Utrechtse binnenstad krijgt nieuwe fietsenstalling met 900 plekken | De Utrechtse Internet Courant Utrechtse binnenstad krijgt nieuwe fietsenstalling met 900 plekken | De Utrechtse Internet Courant

Utrechtse binnenstad krijgt nieuwe fietsenstalling met 900 plekken

Utrechtse binnenstad krijgt nieuwe fietsenstalling met 900 plekken
Foto: Robert Oosterbroek
De Utrechtse binnenstad krijgt er een fietsenstalling met 900 plaatsen bij. De openbare stalling opent begin 2021 op de hoek van de Oudegracht en de Lange Viestraat in de kelder van House Modernes, nu nog de Planeet.

De Utrechtse binnenstad krijgt er een fietsenstalling met 900 plaatsen bij. De openbare stalling opent begin 2021 op de hoek van de Oudegracht en de Lange Viestraat in de kelder van House Modernes, nu nog de Planeet.

Volgens wethouder Lot van Hooijdonk is er aan die kant van het voetgangersgebied veel vraag naar overdekte parkeerplekken voor de fiets. “Deze 900 nieuwe plekken zijn goed nieuws voor de fietsende Utrechter”, aldus Van Hooijdonk.

Naast de fietsenstalling in House Modernes opent in 2020 ook een ondergrondse fietsparkeergarage met 700 plekken onder het voormalige postkantoor aan de Neude. Hiermee groeit het aantal fietsparkeerplaatsen in permanente en tijdelijke stallingen langs de fietsroute Vredenburg-Neude-Janskerkhof met ruim 40 procent tot circa 3.700 plaatsen.

“Dat past in de ambitie van de gemeente om de komende jaren de fietsenstallingen aan de randen van het voetgangersgebied sterk uit te breiden. Zo blijft de binnenstad goed bereikbaar en krijgt de voetganger in het voetgangersgebied de ruimte, met zo min mogelijk op straat geparkeerde fietsen”, aldus de gemeente.

House Modernes

De werkzaamheden aan het opvallend blauwe pand op de hoek van de Oudegracht en de Lange Viestraat beginnen naar verwachting in oktober van dit jaar. De oplevering staat eind 2020 gepland. De gevel van het pand gaat in de stijl van het naoorlogse Galeries Modernes hersteld worden.

De begane grond en eerste verdieping van het gebouw behouden hun winkelfunctie. Op de tweede tot zesde verdieping komt er ruimte voor kantoren.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Massegast

    Het wordt uiteindelijk EN-EN met het Utrechtse fietsparkeren. EN de nieuwe stallingen zullen redelijk gevuld zijn – EN de al jaren bestaande fietsenzooi blijft gewoon bestaan. En de voetgangers: waaronder gehandicapten, rolstoelers en ouders met kinderwagens hebben wegens tekort aan loopruimte het nakijken. Utrecht is er voor de gezonde, gelukkige, geslaagde 35-ers. Mensen waarbij het noodlot nog moet toeslaan. De figuren die je ook altijd op die artist’s impressions ziet rondlopen.

  2. JdV

    Volledig nutteloos deze verkwisting van belastinggeld. De fietsers zullen nog steeds te lui zijn om de extra 10 meter te lopen en blijven hun fietsen ongehandhaafd neergooien op plekken waar dit niet is toegestaan.
    Deze wethouder is al lang voorbij haar houdbaarheidsdatum.

  3. trol

    Inderdaad… er verandert vrij weinig. Fietsers zijn te lui…ik begrijp daar niets van. Maar het heeft er vast mee te maken dat we geen waarde aan de fiets toekennen.

    En Massegast: we hoeven niet de wereld aan te passen aan een kleine minderheid. Bovendien betaalt de geslaagde 35+er de inkomsten en faciliteiten van de noodlottigen en vooruit: ook de ouders met kinderwagen…dus lijkt me een prima deal. Een dankjewel zou op zijn plaats zijn in plaats van meer eisen.

  4. herman

    Mooi en daarna handhaven, handhaven en nog eens handhaven!
    Iedere op straat gestalde fiets weghalen, de hele dag door.

  5. Marc

    Viel me juist op dat fietsen steeds beter worden geparkeerd. Voor de Bijenkorf ziet het er tegenwoordig een stuk netter en beter doorgaanbaar uit. Er valt nog veel te winnen, maar vooruitgang is zeker merkbaar.

