Weekend van wethouder Lot van Hooijdonk: “Ik kan in de weekenden altijd relaxed werken vanuit een koffietentje” | De Utrechtse Internet Courant Weekend van wethouder Lot van Hooijdonk: “Ik kan in de weekenden altijd relaxed werken vanuit een koffietentje” | De Utrechtse Internet Courant

Weekend van wethouder Lot van Hooijdonk: “Ik kan in de weekenden altijd relaxed werken vanuit een koffietentje”

Weekend van wethouder Lot van Hooijdonk: “Ik kan in de weekenden altijd relaxed werken vanuit een koffietentje”
Wethouder Lot van Hooijdonk (36) zit sinds dit jaar in het college van B&W. Ze houdt zich onder andere bezig met het verkeer en de mobiliteit in de stad. Aan het eind van haar termijn van vier jaar wil ze het gehalte aan ‘rood asfalt’ in de stad een stuk hogen hebben liggen. “De fiets is de mooiste uitvinding ooit” 

Wethouder Lot van Hooijdonk (36) zit sinds dit jaar in het college van B&W. Ze houdt zich onder andere bezig met het verkeer en de mobiliteit in de stad. Aan het eind van haar termijn van vier jaar wil ze het gehalte aan ‘rood asfalt’ in de stad een stuk hogen hebben liggen. “De fiets is de mooiste uitvinding ooit” 

Waarom is het zo belangrijk dat Utrecht massaal met de fiets reist?

“Je bent in Utrecht gewoon veel sneller van A naar B op de fiets. Verder krijgen we er natuurlijk een schonere lucht voor terug en wordt er minder CO2 uitgestoten. Ook is het ruimtebeslag van auto’s in de stad op dit moment nog steeds heel groot. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft berekend dat er in 2040 veertig procent meer mensen in Utrecht wonen. Daar moeten we ernstig rekening mee houden.”

U had het net over de ruimte die auto’s innemen. Als je bijvoorbeeld over de Drift loopt en bij het station bent, neemt de fiets dan zo langzamerhand ook niet teveel ruimte in?

“Dat klopt, ik zag laatst een rapportage waarin ik best wel versteld stond van de hoeveelheid ruimte die fietsers innemen. Ook daar moeten we rekening mee houden en daar zijn we dan ook mee bezig. Fietsen die lang in de stad of op een verkeerde plek staan, worden weggehaald. Verder zijn we natuurlijk bezig met de aanbouw van extra stallingen.”

Omdat er al zoveel gebruik wordt gemaakt van de fiets in Utrecht zijn er regelmatig incidenten. Stoplichten die verkeerd afgesteld staan en knelpunten bij Paardenveld en Smakkelaarsveld zijn enkele recente voorbeelden. Frustreren die zaken u?

“Om het voorbeeld van die fietsfile te nemen. Natuurlijk is het niet goed dat dit soort zaken voor komen, maar het helpt ook op een bepaalde manier. We kunnen daardoor de zaak om meer te gaan doen voor fietsers beter bepleiten. Laatst waren de staatssecretaris en de minister te gast in Utrecht en hebben we uitgebreid van gedachten gewisseld over het verbeteren van de bereikbaarheid van De Uithof.”

Politiek

Hoe is het eigenlijk om als wethouder te fungeren in de Utrechtse politiek?

“Wat prettig is aan de Utrechtse politiek zijn de omgangsvormen met mijn collega’s. Ik hoor wel eens uit andere steden dat het er daar heel fysiek aan toe gaat en dat men elkaar de tent uitvecht. Natuurlijk hebben ook wij wel eens een meningsverschil met bijvoorbeeld de oppositie. Wij gaan daar vind ik hier op een zeer prettige manier mee om.”

In 2013 heeft u nog meegedaan om het partijvoorzitterschap van GroenLinks. Bent u blij dat u uiteindelijk op de stoel van wethouder terecht bent gekomen?

“Als je het me toentertijd had gevraagd had ik nee gezegd. Nu is het zeker ja. Ik ben heel enthousiast over mijn functie. Het is mooi om beslissingen te maken die direct van invloed zijn op de burger en dat kan in de gemeentepolitiek.”

Is wat men in Den Haag doet niet een beetje poppenkast?

