Lijsttrekkersstrijd D66 Utrecht met Ellen Bijsterbosch: Rijnenburg, samenwerking en lef Lijsttrekkersstrijd D66 Utrecht met Ellen Bijsterbosch: Rijnenburg, samenwerking en lef

Lijsttrekkersstrijd D66 Utrecht met Ellen Bijsterbosch: Rijnenburg, samenwerking en lef

Lijsttrekkersstrijd D66 Utrecht met Ellen Bijsterbosch: Rijnenburg, samenwerking en lef
Aan het eind van deze maand moet duidelijk worden wie D66 Utrecht de komende jaren gaat leiden. Raadsleden Ellen Bijsterbosch en Maarten Koning nemen het tegen elkaar op. Beiden willen lijsttrekker worden en volgend jaar de gemeenteraadsverkiezingen winnen. Nu is GroenLinks nog de grootste in Utrecht, maar bij de recente Tweede Kamerverkiezingen kreeg D66 veel meer stemmen in de stad. Vorige week spraken we met Koning, vandaag met Bijsterbosch.

Aan het eind van deze maand moet duidelijk worden wie D66 Utrecht de komende jaren gaat leiden. Raadsleden Ellen Bijsterbosch en Maarten Koning nemen het tegen elkaar op. Beiden willen lijsttrekker worden en volgend jaar de gemeenteraadsverkiezingen winnen. Nu is GroenLinks nog de grootste in Utrecht, maar bij de recente Tweede Kamerverkiezingen kreeg D66 veel meer stemmen in de stad. Vorige week spraken we met Koning, vandaag met Bijsterbosch.

Bijsterbosch is geboren in een dorp op de Veluwe en verhuisde toen ze achttien jaar was naar Utrecht. Ze ging studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en is – los van een half jaar voor een stage in Buenos Aires – niet meer weggeweest. Sinds 2018 is ze gemeenteraadslid voor D66. Afgelopen jaar schreef Bijsterbosch ook mee aan het partijprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen.

Heb je er lang over moeten nadenken om voor deze positie te gaan?

Ik heb er zeker een tijdje over getwijfeld, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt. Ik heb zin om nieuwe energie in de partij te brengen en nieuwe energie aan de Utrechtse politiek. Ik denk dat er namelijk ook zeker wat dingen anders kunnen. We moeten een duidelijker geluid aan de stad overbrengen en samen met de stad werken aan oplossingen. We moeten ook achter en naast de mensen gaan staan die problemen ervaren. Het is aan de politiek om richting te geven.

Hoe zou je, als D66 straks mogelijk de verkiezingen wint, aan de slag willen gaan?

We hebben een paar grote opgaven voor de stad. Die reiken natuurlijk verder dan de komende vier jaar. Ik denk dat het goed, gezond en constructief is als we breder in de gemeenteraad gaan samenwerken. Ik ben ook geen voorstander van een volledig uitgewerkt en dik coalitieakkoord. Als je dingen alleen met de coalitie regelt worden die mogelijk over vier jaar weer van tafel geveegd. We moeten breder gaan samenwerken in de gemeenteraad.

Wat voor grote opgaven staan we voor dan?

De woningcrisis is natuurlijk een van de grootste. Het afgelopen vier jaar zijn de huizenprijzen met zo’n veertig procent gestegen. Natuurlijk moeten we flink bijbouwen in de bestaande stad,  maar we moeten niet de hele stad dichtsmeren met woningen. We moeten bedenken hoe we de groei van de stad voor ons zien en wat voor stad we willen zijn. De stad is er niet alleen om te wonen, maar ook om te leven. Daarbij moet niet elke millimeter uitgedacht en aangeharkt zijn. Er moet ook ruimte zijn voor creativiteit. We moeten bedenken hoe we de openbare ruimte met elkaar willen delen. Door corona hebben we al een voorproefje gehad van hoe lastig het is om de publieke ruimte samen te delen als we de stad verder verdichten.

Maar we zijn nu toch bijna aan het einde van de coronacrisis?

Heel veel mensen denken inderdaad dat als we allemaal een prik hebben gehad dat de hele crisis voorbij is. Maar voor veel bewoners, ondernemers en jongeren, is de crisis dan echt nog niet voorbij. We gaan pas later zien welke gevolgen er allemaal zijn. Er zijn veel ondernemers die volledig door hun reserves heen zijn, die hebben al maximaal geleend. Die moeten we blijven ondersteunen. En er is ook nog de kansencrisis voor jongeren. Sommige kinderen zijn goed door de coronacrisis heen gekomen, maar er zijn ook kinderen bij die op een cruciaal moment in hun ontwikkeling hun juf en meester hebben gemist. Ook hebben sommige jongeren die naar school gaan of studeren onwijs behoefte aan structuur, dat hebben ze ook veel minder gehad afgelopen jaar. We moeten na de coronacrisis goed in de gaten blijven houden dat er geen Utrechters achterblijven.

