Het perron bij spoor 5 op Utrecht Centraal wordt verbreed: minder intercity’s na de vakantie Het perron bij spoor 5 op Utrecht Centraal wordt verbreed: minder intercity’s na de vakantie

Het perron bij spoor 5 op Utrecht Centraal wordt verbreed: minder intercity’s na de vakantie

Het perron bij spoor 5 op Utrecht Centraal wordt verbreed: minder intercity’s na de vakantie
Na zomervakantie wordt het perron bij spoor 5 van station Utrecht Centraal verbreed. Volgens ProRail kan het drukke perron de dagelijkse tienduizenden reizigers daardoor beter aan. De werkzaamheden starten eind volgende maand en duren ruim een week. Mensen moeten dan rekening houden met andere vertreksporen, zegt de spoorbeheerder. Ook rijden er minder intercity’s.

Na zomervakantie wordt het perron bij spoor 5 van station Utrecht Centraal verbreed. Volgens ProRail kan het drukke perron de dagelijkse tienduizenden reizigers daardoor beter aan. De werkzaamheden starten eind volgende maand en duren ruim een week. Mensen moeten dan rekening houden met andere vertreksporen, zegt de spoorbeheerder. Ook rijden er minder intercity’s.

De werkzaamheden aan het perron bij spoor 5 vinden plaats van vrijdag 30 augustus tot en met zondag 8 september. Er wordt vooral ’s nachts gewerkt.

Reizigers moeten rekening houden met minder treinen en vervangend busvervoer. Het advies van de NS is om die periode de spits op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol te ontwijken. Tijdens de werkzaamheden kunnen steeds meerdere sporen (tussen spoor 1 en spoor 8) niet worden gebruikt. Op zaterdag 31 augustus en zondag 1 september zijn spoor 1 tot en met 8 buiten allemaal gebruik.

Steeds meer reizigers

Eerder meldde ProRail al dat het perron, ondanks verbredingen een knelpunt blijft. Spoor 5 speelt een cruciale rol in de verbinding tussen Arnhem/Nijmegen en Amsterdam/Schiphol, twee druk bereisde routes.

“We realiseren ons uiteraard dat deze werkzaamheden hinder voor onze reizigers gaan opleveren”, zegt de regiodirecteur van Randstad Noord bij ProRail, Harro Homan. “Dit is immers het drukste station van Nederland en begin september is het altijd druk in de trein. Maar dit kon qua planning helaas niet anders.”

De verwachting is dat er in de toekomst steeds meer reizigers gebruik zullen maken van het perron, zegt Homan. “Op de korte termijn levert het dus hinder op, op de lange termijn een plezieriger overstap en reis.”

Gekoppelde berichten

4 Reacties

Reageren
  1. Fred

    Waarom plannen ze die werkzaamheden niet wat handiger ?
    Op het traject Utrecht – Arnhem zijn van 29-7 t/m 12-8 al werkzaamheden waardoor er geen treinen rijden.
    Waarom deze werkzaamheden niet in dezelfde periode uitvoeren zodat niet meerdere keren achter elkaar alles plat ligt.
    Als reiziger op dit traject ben je bepaald geen geluksvogel wat dat betreft.
    Het zal wel weer met gebrek aan personeel te maken hebben o.i.d.

  2. thomasje

    Worden de sporen (rails) dan wat smaller? Veel loze ruimte is er niet als je van het perron in de trein stapt.
    of schuiven spoor 1 t/m 8 buiten allemaal wat op? En 1 tm 4 (buiten/binnen?) naar de ene kant en 6 t/m 8 buiten naar de andere kant..?

  3. Brunel

    Nou Fred, de arbeidsmarkt is nogal krap en al helemaal voor mensen die dergelijke klussen kunnen klaren. Denk dat Prorail – net als Rijkswaterstaat – alle grote werkzaamheden graag in de vakanties had gepropt, maar dat gaat al lang niet meer.

  4. Dirk

    @thomasje:
    Spoor 4 wordt aan de zuidzijde ingekort waardoor perron 3 verbreed kan worden (tussen perron 2 en 3 blijft deels nog maar één spoor over). Perron 2 wordt aan de noordkant wel verlengd om het inkorten aan de zuidkant te compenseren.

    ProRail heeft een tekening van de nieuwe situatie:
    https://www.prorail.nl/nieuws/grootschalige-werkzaamheden-perron-2-en-3-op-station-utrecht-centraal

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).