Plannen Papendorp liggen klaar: ‘Levendig en groen stadscentrum’ met 3500 woningen Plannen Papendorp liggen klaar: ‘Levendig en groen stadscentrum’ met 3500 woningen

Plannen Papendorp liggen klaar: ‘Levendig en groen stadscentrum’ met 3500 woningen

Plannen Papendorp liggen klaar: ‘Levendig en groen stadscentrum’ met 3500 woningen
Een artist impression van Papendorp Noord. Foto: Gemeente Utrecht
De plannen voor Papendorp zijn bekendgemaakt. In het gebied worden, als het aan de gemeente Utrecht ligt, onder meer zo’n 3500 woningen gebouwd. Ook komen er een ‘Mobiliteitshub XL’ met minimaal 2000 parkeerplaatsen en ongeveer 75.000 vierkante meter aan kantoren.

De plannen voor Papendorp zijn bekendgemaakt. In het gebied worden, als het aan de gemeente Utrecht ligt, onder meer zo’n 3500 woningen gebouwd. Ook komen er een ‘Mobiliteitshub XL’ met minimaal 2000 parkeerplaatsen en ongeveer 75.000 vierkante meter aan kantoren.

Er zijn twee plannen gemaakt voor Papendorp: Papendorp Noord en Groenewoud. Het idee is dat er in Papendorp Noord sociale huurwoningen, middeldure- en duurdere huur- en koopwoningen worden gebouwd. Ook komen er winkels, horeca en andere voorzieningen.

Voor dit plan kunnen Utrechters vanaf vandaag (16 juli) tot en met 16 september laten weten wat zij ervan vinden. Na de zomer wordt dat plan afgemaakt.

10 minuten afstand 

“Papendorp is nu al een gebied met veel kantoren en bedrijvigheid en dat zal in de toekomst zo blijven”, zegt wethouder Klaas Verschuure. “Deze ontwikkeling is goed voor zo’n 5.000 extra banen. De toevoeging van woningen, de Mobiliteitshub XL, veel groen en diverse voorzieningen maakt het gebied tot een compleet nieuw stadscentrum. Het wordt een sfeervolle en levendige wijk, waar alles wat je in het dagelijkse leven nodig hebt ‘op maximaal 10 minuten afstand’ te vinden is.”

Papendorp Noord is onderdeel van een van die vier nieuwe stadscentra die de gemeente wil ontwikkelen. Dat staat in de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040, die donderdag door het college werd vastgesteld.

Mobiliteitshub XL

Het idee van de Mobiliteitshub XL is dat mensen daar hun auto kunnen parkeren en gebruik kunnen maken van deelfietsen en -auto’s, of bijvoorbeeld de bus kunnen pakken. Zoals de bewoners van de autovrije wijken Beurskwartier en Merwedekanaalzone.

Het plan voor Groenewoud verschijnt volgens de gemeente binnenkort ook. Die buurt grenst aan Papendorp Noord en daar worden zo’n 1.500 woningen gebouwd. Ook komen daar onder meer een gezondheidscentrum, een basisschool en een kinderopvang.

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Ik zie weer allemaal platte dozen op de tekening. Mag best een tandje hoger, wethouder. We zijn een STAD.

  2. jan

    Nog een wijk waar je geen auto kan bezitten terwijl ze vrij ver van de binnenstad zitten … Hoeveel mensen zijn er bereid om maximaal voor de vierkante meters te betalen voor een huis waar je niet simpelweg je auto voor de deur kan zetten?

  3. Jill

    Geen hele spannende indeling en inderdaad weer alles plat… jammer.

  4. Jeroen

    Stadscentrum?? En dan nog ergens drie nieuwe stadscentra? Wat is er mis met wijk of buurt?
    En die Mobiliteitshub XL begrijp ik ook niet helemaal: 2.000 parkeerplaatsen waar ook de bewoners van Merwedekanaalzone (alleen al meer dan 10.000 woningen) en Beurskwartier hun auto kunnen parkeren? Of mogen opa en oma hun auto hier parkeren als ze op bezoek komen?

    Stop toch eens op met die mooie woorden en leg in gewoon Jip en Janneke taal uit wat er gaat gebeuren.

  5. cas

    Lijkt wel alsof ze Kanaleneiland daar gaan nabouwen, en het originele deel weer verkopen aan een of andere arabier die met dikke winst alles sloopt en dure woningen terug gaat bouwen.

