Verkeer rondom Utrecht loopt opnieuw vast door werkzaamheden op de A2 Verkeer rondom Utrecht loopt opnieuw vast door werkzaamheden op de A2

Verkeer rondom Utrecht loopt opnieuw vast door werkzaamheden op de A2

Verkeer rondom Utrecht loopt opnieuw vast door werkzaamheden op de A2
Archieffoto DUIC
Het verkeer op wegen rondom Utrecht loopt vrijdagmiddag opnieuw vast vanwege de werkzaamheden op de A2, “terwijl de avondspits nog moet beginnen”. De A2 is tot maandagochtend dicht in de richting van Den Bosch, tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Everdingen. Rijkswaterstaat riep weggebruikers donderdag al op om de komende dagen de wegen rond Utrecht te mijden.

Het verkeer op wegen rondom Utrecht loopt vrijdagmiddag opnieuw vast vanwege de werkzaamheden op de A2, “terwijl de avondspits nog moet beginnen”. De A2 is tot maandagochtend dicht in de richting van Den Bosch, tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Everdingen. Rijkswaterstaat riep weggebruikers donderdag al op om de komende dagen de wegen rond Utrecht te mijden.

Het verkeer begon vrijdag halverwege de ochtend vast te lopen en inmiddels staan er op verschillende wegen weer flinke files. Rond 14.30 uur stond er op de A2 tussen Breukelen en de Leidsche Rijntunnel 10 kilometer file en op de A12 loopt de vertraging op tot een half uur. De grootste overlast is er op de A27 tussen Hilversum en Hagestein, waar verkeer bijna anderhalf uur vertraging heeft.

Tijdens de eerste afsluiting van de A2, vorig weekend, ontstond er veel overlast, vooral in en rondom Nieuwegein. Rijkswaterstaat kwam met een pakket aan maatregelen om te voorkomen dat het verkeer in de regio Utrecht weer vast zou lopen. Zo zijn verkeersregelaars ingezet en zijn verkeerslichten anders afgesteld om de doorstroom te bevorderen. Desondanks is het dus opnieuw zeer druk op de weg.

Rijkswaterstaat waarschuwde donderdag al voor drukte en raadde weggebruikers aan om vandaag en komend weekend de wegen rondom Nieuwegein en Utrecht te mijden. “Stel op die dagen waar mogelijk uw reis uit.” Mensen die toch de weg op moeten, kunnen het best de omleidingsroute volgen en niet hun navigatiesysteem.

30 september

Het asfalt op de A2 in de richting van Den Bosch heeft volgens Rijkswaterstaat het einde van de levensduur bereikt en wordt daarom nu vervangen. Er komt stiller asfalt voor in de plaats, de voegen van een aantal viaducten worden vervangen en er zijn werkzaamheden aan de vangrails. Tot slot wordt er gewerkt aan de Jan Blankenbrug bij Vianen.

In de eerste weekenden is de A2 al vanaf donderdagavond 21.00 uur dicht, wat dus betekent dat verkeer ook vrijdag overdag om moet rijden. Dit weekend is het deel tot Everdingen dicht. In het weekend van 29 augustus tot 2 september gaat het om het deel tot Vianen.

Naast de afsluitingen overdag, zijn er acht nachtafsluitingen. Verder zijn er doordeweeks zowel overdag als ’s nachts minder rijstroken beschikbaar tussen knooppunt Oudenrijn en knooppunt Everdingen. De werkzaamheden duren tot 30 september.

Gekoppelde berichten

22 Reacties

Reageren
  1. W

    Van die ezel en die steen.
    Mensen zijn hardleers.

  2. S

    Iets met een ezel en een steen. Haha!

  3. JdV

    Rijkswaterstaat doet alsof de A2 dicht is tussen Oudenrijn en Everdingen. Dat is een leugen. De A2 is al dicht bij Maarssen, dus ver voor Oudenrijn. Dit is mede een oorzaak van de chaos. In Maarssen, Vleuten en Utrecht-noord loopt het daardoor ook vast..

  4. Regina Visscher

    Zelfs op de Sartreweg in Utrecht Voordorp/Veemarkt stond om 15.00 uur al een file naar het zuiden door sluipverkeer voor een overvolle A27 naar het zuiden.

  5. Koel Hoofd

    Nog een paar van dergelijke verkeersinfarcten en die A27 wordt acuut verbreedt omdat het algemeen economisch belang een paar miljard euries zwaarder weegt dan het eigenbelang van de bakfietsenlobby.
    Overheid 1 – gemeente Utrecht 0

  6. DT

    Haha @ s
    Fantastisch

  7. DT

    @ Koel Hoofd

    “Wordt acuut verbreedt”
    Wat voor school heb jij gehad man.

  8. Sj

    @koelhoofd: die verbreding duurt minimaal 10 jaar dus maak je maar op voor een 10-jaar durend verkeersinfarct aan de oostkant van Utrecht.

  9. Willem

    Tja… mensen zijn gewoontedieren en kunnen tegenwoordig niet meer omgaan met onverwachte veranderingen, ook al worden ze in de krant en op de radio aangekondigd.
    Maar de laatste jaren komt ook steeds vaker voorbij, dat steeds meer mensen geen begrip meer kunnen opbrengen voor belangen die niet meteen in hun straatje passen.
    ´wegen onderhoud prima, zolang ikke ikke maar wél gewoon door kan rijden´

    maare… afgelopen week kwam ook in het nieuws voorbij dat steeds meer bedrijven hun thuiswerkers weer terug op kantoor willen hebben, wat natuurlijk het autoverkeer vergroot… misschien daar eens wat aan doen??

