Zeven verdiepingen aan flexwerkplekken in voormalig winkelcomplex ‘De Blauwe Planeet’ Zeven verdiepingen aan flexwerkplekken in voormalig winkelcomplex ‘De Blauwe Planeet’

Zeven verdiepingen aan flexwerkplekken in voormalig winkelcomplex ‘De Blauwe Planeet’

Zeven verdiepingen aan flexwerkplekken in voormalig winkelcomplex ‘De Blauwe Planeet’
Render: Achmea
In het voormalige winkelcomplex ‘De Blauwe Planeet’ worden vanaf 2021 zeven verdiepingen als flexwerkplekken aangeboden. Meer dan de helft van het complex is onlangs verhuurd aan IWG, een internationale onderneming op het gebied van kantoorverhuur. De werfkelders van het pand, dat nu de naam ‘House Modernes’ draagt, is beschikbaar voor horeca.

In het voormalige winkelcomplex ‘De Blauwe Planeet’ worden vanaf 2021 zeven verdiepingen als flexwerkplekken aangeboden. Meer dan de helft van het complex is onlangs verhuurd aan IWG, een internationale onderneming op het gebied van kantoorverhuur. De werfkelders van het pand, dat nu de naam ‘House Modernes’ draagt, is beschikbaar voor horeca.

House Modernes, dat momenteel een flinke renovatie ondergaat, telt negen verdiepingen. De verbouwing van het complex is in oktober van dit jaar gestart en wordt naar verwachting halverwege 2021 voltooid. Het originele ontwerp van architect Dirk Brouwer uit de jaren ’30 wordt herontwikkeld naar een ontwerp van ZZDP Architecten.

IWG neemt de begane grond en de eerste tot en met de zesde verdieping in gebruik. Op deze verdiepingen worden ruim 7.300m2 aan flexwerkplekken gerealiseerd die door Spaces worden verhuurd. De resterende ruimte (ongeveer 4.500m2), zal onder andere gebruikt worden voor winkels en horeca.

“Wij zijn er trots op dat we na Wonderwoods en Daalsesingel een derde inspirerende Spaces locatie kunnen bieden in Utrecht. De vraag naar flexibele werkplekken centraal in het land blijft groeien. (…)”, aldus Annelou de Groot, Development Director van IWG in Nederland.

Fietsenstalling
In juni werd bekend dat er in de kelder van het pand en fietsparkeergarage voor ongeveer 1.000 fietsen wordt gerealiseerd. Wethouder Lot van Hooijdonk zei destijds dat er aan die kant van het voetgangersgebied veel vraag is naar overdekte fietsenstalling. “Deze nieuwe plekken zijn goed nieuws voor de fietsende Utrechter”, aldus Van Hooijdonk.

Gekoppelde berichten

29 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Buitengewoon goed fietsnieuws wederom. Je kan niet genoeg kelders hebben die leegstaan terwijl de fietser zijn of haar brik voor de deur neersmijt. En het scheelt de arme fietser toch zeker 100 tot 200 meter lopen naar de stalling danwel op het Vredenburg, de Korte Koestraat, La Vie of Neude. Dat mag best wat kosten, al die fietsers die nu minder hoeven te lopen.

  2. Dakhaes

    En hoe ga je dan naar zo’n flexplek? Op de fiets met je laptop?

  3. Scherpschutter

    Dat gebouw (de render thans) is eigenlijk gewoon veel te mooi om in Utrecht te staan. Wat een plaatje is dat!

    Net als een belachelijk mooie vrouw lijkt haar aanwezigheid alleen al welhaast een onbedoelde belediging van alle andere vrouwen om haar heen in de ruimte.

  4. Erwin

    @dakhaes: want een laptop kan je niet meenemen op de fiets..?

  5. Wouter

    @Dakhaes: Wat bedoel je te zeggen? Laptop kan in een schouder- of rugtas toch prima mee op de fiets? 😄

  6. Koel Hoofd

    Dat gaat failliet, is niet levensvatbaar.
    Daar woningen van maken was een beter plan geweest.

