhandel dan toen het Zandpad nog bestond. Mooi voorbeeld van waarom de politiek zich niet met dit soort dingen moet bemoeien en criminaliteitsbestrijding aan de politie moet overlaten. Zonder deze rare ingreep was er gewoon een Zandpad geweest en was er meer budget geweest om de mensenhandel en gedwongen prostitutie aan te pakken. In plaats daarvan gaan nu tonnen met geld naar geneuzel en is het probleem alleen maar groter geworden.
…en toen bleek de samenleving ook op dit vlak niet maakbaar. Wat een verrassing, wat een teleurstelling…
Ben er niet rouwig om.
“Sekswerk is een legaal beroep waar ruimte voor moet zijn in Utrecht. Dat blijven we mogelijk maken, op een manier die past in de huidige tijdsgeest. Een expertcommissie gaat zich hierover buigen, zodat we volgend jaar stappen kunnen zetten.”, zo zegt de burgemeester.
Diezelfde gemeente heeft die ruimte onmogelijk gemaakt. Het Zandpad is gesloten, de Hardebollenstraat is gesloten, de tippelzone is gesloten. Krokodillentranen daar zijn de Utrechtse politici meester in. Sekswerkers eerst het werk onmogelijk maken en dan niet de verantwoordelijkheid nemen voor de financiële gevolgen daarvan. Wat een verschil met de escapades van ‘t Hoogt. Altijd en opnieuw staat de afdeling cultuur van de gemeente in de rij om er weer meer geld in te pompen.
De cultuur van de elite is per slot van rekening belangrijker dan het genoegen van alleenstaande mannen.
Dat is een kwestie van macht. De culturele sector heeft heel veel macht, die alleenstaande mannen niet; zij staan alleen. En de Utrechtse politici weigeren zich dat ter harte te nemen. Het nieuwe avontuur van ‘t Hoogt heeft geld gekregen uit het Corona potje dat de gemeente van het rijk kreeg. Ach, ja, daar geven we even een ambitieuze draai aan. Laat die mannen het maar zelf uitzoeken. Seks ligt op straat, daar hoeven wij toch geen geld aan uit te geven!!!???
Nu de ontwikkelingen rond de prostitutie zone bij het Zandpad voor de zoveelste keer weer stil liggen is het misschien tijd voor de gemeente Utrecht om onderstaande plan op te pakken en verder uit te werken!
Hoe houden we de steeds drukker wordende stadswateren van waterstad Utrecht voor een ieder leuk…….
De gemeente Utrecht kijkt op dit moment met Visiestadswater-Utrecht hoe we nu en in de toekomst met onze steeds populair wordende mooie en unieke stadswaterwegen om moeten gaan zodat we er met zijn allen van kunnen blijven genieten. Wat kunnen we doen om de steeds populair wordende waterrecreatie/watersport voor iedereen leuk en mogelijk te houden……..Volgens mij moeten we ophouden met het ‘dieseltje pesten’ en gaan naar oplossingen die echt een oplossing zijn voor onze druk bevaren wateren, een overvolle gracht met elektrische bootjes lijkt mij ook niet echt de oplossing.
Begin met een onderscheid te maken tussen de doorvaart en de mensen die een paar dagen Utrecht willen bezoeken. Wat de doorvaart betreft, maak het niet onmogelijk voor mensen met dieseltjes die overigens maar een zeer klein aantal uren per seizoen daadwerkelijk draaien maar geef ze b.v. de mogelijkheid biodiesel te tanken. Voor de passanten is de oplossing zo als ik reeds eerder aangaf bij Visiestadswater-Utrecht eigenlijk heel simpel, geef de bootpasanten een mogelijkheid om tijdens het vaarseizoen met een maximum van drie a vier dagen buiten het centrum op loop, fiets, bus en winkel afstand af te meren. Er van uitgaande dat de meeste bootjes via de Vecht (het Zandpad) de stad binnen komen is de volgende oplossing vrij voor de hand liggend lijkt mij.
Oplossing, maak gebruik van de kades van de voormalige prostitutie zone aan het Zandpad waar je met gebruikmaking van de reeds bestaande en nog aanwezige infrastructuur met een slimme groene inrichting* heelllll veel bootjes kwijt kan zonder al te grote investeringen. Denk dan aan een water en elektra aansluitingen bij de ligplaatsen, toilet doucht afvalwater loospunt en beheerder-handhaving kantoortje in een van de gebouwtjes naast de Marnixbrug. Je ontlast dan de binnenstadwateren, concentreert de handhaving en zet Utrecht op de kaart met een prachtige passanten aanlegstrook. Als je dan gelijk van parkeerplaatsen aan de aanliggende weg die aan beide zijde van de Marnixbrug voor campers goed bereikbaar is een camper passanten parkeerplaats maakt zet je Utrecht zelfs twee keer op de kaart.
* Bij groene inrichting denk ik b.v. aan, het asfalt er uit en vervangen door een strook gras doorlatende stenen. De bestrating van de parkeerplaatsen vervangen door gras doorlatende stenen. Een verhard wandelpad met hier en daar laagblijvende niet toezicht belemmerden beplantingen en het hekwerk en doorgaand fietspad behouden.
Utrecht wees praktisch en gooi de mogelijkheden die je hebt niet weg maar maak er gebruik van!!!