  10. Wil

    @kh: ja gelukkig gaat die verbreding van de A27 zonder overlast en verkeersinfarcten gepaard.

  11. Katja

    Ja, en ? Teveel mensen en teveel auto’s Tijdens corona geen files, dus het kan wèl.

  12. Karel

    Ik heb het ernstige vermoeden dat @ JdV zijn oprijlaan in Vleuten niet kon bereiken. Het zit ook altijd tegen in het leven hè.

  13. Scherpschutter

    @Willem 10:09

    Het is doodsimpel, Willem. De Nederlandse automobilist betaalt een totaal onredelijk bedrag aan de overheid voor de dienst ‘infrastructuur’. Niet eens de helft van het geld dat de overheid int van automobilisten, wordt ook daadwerkelijk besteed aan infrastructuur, en het geld dat wel aan infra wordt uitgegeven wordt wel zo godsgruwelijk inefficiënt uitgegeven dat het nauwelijks te geloven is.

    De automobilist is geen halve autist die compleet in de war raakt als een omstandigheid eventjes verandert, zoals u het op infantiele wijze tracht te schetsen, maar een boze en teleurgestelde klant die simpelweg niets anders vraagt dan waarde voor geld….

    Als u 80 Euro per maand betaalt voor een simpel telefoonabonnement, maar een maand per jaar helemaal niet kunt bellen en regelmatig geen dekking heeft, wordt u ook boos op de provider. Dat maakt u uiteraard geen halve achterlijke die verandering niet trekt.

    Uw ‘oplossing’ (“u belt maar wat minder en zoekt het maar uit”) is uiteraard de oplossing niet. De enige oplossing is dat de overheid eindelijk eens een fatsoenlijke dienst gaat leveren in ruil voor die tot in het absurde opgeblazen automatische incasso…

    Overal door heel Nederland minimaal tienbaans-snelwegen zou een aardige start zijn, maar een nieuwe concurrent voor de overheid als zodanig zou nog veel beter zijn.

  14. Koel Hoofd

    @DT
    I stand corrected…

    @Katja
    Dat kon toen ook alleen met een ophokplicht voor mensen en afgesloten grenzen.

    @Willem
    Je vergeet nog een groep, al die mensen die klakkeloos hun navigatie volgen ipv instructies van Rijkswaterstaat.

    @JdV
    Wen er maar aan. Auto’s en vrachtwagens worden steeds zwaarder en het worden er ook steeds meer. Dus er zal ook steeds vaker groot onderhoud aan de wegen moeten gebeuren.
    Wees maar blij dat NL dat doet, wij hebben een fantastisch goed onderhouden wegennet in verhouding tot vele (zo niet het gros) andere Europese landen.

  15. Floep

    Ach, Scherpschutter en Koel Hoofd komen weer langs met hun niet op wetenschap gebaseerde onderbuikgevoelens omtrent snelwegverbreding. Scherpschutter doet er nog een absurde duit in het zakje bij en stelt voor dat private partijen maar lekker tolwegen moeten gaan introduceren.

    Ondertussen stel ik voor dat de rest van u eens googlet op zinnen als “Widening Highways Doesn’t Fix Traffic. So Why Do We Keep Doing It?”.

  16. Koel Hoofd

    @Scherpschutter
    “een nieuwe concurrent voor de overheid”
    Klinkt spannend, maar wat moeten we ons daarbij eigenlijk voorstellen?

  17. JdV

    @karel: ging prima, ik weet de sluiproutes gelukkig.

  18. Scherpschutter

    @Floep 16:53

    Wat is precies uw bezwaar tegen geprivatiseerde snelwegen? In Frankrijk bijvoorbeeld is 80% van alle snelwegen geprivatiseerd. Het zijn uitmuntend onderhouden biljartlakens waar je voor een klein bedragje gebruik van maakt (dankzij ‘free-flow’ betaling hoef je ook niet meer te stoppen), met prachtige schone ‘aires’ overal langs deze snelwegen. In Frankrijk betaal je geen wegenbelasting. Nul.

    @Koel Hoofd 16:53

    Private snelweg exploitanten naast de overheid. Het Franse model.

  19. Floep

    @Scherpschutter: In Nederland betaal je ook geen wegenbelasting, je betaalt motorrijtuigenbelasting. Daarnaast betaal je in Frankrijk ook gewoon accijns op je brandstof.

  20. Statler

    @Floep
    in Nederland betaal je houderschapbelasting, voorheen motorrijtuigenbelasting voorheen wegenbelasting. Zoiets. Verdwijnt hoe dan ook in de pot “algemene middelen”.

  21. Scherpschutter

    @Floep

    Volgens mij vroeg ik u wat uw bezwaar tegen geprivatiseerde wegen nou eigenlijk exact is.

    Gaarne antwoord.

  22. Toine Goossens

    @Floep,

    Juist het verzet tegen de 10 baanswegen is gebaseerd op onderbuik gevoel zoals het uwe. Het alternatief is de verdubbeling of verdrievoudigen van de railinfrastructuur. Ziet u de grootschalige afbraak van woningen in het centrum van Utrecht al voor u?

    Stop met het bestrijden van mobiliteit die noodzakelijk is voor onze welvaart en ons welzijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).