  7. Ton

    Beste JdV. La Vie als fietsenstalling kenden ik nog niet. Je vergeet nog LaagCatharijne (200 meter lopen naar de markt).
    Overigens zie ik maar 6 verdiepingen. Met de kelder kom ik dan niet verder dan 7. Wie weet waar die andere twee zijn ?

  8. Henk

    Het leijkste gebouw van de stad wordt een van de mooiste. Een prachtige ontwikkeling. Werd tijd!

  9. VincentDV

    @JdV:
    Ik stal mijn fiets regelmatig in de Vredenburgstalling en die is doorgaans behoorlijk vol, op spitsuren staat ie helemaal vol. In de Korte Koestraat is dan vaak nog wel een plekje te vinden maar ook niet altijd. Misschien zie jij ze alleen op zondagochtend? Ik heb er nog nooit een leeg zien staan.

    @Dakhaes:
    Op de fiets? Bijvoorbeeld! Wat is daar mis mee? Of je komt met het OV. Veel bedrijven huren een flink oppervlak van zulke complexen zodat ze een bijkantoor in een andere stad hebben. Ook worden er vaak projectteams in ondergebracht. De manier van werken verandert en de vastgoedmarkt speelt daarop in. Vooral in de buurt van het CS zijn zulke panden erg geliefd.

  10. wollie

    naam van dit gebouw was nooit de blauwe planeet.

  11. R

    Dus….nadat Ad Hoc dit gebouw 1,5 jaar lang verhuurde aan pakweg 80 kleine bedrijfjes – het was heel levendig kan ik je vertellen – moesten al die bedrijfjes weer weg wegens verbouwplannen. Er zou een groot kantoor komen, of winkels, of woningen? Maar nee, het wordt verbouwd zodat…. misschien wederom 80 kleine bedrijfjes er een stek kunnen huren?! Zonde van de verbouwing zou ik zeggen als het gebouw moet worden wat het al was : een broedplaats voor nieuwe ondernemers. Zonde ook van het Oosterse restaurant in de kelder wat eveneens moest vertrekken.

  12. Hegre

    Dakhaes denkt dat je niet met je laptop op de fiets kan. :’D

  13. wollie

    als je je laptop wel even dichtdoet past het prima op de fiets, dakhaes

  14. wollie

    van wie kan ik een ladder lenen om die onderste S even uit te gummen? #taalpolitie

  15. VincentDV

    Ton: Er zijn zes verdiepingen zichtbaar. Maar op het dak bevinden zich een terras, kantoorruimte en horecaruimte die vanaf de straat niet zichtbaar zijn. Langs de werf is één kelder maar onder het gebouw zijn twee kelders. Bij elkaar dus negen niveaus.

    Op deze pagina zie je een mooie doorsnede: https://www.housemodernes.nl/project/#fietsenstalling

  16. Ton

    Er is jarenlang geprobeerd dit pand als winkelruimte te herontwikkelen. Het lijkt erop dat nu ook de vastgoedsector tot de conclusie is gekomen dat er een overaanbod is aan winkelruimte. Zie ook de leegstand in HC. En de plannen voor het V&D-gebouw na vertrek van Hudsons B.
    Maar dan ook de huren verlagen kost blijkbaar wat meer tijd.

  17. Ton

    Vincent, bedankt voor de info m.b.t. de verdiepingen. Volgens mij is de dakverdieping nieuw ? En twee kelderlaag onder het pand ook ?

  18. Ton

    Vincent en JdV. Voor de welwillende fietser lijkt er meestal met wat zoeken wel ergens plaats in een stalling te vinden. Wel zou de doorverwijzing beter kunnen.
    Maar op de piekmomenten staan er volgens mij heel wat meer fietsen op straat als dat er lege stallingsplekken zijn.

  19. Biertje?

    Maar er was voor de binnenstad toch een horecastop?????