Dan moeten we ook nog even polder Rijnenburg aanstippen. De huidige lijn van D66 is dat er bewust nog geen besluit wordt genomen over woningbouw. Eerst moet er ruimte komen voor een energielandschap. Jij staat hier anders in?

De huidige coalitie heeft nog geen besluit genomen over woningbouw in Rijnenburg en gaat dat deze periode ook niet doen. Ik denk dat het verstandig is om dit de volgende periode wel zo snel mogelijk te besluiten. Als het mogelijk is zie ik het liefst over tien jaar al woningen daar. Maar we weten dat het lang gaat duren, daarom moeten we het besluit zo snel mogelijk nemen. Dat is ook een duidelijk signaal naar het Rijk toe. Want we hebben natuurlijk wel geld nodig voor wegen en sporen. De polder is gigantisch, ik denk dat er ruimte is voor een energielandschap en woningen. We moeten vooral gaan beginnen met plannen maken. De woningen die we nodig hebben passen niet allemaal in de stad. Bouwen in de bestaande stad is ook niet altijd makkelijk of goedkoper. Dus ik denk dat we Rijnenburg eerder nodig gaan hebben.

Nog andere onderwerpen die belangrijk zijn?

Boven alle andere uitdagingen hangt ook nog de onheilspellende klimaatcrisis. Dat kunnen we niet wegdenken en daar moeten we ook mee aan de slag. Bij alle nieuwbouw bouwen we al super duurzaam en we hebben ook veel groene koplopers in de stad. We hebben nog wel flink wat te winnen bij bestaande bouw. Er zijn mensen die wel zouden willen en kunnen investeren, maar ze willen duidelijkheid over wat de investeringen precies opleveren qua duurzaamheid en kosten. Ze willen bijvoorbeeld weten wat er met hun vastrecht gebeurt, of wat de gemeente gaat doen en wanneer. We moeten daar als gemeente duidelijkheid over geven. Ook zijn er Utrechters die in tochtige jaren 50 woningen wonen waar voor  duizend euro al simpele ingrepen te doen zijn die je zo terugverdient door een lagere energierekening. Maar niet iedereen kan dat betalen. Daar moeten we ook gaan helpen.

Toch zijn er ook gewoon heel veel overeenkomsten tussen jou en Maarten. Wat zijn echt de verschillen?

Het is natuurlijk ook vooral een verschil van stijl. Ik denk vooral dat we als politiek richting moeten aangeven; bedenken waar we heen willen met elkaar. We moeten als politiek ook niet alle oplossingen tot in detail willen uitdenken. We moeten een open manier van politiek bedrijven en vertrouwen hebben in iedereen met creatieve ideeën.

Tot en met 30 mei mogen alle Utrechtse D66-leden hun stem uitbrengen. Begin juni moet bekend worden of Maarten Koning of Ellen Bijsterbosch de nieuwe fractievoorzitter wordt.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. Zijp

    Zo snel mogelijk bouwen in Rijnenburg is toch wel een behoorlijke misser / naïef van mevrouw Bijsterbosch. Er is een enorme investering nodig in OV om Rijnenburg bereikbaar te maken en Utrecht heeft dat geld niet, dat moet van het Rijk komen.

    In de Utrechtse onderhandelingstactiek is het dan niet handig direct je kaarten op tafel te gooien. Het huidige ministerie zit eerder op de lijn van zo snel mogelijk bouwen met asfalt, steen en marktdenken. We moeten echt voorkomen dat hier een nieuw Overvecht wordt gemaakt en onze huid duur verkopen.

  2. Fred

    @ Zijp
    Klopt, het rijk wil graag dat Utrecht gaat bouwen in Rijnenburg, maar lijkt niet bereid echt geld uit te trekken voor een opwaardering van het Utrechtse OV-netwerk met meer tramlijnen, iets wat zo wie zo nodig is met de groei (los van Rijnenburg), maar zeker als er daar gebouwd gaat worden.
    Dus laat Den Haag eerst maar eens toezeggingen gaan doen wat betreft geld voor een OV-upgrade, zodat ook ontsluiting van polder Rijnenburg mogelijk is.

  3. cas

    @ Zijp, D66 was nooit hard tegenstander voor bouwen in Rijnenburg, ze hadden alleen met de coalitie te maken waarin GL nogal sterk vertegenwoordigd was. Na de laatste verkiezingen (landelijke) IS GL nogal zwaar afgestraft en heeft D66 juist iets gewonnen. Dit komt ook terug in de gemeente politiek waarin D66 nu hard van de toren blaast omdat dit ook een vergelijking kan worden voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Die zullen nu het hoge woord willen spelen en plannen doordrukken waarin ze eerder achter GL schikte.

