Steeds minder vervuilende diesels in Utrecht volgens nieuwe eisen milieuzone Steeds minder vervuilende diesels in Utrecht volgens nieuwe eisen milieuzone

Steeds minder vervuilende diesels in Utrecht volgens nieuwe eisen milieuzone

Steeds minder vervuilende diesels in Utrecht volgens nieuwe eisen milieuzone
Archiefbeeld.
In het streven om de luchtkwaliteit in Utrecht te blijven verbeteren heeft de gemeente een aantal nieuwe maatregelen aangekondigd. Zo worden de eisen voor de milieuzone strenger en ook komt er een subsidie voor de sloop van vervuilende diesels.

In het streven om de luchtkwaliteit in Utrecht te blijven verbeteren heeft de gemeente een aantal nieuwe maatregelen aangekondigd. Zo worden de eisen voor de milieuzone strenger en ook komt er een subsidie voor de sloop van vervuilende diesels.

Vanaf 1 april van dit jaar wordt de toegangseis voor de milieuzone strenger. Voor zowel personen- als bedrijfsauto’s die op diesel rijden geldt dan de minimale emissieklasse 4. Op dit moment is dat nog emissieklasse 3.

Hiervoor moet een aantal borden worden aangepast. Dit wordt in maart gedaan. Op zo’n 1,5 kilometer voor de milieuzone komen waarschuwingsborden, zodat automobilisten die niet aan de eisen voldoen voor een andere route kunnen kiezen.

Handhaving

De gemeente zegt dat er niet vanaf het ingaan van de nieuwe eisen gehandhaafd gaat worden. “We lassen een gewenningsperiode in om eigenaren van dieselauto’s met emissieklasse 3 meer tijd te geven aan de nieuwe situatie te wennen. We zullen de eerste drie maanden niet handhaven, maar waarschuwingsbrieven sturen wanneer bestuurders met hun vervuilende voertuig de milieuzone in zijn gereden.”

Sommige voertuigen die niet aan de eisen voldoen mogen zonder ontheffing toch de milieuzone in. Zo kunnen bijvoorbeeld vrachtauto’s een dagontheffing aanvragen en zijn er uitzonderingen voor medische redenen en bijzondere situaties.

Subsidie

Naast het aanscherpen van de eisen voor de milieuzone komt er ook een subsidie voor de sloop van vervuilende dieselauto’s. “Met de subsidie willen we inwoners en ondernemingen tegemoetkomen die niet meer in de milieuzone mogen rijden met hun huidige vervuilende bestel- en personenauto’s”, aldus de gemeente.

Deze ‘stimuleringsregeling’ is bedoeld voor alle inwoners en ondernemers uit Utrecht én voor ondernemers met een bedrijfsauto die in de aangrenzende gemeenten gevestigd zijn. Deze laatste groep kan alleen een subsidie aanvragen als ze minimaal drie keer per week de milieuzone in moeten rijden.

Gezonde lucht

Wethouder Eelco Eerenberg zegt over de aangekondigde maatregelen: “Het is belangrijk dat elke Utrechter gezonde lucht kan inademen. Daarom zijn we ook zo hard aan het werk om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Het verstrengen van de milieuzone is een belangrijke stap daarin.”

Tot slot zegt Eerenberg dat er in de toekomst nog meer gaat veranderen. ‘Zo wordt de zone in 2022 strenger voor vrachtwagens. Vanaf 2025 mogen dieselauto’s alleen de milieuzone in met emissieklasse 5 of hoger en komt er een uitstootvrije zone voor bestelauto’s en vrachtwagens.”

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. Ton

    Rijden die nog rond, klasse 3 diesels?
    Of gaat dit niet gelijk op met die Duitse klasse-indeling, al die groene stickers met een 4 erop ?

  2. Esrin W.

    Zoveelste “feel good” berichtje weer. Ondertussen blijf ik gewoon zonder storende brieven waar ik ook niet om gevraagd heb mijn oude BMW 325i uit 1987 zonder kat. dagelijks rijden. Laat maar brullen die 6 cilinder.

  3. Mia

    De schonere lucht in de binnenstad waait weg en de snelweglucht van de ring waait over Utrecht. Behalve natuurlijk bij windstil weer.

