Roltrappen Jaarbeursplein nog tot half november buiten werking; trappen worden vanaf 18 oktober vervangen Roltrappen Jaarbeursplein nog tot half november buiten werking; trappen worden vanaf 18 oktober vervangen

Roltrappen Jaarbeursplein nog tot half november buiten werking; trappen worden vanaf 18 oktober vervangen

Roltrappen Jaarbeursplein nog tot half november buiten werking; trappen worden vanaf 18 oktober vervangen
Archiefbeeld
De vier roltrappen aan het Jaarbeursplein in Utrecht worden vanaf 18 oktober vervangen. De totale werkzaamheden duren volgens de gemeente ongeveer acht weken. Vanaf 12 november zouden de eerste twee trappen weer moeten werken.

De vier roltrappen aan het Jaarbeursplein in Utrecht worden vanaf 18 oktober vervangen. De totale werkzaamheden duren volgens de gemeente ongeveer acht weken. Vanaf 12 november zouden de eerste twee trappen weer moeten werken.

De huidige roltrappen zijn in 2011 geplaatst en begin 2013 in gebruik genomen. Sindsdien zijn er al problemen en de gemeente heeft tussen 2016 en medio 2020 al zo’n 800.000 euro aan onderhoudskosten betaald.

Op een gegeven moment is daarom besloten dat de vier roltrappen, veel eerder dan gepland, worden vervangen. In maart van dit jaar werd bekend dat TK Elevator vier nieuwe modellen gaat plaatsen en het bedrijf biedt daarna 23 jaar onderhoud aan.

Storing

Ondertussen blijft het aantal storingen bij de huidige modellen toenemen. Met NS als onderhoudspartij was afgesproken om voor nu altijd één opgaande en één neergaande roltrap werkende te houden. “De NS geeft nu aan dat dit lastiger blijkt dan gedacht”, schrijft de gemeente in een brief aan de raad.

Momenteel staan zelfs alle vier de roltrappen stil vanwege een storing. Het herstel duurt drie weken, is kostbaar en geeft volgens de gemeente geen garantie dat de roltrappen daarna wel werken. Omdat de roltrappen binnenkort worden vervangen is daarom besloten geen reparaties meer uit te voeren.

Alternatief

De gemeente schrijft dat deze boodschap lastig is voor bezoekers en reizigers in het Stationsgebied. “De drie liften aan het Jaarbeursplein, die als alternatief dienen voor bezoekers en reizigers die niet over de vaste trap kunnen, functioneren normaal (eventuele storingen worden zo snel mogelijk verholpen). Ook wordt met de beheerder van het WTC-gebouw besproken in hoeverre de inpandige roltrap een alternatief kan bieden”, schrijft de gemeente.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. buurtbewoner

    amateurisme en zuinigheid ten top!

  2. Don

    € 800.000 van het door de Utrechtse belasting geld aan onderhoud van 2 roltrappen die nog steeds niet werken die in 2013 in gebruik zijn genomen. Zit er dan werkelijk niemand in dat hele gemeentehuis met enig technisch contractueel besef die aangeeft dat dit niet kan. Ik denk dat de partij die in haar verkiezingsprogramma aangeeft dat ze mensen aan gaan nemen die dit soort zaken voorkomen een enorme winst gaat halen bij de komende gemeenteraad verkiezingen.

  3. Joep

    2 roltrappen vervangen duurt 8 weken? Bijzonder. Hoeveelste gezeik daar is het al sinds de oplevering? En wie mag het steeds betalen?

  4. Erwin

    @joep: goed lezen is ook een kunst.

  5. Lachgas

    2 Rottrappen vervangen (let op de spelling). 8 weken, hoe is het mogelijk. 2 Weken per trap en dat is al veel.

  6. Alain

    Dat van die liften is helaas ook niet altijd waar. Laatst meegemaakt dat 2 van de 3 stuk waren. Gelukkig voor mij die laatste wel operationeel.

  7. Koel Hoofd

    €800.000 is wat de belastingbetaler dokt zodat de huidige politieke bezetters van het stadskantoor samen met de NS van grote hoogte op de wereld kan neerkijken. Los het probleem op in plaats van er van arrogante grote hoogte op te kakken!

    “De NS geeft nu aan dat dit lastiger blijkt dan gedacht”
    De NS moet niet zo zanikken, het is niet alsof ze totaal geen ervaring hebben met roltrappen zonder bescherming tegen het weer.
    Er waren vanaf de opening van het oude HC roltrappen, met overkapping, en die werkten vaker dan deze hypermoderne shit!

    Aan de andere kant, die dwangneurotische ambitie om van Utrecht een “gezonde stad”te maken neem werkelijk bizarre vormen aan, om mensen o een dergeljke manier (out of order) te dwingen op stijle trappen te beklimmen. Wederom een megablunder van een megalomaan stadsbestuur, die oude trappen waren heel veel beter!

