Bouw van 52 sociale huurwoningen op parkeerplaats aan Oudenoord in Utrecht start binnenkort Bouw van 52 sociale huurwoningen op parkeerplaats aan Oudenoord in Utrecht start binnenkort

Bouw van 52 sociale huurwoningen op parkeerplaats aan Oudenoord in Utrecht start binnenkort

Bouw van 52 sociale huurwoningen op parkeerplaats aan Oudenoord in Utrecht start binnenkort
Bron: BPD
Binnenkort begint de bouw van 52 nieuwe sociale huurwoningen op de parkeerplaats aan de Oudenoord in Utrecht. De nieuwbouw is onderdeel van een grotere ontwikkeling in het gebied en krijgt subsidie vanuit de Startbouwimpuls. Naar verwachting kunnen eind 2025 de eerste huurders hun sleutel ophalen.

Binnenkort begint de bouw van 52 nieuwe sociale huurwoningen op de parkeerplaats aan de Oudenoord in Utrecht. De nieuwbouw is onderdeel van een grotere ontwikkeling in het gebied en krijgt subsidie vanuit de Startbouwimpuls. Naar verwachting kunnen eind 2025 de eerste huurders hun sleutel ophalen.

De parkeerplaats waar de 52 woningen verrijzen ligt naast het monumentale Concordia-gebouw. Momenteel heeft de wijk Pijlsweerd volgens de gemeente een ‘beperkt aantal’ sociale huurwoningen, waardoor dit project ‘zeer passend’ is voor het gebied. “Het project draagt bij aan de betaalbaarheid en verdichtingsopgave in de wijk en in Utrecht in brede zin.”

Vorig jaar werden de plannen voor het Concordia-gebouw, waar voorheen de Hogeschool Utrecht was gevestigd, bekendgemaakt. Het historische pand aan Oudenoord 330 blijft behouden en krijgt een nieuwe invulling. De twee buitenste gebouwen maken plaats voor nieuwbouw.

Startbouwimpuls

Dat de bouw nu van start kan gaan, komt doordat het project overheidssubsidie heeft gekregen. In totaal hebben acht projecten in Utrecht geld vanuit de Startbouwimpuls toegewezen gekregen, vanwege het grote tekort aan woningen in Nederland. Eerder werd bekend dat de bouw van 264 huurappartementen in Leidsche Rijn van start kon gaan vanwege deze subsidie.

Projectontwikkelaars die aanlopen tegen veranderende marktomstandigheden, zoals stijgende bouwkosten en personeelstekorten, worden met geld uit de Startbouwimpuls weer op weg geholpen. In Utrecht gaat het in totaal om 19,2 miljoen euro, bedoeld voor de bouw van 1.859 woningen.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Laagje er bovenop en er hadden er een stuk of 10
    Extra gerealiseerd kunnen worden

  2. Rietje

    Weer zo’n lelijke blokkendoos. Beetje jammer.

  3. Laurens

    Eens met Wim.
    Uiteraard goed om in overeenstemming met de omliggende bebouwing te bouwen. Enorme hoge gebouwen maken ook niet altijd een prettige stad. Maar op sommige binnenstedelijke plekken permitteren we het ons om behoorlijk kleinsteeds te bouwen. Terwijl er wel een enorme woningnood is. Eén of twee lagen extra hadden hier echt prima gekund.

  4. Peter

    Inderdaad , een of 2 lagen hoger had makkelijk gekund.

  5. Claire Obscur

    Dat komt, Rietje, doordat elke keer maar éen en dezelfde architect alle opdrachten krijgt, heel Leidsche Rijn staat vól met deze blokkendozen en in Utrecht kan je ze ook op steeds meer plekken “bewonderen”. De Marnixlaan vlak na de brug over De Vecht en het eerste deel van de Van Hoornekade zijn al onherkenbaar en kleurloos getransformeerd. Utrecht wordt steeds meer minder Utrecht.

