Sloop van panden aan de Oudenoord in Utrecht begonnen; bouw van 110 nieuwe woningen start binnenkort Sloop van panden aan de Oudenoord in Utrecht begonnen; bouw van 110 nieuwe woningen start binnenkort

Sloop van panden aan de Oudenoord in Utrecht begonnen; bouw van 110 nieuwe woningen start binnenkort

Sloop van panden aan de Oudenoord in Utrecht begonnen; bouw van 110 nieuwe woningen start binnenkort
Foto: Isis Bartels
De sloop van de panden aan de Oudenoord 330A en 350-370 in Utrecht is begonnen. De twee panden maken plaats voor negen eengezinswoningen en 49 koopappartementen. Deze woningen maken onderdeel uit van een grotere herontwikkeling in het gebied.

De sloop van de panden aan de Oudenoord 330A en 350-370 in Utrecht is begonnen. De twee panden maken plaats voor negen eengezinswoningen en 49 koopappartementen. Deze woningen maken onderdeel uit van een grotere herontwikkeling in het gebied.

De herontwikkeling aan de Oudenoord bestaat in totaal uit de vier panden met huisnummers 330-370 en het naastgelegen parkeerterrein. De buitenste twee panden maken plaats voor nieuwbouw van 49 koopappartementen en negen eengezinswoningen. Op het parkeerterrein komen 52 sociale huurwoningen.

De monumentale panden aan Oudenoord 330, het Concordiagebouw waar de Hogeschool Utrecht was gevestigd, en Oudenoord 340 blijven behouden. Deze panden worden omgebouwd tot een hotel met 40 hotelkamers en 88 zogenoemde ‘short stay’-appartementen, voor mensen die langer dan twee weken maar korter dan een jaar in Utrecht verblijven. Bij het hotel komt een kleine horecagelegenheid en de binnentuinen worden groen ingericht.

Subsidie

Voor het nieuwbouwproject op de parkeerplaats aan de Oudenoord kwam eerder geld vrij vanuit het Rijk. Dit geld komt uit een potje, de Startbouwimpuls, dat bedoeld is om de woningbouw vlot te trekken.

Projectontwikkelaars die aanlopen tegen veranderende marktomstandigheden, zoals stijgende bouwkosten en personeelstekorten, worden met geld uit de Startbouwimpuls weer op weg geholpen. Verschillende projecten in Utrecht hebben op die manier al geld gekregen.

De bouw aan de Oudenoord is naar verwachting in 2026 helemaal afgerond.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht.

    Fijn dat er woonruimte komt voor statushouders, anders moeten ze nog langer wachten op een woning.

  2. Koel Hoofd

    ‘short stay’ = langer dan twee weken maar korter dan een jaar
    Internationale studenten kamers?

  3. Van Puffelen

    Jammer dat alles wordt vol gepropt en er wordt gebouwd, maar ik weet nu al dat er geen parkeerplekken voor terug komt, geen parkeerplekken betekend dat in de toekomst hier nauwelijks mensen komen te wonen, die een auto nodig hebben voor hun werk en deze worden dus bij voorhand uitgesloten, maar dat zal wel weer positieve discriminatie heten in de wandelgangen van onze linkse stadsbestuurders.

  4. Kakhiel

    @van puffelen: zeg je hoeft er niet te gaan wonen he? Almere of LR zijn uitermate geschikt voor autobezitters. Doei

  5. Le coq sportif

    @Kakhiel Beetje makkelijke reactie, want op zich heeft van Puffelen wel een punt. Als je een gezin hebt met kinderen is een auto hebben wel erg praktisch. Door parkeerplaatsen te verminderen (en steeds vaker kleine woningen te bouwen omdat dat per saldo meer opbrengt) wordt het voor hen steeds onaantrekkelijker zich rond het centrum te vestigen. Daar komen dan mensen te wonen die een tussenstap maken in hun ‘wooncarriere’, vaak maar kort daar wonen en dan weer doorverhuizen. Ze hebben minder binding met de plek waar ze wonen. En dat komt de sociale structuur van zon wijk niet ten goede

  6. UW NAAM

    Een auto praktisch als alles op loopafstand is? Een auto is nooit praktisch…tenzij je alles inricht voor de auto. Wat hier godzijdank dus niet het geval is.

    En als je afhankelijk wilt zijn van de auto moet je lekker in Houten, Nieuwegein of Almere gaan wonen.

  7. MW

    Er komen parkeerplekken!