  8. Massegast

    Ik ga maar eens een lijstje aanmaken met de titel: ‘Utrecht. Gemeentelijke Missers’. 1. Nu deze Jaarbeurspleinroltrappen. 2. Een dure tram naar de Uithof, die het regelmatig laat afweten. 3. Merwedekanaalzone: diverse missers. 4. De Catharijnesingel gevuld met vurenhout. Aan u om het aan te vullen. Niet zo moeilijk denk ik. Leefbaar Utrecht 2.0 zou zomaar geboren kunnen worden.

  9. Speak Up

    Liften zijn ook vies en continue stuk. Persvoorlichters en communicatiemensen (in dit geval van NS/ ProRail/ gemeente) zijn de nagel aan de doodskist van onze open denocratische samenleving, aangezien die persvoorlichters en communicatiemensen alle berichten die in het nieuws komen bewust willen verdraaien en kleuren, waardoor het vaak zelfs leugens worden. Journalisten, of wat daar voor door gaat, zijn daar vaak niet scherp genoeg op.

    Vele situaties in het nieuws worden anders beschreven dan ze zijn. Daarmee komen sommige lieden die de samenleving met fouten en nalatigheid opzadelen steeds vaker weg. Tegen zeer hoge salarissen uiteraard. Wij als burgers hebben recht op de feitelijke waarheid. Zaken zijn vaak erger dan ze voorgespiegeld worden.

  10. wollie

    zeg roltrapje waar ga je hene

  11. Peet P

    Moest met grote regelmaat de trappen nemen , roltrappen stonden stil, lift kapot
    Mag een wonder heten het dat er geen oude mensen van de trappen zijn gevallen
    Er hadden maar zo doden kunnen vallen
    Onbegrijpelijk dat er geen ambtenaar in dat grote stadskantoor was die ook had kunnen bedenken
    Dat,,gaat een keer fout
    Gelukkig hebben we nog alles kunner Sjoerd de boer,die het wel zag en bleef melden

  12. Rutger

    Als je even gaat Googelen op roltrappen in de buitenlucht dan kom je nog veel meer problematische roltrappen tegen. Zo’n overkapping is toch niet zo’n slecht idee.

    Voor naar beneden is een glijbaan misschien een alternatief 😉

  13. Balthasar

    Al jaren geleden tip gegeven: overkappen die roltrappen. Worden ze niet nat. Misschien te simpel? En maak er 8 van, 4 omhoog, 4 omlaag.

  14. P-trus

    Die lift aan de Croeselaan-kant van de Moreelsebrug is ook al een tijd stuk. Zo moeilijk om even te repareren?!
    Het grootste station van NL met de slechtste bereikbaarheid. Dit speelt al heel lang. Betreffende, neem (sneller) uw verantwoordelijkheid!

  15. G. de Vries

    Vraagje: Hoe komt iemand die in een rolstoel zit vanaf het Jaarbeursplein (vanuit de tram) toch op het Stadskantoor als de liften niet werken?
    Ken iemand die hier zich zorgen over maakt immers met de rolstoel in de tram is al een hele belevenis (plek voor rolstoelers vaak bezet, niemand staat op) en als de liften het niet doen kan deze persoon onverrichter zaken weer terug naar huis

  16. [email protected]

    @Erwin

    Wat lees ik dan precies verkeerd?

    Gegroet Joep

  17. M.B

    Het drukste station van Nederland het slechts bereikbaar, voor ouderen gehandicapten enz.Roltrappen die het niet doen , liften veel te klein, zie nog grote ongelukken gebeuren door de onveilige veel te steile trappen.
    Bij de eerste sneeuwbui kun je beter je ski,s onder doen .Ken vele ouderen waaronder mijn moeder die de trein niet meer kunnen nemen

  18. Moniek

    Zo zijn er meer, G. de Vries. Hoe komt iemand in een rolstoel, bijvoorbeeld vanuit het station, op straatniveau bij het Moreelsepark via Hoog Catharijne? Met de lift via het stationsplein en dan maar door de regen?

  19. Hertz

    @G. de Vries, voor de gemeente Utrecht zijn mensen met een mobiliteitsbeperking niet belangrijk. Dit zie je met name terug in de binnenstad, waar de trottoirs vol staan met terrassen, reclameborden en asociaal geparkeerde (bak)fietsen.
    Handhaven doet men niet ( ja alleen op fout parkeren van auto’s want dat levert direct geld op)
    Voor de gemeente Utrecht zijn 2 dingen heilig n.l. fietsers en horeca.

  20. Saskia

    Misschien een idee om een route naar het busstation op straatniveau mogelijk te maken. De enige reden dat ik via de (rol)trappen naar boven ga, is om gelijk weer bij het (streek)busstation naar beneden te gaan.
    Overige routes naar het station lopen via de westtunnel.

  21. Pee

    Die ”gewone trap” is een avontuur op zich om die te beklimmen ,veel te steil.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).