  6. Harry

    @hierboven: Als je het aantal fietsen op straat en rondom het station verglijkt met een paar jaar geleden staan er echt een hoop minder. Veel van de stallingen zijn ook regelmatig vol dus blijkbaar wordt er veel gebruik van gemaakt.

    De gemeente moet gewoon nog actiever verkeerd gestalde fietsen weg halen. Dan leert men het vanzelf.

  7. bee

    dus zijn er binnenkort meer fietsstallingen dan fietsen .
    en moet je maar afwachten of die fietsers hun stalen ros wel in een fietsenstallingen willen parkeren.

  8. Inez

    Niet alle fietsers zijn lui. Ik vind het eigenlijk veel luier als mensen met de auto naar de stad komen.

  9. Ton

    Er staan duizenden fietsen ‘verkeerd’ op straat in de binnenstad. En op een dag als vandaag zelfs nog een veelvoud daarvan. 900 extra stallingsplaatsen is iets meer dan een druppel op de gloeiende plaat maar gaat het probleem niet oplossen. En met ‘handhaven’ kom je er ook niet.
    Onder het Vredenburgplein staat een hele grote parkeergarage half leeg. Er is een (afgesloten) verbinding tussen deze parkeergarage en de fietsenstalling. Ik zou zeggen: organiseer een volledig parkeerdek voor fietsen.

  10. Ton

    Fietsers zijn lui ?
    Ik ken persoonlijk toevallig vrij veel fietsers, sommige zelfs vrij goed. Het zijn net mensen. Ongeveer zoals Trol en JdV. Velen zijn daarnaast zelfs ook nog automobilist.
    Ze komen, zo op het eerste gezicht, niet van een andere planeet.
    Maar ik moet eerlijk bekennen: ik zit ook weleens op zo’n fiets.

  11. BramD

    Zolang GroenLinks het voor het zeggen heeft, vrees ik dat er weinig aan de fietsvervuiling zal gebeuren.
    GL is populistisch voor het gebruik van de fiets. We moeten tenslotte de grootste fietsenstalling ter wereld worden, enz. Dus het ook maar iets in de weg leggen van fietsers in de vorm van het weghalen van verkeerd geparkeerde fietsen zal niet gauw gebeuren want anders gaan die fietsers misschien wel niet meer op de fiets.

  12. Claudia

    En nu maar hopen dat deze stalling ook toegankelijk is voor een aangepaste fiets als driewieler en duo-fiets. Want de helling verderop is niet te nemen ook niet met de rolband waar fiets niet op past. Mocht er een lift komen dan graag een ruime want bij het station is de lift vaak defect en sta je erg lang te wachten omdat als er voetgangers in staan je met je handicapfiets niet omhoog of omlaag kan.

  13. Charles Chamboné

    Als vaste gebruiker van de openbare Utrechtse fietsenstallingen ben ik bij dat er weer een nieuwe stalling bij komt zeker midden in het centrum onderin De Koophoek het voormalige Galeries Modernes. Dat hiermee het wild parkeren niet opgelost is mag duidelijk zijn, dat heeft volgens mij meer te maken met de moderne mentaliteit. Lease een fiets en gooi hem naar ergens neer waar het je uitkomt en als die weg is haal je gewoon een nieuwe, geen eigendom, geen zorgen, geen moeilijk gedoe toch…………

  14. Ton

    Bram, doe niet zo populistisch. De gemeente handhaaft weldegelijk. Ze zijn zelfs nu op dit moment bezig fietsen op een pick-up te laden. Maar met veel te weinig parkeerplekken blijft het dweilen met de kraan open.

  15. Ton

    En dan nu de feiten:
    Za 22-07-19 14:45 uur: P5 Vredenburg 355 plekken vrij. P Paardenveld 60 plekken vrij. P La Vie 40 plekken vrij.
    Diverse fietsenstallingen binnenstad 100 plekjen vrij, hoofdzakelijk de hoge plekken. Fietsenstallingen Stationsgebied 1700 vrij. Fietsen op straat: ongeveer 10.000.

  16. Syl

    Prima initiatief hoor !
    Ik hoop wel dat er meer plek is voor fietsen met kratje, deze mogen vanwege ruimtegebrek niet meer gestald beneden bij Jaarbeurs.
    Is toch apart ? Ook zijn de plekken voor bijzondere fietsen schaars in de meeste stallingen. Je zou maar iedere dag de trein moeten hebben en een zware tas mee moeten nemen op je fietsje, er zijn nu eenmaal zat redenen dat men een kratje nodig heeft.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).