Bouw gaat écht bijna beginnen: honderden woningen in Cartesiusdriehoek Bouw gaat écht bijna beginnen: honderden woningen in Cartesiusdriehoek

Bouw gaat écht bijna beginnen: honderden woningen in Cartesiusdriehoek

Bouw gaat écht bijna beginnen: honderden woningen in Cartesiusdriehoek
Artist Impressions: Zecc Architecten
Er wordt al heel lang over gepraat, misschien té lang, maar de bouw kan toch echt bijna gaan beginnen. Het zal nog een paar weken duren, maar dan moeten de handtekeningen opgedroogd zijn en gaat de spade de grond in. Achter het CAB-gebouw, langs het spoor en nabij station Zuilen komen 322 woningen. De bewoners kunnen in 2023 hun intrek nemen. Het is de eerste fase van de gloednieuwe buurt met ruim 2.800 huizen en voorzieningen.

Er wordt al heel lang over gepraat, misschien té lang, maar de bouw kan toch echt bijna gaan beginnen. Het zal nog een paar weken duren, maar dan moeten de handtekeningen opgedroogd zijn en gaat de spade de grond in. Achter het CAB-gebouw, langs het spoor en nabij station Zuilen komen 322 woningen. De bewoners kunnen in 2023 hun intrek nemen. Het is de eerste fase van de gloednieuwe buurt met ruim 2.800 huizen en voorzieningen.

Trots zijn ze. Keystone Vastgoed en Syntrus Achmea zijn blij dat het megaproject nu echt van de grond komt. Caspar Diepenhorst van Keystone Vastgoed is al vanaf 2014 betrokken bij de Cartesiusdriehoek. In 2015 sprak hij met toenmalig wethouder Paulus Jansen over de plannen. Toen was het idee om hier starterswoningen in de vrije sector te bouwen. Caspar: “We beschouwen onszelf een beetje als de pioniers van dit gebied maar in de loop van de tijd zijn de plannen flink veranderd.”

Het is handig om eerst wat context te schetsen. De Cartesiusdriehoek wordt een nieuwe buurt met in totaal zo’n 2.800 woningen. Huizen waar heel veel behoefte aan is in Utrecht. Maar die woningen worden niet allemaal in één keer gebouwd. Keystone Vastgoed en Syntrus Achmea zijn samen met bouwer Wessels Zeist verantwoordelijk voor fase 1. Hier worden de eerste stappen gezet voor de rest van de duurzame, fietsvriendelijke en autoluwe stadswijk. In deze eerste fase komen 322 woningen. Het bestemmingsplan is al goedgekeurd door de gemeenteraad en de vergunning voor de eerste zes woonblokken ligt er.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Hoewel fase 1 eerst gebouwd wordt, is er inmiddels voor de hele buurt een integraal plan gemaakt. Dat was nog niet het geval toen Caspar in 2014 begon na te denken over dit stukje Utrecht. “We hadden eerst het idee om starterswoningen te bouwen, daar was toen heel veel behoefte aan. Toen we dat plan bijna van de grond hadden was inmiddels bij de NS, de eigenaresse van de overige gronden binnen de Cartesiusdriehoek en de gemeente Utrecht, het idee ontstaan om voor het hele gebied een groot plan te maken. Wij hebben toen het idee voor de starterswoningen van tafel gehaald en zijn mee gaan doen met de ambities die er lagen voor het hele gebied. Zodoende kwam er één groot plan.”

En wat staat er nu in dat grote integrale plan? De Cartesiusdriehoek moet een ‘gezonde wijk’ worden met verschillende typen duurzame woningen. Er komen honderden sociale huurwoningen en middenhuur woningen. Ook komen er weinig auto’s en bewoners van de wijk gebruiken straks vooral de (elektrische) fiets, het openbaar vervoer en elektrische deelauto’s om op hun plaats van bestemming te komen. De Cartesiusdriehoek krijgt een groot centraal park in het midden en een park aan de rand van de wijk, waar ruimte is voor natuur en ontspanning. Verder komen er een school, horeca en winkels. Een nieuwe fietstunnel bij de Locomotiefstraat gaat de buurten Cartesiusdriehoek en Wisselspoor verbinden.