  4. Don

    @Zijp wat we moeten voorkomen is dat de leefbaarheid in utrecht verder wordt aangetast door het volpersen van de stad met lelijke flats zoals nu gebeurt. En dus zal er een ander plek gevonden moeten worden en dan is Rijnenburg uitermate geschikt. En wat zijn die enorme kosten voor OV dan wel via Papendorp hebben we al een busbaan over het A’dam Rijnkanaal tramremise ligt al aan de goede kant van A’dam Rijnkanaal kwestie van doortrekken. Gebruik makend van de al bestaande infra scheelt bakken met geld zeker in Utrecht. Verder een snelweg voor de deur hoe bereikbaar wil je het hebben. Geld van het rijk komt er niet omdat de gemeente utrecht volstrekt niet in staat is dat soort projecten te managen en beheersen en het geld dat er is verbrast wordt aan gesubsidieerde onzinnige kul. Geef mij een reden waarom het Rijk zal investeren in de bodemloze financiële put in Utrecht.

  5. Katja

    Bos in Rijnenburg, NL staat onderaan in Europa wat betreft natuur en bos.

  6. Utrechter2

    Steeds duidelijker durft de gemeente Utrecht op een ander probleem te hinten: het Rijk heeft met alle constructieve partijen het Ministerie van Vrom afgeschaft maar dat is uiteraard een zeer grote bezuiniging geweest. Het gevolg is niemand meer verantwoordelijk is voor de infrastructuur en voorzieningen bij nieuwbouwwijken en bestuurslichamen wijzen voortaan voor altijd naar elkaar en de belastingbetaler heeft het nakijken.

    Overigens doet een zeer grote wijk als Overvecht het prima met alleen buslijnen, er was zelfs ruimte om op te bezuinigen de afgelopen jaren.

  7. WvR

    Lekker vol bouwen daar.
    Nederland heeft helemaal geen natuur, Nederland heeft aangeharkte platsoentjes waar, onder strikte voorwaarden, 2,87 “wilde” dieren per km2 rond mogen rond lopen, de rest is stad.

    Als je natuur wil, moet je gewoon rond de 200km zuidoostwaards reizen.
    Dan begint het ergens op te lijken.

  8. Kill all bees

    Zo is dat WvR. En als je een goed fijnmazige kooi eromheen zet blijven de bijen en weidevogels daar ook netjes in hun eigen natuur. Kunnen wij volbouwen wat ons als toekomt en hebben we geen overlast meer van die ellendige natuur.

  9. W

    Hoezo lef van D66?!
    Wat mij betreft is laf! een betere kwalificatie voor D66!
    Het verschil tussen Lef en Laf is maar één letter…….., maar een wereld van verschil! Dus D66, gebruik svp niet/nooit het woord lef voor bouwen in polder Rijsenburg. Ik noem het handelen van jullie in deze kwestie al vele jaren zeer laf! van jullie! Lef ontbreekt jullie op dit agendapunt al jaren!
    En ik ben gelukkige niet de enige Utrechter die er zo over denkt.

  10. Peet

    Ik zelf zou nooit op Maarten de koning stemmen
    Maarten de koning weigert om met Binnenstadsbewoners in gesprek te gaan, over enorm horecaoverlast
    In de binnenstad
    Maarten de koning wil van de binnenstad een grote horecaterrassen herrie kermis maken
    Horeca is een obsessie voor Maarten de koning
    Maarten de koning mist het empathiegevoel, naar binnenstadsbewoners
    Als je niet in staat bent om te verbinden dan ben je ongeschikt als D66 leider

  11. Koel Hoofd

    “We moeten een duidelijker geluid aan de stad overbrengen”
    Hoe moeten we dat interpreteren?
    Gaat D66 nog harder schreeuwen dat de wereld vergaat?

  12. Rob H.

    Utrechter2 20/5/2021 – 11:42: daarom stop ik iedere ochtend op station Utrecht Overvecht…

  13. jos stelling

    Waarin onderscheidt zich (vandaag) D66 lokaal van de andere lokale partijen?

  14. Marcel

    @jos
    Nergens in. Hoewel: je bent jong en doet nu al aan bla bla bla.

  15. Utrechter2

    @Rob H. Ik dacht al dat mensen dat station zouden gaan noemen zonder te zeggen wat de ligging is van dat station ten opzichte van de rest van de wijk.

  16. Utrechter2

    @Rob: H. maar eens: een deel van Overvecht Zuid, en een onderschat deel van Tuindorp worden bediend door station Overvecht. De rest van Overvecht wordt ontsloten door bussen die het station geeneens aandoen.

    Het punt is meer of mensen het als excuus gebruiken om de windmolens door te drukken en dat het een kwestie is van niet willen. Ook Zeist wordt ontsloten door buslijnen (en dat station ligt niet aan de rand van Zeist maar zelfs buiten de bebouwing.)

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).