De bouw van nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius start deze week De bouw van nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius start deze week

De bouw van nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius start deze week

De bouw van nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius start deze week
Artist's impressions: Gemeente Utrecht
De officiële bouw van de eerste huurwoningen in de nieuwe stadswijk Cartesius start op dinsdag 5 oktober. De wijk komt te liggen rondom het CAB-gebouw.

De officiële bouw van de eerste huurwoningen in de nieuwe stadswijk Cartesius start op dinsdag 5 oktober. De wijk komt te liggen rondom het CAB-gebouw.

Cartesius krijgt een totaalaantal van 2852 woningen. Dat wordt een mix van koop- en huurwoningen. Dinsdag begint de bouw van 322 woningen door Keystone Vastgoed. De oplevering van de eerste woningen staat gepland voor begin 2023.

“Van de 322 woningen die we in deze eerste fase realiseren, behoort 92 procent tot het middenhuur segment”, zegt wethouder Ruimtelijk Ontwikkeling, Klaas Verschuure. “Het is belangrijk dat Utrecht een betaalbare stad voor iedereen blijft. De woningen die Keystone Vastgoed bouwt in de Cartesiusdriehoek dragen hieraan bij.”

Atelierwoningen

De eerste woningen die worden gebouwd hebben verschillende vormen en maten. Naast de 165 tweekamerappartementen en 140 driekamerappartementen komt er een aantal atelierwoningen, waar kunstenaars wonen en werken kunnen combineren.

Ook komen er 10 ‘friendswoningen’. Dat zijn huizen voor woningdelers, mensen die samenwonen maar samen geen huishouden vormen. Ze maken samen gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen in huis, maar hebben ook een privékamer.

Deelprojecten

De 322 woningen van Keystone Vastgoed vormen samen twee van de nieuwe deelprojecten. Het grooste project gaat ‘Spoorblok’ heten en krijgt 242 woningen. Dit bestaat uit meerdere woonblokken die langs het spoor komen te staan.

’Solitair’ is het andere deelproject. Tachtig appartementen, ontworpen door de architecten van Zecc, komen rond een groene binnenplaats te staan. Deze ruimtes bevinden zich aan het park en het plein achter het monumentale CAB-gebouw.

Zon

De ruimte tussen de woonblokken wordt groen en gevarieerd. Er komt een gezamenlijke binnentuin met ruimte om elkaar te ontmoeten, te recreëren en van de zon te genieten. Daarnaast grenzen het Spoorblok en de Solitair aan het park dat als een verbindend lint door de hele woonwijk loopt.

Gekoppelde berichten

17 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Ach, de peperduurzame groenblauwe mobiliteitsarme ecobubbel met te weinig fietsenstallingen en zonder parkeerplaaten maar wel met station op kruipafstand…
    Er was daar ook sprake van een flat van 15/20 verdiepingen, gaat dat nog door?

  2. JR

    En wederom zo plat als een dubbeltje, die nieuwe wijk. Een stad hoort hoogteaccenten te hebben. Dat wisten ze in de middeleeuwen al. Bij gebrek aan nieuwe kerken hoort er hoogbouw in zo’n wijk te komen. Oriëntatiepunten.

  3. Len

    Over een goeie 20 jaar, wanneer de aangeplante bomen ongeveer net zo groot zijn als op de artist’s impression, vragen we ons af waarom we de plaatsing van dit soort zielloze architectuur ooit hebben goedgekeurd. Ik kan me niet voorstellen dat er een pand uit dit project of uit geheel Leidsche Rijn op een zeker moment op de monumentenlijst zal komen te staan. Dat zou je als architect toch willen nastreven als je iets ontwerpt. Zijdebalen is een positieve uitzondering.

  4. Rietje

    Nog meer blokkendozen !
    Wat een verrassing.

  5. Herman

    Goede tekstschrijvers!
    Als je dit zo leest, dan lijkt het allemaal logisch en mooi.
    Ben benieuwd, in ieder geval goed dat er met die hoek iets gaar gebeuren. Gebied kan wel oppepper gebruiken en aan woningen is veel behoefte.

  6. Bromsnor

    Bromsnor denkt na over de term “Friendswoningen”. Los van de taalarmoede in de term kan Bromsnor zich geen voorstelling maken van mensen die “samenwonen”, keuken en badkamer delen maar nadrukkelijk toch geen “huishouden” vormen, omdat zijn een eigen kamer hebben. Bromsnor heeft ook een “eigen kamer” maar vormt wel degelijk een huishouden met zijn gezin.

    Waarom mag een woongemeenschap geen gezamenlijk huishouden voeren? Is dat een belastingdingetje op slecht voor de verkoop?

  7. Ben

    Ik woon aan de thomas a kempisweg en wat wij hebben mee gekregen tijdens vergaderingen is dat dit project pas in 2024 klaar is en hoe zit het met de architecten die 10 verdiepingen gebouwen hadden ontworpen?

  8. Joop

    En weer allemaal laagbouw.
    Hoe gaan we zo het benodigde aantal woningen realiseren als we steeds weer nieuwe wijken met dorpse laagbouw neerzetten ?
    Laagbouwwijken zijn er al in overvloed, bouw eens in wat hogere dichtheden , meer stedelijk.
    Zo zonde van de beschikbare ruimte dit.

