Utrechters hoeven parkeerkorting van bezoekers binnenkort niet meer voor te schieten Utrechters hoeven parkeerkorting van bezoekers binnenkort niet meer voor te schieten

Utrechters hoeven parkeerkorting van bezoekers binnenkort niet meer voor te schieten

Utrechters hoeven parkeerkorting van bezoekers binnenkort niet meer voor te schieten
Het lijkt erop dat Utrechters over ongeveer twee maanden niet meer de parkeerkosten van hun bezoekers hoeven voor te schieten, wanneer zij korting willen. De gemeente zegt te werken aan een extra functie in de inmiddels omstreden parkeerapp.

Het lijkt erop dat Utrechters over ongeveer twee maanden niet meer de parkeerkosten van hun bezoekers hoeven voor te schieten, wanneer zij korting willen. De gemeente zegt te werken aan een extra functie in de inmiddels omstreden parkeerapp.

Utrecht heeft sinds 1 november vorig jaar een nieuwe parkeerapp. Toen het nieuws bekend werd was er al veel kritiek en dit werd erger na de invoering van het systeem. Zo moeten de bewoners de korting voor bezoekers of bijvoorbeeld mantelzorgers zelf voorschieten. Hier kwam veel kritiek op omdat zij dat geld dan terug moeten vragen.

Wethouder Lot van Hooijdonk zei in december 2023 dat er ‘een heel aantal dingen’ niet goed is gegaan. “De impact is enorm onderschat.” Ook werd er een motie van wantrouwen tegen de wethouder ingediend, maar deze behaalde geen meerderheid.

In februari liet de gemeente weten te werken aan verbeteringen voor de app en nu is te lezen dat in mei en juni een proef wordt gedaan met een select groepje Utrechters, waarbij de bezoekers dus zelf betalen. “Deze functionaliteit is landelijk gezien pionieren voor Utrecht. […] Als deze proef voortvarend verloopt, dan gaan we deze functionaliteit aanbieden aan het einde van het tweede kwartaal”, schrijft het college.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. W

    Het is geen app!!!!!

  2. R. Jansen

    Allemaal leuk en aardig maar ouderen moeten zeker nog steeds het stadskantoor bellen dat ze bezoek krijgen want die kunnen niet overweg met deze app laat staan
    een tablet, smartphone of computer, je sluit zo mensen buiten, die app is het zoveelste hobbyproject wat totaal in de soep loopt, maar fouten toegeven dat komt zeker niet voor in het woordenboek van veel stadsbestuurders , deze app is niet goed ontwikkeld en zal het dan ook nooit goed werken hoeveel updates je er ook tegenaan gooit, met die code was het 1 handeling maar nu moet je zoveel handelingen doen daar is totaal niet over nagedacht.

  3. Fab Brons

    Het is geen app, het is gewoon een site, redelijk onoverzichtelijk. Onlogische inlog. Bij voorbaat met ruim budget geeft deze aan dat je budget onvoldoende is. De tarieven voor mantel- en thuiszorg zijn te zot voor woorden. Zeker wanneer mensen veel ondersteuning nodig. Mevrouw Van Hooijdonk heeft duidelijk laten zien dat empatisch vermogen iets is wat niet in het pakket zit.

  4. Don P

    Waarom zou je landelijk willen pionieren als er al werkende systemen bestaan in Den Haag en Amsterdam? Het wiel willen uitvinden kost alleen maar geld.

  5. Leon

    Klopt het is een ingewikkelde website, waar je wel drie keer moet kijken of de auto echt is aangemeld. Laatst vergeten af te melden, dan kost een bezoekje opeens 15 euro in plaats van 3 euro.

  6. Don

    En moet je bezoek dan zelf geld storten alvorens te kunnen parkeren op deze onoverzichtelijke site. En zelf aan en af melden. Ik ben bang dat dit de volgende gemeentelijke ripdeal van de gemeente utrecht wordt om de automobilist te pakken. Enerzijds moet je een groter bedrag storten om te kunnen parkeren anderzijds als je vastloopt op deze site komst de scan auto aangesneld om je te bekeuren. Ongeacht of je mantelzorger, hulpverlener of bezoek voor eenzame mensen qua bereikbaarheid wordt je gepakt.

  7. Piet

    Het is landelijk pionieren, juist omdat in de meeste gemeente het wel wordt voorgeschoten door de bewoners en daar men er geen probleem mee heeft. Alleen Utrecht heeft er moeite mee blijkbaar.

    Waarom zouden we landelijk gaan pionieren stop ermee en zorg gewoon dat het blijft zoals het is. Werkt eigenlijk prima en ja als je vergeet af te melden…..ja dat is in iedere stad hetzelfde@Leon maar daar heeft het systeem niks mee van doen.

  8. WJM

    Wie gebruikt toch zo halsstarrig het woord ‘parkeer app’ in plaats van de parkeerwebsite?
    Is dat DUIC of is dat de gemeente Utrecht?

  9. Wittejan

    Wethouder is waarschijnlijk geen hulpverlener, mantelzorger, of bezoeker van eenzame mensen.

  10. IIB

    Het is werkelijk te achterlijk voor woorden hoe het hier gaat!
    Niet te doen en niet normaal meer 5 euro per uur(met bezoekersapp)2,50 maar dan moet je het wel snappen!

  11. Anne Marie

    Beste gemeente, niet rechtpraten wat krom is. De app is geen app dus noem die niet zo. En het fenomeen ‘de gebruiker betaalt’ is geen kwestie van pionieren, maar logisch nadenken.

  12. peter

    Wat een gedoe om visite, thuishulp, werklui en andere bezoekers bij je thuis te kunnen ontvangen.

    Heel veel mensen zullen in een sociaal isolement komen, omdat visite het te duur gaat vinden, laat staan loodgieters, schilders etc.

    Het enige echte Links is nog de SP ( niet mijn partij trouwens), de rest is een kartel van de grachtengordel die totaal niet weten wat de burgers van Utrecht echt nodig hebben!

  13. Rivierenwijk

    “Deze functionaliteit is landelijk gezien pionieren voor Utrecht.“
    Wat een gedoe. Het is nu ook allemaal weer geen kwantumfysica.

  14. Oma

    Belachelijke regeling. Bewoners sturen het bezoek echt geen tikkie om geld voor parkeren terug te vragen. Dus… betalen ze als bewoner dubbelop aan parkeerkosten. Welke slimmerd geeft dit nu weer bedacht? Te zot voor woorden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).