De gemeente gaat het voetgangersgebied in het centrum van Utrecht uitbreiden. Vanaf volgend jaar wordt de oostzijde van de Oudegracht tussen de Potterstraat en de Hamburgerstraat en de aangrenzende straten Ganzenmarkt en ‘t Wed voetgangersgebied.
Ook wordt de westzijde van de Oudegracht tussen de Gaardbrug en de Hamburgerbrug voetgangersgebied. In het hele voetgangersgebied in het centrum mag straks van 10:00 uur tot 18:00 uur niet meer gefietst worden. Deze tijden zijn vanaf volgend jaar nieuw: tot nu toe mag je van 06:00 tot 18:00 uur niet fietsen in het voetgangersgebied. Tussen het Domplein en de Mariaplaats wordt de fiets ‘te gast’.
Na vijftig jaar past de gemeente Utrecht het voetgangersgebied aan. Wat vinden jullie van dit besluit? Zijn jullie er blij mee? Of vinden jullie het niet nodig? Laat hier je stem achter! Staat jouw mening er niet bij? Reageer dan onder dit bericht via onze reageerfunctie.
Wat denk jij?
Wat vind jij van de plannen van de gemeente Utrecht om het voetgangersgebied uit te breiden?
- Volledig mee eens (50%, 873 Votes)
- Slecht, de huidige situatie vraagt niet om aanpassingen (18%, 305 Votes)
- Slecht, de huidige situatie vraagt om aanpassingen maar niet deze (13%, 227 Votes)
- Redelijk, alleen de toegestande tijd om te fietsen (18.00 - 10.00) zou ruimer moeten (13%, 218 Votes)
- Redelijk, alleen de toegestande tijd om te fietsen (18.00 - 10.00) zou minder ruim moeten (7%, 114 Votes)
Total Voters: 1,737
Gekoppelde berichten
Utrecht breidt voetgangersgebied centrum uit: Ganzenmarkt, ’t Wed, Donkere Gaard en groot deel Oudegracht worden fietsvrij
De gemeente Utrecht gaat het voetgangersgebied in het centrum van de stad na vijftig jaar…
44 Reacties
ReagerenDe vraagstelling is eenzijdig
Ik vrees dat de terrassen op het stadhuisplein en ganzenmarkt veel groter worden
Dus nog meer overlast voor omwonenden
Daar lees ik niets over
prima vooral als er elke dag ook gehandhaafd gaat worden
Begrijpelijk allemaal maar voor mensen die slecht ter been zijn wordt de stad steeds meer onbereikbaar. Voor iedereen weer gast roepen dat daar scootmobiels voor zijn uitgevonden: dat is niet voor iedereen financieel haalbaar.
Goed voor voetgangers, toeristen en uitgaans- en winkelpubliek. Wordt veel prettiger en vooral veiliger. Alleen voor Utrechters die met de fiets door het centrum willen of moeten, wordt het grote voetgangersgebied in totaal een onneembaar blok van noord naar zuid en vv. Plus dat een leuk fietsritje langs de gracht niet meer kan. Stukje Utrechtse charme verdwijnt….
Klinkt aantrekkelijk allemaal, maar even snel een boodschap doen in de binnenstad is er niet meer bij. gen goed vooruitzicht voor de laatste gespecialiseerde winkels in het centrum.
Reeds geciteerd is de toename aan geluidsoverlast, Amsterdamse en Venetiaanse drukte. In een vergrijzende samenleving is er geen plaats meer voor de oudere inwoner, die ook nog eens vaker handicapped is. Ik blijf voortaan weg uit de binnenstad. Nu de maliebaan nog en dan is het wachten op nog verdere plannen om de stad terug te voeren naar de Middeleeuwen. Maar toen wist men niet beter..
Ga door stadsbestuur, het gevoerde beleid verder uitbreiden!!!!!! Miljoenen investeren om de gehele stad onbereikbaar te krijgen. Maar dat wordt wel weer door een volgend bestuur voor nogmaals vele miljoenen gemeenschapsgeld opgelost. Niets van het verleden geleerd?
Het middeleeuwse centrum van Utrecht is volledig ongeschikt om de grote hoeveelheden fietsverkeer van heden te dage te faciliteren.
