ProRail gaat op station Utrecht Centraal perron 3, dat grenst aan spoor 5, verbreden om de groeiende reizigersstromen beter te kunnen verwerken. Dit perron is belangrijk voor de verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en Amsterdam/Schiphol.
Door de huidige drukte voldoet de breedte van het perron niet meer aan de passagiersstromen. Vooral tijdens de spits wordt er regelmatig ‘crowdcontrol’ ingezet om de veiligheid te waarborgen. De knelpunten zitten met name onder de stationshal, waar het perron smal is. Met de geplande verbreding aan de zijde van spoor 5 ontstaat er meer ruimte voor reizigers en wordt de doorstroming verbeterd, schrijft ProRail.
De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn in september 2024 gestart door aannemer BAM Infra Nederland. Toen werd perron 3 aan de zijde van spoor 4 al verlengd en werden voorzieningen getroffen om de uiteindelijke verbreding mogelijk te maken. De afronding van de werkzaamheden volgt tijdens een treinvrije periode van vrijdag 20 februari tot en met maandag 2 maart 2026.
Met deze ingreep wil ProRail de capaciteit van Utrecht Centraal verder toekomstbestendig maken, zodat het station ook de komende jaren de groeiende reizigersaantallen kan blijven verwerken.

Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’.
Gekoppelde berichten
Gemeenteraad Utrecht stemt in met trappen vanaf Moreelsebrug naar perrons
Een overgrote meerderheid van de Utrechtse gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met de aanleg van trappen…
Het perron bij spoor 5 op Utrecht Centraal wordt verbreed: minder intercity’s na de vakantie
Na zomervakantie wordt het perron bij spoor 5 van station Utrecht Centraal verbreed. Volgens ProRail…
6 Reacties
ReagerenKunnen er dan ook meer mensen in de trein of blijft da gewoon proppen totdat de trein keertje uitelkaar scheurt?
Zou fijn zijn als er ook eens wat aan de uitstraling van die betonnen bak genaamd Utrecht centraal wordt gedaan. Die onderwereld op de perrons is een zeer onprettige plek om te zijn.
Perron 5 en 7 grenzen toch aan elkaar?
@Koel Hoofd, nee, het gaat hier over het verbreden van een perron.
@BdV
Dat perrondeel is al sinds de jaren tachtig te smal in de spits omdat mensen daar van de trap komen en niet verder willen lopen.
Er wordt dus niets opgelost, het niet willen lopen wordt slechts gefaciliteerd.
Ik pak de auto wel.
De beleving op de perrons zou betreft kleur en verlichting beter kunnen.
De auto pakken om die rede is natuurlijk flauwekul ( en duur , en niet eco ) want vertrek en aankomst Hal van het Centraal station is perfect.