  4. Koel Hoofd

    Emissieklasse 4?
    Dat zijn diesels ouder dan 2005/2006.
    Mensen die in een 15 jaar oude diesel rijden hebben meestal niet zoveel te besteden als mensen die in een diesel van na 2016 rijden.
    Kan ik niets aan doen, dat is een sociaal economische wetmatigheid.
    Net zoals dat het een sociaal economische wetmatigheid is dat mobiliteit kansen op de arbeidsmarkt vergroot.
    Ergo:
    “Het is belangrijk dat elke Utrechter gezonde lucht kan inademen.”
    Die gezonde lucht in de milieuzone (lees binnenstad) wordt dus verkregen over de rug van de minder bedeelden die worden gedwongen een ander vervoermiddel te kiezen. In Utrecht komt dat neer op je auto inruilen voor een fiets.

    De fiets komt met een beperkte mobiliteit, dus beperkte mobiliteit op de arbeidsmarkt, dus nog minder kansen voor mensen die al weinig kansen hadden.
    Daarom is ooit de term “vervoersarmoede” uitgevonden omdat enkel een mobiele workforce toenemende welvaart voor iedereen kon realiseren. Daarom is Nederland nu ook zo een rijk land geworden, vrijheid in mobiliteit.

    En dan wordt een heel heikel (politiek) issue, die milieuzone.
    Waarom moet de illusie van schone lucht ten koste gaan van toenemende kloof tussen arm en rijk? Waarom moet de minderbedeelde opdraaien voor de wensbeleving van de meerbedeelden? Waarom moet de ene groep mensen worden beperkt in hun life style terwijl de andere groep alle vrijheid krijgt?
    We leven toch in een land waarin grondwet artikel 1 staat “niemand mag worden gediscirimineerd op welke grond dan ook”?

    Mijn advies aan GL en D66 is om dat eens letterlijk te nemen in plaats van enkel uitzonderingen te maken voor huiskleur, seksuele voorkeur, geslachtsverwarring en ouwe witte mannen.
    En aan de andere partijen: denk er ook eens over na!
    Want onze voorouders waren echt niet achterlijk toen ze die wet opstelden, ze kenden de menselijke maat.

  5. WV

    Allemaal goed en wel. Maar écht gezonde lucht krijgen we pas in Utrecht als die vieze houtkachels verboden worden. Het beleid daarop ontbreekt helaas nog ten enenmale.

  6. Scherpschutter

    “Het is belangrijk dat elke Utrechter gezonde lucht kan inademen.”

    Aldus de wethouder van een stad die omsingeld is door snelwegen, met het Ruhrgebied als spreekwoordelijke achtertuin, waar een gemeentelijke biomassacentrale halve Estlandse oerwouden tegelijk de lucht in spuwt, maar wee uw gebeente als uw voertuig een paar deeltjes teveel uitstoot.

    Het gaat niet om diesel of schone lucht. Het gaat om uw vrijheid afnemen. Dat is het doel. Stapje voor stapje. Dieseldeeltje voor dieseldeeltje. U zult niet langer beschikken over individueel vervoer. Dit zal u gelukkig maken.

  7. Erwin

    @wv: niet!

  8. Subsidie

    @esrin w: wat een leven heeft u als u op dat soort dingen trots bent. Maar goed, in een achterstandswijk zijn dat soort auto’s natuurlijk nog gangbaar.

  9. cas

    @ W, stop met zeuren en blijf bij het onderwerp.

  10. cas

    Ik vind wel dat de ;landelijke overheid eens moet ingrijpen en randvoorwaarden moet stellen aan de vrijheid van gemeentelijk milieubeleid. zo wordt het een wirwar van selectieve keuzes en ontbreekt een duidelijkheid als je bij elke plaats weer nieuwe borden en regeltjes hebt.

  11. Binnenstadbewoner

    De binnenstad heeft veruit het minste autoverkeer, geen grote doorgaande wegen en toch de strengste regels. Onderhand is in Utrecht de lucht nergens schoner dan in de binnenstad. Waarom toch die blijvende aandacht voor schone lucht in de binnenstad en niet voor wijken als Kanaleneiland en Overvecht die dit veel meer nodig hebben?