Fietsers dienen via een fietsrondweg te worden omgeleid teneinde van wijk naar wijk te komen. Het centrum van Utrecht dient alleen voor bewoners per fiets bereikbaar te zijn. Overige bezoekers dienen hun fiets aan de rand van het centrum in nog te bouwen S&L (stal & loop) locaties te zetten. Er dient streng te worden gehandhaafd teneinde de visuele vervuiling door wildgeparkeerde fietsen alsmede illegaal gebruik van de centrum fietsvoorzieningen te bestraffen.
Ik ben het helemaal met dit plan eens, op één punt na. De zadelstraat moet een straat blijven waar je kunt fietsen zonder dat je door heel veel voetgangers gehinderd wordt. Het is een belangrijke fietsroute het centrum in en uit.
Wat echt zou helpen is duidelijker maken waar je wel mag fietsen en waar niet, maar dat wil men dus niet. Dat je in de Zadelstraat nog wel mag fietsen bijv. is nu totaal niet duidelijk en dat gaat men dus niet veranderen. Door de enige comfortabele doorfietsroute van noord naar zuid af te sluiten voor fietsers zullen bovendien meer mensen dan nu gaan fietsen waar dat niet mag. Er is immers geen echt redelijk alternatief en er is een grens aan hoever mensen om gaan rijden, zeker op dagen dat het rustig is. Deze maatregel gaat kortom niet het gewenste effect hebben, maar wel veel mensen frustreren.
Het bij geleverd kaartje, met de aanduiding waar de uitbreiding plaats gaat vinden, klopt voor geen meter. Aan de oostkant (tussen Drakenburgstraat en Winkel van Sinkel) van de Oude gracht staan, al zeker een jaar lang, verkeersborden dat daar het al een voetgangers gebied zou zijn, terwijl de uitbreiding pas op 1 jan. 2018 van kracht zou (kunnen) gaan worden. Er is dus zo wie zo al een ambtenaar ‘illegaal’ borden aan het plaatsen geweest. Verder wordt het mij duidelijk dat ik (als geboren en getogen Utrechter) ook met de (bak)fiets niet meer welkom ben in (mijn eigen) de binnenstad om mijn zaken te doen, waarbij ik dan met het huidige voetgangersgebied volledig rekening hou en daar dus niet rijd resp. afstap en door de menigte ga lopen. Maar ja…. de yup en de toerist heeft het hier voor het zeggen, helaas. Verder kan van Hooijdoink wel zeggen pak het OV, maar dat brengt mijn vanaf Hoograven met een hele lange (lees dure) omweg, ergens in het centrum waar ik NIET wil wezen, resp. wil kunnen komen.
Janny de stad groeit dus de overlast ook. deal with it or move. ik zou alleen even wachten tot de fietsers weer een echte fatsoenlijke weg hebben over de Chat. Singel
@Roos:
“… de enige comfortabele doorfietsroute van noord naar zuid af te sluiten voor fietsers…”.
Ik heb het eventjes na gemeten voor je:
Startend vanaf begin Twijnstraat, Oude Gracht volgend tot kruising Oude Gracht / Potterstraat: 1,5km.
Startend vanaf begin Twijnstraat, Oude Gracht volgend tot Hamburgerstraat, “omleiding” volgen tot kruising Oude Gracht / Potterstraat:1,7km
Verschil:
200 meter.
Extra reistijd:
* Te voet: 3 minuten
* Per fiets: 1 minuut
* Auto: 14.4 secondes
* Space Shuttle: 0,02 secondes
Dat moet toch te doen zijn zou ik zo zeggen.
En dit is het worst-case scenario als je *vanaf* de oude gracht start. Overige startpunten leveren een kleiner of geen verschil in tijd op.
Wel fietsen op koopavond en zondag? Eén kant van Oudegracht openhouden voor de fietsers. En wie gaat handhaven? Dat gebeurt nu sporadisch.
