Trappen Moreelsebrug naar perrons Utrecht Centraal ‘serieuze stap dichterbij’ Trappen Moreelsebrug naar perrons Utrecht Centraal ‘serieuze stap dichterbij’

Trappen Moreelsebrug naar perrons Utrecht Centraal ‘serieuze stap dichterbij’

Trappen Moreelsebrug naar perrons Utrecht Centraal ‘serieuze stap dichterbij’
Een impressie van hoe het er in de toekomst uit zou kunnen zien als er trappen komen Bron: Cepezed
De trappen vanaf de Moreelsebrug richting de perrons op station Utrecht Centraal gaan er mogelijk toch komen. Met Klépierre is overeenstemming bereikt over het mogelijk plaatsen van trappen na 1 januari 2026. “Hierdoor komen de trappen een serieuze stap dichterbij”, zegt wethouder Eelco Eerenberg.

De trappen vanaf de Moreelsebrug richting de perrons op station Utrecht Centraal gaan er mogelijk toch komen. Met Klépierre is overeenstemming bereikt over het mogelijk plaatsen van trappen na 1 januari 2026. “Hierdoor komen de trappen een serieuze stap dichterbij”, zegt wethouder Eelco Eerenberg.

De trappen zijn al lang een heet hangijzer. Het is een langgekoesterde wens van veel forensen en de gemeenteraad. Tot op heden leek het steeds dat het er niet van zou komen. Met Klépierre, eigenaar van winkelcentrum Hoog Catharijne, is namelijk afgesproken dat er geen trappen komen, behalve als de veiligheid in het geding komt door toenemend reizigersverkeer. Maar er lijkt beweging te zijn.

Wethouder Eelco Eerenberg. “Dat is goed nieuws voor de stad. Want het is al lang een wens van veel Utrechters en de gemeenteraad om via deze brug de perrons van station Utrecht Centraal toegankelijk te maken. En andersom, om vanaf de perrons via de brug de stad beter bereikbaar te maken.”

Begin 2023 naar de gemeenteraad

Met Klépierre is overeenstemming over het mogelijk plaatsen van trappen na 1 januari 2026. Daarnaast hebben de gemeente Utrecht en ProRail voortgang geboekt op dit onderwerp. Ze hebben een onderzoek afgerond naar de veiligheid en noodzaak van trappen aan de Moreelsebrug. Er is daardoor meer duidelijkheid over de uitgangspunten voor trappen en er zal samen met ProRail verder gewerkt worden aan de uitwerking en voorbereiding.

“De trappen aan de Moreelsebrug zijn een logische volgende stap voor Utrecht Centraal”, zegt Harro Homan, regiodirecteur Randstad Noord bij ProRail. “Al bij het ontwerp van de brug werd er rekening gehouden met trappen aan de brug. We zien het dan ook als een goede toevoeging voor de toekomst, om het groeiende aantal reizigers een prettige extra route te bieden van de trein naar de eindbestemming. Het is mooi om daar samen met de gemeente weer een stap dichterbij te zijn.”

Wethouder Eerenberg vult aan: “Begin 2023 verwachten we een voorstel aan de gemeenteraad te kunnen voorleggen op basis waarvan zij een definitief besluit kunnen nemen of de trappen ook echt aangelegd gaan worden.”

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

28 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Dat het voor iedereen duidelijk is, dat Kleppiere, Hoog Catherijne, doelbewust verbeteringen tegen houdt voor zijn eigen financieeele belang.

  2. Barend

    En dan is het vervolgens tijd om de hoofdingang van het CS op het stadsplateau ook vanaf de kant van het Moreelsepark toegankelijk te maken.

  3. Scherpschutter

    “Met Klépierre is overeenstemming over het mogelijk plaatsen van trappen na 1 januari 2026.”

    “Mogelijk”. Mogelijk…?! LOL. Wat is dit nou weer? Hoe bereik je overeenstemming over het mogelijk(!) plaatsen van trappen? Je hebt overeenstemming over het plaatsen van trappen of je hebt geen overeenstemming over het plaatsen van trappen.

    Hier staat dus kristalhelder dat er helemaal geen overeenstemming is. Punt. De burger wordt weer eens een fata-morganaworst voorgehouden…Zou het bijna verkiezingstijd zijn wellicht? LOL

  4. Lexus

    @Barend: u haalt me de woorden uit de mond. Ook kan de huidige zij-ingang vervangen worden door een echte hoofdingang aan de westkant. Die trappen hadden er natuurlijk al van meet af aan behoren te liggen. En die brug had een echte brug, toegankelijk voor voetgangers én berijdbaar voor fietsers moeten zijn. Maar helaas ook Utrecht heeft zijn Poetin, genaamd Klépierre…

  5. JM

    Klépierre krijgt vaak de schuld en meestal terecht. In dit geval is het maar een deel van het verhaal. Wat nooit in de berichtgeving naar voren komt is het voorspelbare probleem dat de brug vol komt te staan met fietsen van treinreizigers die snel via de brug naar het perron willen. Handhaving is moeilijk omdat de brug ontoegankelijk is voor een vrachtwagentje waar verkeerd gestalde fietsen op kunnen worden afgevoerd naar het depot. Als de railing van de brug binnen de kortste keren volgezet wordt met fietsen dan voorspel ik dat het de fietsers onmogelijk zal worden genaakt om gebruik te maken van de Moreelsebrug.

