Open brief: Ondernemers Utrechtse bloemenmarkt maken zich zorgen over bereikbaarheid Open brief: Ondernemers Utrechtse bloemenmarkt maken zich zorgen over bereikbaarheid

Open brief: Ondernemers Utrechtse bloemenmarkt maken zich zorgen over bereikbaarheid

Open brief: Ondernemers Utrechtse bloemenmarkt maken zich zorgen over bereikbaarheid
Bron: Wikipedia CC
De ondernemers van de Utrechtse bloemenmarkt die wekelijks op het Janskerkhof te vinden is maken zich zorgen over de toekomst. De gemeente heeft onlangs een aantal parkeerplaatsen op het plein weggehaald, waardoor de markt volgens de kooplieden onbereikbaarder wordt. Zij zien dus hun inkomsten teruglopen en moeten daarnaast investeren in nieuw vervoer omdat de eisen voor de milieuzone vanaf begin volgend jaar strenger worden. In de open brief hieronder, die gericht is aan de Utrechtse gemeenteraad, vertellen de ondernemers wat er aan de hand is.

De ondernemers van de Utrechtse bloemenmarkt die wekelijks op het Janskerkhof te vinden is maken zich zorgen over de toekomst. De gemeente heeft onlangs een aantal parkeerplaatsen op het plein weggehaald, waardoor de markt volgens de kooplieden onbereikbaarder wordt. Zij zien dus hun inkomsten teruglopen en moeten daarnaast investeren in nieuw vervoer omdat de eisen voor de milieuzone vanaf begin volgend jaar strenger worden. In de open brief hieronder, die gericht is aan de Utrechtse gemeenteraad, vertellen de ondernemers wat er aan de hand is.

Geachte raad,

Betreft: Bereikbaarheid Bloemenmarkt Janskerkhof

In maart van dit jaar schreven wij als standhouders van de zaterdagse Bloemenmarkt een brief aan uw raad met een uitnodiging voor een bezoek aan de markt en het verzoek om betrokken te worden bij de voorgenomen herinrichting van het Janskerkhof en daarbij rekening te houden met de bereikbaarheid van onze markt. Op onze brief hebben wij behalve een ontvangstbevestiging de afgelopen zes maanden geen antwoord gekregen. Deze brief is daarom een herhaald pleidooi voor het bereikbaar houden van de Bloemenmarkt. We doen een dringend beroep op u om ervoor te zorgen dat wij serieus gehoord worden en dat er bij de inrichting van ons zaterdagse werkterrein rekening wordt gehouden met onze belangen.

Eén dag in de week wordt het Janskerkhof gebruikt voor de Bloemenmarkt. Dan bieden dertien kwekers en telers een uitgebalanceerd pakket van snijbloemen en tuinplanten aan. Het hele jaar door brengen we feestelijke boeketten, vele soorten bloembollen, vaste planten, olijf- en vijgenbomen, heesters, fruitbomen, Citrusbomen en allerlei tuinkruiden, alles rechtstreeks van de producent aan de klant. Dat is al sinds 1837 een groot succes. De Utrechtse Bloemenmarkt is de grootste van het land en trekt veel bezoekers naar de stad.

Zes jaar geleden, in 2015 besloot de gemeenteraad van Utrecht, in het kader van het autoluw maken van de binnenstad, gefaseerd het aantal parkeerplaatsen op de openbare weg te verminderen. Nu, in 2021, is het Janskerkhof aan de beurt voor een nieuwe inrichting. Pas in februari jongstleden werden de marktkooplieden van de zaterdagse Bloemenmarkt in een overleg met de gemeente gehoord over hun wensen bij de herinrichting van het plein. De centrale wens van de Bloemenmarkt; het (op beperkte schaal) bieden van ruimte voor laden en lossen voor onze klanten aan het Janskerkhof, wordt daarna op 2 maart 2021 in een brief aan de gemeenteraad nog eens bevestigd.