@Roos: indien fietsers zich niet aan de wet- en regelgeving houden dient er streng te worden gehandhaafd. Het feit dat je te lui bent om alleen te fietsen waar dat is toegestaan en je dus de wet maar overtreedt is geen excuus. Direct bekeuren en bij herhaaldelijk overtreden fietsen in beslag nemen. Wie niet horen wil moet maar voelen. Er zijn prima alternatieven maar dat betekent omrijden. Het zij zo. De fietser heeft geen van god gegeven recht op de kortste route.
@Willemradio:
Als echte Utrechter weet je dat het bordje bij de Drakenburgerstraat vermeld dat fietsen is toegestaan.
De yup en toerist heeft het inderdaad voor het zeggen, want die geven meer geld uit dan jij en ik die de binnenstad op de fiets willen bezoeken. Even een boortje halen bij Pijper op de Oudegracht is typisch iets voor een Utrechter. (kost 1 euro?) . Maar een lunch bestellen (15 euro?) of een paar dure merkschoenen (80 euro?) is meer iets voor de toerist en de yup. Wie gaat het winnen denk je?
De langste afstand die gelopen moet worden is zoiets als van De Neude naar de Hamburgerstraat. Daar doe je lopend nog geen tien minuten over. En fietsend ongeveer 5.
Is dat tijdsverschil van zo’n 4 minuten nou echt zo groot dat dit beslist niet lopend overbrugd kan worden?
10 minuten lopen in plaats van 5 minuten fietsen. Is dat nou zo erg? Is de binnenstad daarmee meteen ‘onbereikbaar’?
Als je de (veelal) zure reacties onder het artikel leest zou je geloven dat dit een wereldvreemd plan is van de Gemeente Utrecht waarbij er geen enkele rekening wordt gehouden met de wensen van de inwoners van de stad. Het grappige is echter (zoals bijna altijd met soortgelijke polls) dat een ruime meerderheid het een uitstekend idee vindt.
Ik begrijp niet waarom de Oude Gracht niet gedeeld kan worden met fietsers. Aan de grachtkant fietspad en aan de winkelkant breder voetpad. Auto’s zijn alleen toegestaan op het fietspad voor leveren van goederen (voor 12.00) en noodsituaties (ambulance / politie / brandweer met sirene)
Nu fiets ik over de Oude Gracht en kom ik langs allerlei winkels waar ik graag even afstap en een boodschap doe. Straks kom ik daar met de fiets niet meer langs en zal ik dus bij heel veel winkels langs de Oude Gracht niet meer komen. Dan kies ik of voor de winkels bij het Ledig Erf of de binnenstad, alles wat daar tussen zit daar kom ik dan niet meer. Zonde en dus ook niet heel handig voor de winkeliers aan de Oude Gracht die hier in eerste instantie om gevraagd hebben volgens mij.
@willemradio: oostkant Oude gracht is voetgangersgebied waar nu fietsen TOEGESTAAN is (niet andersom), dit zou met het nieuwe plan dus helemaal niet meer mogen (alleen voetgangersgebied).
@MichielK: waaruit maak jij op dat een ruime meerderheid dat een uitstekend idee vindt? Je eigen buren en vrienden? Ook bedacht dat je eigen onderbuikgevoel niet altijd hoeft overeen te komen met de werkelijkheid?
Ik ben het eens dat een fiets overdag niet thuishoort in een straat als de Vismarkt (waar ik zelf woon), maar het alternatief is wel armoedig hoor. Je wordt het centrum uitgejaagd.
Ik zal wel een zure azijnzeiker zijn, maar ik woon in de binnenstad en zie dit wel als een aardige beperking van mijn bewegingsvrijheid. Het maakt de binnenstad niet meteen onbereikbaar, maar het is wel zeker een beperking. Zeker door de toename van toeristen afgelopen jaren maakt dat ik mijn bel met grotere regelmaat moet gebruiken en is een probleem dat aangepakt moet worden. Het is alleen jammer dat de leefbaarheid voor een Utrechter in de binnenstad niet zwaarder weegt voor de gemeente dan het belang van toeristen en andere bezoekers.