  9. Wim

    @ Ben

    10 verdiepingen is geen hoogbouw. Zet er nou eens een paar echte torens neer. Nieuw ontwikkeld gebied, geen nimby’s die piepend plannen tegen kunnen houden.

  10. Koel Hoofd

    @alle reaguurders die mopperen over ‘laagbouw’

    Laagbouw zijn huizen met begane grond en 1 hooguit 2 verdiepingen.
    Dit zijn blokken met appartementen van 4 of meer verdiepingen en is dus per definitie hoogbouw.

    Het is alleen geen torenhoge bouw zoals die monsterlijke gedrochten bij centraal station. Zelfs Wonderwoods met abseilende hoveniers kan die hellhole niet meer opleuken, hooguit wat sensatie geven bij storm.

  11. woutvr

    Het ziet er allemaal prachtig uit. Vinden de ex- bewoners dat ook?

  12. Cico

    @Koel Hoofd: helemaal correct! Het is vrijwel allemaal hoogbouw, ik zie geen doorzonwoningen oid. Ik denk dat mensen zoeken naar iets om over te zeuren op basis van een render.
    Maar ik zie graag meer van dit project, ik vind met name de nieuwe woonvormen ontzettend interessant. Veel specifieker dan gezinswoningen en appartementen voor de rest. Maatwerk is altijd goed!

  13. Paul

    Gemiste kans op zo’n plek nabij station zuilen zoveel laag bouw te realiseren. Vooral langs het spoor zou juist hoger gebouwd kunnen worden en meer mensen van deze uitstekend bereikbare plek kunnen genieten…
    Bij station Terwijde het zelfde, nauwelijk hoogbouw hier naast dit station.

  14. wollie

    met je bidirectionele ecosysteem…

  15. Katja

    Waarom die hoogbouwobsessie van veel reageerders ?
    Daardoor krijg je veel meer mensen op één plek gepropt met dito vervoersproblematiek.

  16. Speak Up

    Hoogbouw is moeilijker te realiseren, veel duurder in ontwerp en duurder in bouwfase, kost veel meer Co2 in betongebruik, en zijn er lange termijngevolgen qua onderhoud en betonrot, en de ontwikkelingstijd en bouwtijd is langer.

    Daarnaast. Hoogbouw = Onbetaalbaar voor 70% van de bevolking in de stad of in het land. Appartementen van rond de 400.000 of hoger. Dat zijn uiteraard fictieve prijzen die aansluiten op metropoolprijzen. Alleen worden die in de provinciesteden ineens ook aangehouden. Fictieve prijzen, omdat de grondprijs 100’en keren doorgerekend wordt alle appartementen bij elkaar opgeteld, dus er wordt vette winst geboekt.

    Hoogbouw, echte hoogbouw werkt alleen maar in echte metropolen die echt een tekort aan ruimte heeft om te bouwen op plekken waar mensen MOETEN werken en wonen. Daar is er wel een directe relatie tussen grondprijs (schaarste) en appartementsprijs.

    In provinciesteden als Utrecht, zeker op mondiale schaal een weinig voorstellende provinciestad, wordt hoogbouw alleen gebruikt voor het “te kleine pik” syndroom. Iets willen voorstellen dmv hoogbouw. Kinderachtig eigenlijk.

    In Utrecht en omgeving (Nieuwegein, Houten, Maarsen, Zeist, etc.) is ook gewoon genoeg ruimte voorhande (zie ook de UIthof), alleen hebben de gemeentes, provincie, rijk en de eigenaar van de grond bepaald dat er niet veel gebouwd mag worden. Echter kan er wel op heel veel plekken (die geen natuurgebied zijn) gebouwd worden.

    Belangrijkste argument. Het gros van de bevolking wil helemaal zijn geld niet uitgeven aan gebouwen van meer dan 6 lagen.

    Maar dat interesseert de hoogbouwfetishisten helemaal niets. Zo lang zij maar een strakke plasser van de skyline krijgen.

    Grappig trouwens dat in een ander topic over min of meer hetzelfde onderwerp zeer kleinerend gereageerd werd op een voor de verandering goed hoogbouwproject in Eindhoven, dat gebruikt wordt voor sociale huur; en dan met name kleinerend over de stad en regio Eindhoven. Een veel sterkere economische regio dan de regio Utrecht (Brainport) en samen met de stad Tilburg en Helmond heeft deze regio net zoveel inwoners als Utrecht bijv. met Nieuwgein, Houten, Zeist erbij, veel meer hoogwaardge technologische bedrijven, 2 universiteiten en industrie die daadwerkelijke toekomstgericht is (bijv. electrische automobielindustrie) en dus ook werkgelegenheid verschaft aan bijv. lager opgeleiden die in Utrecht allemaal de stad uitgepest worden. Typisch gevalletje westerse hoogmoed, waar het iets willen voorstellen door maar hoogbouw te bouwen bij hoort.

  17. Nina

    De zoveelste betonbuurt in Utrecht.

    Mogelijk gemaakt door onrealistisch groene marketingplaatjes.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).