Tot onze grote verrassing heeft de gemeente onlangs de parkeerplaatsen weggehaald aan de oostkant van het Janskerkhof, langs de Drift. Juist die plekken waar de zaterdagse klanten van de bloemenmarkt hun zware aankopen inladen. Precies die plekken waarvan wij als Bloemenmarkt in een overleg met de gemeente begin dit jaar voorstelden daar op zaterdag kort parkeren toe te staan voor onze bezoekers. Precies die plekken waarover wij u in maart schreven.

Voor onze bedrijven is de zaterdagse omzet in Utrecht essentieel. De bereikbaarheid van de markt is daarbij essentieel. Zowel voor de aanvoer van de planten en de stalling van de vrachtauto’s van de handelaren als voor de klanten. Een klein maar qua omzet belangrijk deel van de klanten van de markt komt met de auto. Soms vanwege invaliditeit, maar meestal omdat ze op de Bloemenmarkt zware spullen als grote struiken, zakken potgrond en aardewerken potten kopen. Dat deel van de omzet zal wegvallen wanneer er geen mogelijkheid is om kort te parkeren. De Bloemenmarkt op het Janskerkhof kan alleen bloeien als de gemeente de bereikbaarheid ervan garandeert.

Zonder uitleg of zelfs maar een nader bericht werd onze wens terzijde geschoven. Sterker nog, in ambtelijke berichten kort voor de start van de uitvoering, wordt de inbreng van de ondernemers juist uitgelegd als steun voor het weghalen van de parkeerplaatsen. Nu de gemeente onverstoorbaar begint met de herinrichting van het Janskerkhof staan we als ondernemers van de Bloemenmarkt met de rug tegen de muur.

Wij, de ondernemers voelen dat het ons elk jaar steeds weer een stukje moeilijker gemaakt wordt. Voor ons voelt het alsof uw beleid elk jaar de strop een stukje strakker trekt. Wij maken ons tevens grote zorgen over de op handen zijnde euronorm voor onze bussen/vrachtwagens, die per 1 januari 2022 gaat gelden. Wij hebben in onze vorige brief u ook gevraagd naar de eventuele ontheffingen daarvoor.

Wij maken ons serieus zorgen hoe wij ten tijde van corona en de nasleep daarvan investeringen moeten gaan doen die ons boven het hoofd stijgen. We doen enorm ons best de historische Bloemenmarkt in stand te houden, maar voelen daarbij in uw beleid geen steun. De huur van de standplaatsen stijgt, ondanks de inkomstenderving van corona. Het wordt klanten die ons kort willen bezoeken en grote aankopen doen, steeds moeilijker gemaakt door het verdwijnen van parkeerplaatsen. We vrezen dat wij in de toekomst onze bussen/vrachtwagens ook niet meer mogen parkeren op het Janskerkhof, wij vragen ons af hoe de gemeente dat in gedachten heeft en vragen ons ook terdege af hoe dat proces zal moeten gaan verlopen.

We richten ons nu opnieuw tot u als leden van de gemeenteraad, met het verzoek om ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk met de gemeente aan tafel kunnen zitten om een oplossing te vinden voor bovenstaande vraagstukken.

In afwachting van uw reactie,

Namens de ondernemers van de Bloemenmarkt Janskerkhof

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. Utrechtvoorutrecht

    Die paar parkeerplaatsen waar de bewoners rond Janskerkhof en Breedstraat (lapjesmarkt) nog om mogen vechten?

    En laden en lossen op de enige sluiproute om de afslag bij het Neude te vermijden te kunnen omzeilen? Als je groot planten wilt inslaan, kun je naar de Intratuin. Je gaat toch niet naar hartje centrum met de auto om planten te halen?

  2. Erwin

    Yeah right alsof bezoekers van de bloemenmarkt daar op zaterdag met de auto heen gaan…

  3. Martijn

    Wat een schril contrast met de steun vanuit de gemeente Utrecht voor horecaondernemers als die wat extra publieke ruimte voor zichzelf opeisen.

    Zouden zij een betere lobby hebben?

  4. JvS

    De kleine ondernemer zal het afleggen tegenover grote ketens. Dat moet.

