Open brief over gelijk speelveld Utrechtse mediabedrijven: 'Huis-aan-huis is niet meer van deze tijd' - De Utrechtse Internet Courant Open brief over gelijk speelveld Utrechtse mediabedrijven: 'Huis-aan-huis is niet meer van deze tijd' - De Utrechtse Internet Courant

Open brief over gelijk speelveld Utrechtse mediabedrijven: ‘Huis-aan-huis is niet meer van deze tijd’

Open brief over gelijk speelveld Utrechtse mediabedrijven: ‘Huis-aan-huis is niet meer van deze tijd’
Bewoners van Utrecht krijgen per 1 januari 2020 alleen nog reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen door de brievenbus als ze een Ja-Ja-sticker hebben. De maatregel moet jaarlijks miljoenen kilo’s papier besparen. VVD-raadslid Martijn van Dalen denkt echter dat de invoering van de sticker ook negatieve gevolgen kan hebben. Zo zouden de oplages van huis-aan-huis bladen zo klein kunnen worden dat deze mogelijk ophouden te bestaan.

Bewoners van Utrecht krijgen per 1 januari 2020 alleen nog reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen door de brievenbus als ze een Ja-Ja-sticker hebben. De maatregel moet jaarlijks miljoenen kilo’s papier besparen. VVD-raadslid Martijn van Dalen denkt echter dat de invoering van de sticker ook negatieve gevolgen kan hebben. Zo zouden de oplages van huis-aan-huis bladen zo klein kunnen worden dat deze mogelijk ophouden te bestaan.

De uitgevers van DUIC, Martijn Rademakers en Joris Daalhuisen, hebben een open brief aan Van Dalen gestuurd en stellen dat huis-aan-huis bezorging van gratis kranten niet meer van deze tijd is.

Lees de open brief hieronder.

Beste Martijn van Dalen (VVD) ,

Als uitgevers van DUIC hebben we de berichtgeving rond jouw schriftelijke vragen aan het College over het voorgenomen ‘Ja-Ja’ besluit nauwkeurig gevolgd en natuurlijk je vragen bestudeerd.

We vinden het zeker fijn dat je voor ons in de bres springt, wij zijn immers ook een soort ‘huis-aan-huis-krant’, maar de problematiek van commercieel gezonde en betrouwbare lokale nieuws- en informatievoorziening en een gelijk speelveld is veel complexer dan alleen de manier van distribueren.

We hadden dan ook graag met je gesproken hierover en je bijgepraat over de ontwikkelingen in de markt voor huis-aan-huis-bladen. Jouw uitgangspunt dat huis-aan-huis verspreiding een garantie is voor advertentie-inkomsten is bijvoorbeeld al lang niet meer waar, al proberen traditionele uitgevers ons dat te laten geloven.

Huis-aan-huis verspreide kranten gaan vaak linea recta de prullenbak in, of bereiken zelfs de brievenbus niet eens en eindigen in de sloot, dat klopt in de redenering van het College. DUIC besloot daarom al jaren geleden om deze zeer in-efficiënte huis-aan-huis-verspreiding te vervangen voor een verspreiding van de krant via bakken. De krant wordt via een fijnmazig netwerk van ruim 600 distributiepunten verspreid, zodat we veel papier besparen en zeker weten dat de lezer de krant ook leest.

Dat we hiermee de juiste koers zijn ingeslagen bewijst het representatieve NOM Regio Monitoronderzoek 2019 dat vorige week uitkwam. Daarin viel te lezen dat DUIC een meer dan tweemaal hoger lezersbereik heeft dan een regulier huis-aan-huis verspreidde krant in onze stad. DUIC zet met de krant vooral in op achtergrondnieuws. En DUIC weet ook zonder deze huis-aan-huisverspreiding dus adverteerders aan zich te binden.

