Verdwenen fabrieken: Lood- en Zinkpletterij Hamburger in Lombok Verdwenen fabrieken: Lood- en Zinkpletterij Hamburger in Lombok

Verdwenen fabrieken: Lood- en Zinkpletterij Hamburger in Lombok

Verdwenen fabrieken: Lood- en Zinkpletterij Hamburger in Lombok
Da fabriek vanaf Holiday Inn, 1970 (Het Utrechts Archief)
Tot ver in de jaren zeventig was er zware industrie gevestigd in woonwijken, waar ook gevaarlijke en giftige stoffen werden verwerkt. Zoals langs de Vecht de loodwitfabriek van Greve voor vervuiling zorgde, was dat aan de Leidse Rijn de lood- en zinkpletterij van Hamburger. Aanvankelijk hadden vooral boeren en tuinders er last van — en natuurlijk de fabrieksarbeiders — maar later ook omwonenden. Vanaf de jaren zestig kwam een uittocht op gang naar nieuwe industriegebieden. De gaten in de stad werden na sanering gevuld met woningen.

Tot ver in de jaren zeventig was er zware industrie gevestigd in woonwijken, waar ook gevaarlijke en giftige stoffen werden verwerkt. Zoals langs de Vecht de loodwitfabriek van Greve voor vervuiling zorgde, was dat aan de Leidse Rijn de lood- en zinkpletterij van Hamburger. Aanvankelijk hadden vooral boeren en tuinders er last van — en natuurlijk de fabrieksarbeiders — maar later ook omwonenden. Vanaf de jaren zestig kwam een uittocht op gang naar nieuwe industriegebieden. De gaten in de stad werden na sanering gevuld met woningen.

De joodse koopman Abraham David Hamburger (1828-1891), gevestigd aan de Oudegracht 223, handelde in oude en nieuwe metalen. Lood en zink, belangrijke bouwmaterialen, kwamen meestal geplet vanuit het buitenland. In 1866 besloot Hamburger zelf een loodpletterij te beginnen in een werkplaats achter zijn huis, aan de Zwaansteeg. Dat fabriekje werkte op stoomkracht en had in 1871 tien werknemers. Er was ook een buizenperserij aan verbonden die als eerste in Nederland loden pijpen produceerde.

Hamburger verplaatste zijn bedrijf in 1872 naar een nieuwe locatie aan de Leidse Rijn voor meer ruimte en betere bereikbaarheid. Het fabriekscomplex aan de Leidsekade bij de Damstraat groeide snel. In 1875 voegde Hamburger een zinkpletterij toe. Het pletten en verwerken van zink werd zijn specialiteit. Zink was een licht en goedkoop alternatief voor lood en koper als dakbedekking, voor goten en voor leidingen. Hamburger leverde ook loden buizen met tinnen binnenmantel voor de opkomende drinkwaterleidingbedrijven.

Tekst loopt door onder de foto

De pletterij in 1915 (Het Utrechts Archief)

Groei en fragmentatie

Vooral lood is erg giftig. Het schijnt dat het vee in de weilanden rond de fabriek ziek werd en de melk ondrinkbaar. Wat dit betekende voor de arbeiders laat zich raden, al is er weinig over bekend. Rond 1885 werkten er ongeveer 125 man. Hamburger deed in die periode goede zaken, zo bleek uit de overname van de naastgelegen schroevenfabriek Van Heukelom & Verweij en van een werkplaats in Amsterdam. Privé investeerde Abraham in een tiental huizen in Utrecht. Zijn geld besteedde hij ook aan liefdadigheid binnen de joodse gemeenschap. Zo was hij een van de stichters van het Centraal Israëlitisch Weeshuis en lid van het armbestuur. Overigens kreeg al het personeel op joodse feestdagen vrij. Hamburger was bestuurslid van de Utrechtse Kamer van Koophandel en toen zijn bedrijf twintig jaar bestond, schonk hij de stad een openbare pomp van zink op de Neude.

Nadat Abraham Hamburger in 1891 overleed, zetten drie zoons de zaak aanvankelijk samen voort. Ze voegden een koperpletterij toe, namen een buizenperserij over in Rotterdam en begonnen ook een loodgieterij in Amsterdam. Na verloop van tijd kregen ze echter verschil van inzicht en begon oudste zoon David Abraham Hamburger (1852-1913) in 1906 de Zuid-Hollandse Pletterijen in Rijswijk. In 1913 stichtten de zonen van Abraham Ezechiël Hamburger (1847-1912) hun eigen Utrechtsche Walswerken aan de Keulsekade langs het Merwedekanaal.

Jezaja Abraham Hamburger (1859-1929) en diens zoon Joseph hadden de leiding over de oorspronkelijke fabriek aan de Leidse Rijn. Zij konden in 1916 het 50-jarig jubileum vieren. Het bedrijf ontving toen het predikaat Koninklijk, en: ‘Een fraai tegeltableau, door het personeel aangeboden, manifesteert de goede verstandhouding tusschen directie en personeel, evenals een eigen muziekcorps, dat zich bij feestelijkheden in eigen bedrijf, doch ook bij stedelijke festiviteiten geregeld laat hooren.’