“Het klopt wel een beetje dat men in Den Haag over steeds minder gaat. Veel taken worden overgeheveld naar de gemeente of Europa. Europa en de gemeente werken veel meer aan de echte inhoud. In Den Haag zitten de politieke gezichten en daar draait het grote mediacircus omheen terwijl de Haagse politici dus eigenlijk over steeds minder wat te zeggen hebben.”

Schermafbeelding 2014-11-05 om 13.17.48Weekend

Neemt de politiek ook een groot deel van uw weekenden in beslag?

“Ja, dat is voor een groot deel wel de realiteit. Ik heb in het begin als wethouder getracht eén dag in het weekend echt vrij te houden en een dag te besteden aan het lezen van stukken en dergelijke. Dat is toch een beetje moeilijk gebleken. Wat wel leuk is aan het weekend dat ik vaak relaxed vanuit een koffietentje kan gaan zitten werken.”

Waar zit u dan?

“Ik woon in de Daalsebuurt, ongeveer naast de Amsterdamsestraatweg. Daar zit Bagels and Beans. Dat is een hele fijne zaak om te werken. Sowieso is de Amserdamsestraatweg een fijne straat. Er wordt wel eens wisselend over gesproken, maar het is een mooie en dynamische straat waar altijd wel wat gaande is.”

Het komt dan misschien niet heel vaak voor zegt u, maar stel: u heeft een heel weekend vrij. Hoe zou u dan uw weekend inruimen?

“Ik kom weinig buiten tijdens mijn werk dus even de stad uitfietsen om er even uit te zijn heb ik altijd heel fijn gevonden. Verder eet ik graag met vrienden en koken is een hobby van me. Verder vind ik het mooi en leuk om tentoonstellingen te bezoeken. Er zijn nu geweldige tentoonstellingen van Rothko in Den Haag en Marlene Dumas in Amsterdam. Die zou ik ook graag nog bezoeken.”

Uw voorlichter vertelde net dat je eén beroemd agendapunt hebt op de donderdagavond?

“Haha, ja dat klopt. Ik heb altijd in m’n agenda volleybaltraining staan op donderdag. Het is me echter nog niet gelukt om de training bij VV Utrecht te halen met m’n drukke schema. Je zou kunnen zeggen dat ik op volleybalgebied een soort freelancer ben.”

Wat doe je het komend weekend?

“Ik heb wel een leuk en bijzonder agendapunt op zaterdag. We hebben dit weekend een zogenaamde top van energieambassadeurs. Een landelijke bijeenkomst van bewoners die medebewoners aan huis advies geven over allerlei vormen van energiebesparing. Zaterdag komen ze in ons stadskantoor bij elkaar om ervaringen uit te wisselen. Ik ben aanwezig om deze ambassadeurs, die allemaal vrijwilliger zijn, extra te motiveren.”

12 Reacties

Reageren
  1. Vincent

    Leuk interview maar ik ben het fundamenteel oneens met de korte termijn politiek die deze dame drijft. Zou graag eens vrijblijvend met deze dame van gedachten willen wisselen over de verkeerproblematiek in Utrecht maar daar heeft ze vast geen tijd voor…

  2. Jansen

    Leuk interview, leuke vrouw, minder dat ze van het radicale GroenLinks is. 40% groei van Utrecht is ongeloofwaardig. Hooguit als het armoedige Nieuwegein wordt geannexeerd.

  3. Utrecht groeit

    Hoewel de groei verwachting in de ressesie zijn bijgesteld is Utrecht volgens het CBI de groeistad van Nederland. Van de Randstad is Utrecht ook de snelst groeiende stad. ( nu 350.000 , straks 450.000 inwoners .Naast dat Gemeente Utrecht groeien natuurlijk ook de stads regio gemeentes nog, maar veel minder hard. ( nu heeft stads regio ongeveer 650.000 inwoners, ongeveer evenveel als de gemeente Rotterdam met vergelijkbare oppervlakte) De stedelijke planning moet terdege rekening houden met deze groeiprognose. En niet zoals vroeger allerlei aanpassing onderschatten. ( bv uithofbus lijn)