Ik mis het totaalplaatje. Er wordt veel energie gestoken om de mensen uit de auto te krijgen, fietsers zijn in dat plaatje steevast hippe, milieubewuste mensen die positief in het leven staan. Maar bij deze discussie (zie ook andere DUIC-artikelen over dit topic) worden fietsers afgeschilderd als aos’s die mensen bijkans omver rijden en te beroerd zijn om even om te fietsen. Deze redenering zou juist zijn als die omweg de enige afgelegde afstand is maar de afweging van zo iemand is of hij van Zuilen, Overvecht of Leidsche Rijn zonder teveel gedoe naar het centrum kan gaan. Waarbij hij als alternatief heeft om de auto te pakken en gewoon naar een andere winkelbestemming te rijden.
Als er tegen die tijd een doorgaande zuid->noord fietsroute langs de Catharijnesingel is, (zonder 2 keer te hoeven oversteken), lijkt me dit een redelijke oplossing. Een stukje omrijden is geen probleem. Het zijn vooral de vele stoplichten die de alternatieve routes onaantrekkelijk maken.
Nu maar hopen dat de (kleinere) winkels niet te veel lijden onder de slechtere bereikbaarheid.
Voor mensen die slecht ter been zijn, maar nog goed kunnen fietsen, wordt het centrum ombereikbaar. Jammer voor de fietser, jammer voor de winkelier.
En die oudere fietser is toevallig wel degene die nog het vaakst koopt in ‘fysieke’ (kleinere….) winkels……, in het centrum!
@WvR
Dat andere routes niet veel langer zijn, zegt niet zoveel. Het gaat er ook om hoe logisch ze zijn en vooral hoe vaak je moet stoppen voor ander verkeer. Trouwens, als je over het Domplein fietst, hebben er even veel voetgangers last van je als wanneer je over de Vismarkt gaat. En verder is het vaak ook tijdens winkeltijden uitgestorven op dit stukje. Mensen dan toch gaan dwingen om te rijden zullen velen niet ervaren als redelijk, met als gevolg dat ook de mensen die zich gewoonlijk altijd netjes aan de regels houden gaan denken: bekijk het maar, ik neem gewoon de kortste route.
@JdV
Ik ben waarschijnlijk braver dan de meeste fietsers en voetgangers, dus waar je vandaan haalt dat ik de wet overtreedt? En hoeveel moeite is het eigenlijk voor voetgangers om de Choorstraat te nemen in plaats van de Vismarkt?
Ik Ben Voor gezamelijk gebruik van de straten in het centrum. Waarom kan dat niet? Heeft waarschijnlijk met handhaving te maken. Ik vind het een gemiste Kans van de Gemeente.
De poll spreekt weer eens boekdelen en het maakt ook meteen maar weer eens duidelijk dat we niet te veel aandacht moeten schenken aan de met name, te prominent aanwezige, (rechtse) roeptoeters hier.
Mooi voorbeeld is de zadelstraat. Nu voor fietser en voetgangers. Niets op tegen, maaaaaar geef dan dmv lijnen aan wat voor fietsers is en voor voetgangers. Bv in het midden fietser met duidelijke aanduiding. Toeristen snappen er helemaal niets van. Dus mijn advies beide is mogelijk, als je het maar duidelijk aan geeft.
@Robin, misschien even naar de tussenstand van de poll kijken?
@Robin: de poll hierboven bijvoorbeeld. Op dit moment 52% voor, 20% redlijk enthousiast en 28% boos. Ik durf te zeggen dat er maar weinig overheidsplannen zoveel draagkracht onder de bevolking hebben.
@Robin:
Waar ik uit op maak dat een meerderheid van de deelnemers aan deze poll dit een goed idee vindt? Uit de voorlopige tussenstand! Klik maar eens op ‘voorlopige tussenstand bekijken’.
Onderbuikgevoelens verwijt ik juist de mensen die hier ongefundeerd roepen dat het een rampzalig idee is, dat de gemeente geen lering trekt uit het verleden en dat er geen rekening wordt gehouden met de mening van de burger. Wat ik dus opvallend vind is dat zulke reacties niet aansluiten bij de tussenstand van deze poll en evenmin bij de uitslag van vorige soortgelijke polls op DUIC.