  8. Koel Hoofd

    @Kakhiel
    Dat is nou precies wat @van Puffelen bedoelt, mensen worden de stad uit gejaagd door intolerante types zoals jij.
    Dus ga jij maar lekker de stad uit terug naar de provincie waar je vandaan komt.

  9. Katja

    @MW; en een fietsparkeerplaats ?

  10. Woningnood

    Mooi dat in het bestaande waardevolle gebouw Concordia een hotel komt. Deze buurt heeft geen enkel hotel.
    Jammer dat er ook bij de nieuwbouw geen toren gedeelte is, dat zou hier passen naast de andere toren en zo dicht bij het centrum.
    Dan had ook de subsidie bijdrage mogelijk minder hoeven te zijn en konden meer woningen hier en elders gerealiseerd worden.

  11. IIB

    De stad Utrecht is een betonstad geworden,, in 1 woord verschrikkelijk .
    En die het er niet mee eens die rotten maar op…”t ziet ter niet met uit!

  12. Utrechtse Jantje

    Ik heb het al vaker hier geschreven !!! Maak ‘n bouwplek ‘n paar meter dieper , en bouw die nieuwe woningen op hun eigen garage’s … probleem opgelost voor weinig geld !!! Ik heb als gepensioneerd bouwvakker , vaak genoeg aan dat soort projecten meegewerkt ….

  13. S

    Le coq: hahaha wat een absurde redenatie wederom. Mensen zonder auto, tussenstap, minder binding.
    Is het ooit in je opgekomen dat er talloze mensen/stellen/gezinnen zonder bolide zijn?
    We hebben in ieder geval met het hele gezin weer enorm gelachen om je bijdrage.

  14. X

    @ s

    Gelukkig dat mensen met een misplaatst gevoel voor humor op dit forum een reden tot lachen vinden. Gefeliciteerd man. Ben blij voor je gezinnetje. Hahaha. Geweldige post.

  15. Toine Goossens

    @S,

    Huh? Hebt u louter lager onderwijs genoten? U maakt een redenatie belachelijk zonder daar inhoudelijk iets tegenover te stellen? Inderdaad de clowneske reacties zijn nog niet op.

  16. Ihsan

    Mensen zonder auto zijn juist meer verbonden met hun woonomgeving, want ze doen boodschappen op de fiets en ze wandelen naar de kapper. Kinderen horen trouwens niet rondgereden te worden, daar worden ze lui en dik van. Ik ben in ieder geval blij dat deze vrijwel altijd totaal verlaten parkeerplaats eindelijk een functie krijgt!

  17. Bakfiets

    Le coq verwoordt het uitstekend. Hoge doorstroom gaat op termijn voor problemen zorgen. De stad is mooi door cohesie in de wijken, dat gaat hier dus niet gebeuren.

    Los van wel of geen auto, kleine woningen lossen niets op

  18. Ihsan

    @Bakfiets, kleine woningen zijn juist precies waar nu vraag naar is. Grote gezinnen zijn er niet meer. Momenteel zit iets van 20% van de Nederlanders (zowel kopers als huurders) met een ongebruikte kamer in huis. Mijn moeder van tegen de 70 woont alleen in een woning van 140m2, haar buurman van begin 70 woont in zijn eentje op 150m2, en zo zijn er nog veel meer in haar straat. Kleine woningen zijn broodnodig voor de doorstroming.

  19. S

    @Toine: doet vervolgens exact hetzelfde. Iets met pot en ketel.

  20. W

    @le coq sportif: Het is denk ik nou ook niet zo dat met voldoende parkeerplekken het centrum ineens wel heel aantrekkelijk is voor gezinnen om zich te gaan vestigen. Ik moet er zelf niet aan denken in elk geval. Lijkt me totaal onhandig en onpraktisch. Doe mij maar een rustige woonwijk waar ik mijn kinderen rustig op straat kan laten spelen. Liever ook met zo min mogelijk auto’s in de vorm van doorgaand verkeer.

    Ik snap best dat je de ontwikkeling niet leuk vindt, maar het lijkt me de (zij het dan bittere) realiteit dat er in dat centrumgebied meer behoefte is aan kleine woningen cq appartementen dan aan gezinswoningen.

    @Koel Hoofd: Mensen van “buiten de stad” of “de provincie” zijn toch bij uitstek erg auto-minded? Veel meer dan in de stad lijkt mij, waar een auto veel minder een noodzakelijkheid is om van A naar B te komen in je dagelijks leven. Je opmerking is dan toch totaal contrair aan het punt dat Kakhiel maakt…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).