Waarschuwingsperiode zero-emissiezone verloopt in Utrecht; kans op boete Waarschuwingsperiode zero-emissiezone verloopt in Utrecht; kans op boete

Waarschuwingsperiode zero-emissiezone verloopt in Utrecht; kans op boete

Waarschuwingsperiode zero-emissiezone verloopt in Utrecht; kans op boete
Foto: Bas van Setten
Sinds begin dit jaar gelden nieuwe regels over de zero-emissiezone in de stad Utrecht. Hiermee wil de gemeente Utrecht vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s uit de stad weren. Van 1 januari tot en met 30 juni 2025 geldt een waarschuwingsperiode, maar vanaf dinsdag 1 juli wordt er ook gehandhaafd en riskeren overtreders een boete. De zero-emissiezone geldt niet voor personenauto’s.

Sinds begin dit jaar gelden nieuwe regels over de zero-emissiezone in de stad Utrecht. Hiermee wil de gemeente Utrecht vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s uit de stad weren. Van 1 januari tot en met 30 juni 2025 geldt een waarschuwingsperiode, maar vanaf dinsdag 1 juli wordt er ook gehandhaafd en riskeren overtreders een boete. De zero-emissiezone geldt niet voor personenauto’s.

Momenteel zijn er drie groepen voertuigen die geen toegang hebben tot de zero-emissiezone: bestelauto’s met emissieklasse 4 en lager, nieuwe bestel- en vrachtauto’s die in 2025 op kenteken zijn gezet, dus officieel op naam van iemand staan, en vrachtwagens die vóór 1 januari 2017 op kenteken zijn gezet. De zero-emissiezone in Utrecht ligt grotendeels in de binnenstad.

Ontheffingen en uitzonderingen

Zowel bedrijven als particulieren kunnen op de website opwegnaarzes.nl controleren of hun voertuig de zero-emissiezone mag betreden. Op deze website zijn ook de uitzonderingen van de zero-emissiezones te vinden.

Ontheffingen kunnen worden aangevraagd bij de RDW. Het aanvragen van een ontheffing kan enkele weken in beslag nemen, met uitzondering van een dagontheffing voor eenmalige toegang tot een zero-emissiezone. Een dagontheffing kan namelijk direct online worden aangevraagd.

Door het invoeren van zero-emissiezones zijn er minder vervuilende voertuigen met een hoge CO₂-uitstoot.

Bron: opwegnaarzes.nl

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Martin

    Oh natuurlijk, het is volkomen logisch: terwijl in steeds meer landen om ons heen milieuregels versoepeld worden en beperkingen voor auto’s verdwijnen, besluiten wij hier om de autobezitter juist extra hard aan te pakken. Want ja, iemand moet tenslotte boeten voor het klimaat, en wie beter dan de gewone automobilist? Helemaal eerlijk natuurlijk – vooral als je bedenkt dat vliegtuigen, schepen en grote industrieën rustig doorgaan. Maar hé, laten we vooral die ene dieselrijder in ons kikkerlandje de schuld geven. Dat zal de planeet vast redden.

  2. Van Puffelen

    Gehandicapten die hun voertuig voor meer dan 500 hebben aangepast geld het nog niet.
    Of al die andere gehandicapten wel genoeg geld hebben om steeds een voertuig aan te schaffen naar de wensen van dit college!!!!!!
    Beste college van Utrecht, misschien eens een idee om je te verdiepen in mensen die gehandicapt zijn en vaak al een laag in komen hebben en ze hebben ook hoge zorgkosten en allerlei attributen die ze moeten aanschaften en heel vaak naar de huisarts, ziekenhuis en Fysiotherapeut moeten gaan en hun auto vaak het enigste is, om daar fatsoenlijk te komen.

  3. Koel Hoofd

    Net alsof emissies zich aan Utrechtse nuffige politieke eisen in het stadskantoor houden. Die kunnen veel sneller vliegen dan het ‘Hollands welvarend’ college de afstand met ebike kan fietsen..
    -Knooppunt Oude rijn 3.3km
    -A12 3km
    -Knooppunt Lunetten 4km
    -A27 3.4km
    -Knooppunt Rijnsweerd 3.2km
    -Rondweg noord 4km

  4. W

    @gemeente: bekeuren maar! 😁

  5. m.A

    nu gemeente Utrecht heeft niets met de ouderen en zwakkeren in hun elitaire stadje.Zie het belachelijke parkeerbeleid waar nog steeds niets aan veranderd is, betaal als mantelzorger van mijn 99 jarige moeder blauw .En ja ik heb een dieselauto heb deze nodig en heb geen geld voor andere .In yuppenwijk oog in al natuurlijk na 11 uur wel vrij parkeren nu daar heb ik niets aan tever lopen en geen buslijn in de kanaalstraat.
    ga u schamen met u asociale beleid waar u allen de zwakkere mee treft

  6. Marcel

    Hopelijk springen er wat riolen in de binnenstad en zijn reperateurs niet meer genegen het te komen repareren.

  7. jan

    In Frankrijk heeft men deze emissiezones afgeschaft. En in Utrecht denkt men dat het toch een goed idee is.

  8. gekkehenkie

    @Marcel: dat zou ‘mooi’ wezen ja. Jammer dat dat soort onderhoud- en reparatiecontracten reeds vergeven zijn aan aannemers met geld en/of voertuigen die aan de eisen voldoen.

    Voorts, Utrecht dient niet te klagen, Utrecht dient slechts even te denken bij de volgende stemronde + de (nog belangrijker) tegenstanders van het huidige beleid dienen massaal nu WEL te gaan stemmen !

  9. Nina

    Waar de wind ook vandaan komt…. de rondweg gooit altijd roet in ons Utrechtse eten. Een emissie-vrije zone is er dus sowieso nooit.

    Waarschijnlijk slapen een aantal mensen wel beter “nu het klimaat gered wordt”. Nou, welterusten dan maar. Weinig woke zo.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).