  4. AVR

    De megalomane groeiplannen van gemeente Utrecht zijn al vanaf jaren 50′ van vorige eeuw gaande. Toen in 1954 de Utrechtse stadsgrenzen gewijzigd zijn ( delen van Maartensdijk, Houten, De Bit, Zuilen, Westbroek, Achttienhoven, Bunnik , Jutphaas en Ouderrijn zijn geannexeerd) heeft Utrecht 40000 nieuwe bewoners in een klap gekregen en de bewonersaantal was 240000. De ambitie was verder in 1970 naar 300000 inwoners te groeien en in 1980 zelfs naar 350000. Toch telde Utrecht in 2001 maar 265000 inwoners. Dit aantal is in 2014 gegroeid naar 330000 met uitbreiding en bouw van Leidsche Rijn. Gezien dat de Utrechtse vinex wijk in zijn groei stagneert lijken de groeiambities voor 2040 weer overdreven. Want centrum van Utrecht ( waar de mensen graag willen wonen) heeft nauwelijks de ruimte om de 130000 extra inwoners (40%) op te vangen. Als men dan kunstmatig gaat proberen om deze duizenden woningen binnen stadsring als hoogbouw te realiseren, gaat de kwaliteit van de leefomgeving van bestaand Utrecht achteruit, zo dat oorspronkelijke bewoners de stad liever verlaten.

  5. Utrecht groeit

    niet CBI..maar CBS….wordt bedoelt

  6. Utrecht groeit

    AVR is vergeten dat er een nieuwe wijk is gepland bij oude rijn, en ook zeer zeker veel wijken als overvecht, kanaleneiland, transwijk, dichters wijk etc veel ruimte bieden voor groei. Groei is alleen mogelijk als er behoefte is… en veel mensen kiezen er voor om in de Randstad te willen wonen. Amsterdam & Utrecht zijn daarin weer het meest populair, zie ook stijging huizen prijzen.

  7. Van Pimpelen

    … reflectant Jansen, u schrijft “het radicale GroenLinks” . Dat is naar mijn inzichten een tegenspraak in zich; Groen Links is nu al ‘rechtser’ -of liberaler- dan D’66 was tijdens de oprichting daarvan (m’n moeder was regio-vertegenwoordiger van die partij, heb zelfs geflyerd; vergeef me m’n ondaad).
    In mijn bijdragen is de punt-komma een vaak terugkomend leesteken. Mogelijk ben ik toe aan een psycholoog die mij kan uitleggen waarom. Want het is heden ten dage niet vanzelfsprekend dat uit het één automatisch het ànder volgt.
    Morgen wil ik schrijven over wat de effecten kunnen zijn van draconische spellingwijziging van schriftelijk taalgebruik in één taalkundig aanwijsbaar gebied, het ontnemen van de nationale munt daarvan, en het aanzwengelen van discussies over nationale gebruiken als kinderfeesten. Door ‘volwassenen’…

  8. AVR

    @Utrecht groeit: ik ben het niet vergeten, ik heb alleen opgesomd wat de ambities in afgelopen 60 jaar zijn geweest en wat er van terecht gekomen is. Wellicht moet u zich verdiepen in oorspronkelijke plannen voor Leidsche Rijn en wat er van gebouwd is, omdat het belangstelling voor niet meer is.(Al is het in Randstad)

  9. Van Pimpelen

    … yeah, het Kopje van de Daalse Buurt. Zag ik in 1977 al naar de bloten gaan (Nieuwe Daalstraat en zo). Al moet ik zeggen dat Stadsvernielingsprojecten mijn aandacht niet meer hebben.
    Morgen wil ik schrijven waarom ik nog steeds -tegen beter weten in- reflecteer op deze site…

  10. HenkT

    Van Hooijdonk past in de traditie van zogenaamd groene wethouders waarvan het beleid in de praktijk gewoon Corio c.s. en het vastgeroeste ambtenarenapparaat ter dienste is en de Utrechter vrij letterlijk mag stikken. Goochelen met uitstootcijfers en auto-aantallen terwijl de parkeer- en autolobby vrij baan krijgt. Een beetje rechter maakt toch gehakt van die hele milieuzone?

  11. VanDijken

    Weersverwachting voor vandaag, meest zonnig met half tot zware ozon- en fijnstofconcentraties in grote delen van het land.

  12. Edward Verstraten

    Waarom worden de verkeersregels tbv de fietsers betaald door de automobilisten Als je fietsers de boventoon wil laten voeren Laat ze daar dan voor betalen En als ze door rood rijden of geen verlichting voeren geef ze dan een bon gelijk aan die de automobilist ook krijgt

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).