  12. Gregor

    De A2, A12, A27, A28, Ring-Noord lijken mij vele malen vervuilender dan die paar Dieseltjes die door de stad rijden. Het is wederom kortzichtig beleid, zeker ook als je ziet dat de vervuilende scootertjes niet worden aangepakt. Maar ja, dat is een andere doelgroep.

  13. pieter

    te idioot voor woorden…elke grote stad heeft andere regels ,maar we zijn allemaal Nederlanders die netjes wegenbelasting betalen,gewoon lekker pesten van knettergek links bestuur

  14. Uuutje

    @ Pieter

    Alles behalve een knetterlinks bestuur.

    Ook hier geldt gewoon de neo-liberale mores.

    En de vervuiling IN de stad komt nog eens bovenop de vervuiling die er dus inderdaad sowieso al is. Waarom de extra vervuiling dan ook niet gewoon aanpakken als dat kan?

  15. wollie

    het mag wel wat ambitieuzer: in 2030 alle verbrandingsmotoren het stadscentrum uit.

  16. JdV

    @wollie: Dat gaat nog wat worden dan. Ambulances, brandweerauto’s, vrachtwagens, bussen,. Allemaal elektrisch. Top. Ik lag me een breuk, dat deugende wensdromen blijft vermakelijk.

  17. Joepie

    @ JdV

    Ah, de standaard trollenkreet/ reaguurderskreet “deugders” valt weer.

    Fijn dat je toegeeft dat de groep waarmee je jezelf associeert voor geen meter deugt. Weten we dat ook weer. Je staat dichterbij die relschoppertjes dan je waarschijnlijk zelf denkt.

  18. trol

    @subsidie, esrin is altijd nog groener dan personen die telkens een nieuwe auto kopen, of erger nog die denken dat je groen bent met een EV. Lekker de nimby uithangen door de productie van o.a. accu’s te laten gebeuren in nogal dubieuze omstandigheden lees: kinderarbeid en moderne slavernij) en jezelf een schoudeklopje geven.

  19. Esrin W.

    @Sub-sidie: misschien woon ik wel bij jou om de hoek in de Veugelenbuurt.
    Hoe het hier volloopt en bij andere bomenberichten en snelwegasfalt artikelen geeft wel aan hoe groot de bubbel is waar de mensen in leven van de meesten hier. Sippe bende.

  20. Ton

    Ik vraag me vooral af of die paar laatste klasse-3 dieseltjes het verschil gaan maken.

  21. wollie

    @JdV allemaal al jaren verkrijgbaar. Amsterdam heeft al elektrische brandweerauto’s en ambulances rijden. Vanwege laag zwaartepunt en acceleratie sneller op olaats van bestemming. brandweerauto’s rijden bovendien geen grote afstanden dus kan met kleinere accu toe.

  22. Jees

    @ Esrin W.

    Ga je nu serieus een reactievelden-sectie op een website, of berichten op (a)sociale media aanhalen mbt representativiteit?

    O my god.

    Een paar reaguurders die de moeite nemen om hun frustratie te uiten, of de publieke opinie te manipuleren zijn NOOOOOOOOIT representatief voor de overgrote meerderheid van de mens die niet de drang voelt om overal zijn of haar mening (zonder kennis van zaken) te laten horen.

  23. Jees

    @ Trol, je bent wel degelijk milieuvriendelijker bezig met een EV. Dat is natuurlijk wat anders dan dat het ding geen milieuschade oplevert, dat doet het wel natuurlijk, maar een EV is al veel sneller “beter” dan eerder gedacht. Vandaar ook dat de industrie inmiddels wel om is.

    Maar uiteindelijk is niet autorijden altijd beter.

  24. Pee

    Denk maar niet dat vuile lucht de stad niet in komt en de schone lucht blijft hangen,wind weet je wel.
    Als een auto bij de apk word goedgekeurd is ook de uitstoot goed dus moet deze auto ook gewoon de milieu-zone in mogen .
    Degene die de milieu-zone niet in mogen moeten toch ook op plaats van bestemming komen maar moeten nu omrijden dus langer rond rijden.
    Het is gewoon de bedoeling om de mensen hun auto af te pakken want welke groep auto’s mogen bij de volgende stap niet meer in de zone komen?
    Zo gaan ze steeds verder en zal de milieu-zone gewoon uitgebreid gaan worden ,brandstof onbetaalbaar en wegenbelasting omhoog de parkeertarieven zijn al verhoogt maar gaan nog duurder worden.