  5. Rob

    Ik denk dat het wel los loopt.het merendeel van de klanten komt lopend of met de fiets.

  6. Baliekluiver

    Echte ondernemers zeuren niet maar spelen in op de ontwikkelingen en pakken de kansen die de aantrekkelijke historische binnenstad biedt als decor voor een mooie bloemen- en plantenmarkt. Handelaren die grote, zware artikelen willen verkopen horen niet thuis op het Janskerkhof, daar is voldoende (parkeer)ruimte voor in de randen van de stad. Oude, stinkende diesel vrachtwagens passen ook niet in het plaatje, verzin nou eens iets beters en profileer je daarmee in plaats van onder de regels uit proberen te komen!

  7. Steven

    Mijn inschatting is dat automobilisten nog geen 1% van de omzet van de markt bepalen.

  8. Rob Huibers

    Tergend langzaam werkt de gemeente de automobilist de stad uit. En steeds is het weer de middenstand die deze ontwikkeling tegen probeert te houden, maar uiteindelijk profiteert van de leefbaardere, veiligere en aantrekkelijkere stad. Zoek in het Utrechts Archief eens naar foto’s uit de jaren zestig met de bizar smalle trottoirs vol mensen op Oudegracht, Steenweg, Lange Elisabethstraat ce stadspleinen vol geparkeerde auto’s. En kijk ook even naar de verschrikkelijke hoeveelheid verkeersongevallen met tienduizenden slachtoffers uit diezelfde periode. Dat was trouwens de tijd dat het gemeentebestuur de middeleeuwse binnenstad wilde vernietigen om ruimte te maken voor de automobilist.
    Ik roep de marktkooplui op om niet met zulke achterhaalde ideeën te blijven leuren, maar ondernemend en creatief te zijn. Ga met je tijd mee. Begin bijvoorbeeld gezamenlijk een bezorgservice voor jullie zware artikelen. Elektrisch aangedreven uiteraard. Mooie reclame voor jullie markt bovendien.

  9. Marjon

    De bloemenmarkt net zoals de lapjes markt horen bij het erfgoed van Utrechters. En moet bereikbaar blijven voor iedereen. Dus ook voor mij met nu een handicap. Als kind gezond en al ging ik er al heen. De sfeer rondom de kerk buiten in de frisse lucht. Met mensen met verstand van zaken en een helpende hand . Weg parkeer plaatsen en waarom? Geen overleg? Utrecht onwaardig.

  10. Herman

    Singels dempen is de oplossing.
    Kun en veel auto’s geparkeerd worden en ontlast de oude binnenstad en toch vlakbij!

  11. Katja

    Verkeerde woordkeuze: “waardoor de markt volgens de kooplieden onbereikbaarder wordt”. Klopt niets van Je kunt alleen minder parkeren, markt blijft bereikbaar.

  12. W

    Schande! De bloemenmarkt was bij Jan van Zanen heilig! Jammer dat hij weg is, hij zou dit zeker anders aangepakt hebben.
    Niet iedereen kan op zijn fiets naar de bloemenmarkt Rob! Jij wel, fijn voor jou!!! Maar denk iets socialer svp!
    En de Utrechtse lapjesmarkt en Utrechtse bloemenmarkt zijn zéker Utrechts erfgoed! Zeker voor de authentieke Utrechters! Maar zo te zien veel minder gewaardeerd door studenten van buiten die in Utrecht zijn blijven hangen of andere tijdelijke passanten!
    Het is bij dit college van B&W bij voorbeeld zo: kan café Hofman wel zijn terras uitbreiden, thuisbasis van D66 toch? Vergeet de mensen niet met handicap, slecht ter been of die van buiten de singels komen en ook graag even willen genieten van de door buitenlanders zo bewierookte Utrechtse bloemenmarkt! En natuurlijk hun bloemen en tuinplanten op de markt willen kopen en niet lopend of op de fiets mee kunnen nemen.

  13. Scherpschutter

    @Rob Huibers

    Zo is het Rob. Zoek de beelden eens op van Utrecht van 100 jaar geleden en bekijk de blije gezichten van al die zielsgelukkige voetgangers en ov afhankelijken eens. Het summum van levensgeluk. LOL.