@Utrechter2:
Niemand schilderd fietsers af als aso’s, fietsers zijn klaarbijkens de reacties meer dan capabel zichzelf af als aso’s te presenteren. Gezien de reacties van fietsers zelf zijn fietsers inderdaad te beroerd om even om te fietsen. Daarnaast is de ervaring van menig voetganger EN automobilist inderdaad dat “De Fietser” zich simpelweg asociaal gedraagt, en ofwel geen besef heeft van verkeersregels, of deze bewust negeert.
Komt bovenop dat toen de maatregelen automobilisten betroffen iedereen het niet meer dan normaal vond, en dat automobilisten niet zo moesten zeiken, en het helemaal niet vanzelfsprekend was dat je tot de voordeur kon komen als automobilist. Nu zijn fietsers aan de beurt, en in eens zijn alle voornoemde klachten van automobilisten wel relevant voor fietsers?
Het probleem met de oudegracht is dat er nu al een voetgangersgebied is waarbij je ook mag fietsen (maw de fietsers moeten rekening houden met de voetgangers), maar meestal komen er keihard bellende fietsers voorbij racen, eventueel scheldend. Jullie hebben je kans gehad om het normaal te doen, maar je hebt het verknald.
Voor de duidelijkheid, ik loop en fiets beide over de Oudegracht. Maar nooit zo hard en asociaal.
Goed gezien, MichielK. Als de zuurpruimen nu ook even willen kijken, zouden ze het misschien ook kunnen zien.
Utrecht FIETSstad??????????????
Je zult moeilijk kunnen lopen, maar wel kunnen/mogen fietsen!!?!
Het centrum dus voor toeristen……..huur een fiets!
De Bilt-en Reigerstraat dus voor bewoners……o.m. voor HEMA en Broodhuis,
Het zit de gemiddelde burger schijnbaar diep. Als fietser (die ik ben) moet je ook gewoon de humor van alles in blijven zien. Hou jezelf aan de regels, welke niet erg ingewikkeld zijn, dan komt alles goed. Ik kan me voorstellen dat men de binnenstad auto en fietsvrij wil hebben. Het leven is eenmaal GEVEN en nemen. Ik wens u allen een rustige en vooral een-bezoek-aan-de-cardioloog-vrije zomer.
@ Robin
Michiel K maakt dat op uit deze poll, je weet wel, de poll waaronder je reageert.
Inmiddels heeft 51% voor de uitbreiding van het voetgangersgebied gestemd. Een meerderheid.
Tel daarbij op de 13% die vraagt om een kleine uitbreiding van de tijden dat je wel mag fietsen in het voetgangersgebied (waar het waarschijnlijk op neer gaat komen) en je hebt een ruime meerderheid die in de basis voor een voetgangerszone rondom de Oude Gracht en de Vismarkt zijn.
Niet zeuren over bereikbaarheid, loop door de binnenstad, en je wordt vergeven van de mensen. Die zijn ergens vandaan gekomen.
@Roos: Als een automobilist vanaf de Twijnstraat naar de Potterstraat wil is de meest directe en logische route ook over de gracht. In plaats daarvan moet’ie een route van 3,9km afleggen, 2,2km extra.
Waarom is die 2,2km extra voor auto’s wel acceptabel, maar 200 meter voor fietsers niet?
Veel voordeel voor de mensen buiten Utrecht die onze stad aandoen, die hoeven niet meer op te letten. Nul voordeel voor de Utrechter die van A naar B moet en nu moet omfietsen. Ik snap het gejubel niet.
1 Economisme ,het voortschrijdende, schrijnende inzicht..
2 Na de auto’s nu de fietsers uitdelen binnenstad.
3 en daarna?..
@WvR bewust of onbewust heb je het spelletje door. Als er een maatregel moet worden genomen frame je benadeelden af als “zeurders” en als ze toehappen als “aso”. Welke groep dat is hangt af van de beleidsmaatregel in kwestie. Vergeet ook de positieve framing niet: (ik gaf al het voorbeeld bij autobestrijding ten bate van de fietser). Overigens worden ook protesterende voetgangers uitgemaakt voor zeurders etc. als Hoog Catharijne wil dat ze in de toekomst om gaan lopen. Maar in deze context zijn voetgangers natuurlijk koopkrachtige toeristische burgers. Dus ik stoor me vooral aan geframe, los van de beleidsmaatregelen.