Er werd toen hoog opgegeven over het distributienetwerk van NV Koninklijke Nederlandsche Lood- en Zinkpletterij v/h A.D. Hamburger: ‘In Nederland bezit zij eigen filialen te Amsterdam, Rotterdam, ‘s-Gravenhage, Leeuwarden en Groningen, terwijl zich bovendien in de voornaamste steden des lands vertegenwoordigers met depots bevinden, om prompt de uitgebreide clientèle te kunnen bedienen. De export wordt van Utrecht uit behandeld door een net van diverse vertegenwoordigers en agentschappen in de meeste landen.’

Tekst loopt door onder de foto

Concentratie en vertrek

De Tweede Wereldoorlog was een zeer zware tijd voor de joodse familie — verschillende leden werden omgebracht — en een moeizame periode voor de bedrijven. In de naoorlogse decennia kregen de drie pletterijen steeds meer buitenlandse concurrentie, wat noopte tot hernieuwde samenwerking. De Utrechtsche Walswerken werden in 1956 opgeheven, de Zuid-Hollandse Pletterijen kwamen in 1972 in handen van de Utrechtse tak. Aanvankelijk bleven er twee productielocaties bestaan, maar de situatie in Lombok werd onhoudbaar door de woonwijk die er in de 20e eeuw omheen was gegroeid. Bewoners werd ontraden groente uit de tuin te eten. De ligging tussen huizen was goed zichtbaar vanaf het nieuwe Holiday Inn-hotel (zie foto bovenaan).

In 1976 werd de productie geconcentreerd in Rijswijk onder de naam Uzimet (Utrechtse Zink Metaal). Daar bestaat dit bedrijf nog steeds, tegenwoordig onderdeel van de Calder Group. In Utrecht bleef Hamburger actief als handelsmaatschappij aan de Mississippidreef. De gemeente kocht in 1984 het fabrieksterrein in Lombok aan en liet het saneren. 40.000 ton vervuilde grond werd vervangen. Enkele jaren later verrezen er nieuwe woningen tussen de Timorkade en de Ceramstraat. In 2018 nog is er onderzoek gedaan naar verontreiniging omdat restmateriaal van de fabriek gebruikt kan zijn bij ophoging. Vooral in de tuinen zou er risico bestaan op een verhoogd loodgehalte. Aan de uitkomst lijkt geen bekendheid te zijn gegeven. Meer dan dit ongewenste aandenken rest er niet van deze Utrechtse fabriek. Behoud van de schoorstenen als monument werd in de jaren tachtig niet haalbaar geacht.

Arjan den Boer

Arjan den Boer

Arjan den Boer is publicist over geschiedenis, design, monumenten en architectuur. Voor DUIC schrijft hij dit jaar over verdwenen villa's in Utrecht.

Profiel

22 Reacties

Reageren
  1. Yoshua

    ” In 1913 stichtte broer Abraham Ezechiël Hamburger (1847-1912) zijn eigen Utrechtsche Walswerken aan de Keulsekade langs het Merwedekanaal”.

    Hoe kan iemand een jaar na zijn overlijden een bedrijf stichten?

  2. Arjan den Boer

    @ Yoshua

    Goed punt!
    Het zal zijn zoon geweest zijn, ik zoek het dit weekeind nog even uit.

  3. Lombokker

    Leuk stuk!
    Als ik mij niet vergis, worden de wagentjes (en rails) op de tweede foto tegenwoordig op het erf van Houtzaagmolen “De Ster” gebruikt. De molen staat er overigens pas sinds 1998, op de plek die op de eerste foto helemaal links te zien is (achter het ronde ‘zwembad’).

  4. Herman

    @lombokker dank voor toevoeging over molen. Was deze al.aan hetvzoeken op de foto.

  5. Geurt van de Wal

    Op de eerste foto is inderdaad links nog deels de zaagschuur van molen De Ster te zien. Die is sinds 1739 nooit verdwenen. De opbouw van de molen wel. Die is in 1910 onttakeld en in 1998 herbouwd.

  6. Harry van Galen

    De ouders van mijn moeder kwamen uit Duitsland om bij Hamburger te werken haar opa dus de familie kwam te wonen op de Groenelaan.
    De Familie heet Alberts ze zijn altijd gebleven in Nederland.
    De kinderen kregen hier werk ook mijnbouw had een garage Alberts in de Kanaalstraat andere oom had een kolen handel in de Damstraat en een tante had een slagerij in de buurt van de Kanaalstraat de rest van de kinderen werden huisvrouw mijnopa en oma hadden twee zonen en drie dochters..
    Leuk en mooi om dit te zien bedankt en zie maar wat je met mijn schrijven doet.
    Groeten Harry van Galen.

  7. Henkje

    Ik heb er gewerkt bij de administratie. Planning, export en voorraad. Was heel verantwoordelijk werk.

    Groeten, Henk.

