Rijkswaterstaat laat de komende drie weekenden de verlichting in een buis van de Leidsche Rijntunnel in Utrecht vervangen. Tijdens de werkzaamheden is de parallelbaan van de A2 richting Den Bosch afgesloten. De verlichting in de overige drie buizen wordt op andere momenten vervangen.
De verlichting in de Leidsche Rijntunnel is inmiddels 14 jaar oud en bereikt volgens Rijkswaterstaat het einde van de levensduur. Daarom worden de oude lampen de komende periode vervangen door ledverlichting. “De nieuwe lampen zijn wit en zorgen voor een betere zichtbaarheid dan de oude, gele verlichting. Het witte licht geeft daarmee ook een rustiger wegbeeld”, schrijft Rijkswaterstaat.
Eerst wordt dus de parallelbuis richting Den Bosch aangepakt. Om hinder zoveel mogelijk te voorkomen werkt de aannemer in de weekenden van vrijdagavond 19.30 uur tot maandagochtend 6.00 uur. Elke keer blijven de drie overige tunnelbuizen, waaronder een in dezelfde rijrichting, geopend. Tijdens de werkzaamheden worden de omleidingsroutes aangegeven.
De aannemer vervangt niet alleen de verlichtingsbron maar de hele installatie wordt vervangen en de software wordt aangepast. “Ledverlichting bespaart bijna de helft aan energie ten opzichte van de huidige lampen. Daarnaast gaan ledlampen langer mee en Rijkswaterstaat hoeft de lampen dan minder vaak te vervangen.”
10 Reacties
ReagerenZal weer een benden worden op de Stadsbaan LR. Was er de vorige keer ook niet een aanrijding toen de tunnel was afgesloten met een fietser?
Langs de hele A2 tussen Amsterdam en Utrecht werken de LED-lampen bijna niet. Het gros van de palen blijft donker. Wat is daar aan de hand?
@benno: was de tunnel afgesloten met een fietser?!
@Toen was er geen licht
Dat zag ik op de A28 laatst ook. Vroeg me ook al af waardoor het kwam.
Bij al die led-verlichting krijg ik last van verblinding omdat het op een of andere manier veel feller lijkt. Ik zie dan steeds een flitsje als ik zo’n paal passeer.
Op de Maliebaan doe ik bijvoorbeeld van lieverlee maar de zonneklep omlaag :-))
@ zonnewende
Klopt. Op de Maliebaan hangen ze sowieso erg laag, maar vervelender, door die bollen stralen ze veel breder uit dan met de standaardarmaturen. Erg hinderlijk.
Dat gele licht is veel beter dan wit LED puntlicht.
Niet alleen rustiger aan de ogen met wijd openstaande pupillen in het donker, maar ook nog eens contrast verhogend. Daarom zijn er ook brillen met gele glazen waar je mensen al vele jaren mee achter het stuur ziet zitten.
Raar dat ze dat bij Rijkswaterstaat nou nog niet weten, dat is namelijk al heel erg lang geleden onderzocht…
Maar ach, ze hadden ook al eens het zoutstrooiadvies van een natuurkunde leraar nodig omdat de rijksambtenaren niet wisten dat ze ijsbanen ipv rijbanen aan het maken waren.
Dat witte licht is een ellende, steeds meer auto’s hebben die ook. Als het regent zie je dus echt niks meer.
@ WV
Klopt, ze zijn verblindend. Die lage armaturen met die bollen schermen het licht veel minder af dan de traditionele armaturen.
Prima dat ze LED willen gebruiken maar zet er dan a.u.b. geel glas voor! Al dat felle witte licht tegenwoordig is onderhand een plaag aan het worden, het verblind de mens gewoon. Nergens voor nodig die onnodig felle verlichting, ook met iets minder lummen zal de mens zich heus nog wel veilig voelen.