Spoorblok en Solitair

Weer even terug naar fase 1. Syntrus Achmea heeft de 322 woningen, die dus ontwikkeld worden door Keystone en gebouwd door Wessels Zeist, gekocht voor pensioenfonds PME. Dat klinkt ingewikkeld maar is een normale constructie. Met de verhuur van de woningen wordt geld verdiend dat weer gebruikt wordt om de pensioenen van heel veel mensen te betalen.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Barbara-Sophie Greeven, regio manager Midden-Noord Nederland bij Syntrus Achmea, is blij met de aankoop. “Er komen 322 zeer energiezuinige appartementen, waarvan 92 procent bestaat uit middenhuur woningen. Dat laatste vinden wij, maar juist ook PME, vanuit maatschappelijk oogpunt erg belangrijk. Woningen op zo’n plek in de stad, moeten bereikbaar zijn voor alle doelgroepen. We zijn er trots op dat dit gelukt is.” Marcel Andringa, bestuurder bij PME, beaamt dat. “Deze woningen zijn goed voor de vele woningzoekenden in de stad Utrecht, goed voor het milieu en met het verwachte rendement ook goed voor de deelnemers in ons pensioenfonds.”

 

In fase 1 komen twee gebouwen, met meerdere woonblokken. In het ‘Spoorblok’ worden 242 appartementen gerealiseerd, variërend tussen de 50 en 112 vierkante meter. In de ‘Solitair’ komen 80 appartementen van 74 tot 110 vierkante meter. Ook komt er in de Solitair een commerciële ruimte van ruim 560 vierkante meter om te zorgen voor een levendige plint. Voor de huurders zijn ruim 1.000 fietsplekken beschikbaar en 55 parkeerplaatsen voor auto’s.

De woningen zijn zeer duurzaam en de omgeving wordt groen; de huizen grenzen aan een park. Aan de verschillende woonblokken hebben meerdere architecten gewerkt. Zo moeten de gebouwen een eenheid vormen, maar niet allemaal identiek zijn. Als de bouw begint duurt het nog ongeveer dertig maanden voordat de eerste bewoners in de nieuwe buurt kunnen wonen.

Hoe zit het met de rest van de Cartesiusdriehoek?

De twee gebouwen Solitair en Spoorblok die in fase 1 gebouwd worden, zijn slechts een onderdeel van de gehele Cartesiusdriehoek. In fase 2-6 komen ongeveer 2.500 woningen, een school en sporthal, winkels, horeca en culturele voorzieningen. Ook het monumentale CAB-gebouw – recent nog getroffen door een fikse brand – is onderdeel van deze plannen. De ontwikkelaars zijn Ballast Nedam Development en MRP Development. Het draait hier om een ‘gezond en gelukkig leven’. De wetenschappelijke theorie van de Blue Zones heeft hiervoor als inspiratie gediend.

Blue Zones zijn gebieden op de wereld waar mensen aantoonbaar langer gezond en gelukkig leven. De lessen die de wetenschap daaruit heeft gehaald worden in Cartesiusdriehoek toegepast. Het zogenoemde ontwerpbestemmingsplan lag vorig jaar zes weken ter inzage. In dit document stonden de voorwaarden en regels voor de bouw en het gebruik van woningen en de openbare ruimte. Er kwamen ruim 300 reacties. De gemeente is druk bezig met het verwerken van de reacties.

Op een later tijdstip wordt ook pas duidelijk wat er met het CAB-gebouw gaat gebeuren. Zo willen veel partijen dat bijvoorbeeld dB’s op deze plek kan blijven, maar hier is nog geen uitsluitsel over. Het is nog niet duidelijk wanneer de hele buurt klaar is.