Verder sluit het model van DUIC uitstekend aan op de tijd van nu, waarin de nieuwsconsument, van oud tot jong, het nieuws voornamelijk digitaal ontvangt.
Hierin voorziet DUIC.nl optimaal, wij zijn het meest geraadpleegde
nieuwsmedium van Utrecht zoals recent bleek uit 2-jaar durend onderzoek door het
Stimuleringsfonds van de Journalistiek.

DUIC ontvangt overigens geen subsidie en draagt keurig haar vennootschapsbelasting af. DUIC is een ondernemend en innovatief Utrechts mediabedrijf, waar de plaatselijke politiek misschien ook wel een beetje meer trots op mag zijn.

DUIC is sinds de oprichting in het Nederlandse medialandschap vaak voorloper én voorbeeld voor veel grotere uitgeverijen. De vele publicaties over het ‘DUIC-model’ onderstrepen dat.

De grootste marktverstorende werking in de stad komt vanuit gesubsidieerde partijen zoals RTVU, U-Stad en Utrecht Marketing, die dankzij hun subsidies veel lagere advertentietarieven kunnen aanbieden dan commerciële mediabedrijven, nota bene niet alleen op radio en televisie, maar ook op website, apps en magazines mediakanalen waarvoor deze instellingen niet bedacht zijn.

Wij denken, gezien de liberale kleuring van jouw partij dat we samen zouden moeten optrekken bij het streven naar een gelijkwaardig speelveld en paal en perk zouden moeten stellen aan de marktverstorende, zwaar gesubsidieerde mediapartijen in de stad (zoals overigens nu ook landelijk langzaamaan wordt ingezien).

DUIC is daar klaar voor en wij willen je met alle plezier helpen om dit voor elkaar te krijgen.

Bel ons eens voor een kop koffie.

Vriendelijke groet,

Martijn Rademakers en Joris Daalhuisen
Uitgevers en initiatiefnemers van DUIC

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Amen! Wegwezen met die subsidieslurpers, en het geld subiet terug naar de belastingbetaler.

    Een overheid die met van burgers geroofd geld televisie en radio maakt: we leven hier toch spreekwoordelijk niet meer in de Middeleeuwen…?

    Hoog tijd dat overheden kappen met deze barbaarse onfatsoenlijke ongein. Echt, burgers kunnen prima zelf bepalen welke TV en radio zenders ze willen en daar ook prima zelf voor betalen.

  2. UtrechtseSjoerd

    De Piratenpartij staat ook naast DUIC in hun strijd voor een gelijk speelveld.

    https://utrecht.piratenpartij.nl/ous-of-lous/

  3. Arjan Verhoeven

    En zo is dat.

  4. Herman

    Omgekeerde wereld, de VVD als tegenstander van de vrije markt. Ook als er wei of behoefte is aan iets willen ze het ons opdringen….

  5. wollie

    dank voor deze toevoeging utrechtsesjoerd!

  6. Jelle

    Dit is een van de allermakkelijkst door te voeren ‘groene’ maatregelen. W.m.b. Ja-ja-stickers in het hele land invoeren. En als t even kan iets vergelijkbaars voor telemarketing.;-)

  7. Joep

    Raar Scherpschutter

    Een paar dagen geleden had je zo veel medelijden met de uitgevers en steunde je ons VVD-raadslid nog.

    Nou, juist in een vrije markt waarin de burger, de klant, niet zit te wachten op huis aan huis verspreiding, is de vrije markt leidend. Maar toen onderstreepte je de mening van ons VVD-raadslid nog, terwijl wat hij voor ogen heeft juist marktverstorend werkt.

  8. Sjaak

    “De krant wordt via een fijnmazig netwerk van ruim 600 distributiepunten verspreid, zodat we veel papier besparen en zeker weten dat de lezer de krant ook leest.“
    Hoezo bespaar je papier door de krant aan te bieden op vaste punten?
    Die bakken zijn na een week nog evenvol en de kranten worden daarna weg gesodemieterd.