  25. Utrechtvoorutrecht

    Als de wind zo’n invloed heeft, waarom kun je de A12 precies volgen. En dit is nu, zonder files en weinig verkeer: https://www.atlasleefomgeving.nl/actuele-fijnstof-concentratie-pm10-in-nederland-rivm

  26. Subsidie

    @ Esrin W: En welke bubble heeft u het dan over? De bubble waarin mensen die zonder katalysator rijden worden aangesproken op hun hufterige gedrag? Of bedoelt u de bubble die niet bang is voor verandering omdat zij niet hoeven te overcompenseren voor hun tergende onzekerheid?

  27. Subsidie

    @ Trol: Ah ja vreselijke mensen zijn dat toch he? Nee, de mensen die elke verandering wensen tegen te houden en vast blijven houden aan verouderde argumenten, dat zijn inspirerende mensen! Maar stel dat u gelijk heeft….dan mag Esrin wellicht groener zijn maar het blijft een hufter want de hoeveelheid stikstof oxides (veroorzaakt kanker) is extreem veel hoger, helemaal zonder katalysator. Maar dat deert u niet, want u wilt gewoon afgeven op mensen en hen confronteren met hun vermeende hypocrisie zodat u zich beter kunt voelen over uzelf. Kinderachtig.

  28. trol

    Jees, dat klopt, als je inderdaad twee nieuwe auto’s met elkaar gaat vergelijken. Maar zolang voor de oude geen nieuwe geproduceerd wordt, gaat dat maar deels op.

    Bovendien ziet dat op milieubelasting (met name co2 uitstoot, fijnstof etc), niet op ander leed, wat groen denken meestal veroorzaakt. Het is cherrypicking. Door de voordelen zo te framen dat ze voor ons goed zijn, maar elders niet. Maar dat geldt voor vrijwel alle groene maatregelen.

  29. HArry

    De milieuzone is voor mensen uit een goed milieu. Daar heuren geen pleps te wonen met een oude diesel. Keiharde inkomensdiscriminatie en uitsluiting dus.

    Niet echt inclusief en voldoet dus niet aan de UN SDG doelen.

    Beter zou zijn dat het centrum opengesteld zou worden voor evenveel diesel als elektrische auto’s. Maar ja, dat ondermijnt het groene verdienmodel.

  30. Esrin W.

    @Sub-wereld: De bubble van al die softe bakfietsende-vegan-Macbook ouders van nu welke zalvend en pamperend hun op de grond liggende krijsende kinderen “belonen” met: “als je nu stopt met huilen gaan we een ijsje halen”. Of die man in het Griftpark vorig jaar tijdens de eerste Corona uitbraak welke het niet nodig vond afstand te houden: “dat is mijn eigen verantwoordelijkheid” riep hij nog. Of al die bewoners bij mij in de wijk welke pretentieus Groen Links stemmen en nu gespeeld verbaasd is dat die hele Weerdsingel op de schop gaat door de All Stars die zij zelf gekozen hebben en waarvoor ze nu met petities in de weer zijn. Of al die bewoners bij mij in de wijk welke denken “diefstal is bij de wet verboden, dus het gebeurt niet” en dan gespeeld verbaasd zijn als hun fiets een paar keer per jaar wordt gestolen. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Er is de sub-wereld in dié bubble én er is de echte wereld die regelmatig terugslaat in hun gezicht en welke ze dan zichtbaar maar niet kunnen handlen.

  31. Jansen

    Na je eerste zin

    “De bubble van al die softe bakfietsende-vegan-Macbook ouders van nu welke zalvend en pamperend hun op de grond liggende krijsende kinderen”

    die echt alleen maar op aannames en vooroordelen gebaseerd is, waarvan je zelf ook nog overtuigd bent dat deze kloppen en met de waarheid corresponderen, loont het zich eigenlijk al niet meer om je argumentatie te lezen. Dat is volstrekt zinloos geworden na zoveel “in-je-bubbel-onzin-argumentatie”.

    Wat een haat ook naar je medeburgers.

  32. Esrin W.

    Ooit op een schoolplein geweest Jansen?
    Je ziét niet anders.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).