19 Reacties

Reageren
  1. WV

    En weer allemaal platte dozen.

  2. marian

    oh wat fijn, hoop dat ik er kan komen wonen! Goed nieuws voor velen!

  3. HArry

    Waar zijn de originele plannen gebleven op basis waarvan deze ontwikkelaar de competitie heeft gewonnen?

    Het lijkt nu wel Overvecht maar dan zonder parkeerplaatsen.

  4. claudia

    Klinkt veelbelovend. alleen dat ‘blue’gaat niet op. Woningen zijn ingeklemd door verkeer en uitlaatgassen. verder een goed plan.

  5. Manou De R.

    De transformatie naar Leidsche Rijn moet gewoon doorgaan. Dichterswijk is al “omgekat”.
    Het is wél efficiënt elke keer diezelfde ontwerper.

  6. Joep

    Die brand kwam misschien wel goed uit?

  7. Lombokker

    Goed nieuws. Ook goed om te lezen dat het Pensioenfonds Metaal Elektro hier geld in steekt. Dat zie ik liever dan een of ander buitenlands investeringsfonds dat alleen maar zoveel mogelijk rendement wil halen.

  8. cas

    Die mensen uit het wijkje er tegenover kunnen dus nog even genieten van de parkeerplekken. Straks staat het daar helemaal vol met auto van mensen die hem bij hun huis niet kwijt kunnen… En we weten allemaal wat de oplossing gaat worden

  9. mikel

    phoe het ziet er echt vreselijk uit.

  10. wollie

    middenhuur, dat is toch zo’n 1300-1800 ekkies per maand?

  11. Massegast

    Is er voor mij als particuliere belegger ook nog wat te koop? Dan kan ik het stevig doorverhuren. Pas op hoor, want ik ben erg gevoelig voor discriminatie.

  12. Jees

    @ HArry

    Ik kan je precies vertellen waarom het eruit ziet als Overvecht.

    Dat heet het neo-liberalisme/ kapitalisme.

    Projectontwikkelaars willen namelijk zo min mogelijk uitgeven en zo veel mogelijk vangen per vierkante meter; en passen verder de plannen een beetje aan en de gelde trends (zoals je ziet op de groene plaatjes). Verder verkopen ze vooral dromen met dun laagje chroom.

  13. Scherpschutter

    Daar is de volkomen vreugdeloze jaar 1900 paard-en-wagenwijk, waar u bezitloos en gelukkig uw eigen groenten verbouwt op de sobere Kolchoz.

    Links in Utrecht heeft 1 ding heel goed ingeschat. Een enorm tekort op de woningmarkt laten ontstaan zodat burgers dit soort troosteloze (op ideologische leest geschoeide) achterstandswijken noodgedwongen wel moeten accepteren was een accurate inschatting.

    Dit is wat je krijgt als je een ideologie die nog in de geschiedenis van de mens iets anders produceerde dan armoe en ellende een woonwijk laat bouwen.

  14. Pee

    “Deze woningen zijn goed voor de vele woningzoekenden in de stad Utrecht,”
    Niet de mensen die al jaren op de wachtlijsten staan.
    De omliggende wijken gaan flinke overlast van auto’s ervaren en moeten knokken om een parkeerplaats,zodat er betaald parkeren kan worden ingevoerd zoals @cas bedoelde.

  15. Koel Hoofd

    Sociale en midden klasse segment.
    Dat verklaart het ontbreken van parkeerplaatsen, de opgedrongen vervoersarmoede in Utrecht.

    De projectontwikkelaars hadden een goed plan: starterswoningen, met tuintje misschien…?
    Maar de gemeente had zeker nachtmerries van al die auto’s die tweeverdieners met zich meebrengen, dat dit niet doorging? Of werd men misselijk van de gedachte dat er klimaatongelovigen zouden kunnen gaan wonen? Of roken ze gewoon geld door meer mensen op een paar vierkante meter te proppen? Combinaties zijn ook mogelijk.