  6. Utrechter2

    Goed nieuws. Fijn dat de gemeente door is gegaan en dat Klepierre heeft meebewogen. Ik ben blij voor de omwonenden of voor de andere mensen die het een omweg bespaart.

  7. Lachgas

    2026 lees ik dat goed?

  8. Peter.

    Goh, al in 2026?

  9. Speak Up

    Hoe kan het dat een particulier bedrijf iets te zeggen heeft over grond en bezit dat niet van hen is en een beslissing in stand houdt die indruist tegen het algemeen maatschappelijk belang? De gemeente kan vanuit dit belang altijd overrulen namelijk.

  10. PeterH

    Een vergelijking tussen Klépierre en Wladimir Poetin gaat m.i. elke proportie te buiten.

  11. Lexus

    Correctie: de hoofdingang van het station had niet aan de west- maar aan de oostkant moeten liggen.

  12. Willem

    Lekker dan! Ik rijd dagelijks met mijn fiets over de rabobrug, dat kan ik dus in de toekomst op mijn buik schrijven met al die forenzen s ochtends due die brug graan gebruiken om op het perron te komen… pffff

  13. René

    @Willem:
    als je gewoon daarvoor het speciaal aangeduide fietspad gebruikt is er niets aan de hand.

  14. Wim

    @ Lexus
    Eens. Het CS verdient een echte hoofdingang aan de oostkant, in plaats van die rare toegang aan de zijkant.

  15. Lexus

    @JM en Willem: zonder de ondemocratische eisen van Klépierre waren dit allemaal gemakkelijk oplosbare problemen geweest en hadden we nu een mooi en goed toegankelijk station kunnen hebben.

  16. Katja

    Mogelijk ná 2026 ? Waarom 4 jaar wachten ? Onderhandelen over schadeclaim voor mislopen inkomsten Klepierre ?

  17. Moniek

    Ronduit bespottelijk dat het ooit zo is geregeld dat Klépierre hier een stem in heeft.

  18. Pieter

    Het ontgaat mij totaal waarom zo’n winkeltjes-melker de ontwikkeling van het algemeen belang kan boycotten. Wie heeft er ooit zulke suffe afspraken gemaakt. Die trappen hadden er toch allang moeten zijn.

  19. Wouter

    @Speak up
    Omdat het particulier bedrijf in kwestie een aanzienlijke financiële bijdrage heeft geleverd om de hele verbouwing mogelijk te maken. Aan die investering zaten enkele voorwaarden.

    De brug kwam er later bij, voor de prestige van het Rabobank hoofdkantoor. Dat is ook geen kleine, arme jonge.

  20. Wim

    Deze armzalige gemeente had nooit een centrum kunnen maken zonder de investeringen van de HC bouwers. Mogen ze dan wat eisen stellen om hun investeringen terug te verdienen.
    Dus zeur allemaal niet zo en geniet van wat er is anders ga weg uit Utrecht.

  21. Binnenstadbewoner

    Deze discussie dateert al van voor de bouw van het nieuwe station … .

    Klépierre wil dat al die reizigers door de bestaande ingangen blijven worden geperst zodat er zoveel mogelijk reizigers langs hun winkels lopen. Dit heeft niks met veiligheid te maken. Sterker nog meer spreiding is juist veiliger. Ook kan men er voor kiezen om deze trappen bijv. in de avonduren te sluiten zodat er meer toezicht is.

  22. Moniek

    Als je eens goed rondkijkt in HC, staat er nogal wat leeg, wat min of meer handig wordt verhuld. Een armetierig en oersaai winkelcentrum is het geworden. Genieten is er niet bij, Wim. Overal in Nederland dezelfde vervelende ketens. Klépierre kan wel van alles willen maar zouden die hoognodige trappen nu werkelijk het winkelcentrum benadelen? Een boost met interessantere winkels lijkt me nuttiger.

  23. BdV

    Op die locatie is er denk ik toch minder toezicht op zwartrijders die dan in de verleiding zouden kunnen komen om over de poortjes te klimmen. De NS lijkt me hier ook wel een belanghebbende en mogelijk niet direct als voorstander.

  24. Adriaan

    Afspraak is afspraak!
    Hoe onhandig ook.

    Veiligheid is een rekbaar begrip en daar gaat na 2026 gewoon vrolijk over verder worden gediscussierd.

  25. Lachgas

    Serieus? 2026. Zo serieus!

  26. Frank

    Wat een non item. Alsof er nu een probleem is om het station binnen te komen. Je rijdt met je fietst de fietsenstalling binnen en staat binnen 5 a 10 minuten op het perron. Daar hebben we de trappen bij de Rabobrug helemaal niet voor nodig.

  27. Stan vd Beek

    “het mogelijk plaatsen van trappen na 1 januari 2026”, dit zegt toch precies helemaal niets? Behalve dat er voor 2026 sowieso geen trappen gaan komen. Wat daarna gebeurt staat ook niet vast. Maar tot die datum moeten we sowieso onze mond houden tegen Kleppiere

  28. Frans de Jong

    Gewoon de koopzondag weer afschaffen. Is het gelijk weer een stuk rustiger in de stad en minder verkeer wat beter is voor de leefbaarheid en het milieu. Mocht je die daarna weer willen invoeren heb je wel een onderhandelingspositie richting Klepierre, natuurlijk wel een koopzondag voor de komende vijf jaar met een mogelijke verlenging. De koopzondag is er gekomen door een lobby van de ondernemers, niet op verzoek van de inwoners die via een referendum nog tegen koopzondag hadden gestemd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).