  6. Bill

    Oef, het lijkt me geen ideale plek om te wonen, ingeklemd tussen woon-werkverkeer, binnenvaartschepen met stinkende diesels, cruiseschepen die voor je huis aanleggen en herrie van verkeer op de meerdere bruggen. Nou ja, je hebt in ieder geval de volkstuintjes om de hoek.

    Het lijkt er wel op dat de asfaltcentrale en de andere recyclingbedrijven die nu op het terrein van de Utrechtse Bazaar liggen weggaan? Dat helpt dan wel.

  7. Tim

    Erg matig plan, mag best wat meer hoogbouw tussen en hogere dichtheid voor Groenewoud. Snap ook het nut van die mobiliteitshub niet. Kreeg MWKZ niet al zijn eigen hub?

  8. Erwin

    Haha @Jan, want jij wil met de auto van Papendorp naar de binnenstad want die is zo ver…? We hebben erg moeten lachen om je post… 🙂

    On topic: volledig eens met Wim. Waarom niet wat meer de hoogte in? Kijk eens naar de spannende dingen die gebeuren in Amsterdam op architectonisch gebied. In Utrecht komen we niet verder dan wat dozige laagbouw.. Gemiste kans weer!

  9. Uuutje

    Lekker gezond, zo naast de snelweg; top. Totdat over 25 jaar de parlementaire enquetes aan de slag kunnen gelet op het aantal gezondheidsklachten daar.

  10. Hankiepankie

    Het is ook werkelijk helemaal nooit goed. Woningen in de stad: slecht! Woningen buiten de stad: slecht! Parkeerplaats voor 2000 (!) auto’s: wijk is onbereikbaar???? Laagbouw: slecht! Zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit is een stuk min of meer braakliggend terrein, uitstekend bereikbaar en zonder veel overlast te bebouwen. Ligging bij snelweg is niet heel ideaal inderaad, maar zo is er over elke wijk wel wat te zeggen. Ik ben heel blij dat er weer woningen bijkomen zonder veel gedoe (Merwedekanaalzone is toch stuk gecompliceerder).

  11. Lachgas

    Mis de ondertunneling van het A’dam Rijnkanaal.

  12. Pee

    @Jeroen
    @cas

    helemaal mee eens.

  13. James

    Wat ziet dit er ambitieloos uit.. Knal nou eens een keer een paar flinke torens neer!

  14. Utrechter2

    Het nieuwe eufemisme voor hoogbouw is ‘spannend’. Ik ben er niet tegen, zeker in Papendorp niet mits de Domtorenlimiet wordt gerespecteerd en mits we niet dezelfde fout maken als in de 20e eeuw: teveel hoogbouw en te weinig eengezinswoningen in Utrecht.

    Maar achter de schermen heeft de beleidswereld landelijk wel voor hoogbouw gekozen
    1) D66, en ook de CDA en VVD willen duidelijk toename van de bevolking want dat houdt de lonen laag bij low paid jobs, tuinbouw en ook bij professionals. De meeste linkse partijen weigeren, om van geval tot geval, en van pardon tot pardon, nee te zeggen, vanwege de grote nood in de wereld.
    2) klimaatregels van de EU, het Rijk en de gemeente (stikstof, fijnstof, Pfas, windmolenopgaven, zonnepaneelweiden frustreren alle uitbreidingsplannen zodat alleen hoogbouw in een bestaande omgeving juridisch nog mogelijk is.

  15. Herman

    Ooit zijn er plannen geweest om van dit gebied een woonwijk te maken. Afgeschoten omdat er veel te veel intra, A2 en A12 en kanaal omheen liggen. Deze geven enorm veel milieuhinder en maken bereikbaarheid lastig.

    Nu mogen er blijkbaar wel huizen gebouwd worden en is welzijn bewoners geen issue meer?

  16. UTRECHTSE JANTJE

    @ Erwin ik ben het helemaal met je eens en van die mobiliteitshub xl snap ik ook niet zo veel je auto daar parkeren en dan ‘n deeltijdauto pakken …. gewoon dieper gaan dat hebben we toen ik nog bij met Bouwbedrijf Heymerink werkte , jaren geleden daar ook gedaan met dat zwarte KPN gebouw , gewoon ‘n flinke parkeer garage eronder en dan kan je daar ook best flink wat hoger bouwen en dan ‘n groendak erop !