  16. Joas

    “links heb het gedaan”

    Is ie weer hoor. Dit terwijl we in een neo-liberale uiterst kapitalistische VVD-CDA-überconservatieve werkelijkheid leven.

    In een sociaal en rechtvaardig land zou onderstaande helemaal niet plaats vinden:
    https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/26/huiseigenaar-woont-zelf-in-huurhuis-a4029318

    Grappig genoeg zijn dit dus huizenverhuurders/ huisjesmelkers/ bezitters van meerdere huizen zelf die hier sociale huurwoningen bezet houden, terwijl ze stikken van het kapitaal.

    U weet wel. van die mannetjes die hier vaak het grootste commentaar hebben.

    En maar jacht maken op die (onschuldige) toeslagenouders. Maar simpelweg het mogelijk maken om een vermogenstoets te doen als coöperatie, gegevens die de belastingdienst en de gemeente vaak al hebben, ho maar.

  17. Jees

    @ SS

    Leuk die poging on de lezer van deze reacties weer te brainwashen en altijd maar weer dezelfde plaat die blijft hangen, met de werkelijkheid heeft het weinig van doen.

    Hoe veel invloed denk je dat de gemeente daadwerkelijk heeft op marktpartijen die het project al mogelijk moeten maken en dus moeten investeren en ook nog veel winst willen maken op de verkoop en verhuur? Zij bepalen uiteindelijk hoe iets eruit ziet en hoeveel iets gaat kosten. Zij bekijken ook waar (in welke doelgroep) de meeste marktkansen liggen.

    Heel weinig invloed heeft de gemeente dus. Om de voorwaarden die de gemeente stelt wordt structureel heen gewerkt, met juist veel nadelige zijeffecten en gevolgen voor de gemeenschap en de projectontwikkelaars gaan eigenlijk gewoon hun gang. Dat kunnen zij. De gemeente is namelijk zwaar afhankelijk van hen, kennelijk.

  18. Scherpschutter

    @Jees

    Goh. Ik kom maar weinig mensen tegen die zo weinig verstand van de vastgoed markt hebben als u. U kunt werkelijk niets bouwen als ontwikkelaar in Utrecht zonder een vergunning van de Gemeente en die vergunning krijgt u alleen van links als u een jaar 1900 paard-en-wagenwijk bouwt nadat u bent uitgekleed middels een aanbesteding, zodat u na afdracht van een kunstpremie, overheadkosten wegens een miljoen regels, een miljard aan belastingen en sociale premies en natuurlijk het verplicht bouwen van sociale huurwoningen in het project misschien nog wel een procentje of 5 aan verdient, omdat diezelfde Gemeente bewust de woningmarkt totaal heeft laten ontsporen en arme kopers vrijwel niets te kiezen meer over hebben in Leninggrad aan het Amsterdam-Rijnkanaal behalve de Kolchoz. Er bestaat letterlijk geen machtelozere groep ondernemers dan vastgoedontwikkelaars die in Utrecht willen bouwen….

    U zult de Kolchoz accepteren. U zult gelukkig zijn.

  19. RvD

    @ Jees. De gemeente geeft in het koersdocument uit 2017 (even googlen) aan helemaal achter dit plan te staan. Enthousiast voorwoord van wethouder Paulus Jansen (SP, dus vrij links).
    Daarnaast heeft de gemeente duidelijk zijn stempel gedrukt op parkeren (55 parkeerplaatsen voor >300 eerste woningen) en duurzaamheid.
    Kortom als de linkse gemeente Utrecht de woningen betaalbaar had willen maken, dan hadden ze dat prima kunnen doen. Maar auto’s weren en ‘milieu’ zijn gewoon hogere prioriteit. Dat wordt bevestigd met de keuzes voor Rijnenburg.
    Is wat mij betreft prima, maar ga nu niet doen alsof de gemeente geen invloed heeft. Alleen bij GL is de koers in de praktijk vooral Groen en weinig Links…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).