  20. VincentDV

    @Ton: Over de kelderlagen durf ik niks te zeggen. Maar op het dak van de oude Galeries Modernes was ook al een zevende verdieping: https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/bfb83451-0c74-5469-b946-825d2c535d90/media/0f7c5d16-75dc-5143-e4e4-3116671b2a6b

  21. VincentDV

    @Ton en @JdV
    Uit tellingen van de gemeente blijkt dat op piekmomenten rond het Vredenburg zo’n 300 plaatsen tekort zijn en rond de Neude zelfs 700. Op de Neude wordt vaak een pop-upstalling ingericht maar juist tijdens evenementen op het plein, is daarvoor geen ruimte terwijl de fietsdruk dan erg toeneemt. De komende jaren groeit het aantal fietsen bovendien nog met 25% is de verwachting.

    De parkeeroverlast door fietsen kan alleen worden teruggedrongen als er alternatieven zijn. Dat die alternatieven ook worden gebruikt, is duidelijk (de stallingen zitten vol op piekmomenten). Kijk bijvoorbeeld naar de Drift waar een combinatie van een nieuwe stalling i.c.m. met goede informatie aan de studenten en strengere handhaving duidelijk resultaat hebben.

    En ja, er zullen altijd fietsers zijn die hun rijwiel ergens neerknallen waar het ze het beste uitkomt. Maar de bereidwilligheid om netjes te parkeren blijkt vrij groot en meer stallingen zullen beslist leiden tot minder parkeeroverlast.

    @Biertje: de horeca op het dak is vooralsnog besloten: alleen voor gebruikers van het pand. Maar de ontwikkelaar zoekt wel naar een exploitant voor een publieke gelegenheid. Die exploitant zal dan een vergunning moeten aanvragen. Een mogelijkheid is dan het sluiten van een andere gelegenheid, een praktijk die regelmatig voorkomt.

  22. Rob

    Perfect dat er geen winkels komen. Staat al veel te veel leeg, zeker als straks Hudson Bay weg is. Maar het wordt geen echt levendige en uitnodigend stukje Utrecht met aan de overkant trottoirs met vreselijk veel fietsen, zodat je r haast niet langs kunt. Autovrij maken en de straat als voetgangersgebied was beter.

  23. Inez

    @Rob: er komen wel winkels, en de fietsen staan in de fietsenstalling eronder. (Als het goed is).

  24. JdV

    @vincentdv: in plaats van als maar stallingen bij te bouwen zou je ook fietsen binnen de singels kunnen verbieden of beperken. Er zijn vele steden waar een gedeelte van het centrum uitsluitend toegankelijk is voor voetgangers. Geen auto’s. Geen scooters. Geen fietsen.

  25. VincentDV

    @Rob:
    Wat Inez zegt. En: de Lange Viestraat is al autovrij. Er rijdt alleen OV (en leveranciers binnen bepaalde tijden). Ideaal is dat inderdaad niet maar ik zou niet weten waar die bussen anders moeten rijden. En bedenk ook: een volle bus, vervangt 40 auto’s.

  26. Kadoendra

    @Dakhaes

    Probeer het eens op de laptop met je fiets!

  27. Piet

    @ Ton

    Voor die winkelleegstand is Kleppierre (en andere ontwikkelaars) al voor de ec-crisis van 2008 gewaarschuwd zelfs. Maar het zakkenvullen moest nog even doorgaan.

    Je zult zien dat ze strakjes (weer) de hand gaan ophouden bij de overheid. Aan brutaliteit geen grenzen bij dot soort mensen/ bedrijven. Alles om de (buitenlandse) aandeelhouders te leasen.

  28. Ton

    @ JdV. ‘Er zijn vele steden waar een gedeelte van het centrum uitsluitend toegankelijk is voor voetgangers.’ Goed idee. Zullen we beginnen met de Lange Elisabethstraat en de Steenweg ?

  29. Erik

    Staat de naam “House Modernes” nu werkelijk vast? Ik hoop toch van niet want die naam klopt van geen kant! Wie geeft daar toch goedkeuring voor?
    Waarom toch niet gewoon ”Galleries Modernes” i.p.v een variant meteen Engels en Frans woord tot één gefabriceerd?
    En als het dan toch een andere naam moet hebben, waarom geen Galleries Modernes II?
    Zonde van de huidige woord- / naamkeus.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).