    De paard en wagensamenleving is geweest, Rob. Tijd om mee te gaan met de tijd, beste.

  14. Ina

    In plaats van dit stukje cultuur te behouden begaat de gemeente Utrecht de zoveelste blunder. Alles moet worden opgegeven om de auto te weren maar er zijn nu eenmaal mensen die zijn aangewezen op eigen vervoer, niet iedereen is zo mobiel dat hij kan fietsen of lopen. Helaas wordt alles erdoor gedrukt zonder enig overleg tot de ambtenaar erachter komt dat het toch anders had gemoeten. In dit geval is het gewoon handellaartje pesten zonder enige vorm van overleg.

  15. Dora

    Wat Martijn zegt. De gemeente heeft alleen maar oog en oor voor de horeca. Bruisen MOET het, daar moet alles voor wijken. Andere ondernemers EN bewoners.

    Volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen, kies niet voor de partij die “een bruisende stad” als allerbelangrijkste eerste punt in het verkiezingsprogramma heeft staan.

    Overigens is de bloemenmarkt heel erg leuk en heel geschikt om een boeket of een plantje te halen. Of gewoon overheen te slenteren.
    Voor grotere of meer aankopen is deze markt wel aan de dure kant. Dan kun je beter naar een tuincentrum.

  16. Leon

    De ondernemers mogen zich zorgen maken wat ze willen, het slaat alleen nergens op.

  17. Realist

    De ondernemers van dit stukje Utrechtse folklore verdienen op z’n minst een reactie van de gemeente. Kennelijk heeft het bestuur niet veel binding met de stad. Bestuurlijke buitenstaanders met enkel oog voor uitvoer van politieke idealen.

  18. Aag

    Deze reactie is van een nu bejaarde die vroeger te voet maar nu met de auto op de Utrechtse bloemenmarkt haar ruikertje bloemen, kruiden, potgrond en af en toe een sierpot koopt. Zij weet hoe lastig het op de zaterdag is geworden om een plaats voor kort parkeren te vinden. Gemeente, gun de marktkooplui en de bewoners die houden van dat stukje kleurige nostalgie een paar parkeerplaatsen meer!

  19. UtrechtvoorUtrecht

    Het verbaast me dat nu opeens gesproken wordt over parkeerplaatsen voor minder validen. Lijkt me een makkelijke oplossing: dan maken we daar meer parkeerplaatsen voor. Ik ben het eens dat iedereen naar de bloemenmarkt moet kunnen komen, maar niet op welke manier dan ook. Het is toch niet nodig dat Ruud uit Leidsche Rijn op het Janskerkhof parkeert om twee bakken met viooltjes en een zak potgrond in te slaan? Je kan overal je fiets gratis in de stalling zetten en van de binnenstad genieten.

    Bovendien, als ze parkeerplekken voor bezoekers zo belangrijk vinden, moeten wellicht de busjes van de dames en heren bloemenverkopers (en lapjesverkopers) niet op de schaarse plaatsen staan.

  20. Willem

    Onbereikbaar? Nee hoor prima bereikbaar met fiets, lopend of met ov. Wat een gezever!
    Pas je dan aan als ondernemer (overigens heb ik nog nooit iemand met een auto daar bloemen zien kopen), of ga anders aan de rand van de stad zitten met je bloementoko. Lekker goed bereikbaar met auto. Maar verder geen klandizie.

  21. Jeroen

    Er wordt hier weer lekker achter gehandicapten verscholen. Die de Bloemenmarkt prima kunnen bereiken met bijvoorbeeld een scootmobiel. Ook mag er vast wel één invalideparkeerplek in de buurt blijven. Het zal vast niet gaan om tientallen mensen die slecht ter been zijn maar blijkbaar wel met de auto kunnen komen.

  22. BW

    Natuurlijk moet de bloemenmarkt blijven, maar ik geloof niet dat die markt is bedoeld om middenin het centrum op de drukste dag van de week met de auto een zak zware potgrond te halen.