  9. Cico

    Nogal wat onderwerpen in een enkel artikel.

    1) Huis-aan-huis bladen waren rond 1998 al uit de tijd.
    2) Over de lokale staatszenders is volgens mij net een besluit genomen: geen reclames meer, juist omdat ze markverstorend zijn.
    3) DUIC brengt een waardevolle bijdrage aan de journalistiek en de stad. Ik ben fan, maar wel een kritische. Het is oa volkomen onduidelijk waar de grens tussen commercie en journalistiek ligt, met al die berichtjes over marketing, horeca en vastgoed onderwerpen. Dat is niet een dwarsdoorsnede van wat er gebeurt. Dat onderscheid is wel duidelijk bij de andere journalistieke media. DUIC zit ergens tussen journalistiek en een folder.

  10. Cor

    @Sjaak: dan leg je de volgende keer minder neer. Ook die manier is niet geheel zonder verspilling, maar geeft wel meer mogelijkheden om gerichter en effectiever te verspreiden

  11. Scherpschutter

    @Joep

    Plak een sticker op je deur als je geen reclame wil, Joep, en bemoei je (al dan niet via de politiek) vooral niet met mijn deur. Hoe ingewikkeld is dit nu helemaal?

    Het is niet aan u of een overheid om te bepalen wat MIJ geleverd wordt.

  12. Joep

    @ Scherpschutter

    Plak een stikker op je deur als je wel reclame wil. Hoe ingewikkeld is het nu helemaal?

    Bemoei je al dan niet via de politiek met mijn deur. Ik bepaal zelf of iemand ONGEVRAAGD iets in mijn deur mag gooien (of dat iemand over mijn tuinpad mag lopen). Aangeven dat je iets wel wil is wettelijk gezien logischer dat je iets niet wil. Geldt voor alles.

    Het is niet aan U om te bepalen wat er in mijn tuin en achter mijn deur gebeurd (tenzij ik een ander belemmer in zijn functioneren of strafbare feiten pleeg).

  13. Scherpschutter

    @Joep 11/6/2019 – 16:18

    Joep, vele van de wetten in dit land zijn werkelijk zo krom als een hoepel. Neem nu belastingheffing. U heeft nog nooit expliciet schriftelijk ingestemd met belastingheffing als zodanig. Ik ook niet. Toch wordt belasting gewoon geheven en wordt u opgesloten tussen moordenaars, dieven en verkrachter als u niet betaalt, ondanks dat u op geen enkele manier heeft ingestemd met de vordering op uw inkomen. Of u zich nu kunt vinden in belastingheffing als zodanig of niet; het is een keihard feit dat u nooit toestemming heeft verleend. U heeft niets getekend….

    Waarom zeg ik dit? Omdat er de meeste van onze wetten (wereldwijd overigens) nu eenmaal gebaseerd zijn op gewoonten. Op wat normaal wordt gevonden. In Nederland wordt het nu al decennia en decennia heel normaal gevonden dat u reclame ontvangt, tenzij u expliciet aangeeft dit niet te willen.

    Dat perfect werkende systeem nu omgooien (koop nou gewoon even dat stickertje Joep, is het klaar….) heeft vergaande economische consequenties en vermindert bovendien ook het levensgemak (en mogelijk zelfs de levensstandaard) van Utrechters. Drukkerijen failliet, middenstand failliet, bezorgdiensten failliet. En voor wat? Om wat fucking blaadjes te besparen die mensen in de eerste plaats kennelijk gewoon heel graag willen ontvangen!!

    Was dat niet zo, dan had men massaal wel een stickertje besteld en opgeplakt. Want hoeveel moeite is dat nou, Joep? Een stickertje plakken?

    Kortom: het werkt allemaal prima zo. Geen enkele reden voor de overheid om zich hiermee te bemoeien. Nu de belastingen nog afschaffen. Nietwaar, Joep?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).