  6. JdV

    Des te meer goedkpe woningen je bouwt des te meer vraag er ontstaat. Er kan nooit grnoeg gebouwd worden om aan de vraag te voldoen want er willrn waarschijnlijk wel 1 miljoen mrnsdn betaalbaar en dik gesubsidieerd wonen in Utrecht. Gewoon stoppen met die sociale wonjngbouw op extreem dure locaties. Goedkoop bouwen doe je in een weiland of industriegebied. Op dure grond moet je dure huizen neerzetten voor mensen met veel geld. Dat is ook beter voor de buurt Pijlsweerd.

  7. JdV

    Ik moet geen berichtjes meer tikken op mijn telefoon zie ik. Maar verder sta ik geheel achter mijn eerdere epistel.

  8. Bill

    Wat is dit voor een drama architectuur… Had de kwaliteit van Zijdebalen doorgezet in dit gebied en hoger gebouwd, en geen vinex-bouw op zo’n centrum locatie…

    Visieloze stedenbouw in Utrecht, wat een armoe in een van de hoogst opgeleide regio’s van het land…

  9. Woningnood

    Eens met Wim. En wel om 2 reden. Ten eerste worden daarmee sneller meer woningen gecreëerd, en kan voor minder subsidie geld meer worden gedaan. Ook een toren achtig hoek gebouw zou naast de overige toren achtig bebouwing juist niet onlogisch zijn, en het geheel meer karakter kunnen geven.
    Waneer wordt overigens dat lelijke gat bij de otterstraat eens bebouwd ? Waarom daar niets bouwen ?

  10. Anne-Fleur

    Mooie woningen voor de nieuwkomers in onze gemeente

  11. Wil

    @woningnood: dit gebouw komt toch juist op de hoek met de otterstraat? 🤔

  12. Utrechter

    Fijn dat er nieuwe sociale huurwoningen komen maar man, doe eens iets aan deze dramatisch saaie blokkendoos architectuur. Zal mij niks verbazen dat we over 30 jaar net zo kijken naar dit soort bouw als we nu naar de jaren 50 flats kijken…..

  13. Len

    Het is niet zo gek dat er een beperkt aantal sociale huurwoningen is daar, want een groot deel is door Bo-ex of Mitros verkocht daar.

  14. Michiel

    Wordt de Albert Heijn ToGo dan ook wel even een Albert Heijn XL?

  15. HenQ

    Wat een aanfluiting. Ga rap de hoogte in, niet zo bang doen – meteen 500 meter en bouw inspirerende architectuur ipv deze leidsche rijn blokkendozen. Als alles in Utrecht op een mooie manier zo de hoogte in kon is er geen woningtekort meer.

  16. Moniek

    @HenQ
    Vijfhonderd meter hoog? Hoe wilt u dat realiseren op onze slappe grond?
    En hebt u wel eens over de prijs van zoiets nagedacht?

  17. Vinii

    @michiel ja die wordt groter 12 of 13 december opening

  18. Marco

    Geweldig. Woningen zijn hoognodig in ons stadje, zeker betaalbare woningen. Er is door de ontwikkelaars van dit project zonder twijfel goed over nagedacht. Misschien zelfs beter en iets langer nog dan door de kritische stadsgenoten hier in de panelen, maar dat is een aanname natuurlijk.

  19. Pee

    En daar komen mensen te wonen die geen auto hebben zeker.?

  20. Glen

    De hoogte in is niet de oplossing. Waar komen alle fietsen en auto’s terecht? Of het forenzen of boodschappen doen? We moeten utrecht ook niet nog drukker willen maken omdat er een tekort is aan woningen. Bouw maar lekker buiten de stad. Daar is nog genoeg ruimte.

  21. Buur

    Het gebouw staat veel te dicht op de busbaan ,
    vandaar de gesloten gevel,aan die zijde.
    De grond is zeer zwaar vervuild,wat gaat daar mee gebeuren?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).