  23. Henk Pol

    Wij gaan altijd met de auto als we iets groots kopen daar. Een echt mooi groot boeket bloemen blijft lang niet altijd helemaal mooi op de fiets of in de bus en vaak is het gewoon niet te tillen allemaal naar huis. We hebben wel eens zo’n citrusboompje laten vallen van de fiets… blijft weinig van over 🙁 Ik kan me wel voorstellen dat ze wel relevante omzet halen uit auto klanten omdat we vaak wel een stuk meer kopen dan iemand die op de fiets even een klein boeketje komt kopen. De jaarlijkse kerstinkopen doen we ook altijd op het janskerkhof. Je betaalt 70 keer zoveel als bij de ikea en ik snap dat je ook naar de intratuin kunt, maar dat is toch een hele andere beleving. Dat idee van Rob – de bezorgdienst – zou ik trouwens super vinden! Ik zoek het daar wel uit en laat ze het maar langsbrengen einde dag. Dat zou voor mij net zo goed werken.

  24. Koel Hoofd

    Ik ben niet verbaasd dat de gemeente alleen inspraak verleent aan lobbygroepen die in het bekende nepgroene niet-duurzame elitaire straatje praten.

    Ik ben wel verbaasd over de intolerantie van reaguurders t.o.v. ondernemers die echt helemaal niet om de hoofdprijs vragen. Het enige wat ze vragen is het behoud van een paar (NB!) parkeerplaatsen van de vele honderden welke de gemeente wil ruimen om mensen vervoersarmoede op te leggen. Op te leggen want vrijheid van mobiliteitskeuze is een Europees mensenrecht. Het recht op schone lucht, waar de activistische gemeente graag mee schermt, bestaat namelijk helemaal niet. Er bestaat enkel het recht op “de luchtverontreiniging te verminderen tot niveaus waarbij de schadelijke gevolgen voor de menselijke gezondheid en voor het milieu als geheel zo gering mogelijk zijn.” https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32008L0050

    Kortom, Utrechters hebben enkel het recht om onschadelijke (dus zonder de giftige stoffen zoals arseen, cadmium, kwik, nikkel en polycyclische aromatische koolwaterstoffen) luchtvervuiling te inhaleren. Met de groei van het zwaar gesubsidieerde e-wagenpark in NL is het juist van belang om parkeerplaatsen te behouden voor die lokale emissie vrije voertuigen, dat heet lange termijn visie.

    Over bloemen en fietsen (voetgangers en mindervaliden tellen helemaal niet mee in Utrecht).
    Ik heb groenslinks Lot een keer vanwege een opening van een fietsstraat met een grote bos bloemen achter meerdere fietsers aan zien rennen.
    Fietsers die niet stopten en met een boog om haar heen reden omdat ze geen zin hadden om met een grote bos bloemen te fietsen…tot groot vermaak van de toeschouwers. Dus Lot weet dondersgoed dat deze ondernemers een punt hebben, zij kon niet eens een gratis bos bloemen aan fietsers slijten!

  25. Binnenstadbewoner

    Vrijwel alle bezoekers komen met de fiets of lopend of met OV. Weten die marktkooplui ook natuurlijk. Die parkeerplaatsen zijn vooral heel gemakkelijk voor henzelf.

  26. Cico

    Ik kom er graag en heb werkelijk nog nooit mensen planten in hun auto zien laden.
    Overigens is het aanbod veel gevarieerder en beter dan de Intratuin. Als ze graag bereikbaar willen zijn met voor automobilisten, moeten ze misschien de markt gaan houden op het Berlijnplein oid ipv midden in de stad.

  27. X

    Wat een azijnzeikers reacties staan hier tussen . Volgens mij vergeten sommige hier dat doordeweeks het janskerkhof waar de markt zaterdags op staat een groot parkeerterrein is .
    Maak gewoon op zaterdag een paar kort parkeer plekken daar voor laden en lossen voor de mensen die hun grote aankopen willen inladen . Heel veel zijn dat er waarschijnlijk niet maar gun de janskerkhof klanten wel de mogelijkheid daartoe en ontneem de ondernemers daar niet hun omzet van.