  8. engel van dienst

    Timorkade: op deze plek lagen vroeger de Lood en zinkpletterijen.
    Deze Timorkade bestaat pas vanaf ±1984 nadat de Lood en zinkpletterijen daar waren vertrokken.

    Het tegenwoordige adres van de in 1913 opgerichte Openbare School op Vleutenseweg 420-422 was destijds Timorkade 16.

    Was er destijds een Timorkade verdwenen, opgeheven, en werd na 1984 die naam weer opnieuw gebruikt op langs de Leidsche Rijn?

  9. G.H.

    Mooi artikel dat, tezamen met de reaguurders, heel veel leert over de historie van deze plek.

  10. echte Utrechter

    Diverse zijstraten van de Kanaalstraat liepen in die tijd dood tegen een manshoge muur van de fabriek wat een naargeestige indruk gaf.
    In de jaren 80 heeft de gemeente de daken in Lombok laten schoon zuigen (tussen pannen en dakbeschot) vanwege de hoge concentratie giftig stof dat zich daar had opgehoopt.

  11. Lombokker

    Er is wel degelijk duidelijkheid over de mate van verontreiniging van de bodem na 2018. Veel tuinen in de wijk bevatten teveel giftige stoffen. Hier is bemonstering gedaan.

    In verleden is er vaak lokaal wat grond verplaatst waardoor het verder in de wijk terecht is gekomen.

    De gemeente heeft hierover ook informatie-avonden gehouden voor de bewoners. Alle soorten van verontreiniging kwamen voor. Van niet, licht tot ernstig. Vooral voor kleine kinderen kan dit een risico zijn.

    https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-heeft-24-plekken-met-zwaar-vervuilde-grond~a00f790b/

  12. Geenstijl@Utrecht

    Dit is weer een mooi artikel Arjan,als klein jochie nog vaak langsgekomen, en natuurlijk tijdens het vissen op de Dambrug.
    Maar goed dat deze vervuilende fabriek weg is,maar ach,vroeger wist je niet beter.

  13. Scherpschutter

    Prachtig artikel weer hoor. Warme nostalgische gevoelens aan een tijd waarin mannen nog mannen waren en er in Nederland nog iets nuttigs geproduceerd werd.

  14. Ton Hooft

    Wederom petsie af voor Arjan! Genieten ook van de vele ‘plaatjes’ via de links, thnx!

  15. Harm

    Die foto vanuit het holiday-inn zou nu dus het NH hotel zijn. Misschien ook waarom dat stukje spoor en lelijke kunstmonument er nog staat op dat grote verkeersplein?

  16. Nuchter

    @Lombokker,

    De gemeente heeft na 2018 nader onderzoek naar de vervuiling gedaan. Nooit meer iets van gehoord. Zal dus erg meevallen met de risico’s.

    De gemeente heeft niet voor niets 40.000 ton grond vervangen. Enig idee hoeveel dat is?

  17. Statler

    Heb daar in 71 wat onderhoud aan de dieselheftrucks gedaan. Vergane glorie alom. Een bedrijf op zijn laatste benen.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  18. Geenstijl@Utrecht

    Nu ik eraan denk,valt het mij wel op dat de allochtone jeugd die daar geboren is,vaak een achterstand hebben in hun ontwikkeling, ze komen niet verder dan drugsdealer.
    Misschien dat dit te maken heeft met de verontreiniging in de bodem.

  19. Berk

    Bijzonder dat het resultaat van het vervuilingsonderzoek niet bekend is. Iemand een idee wat de reden hiervan is?

  20. Lombokker

    @Nuchter. Jazeker zijn er grote gevolgen geweest voor de bewoners. Tuinen zijn compleet uitgegraven. De bewoners hebben de uitslagen schriftelijk ontvangen hiervan.

    Misschien moet je je wat meer verdiepen in de materie om te weten welke gevolgen dit heeft gehad voor de bewoners. Ze zijn nu bijvoorbeeld wettelijk verplicht om dit te melden bij verkoop.

    En dan hebben we het nog niet over alle tuinen in de wijk waar geen bemonstering is gedaan.

    Daar waar de aannemer aan de slag moest in de grond is gemeten.

  21. Jeannette Kuitert

    Henkje
    Kan ik u bereiken ?

  22. Horst Braadslee

    Hoi Arjan,

    Ik heb destijds (in 2018) het bodemonderzoek naar de achtertuinen in Lombok in opdracht van de gemeente uitgevoerd. Eén en ander is destijds aan het licht gekomen toen onderzoek is gedaan voor de aanpak van de JP Coenstraat. Voor de tuinen waar de gehalten aan lood te hoog waren is zoals hier in de comments staat benoemd gesaneerd. In de meeste tuinen waren de gehalten lood echter erg laag en was geen noodzaak over te gaan tot sanering. De gemeente Utrecht is naar mijn mening (en ik zat er bovenop) erg goed omgegaan met de risico’s. Klaarblijkelijk kon de communicatie wel beter (daar was ik echter niet bij betrokken).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).