Een grote betonnen draagbalk van maar liefst 90 ton en 24 meter lang is zaterdagochtend bij het Smakkelaarsveld in Utrecht geplaatst. Het gevaarte ligt tussen het bovendek waar uiteindelijk bebouwing opkomt en de busbaan die er onderdoor loopt. Derrek Schoemaker, projectleider bij Dura Vermeer, noemt de plaatsing van de balk één van de mijlpalen van het project.
In juni 2020 zijn de werkzaamheden aan het Smakkelaarsveld begonnen. In het gebied komen drie gebouwen met onder meer woningen, horeca en kantoren én er komt een park. Onder de gebouwen en het park loopt een bus- en trambaan.
Ook wordt de Leidsche Rijn doorgetrokken en verbonden met de Catharijnesingel. Drie bruggen zorgen er straks voor dat het Smakkelaarsveld van verschillende kanten bereikbaar is.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
De draagbalk die zaterdagochtend is geplaatst is vrijdag al door een chauffeur opgehaald in Duitsland. Rond 06.00 uur werd de betonnen constructie Utrecht ingereden. Nadat alles gereed was gemaakt op de bouwplaats, werd het gevaarte rond 07.00 uur door twee grote kranen de lucht ingehesen.
Moment suprême
Voor de werknemers van bouwbedrijf Dura Vermeer was de plaatsing van de balk ook een bijzonder moment. “Het is één van de mijlpalen”, zegt Schoemaker. “De productie van de draagbalk heeft ongeveer een jaar in beslag genomen. Bij het plaatsen van zo’n groot en zwaar object komt veel kijken. Het heeft uiteindelijk grote impact op de omgeving en het project. Dit is dan ook wel echt een moment suprême.” De balk lag uiteindelijk rond 07.30 uur op zijn plek.
Vervolgens gaan de werkzaamheden aan het Smakkelaarsveld onverminderd door. De gemeente Utrecht zegt dat de herinrichting van het gebied volgend jaar wordt afgerond.
Gekoppelde berichten
Eindelijk gaat er gebouwd worden op het Smakkelaarsveld in Utrecht
Begin volgende maand wordt gestart met de bouw van de overkluizing op het Smakkelaarsveld in…
Ontwerp Smakkelaarsveld aangepast
Het ontwerp van het Smakkelaarsveld is aangepast na reacties van de gemeente en belanghebbenden. De…
17 Reacties
ReagerenMooie foto’s!
Bedankt DUIC, goede combinatie van beeldtaal met schrijftaal!
Mooie nieuwe betonnen jungle daar……..
Volgens mij was de definitie van groen en leefbaar een andere.
Dat grondwater gaat daar ook goed opgenomen worden in de bodem denk ik….
@ jozias
Dure grond hè….
En op dat rare opgetilde plukje groen dat overblijft, wordt dan nog pontificaal een horeca-paviljoen neergezet. Zou mij verbazen als het nieuwe Smakkelaarsveld een succes wordt. Wel heel fijn overigens dat het water ook daar terugkomt.
Ik kom zelf uit de Bouwwereld , met onder anderen de grote verbouwing van het voormalige Vinkenpand en de complete verbouwing van de Martinuskerk tot appartementen en mijn laatste bouwklus was , het nieuwe KPN gebouw in Papendorp .. .Dus ik heb genoten van deze prachtige foto serie , hartelijk dank Bas van Setten voor jouw reportage ….
“En daarom noemen ze het wolkenkrabbers”
Indrukwekkend en zo blijven we op afstand toch opnde hoogte van de voortgang.
Dank dus!
@ Jozias. Iets waarvan de bouw nog amper is begonnen meteen al afschrijven omdat beton zichtbaar is, tsja. Een onmogelijk stukje restgrond ingeklemd tussen sporen, weg en HC wordt nu best creatief ingevuld met een combinatie van allerlei functies inclusief park en woningen, wat wil je nog meer. Zou best wel aardig kunnen worden. Even afwachten misschien? En trouwens, het Smakkelaarsveld zoals het was, dat was pas een idyllisch stukje Utrecht!
Opgehaald in Duitsland? Kunnen we dat niet zelf?
@Jozias: het kan nooit slecht hier worden dan het junkenparkje dat er zat.
Irritant. Zeker gebouwd met Europese subsidie…
Nu beton maar kijk naar het totaal plaatje komt goed !
Goede foto’s, mooi
@ Rob H en @ Danny en @ Anderen
Ze zullen vast wat zand op dat beton gaan storten en daar gras op gaan proberen te laten groeien, maar dat was ook nu net mijn punt. Bodem op beton is nu net niet zo’n heel goed idee. Regenwater kan dan nog steeds niet echt de bodem in en richting grondwater (ook al ga je allerlei kunstgrepen toepassen) en laten we daar nu veel problemen mee hebben, zeker met het oog op klimaatveranderingen en in de lente en zomer snel opwarmende steden. Dat vocht in de bodem zorgt dan voor verkoeling, o.a..en is ook nodig om andere problemen te voorkomen.
Het is weer eens een plan op basis van korte termijnplanning en bedacht zodat de vastgoedboeren weer eens snel veel geld kunnen vangen.
Wisten jullie trouwens dat het aantal goederentransporten via de Utrrecht enorm gaat toenemen, omdat de Betuweroute te duur is voor goederenondernemers? Dat daarom het stationsgebied rondom Geldermalsen helemaal op de schop is gegaan en Den Bosch en Vught als volgende aan de beurt zijn? En dat er op de Brabantroute al enorme problemen zijn met een overschrijding van 30.000 giftransporten door steden als Tilburg, Eindhoven en Venlo heen? Steden waar die giftransporten dwars door woonwijken en het centrum heen gaan met alle gevolgen van dien. Alles (woningen dus) binnen zoveel meter van het spoor is een ground zero. Dat zal voor deze appartementen niet anders zijn.
Ooit gekozen voor de groene variant en zie op de foto wat daar van terecht gaat komen lelijke flats op de achtergrond en een betonnen landschap op de voorgrond. En dan verbaasd zijn dat het vertrouwen in de politiek afneemt. Tijd voor verandering en verkiezingen.
jammer dat we minstens 60 jaar moeten wachten dat het cs (wel) ondergronds gaat, het had de stad aan weerszijden verbonden en immens veel mogelijkheden geboden voor parken, woningen enz, het hele spoorgebied vanaf grofweg station zuilen en vaartse rijn als potentieel. Maarja, over 60 jaar heeft iedereen z’n eigen drone, met hubs op paar km hoogte voor intercontinentaal waar je overstapt om vervolgens buiten de atmosfeer verder te reizen 😉 Ben je binnen een uur in singapore, alwaar je werkt terwijl je in utrecht woont 😉
@Jozias — Alarmerend wat je schrijft over de kans op toenemende giftransporten via het spoor door Utrecht. Ik had de indruk dat we er net zo’n beetje van af waren. Lijkt me Chefsache voor B&W. Dus voor onze robuuste Sharon! Als ik zo vrij mag zijn….