  28. Bertje 030

    Bloemenmarkt, lapjesmarkt, poffertjeskraam van Victor Consael, het open plein van Het Vreeburg, alles moet wijken voor de “vooruitgang”, maar later blijkt dat het zo slecht nog niet was en moet alles weer hersteld worden, voorbeelden zijn de singel en Galeries Modern. Gemeente moet meer respect hebben voor bewoners die hier geboren en getogen zijn, dit is onderdeel van de Utrechtse historie en cultuur.

  29. A. de Bock

    Ik zie er heel vaak mensen met de auto. Ze komen vaak wat vroeger, en zijn vaak wat ouder, zo te zien.
    De binnenstad en de bloemenmarkt moeten er ook voor hen zijn, niet alleen voor fietsyuppen!
    Gemeente, let nou ook eens op gebruikers en bewoners, niet alleen op jezelf en je quasi-groene idealen! (want terrasverwarmers mogen nog steeds wel, als de gemeente echt groen was had ze die volstrekt overbodige vervuilers al lang verboden)

  30. W.

    W: Van Zanen zou vrij weinig aangepakt hebben, want dit heeft geen klap met de taken en bevoegdheden van een burgemeester te maken.

  31. Hans

    Hoe je er ook over denkt, belachelijk dat de ambtenarij niet binnen zes maanden reageert.

  32. Friek Paniek

    100% steun hiervoor. Ook de lapjesmarkt en de markt op het Vredenburg hebben dit probleem, ook véél meer parkeerplaatsen op de Breedstraat op zaterdag, en op het Vredenburg!

    Wat zeg ik: al die shoppers met loeizware kostuums en polo’s bij Thom Hofman? Leg nu eens parkeerplaatsen aan op de Steenweg!

    Het souvenirwinkeltje op het Domplein heeft eveneens enorm veel aanloop uit Woerden en Wijk bij Duurstede. Parkeerplekken onder de Dom!

    De Broodzaak op het station, wat denkt u? Veel te weinig parkeerplaatsen voor alle aanloop!

    Realiseert u zich niet: al deze ondernemers zullen over twee weken failliet gaan als er niet snel een tiental parkeerplaatsen bij komen!

  33. Bernhard

    Wat een onzin. Wie gaat er nou met de auto naar het Janskerkhof?

  34. Tom de laat

    Waanzin, “vroeger” werden er alleen bloemen verkocht niks geen vazen, potten of grote zakken potgrond. “Vroeger” stonden er geen vrachtauto’s van de verkopers op het plein.” “Vroeger werden de parkeerplekken op een enkeling na op zaterdag geblokkeerd door de bloemenmarkt zelf “En het is een regelrechte leugen dat er “aanzienlijke” aantallen bezoekers met de auto komen. Als je je jezelf in de spiegel kan kijken terwijl je dat zegt dan raad ik u aan te parkeren op het nicolaaskerkhof en direct een behandeling aan te vragen bij dat gekkenhuis. Koekoek

  35. wollie

    sluit een dealtje met de Fietskoerier, die de planten nog dezelfde middag per cargofiets thuisbezorgt. iedereen blij eindgoed algoed

  36. Pee

    De fietsfanaten die nu nog alles kunnen op de fiets ,en de auto’s vervloeken ,worden op een gegeven moment ook oud en dan merken ze dat ze niet zo goed meer kunnen fietsen en dan pakken ze wel de auto .
    Zo gaat dat maar iemand anders gunnen ze niets.
    Of je raakt gehandicapt en kan niet meer fietsen.
    Pas dan zien deze figuren de nadelen .

  37. Utrechtvoorutrecht

    @Pee Niemand ziet de nadelen. Maar je moet toch toegeven dat het niet gaat passen als iedereen met de auto naar de binnenstad komt. Het is dus schipperen met de belangen van de verschillende partijen.

    @wollie en @Rob Prima plan. Lijkt me geen slecht idee om een “taxiplaats” voor fietskoeriers te hebben in die hoek.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).