  17. UTRECHTSE JANTJE

    Ik probeer mee te denken over dat deelautoplan , maar wat ga je doen … Als je ,, deelauto ,, net door ‘n andere buurman is meegenomen ?

  18. Scherpschutter

    UTRECHTSE JANTJE

    Met de fiets naar je werk in Amsterdam natuurlijk. Wat anders? Gezond en je als je geluk hebt kom je nog droog aan ook.

  19. Hertz

    @utrechtse Jantje, dan moet je een andere auto huren. Want een deelauto is gewoon een huurauto…je deelt helemaal niets want is geen gedeeld eigendom maar een slim commercieel verhuurbedrijf dat hier achterzit, gefaciliteerd door de gemeente Utrecht.

  20. Johan

    Stedenplanners. Wonen aan het kanaal is een van de beste plekken in de stad. Zorg dat daar kwaliteit komt. En zorg dat daar een mooie hoge wand komt waar zoveel mogelijk Utrechters terecht kunnen. Ga de hoogte in langs het kanaal. En aub niet van die zielloze lage projectjes zoals bij de brug van Daphne.

  21. Hns

    Ben in leidsche rijn geweest. Mijn god wat een gribus, sfeerloze huizenblokken met wat snippergroen ertussen. Deed me denken aan die straten in de Jordaan grauw en somber. En dit was notabene op klaarlichte dag. Echt het ontwerp van een fantasieloze stadsarchitect. Een schoolvoorbeeld uit het boek blokken wat ik ooit voor mijn examen moest lezen. Wat een ghetto🥶🥶🥶🥶😥

  22. Angelique

    Zo kom je natuurlijk niet aan de hoge woningbouwopgave…
    Of komt er straks een wijk met alleen maar torens van 200m?

  23. Koel Hoofd

    “Een ‘Mobiliteitshub XL’ met minimaal 2000 parkeerplaatsen en ongeveer 75.000 vierkante meter aan kantoren.”
    en
    “Het idee van de Mobiliteitshub XL is dat mensen daar hun auto kunnen parkeren en gebruik kunnen maken van deelfietsen en -auto’s, of bijvoorbeeld de bus kunnen pakken. Zoals de bewoners van de autovrije wijken Beurskwartier en MWKZ”

    Even rekenen….
    Beurskwartier = 5.000 inwoners en 5.000 werknemers op hemelsbreed ruim 2 km afstand van Papendorp, via de weg ruim 3 km, dus gemiddeld een half uur reistijd en niet te lopen.
    MWKZ= 10.000 woningen = 20.000 mensen + onbekend aantal werknemers op 2.5km afstand, dus gemiddeld 20 minuten reistijd en niet te lopen.
    Papendorp = 3000 woningen = 6.000 mensen + 5.000 werknemers binnen 1.5km van die hb XL, dus gemiddeld 10 minuten reistijd maar wel beloopbaar.

    Het gaat dus in totaal om ruim 40.000 mensen die vervoersbewegingen moeten maken en sterk gehinderd gaan worden in die mobiliteit (reistijd zal enorm gaan toenemen, tot gemiddeld wel een uur per dag).

    Denken ze nu werkelijk dat meer dan 40.000 mensen, en dat is exclusief hun bezoekers, genoeg hebben aan 2.000 parkeerplaatsen?
    Denken ze nu werkelijk dat mensen bereid zijn om hun auto op kilometers afstand van hun woning te parkeren en hun reistijd nodeloos te verlengen met deelfietsen (een eigen fiets is goedkoper) en de bus (die stopt nooit in de buurt waar je moet zijn)?

    NB! De Overheid heeft net de plannen voor een andere mobiliteitshub XL van de gemeente al naar de prullenbak verwezen vanwege gebrekkige onderbouwing en wensdenken. De arrogante reactie van de wethouder was toen dat ‘ze beter hun best zullen gaan moeten doen’.

    Ik zou de onderliggende onderzoeken voor deze hub XL wel eens willen zien. Want dit plan klinkt als marketing myopie met bijbehorende pseudowetenschap, precies waar D66 en GL grootgrutters in zijn en prat op gaan.

    @Utrechter2
    Je hebt gelijk in de landelijke keuze voor hoogbouw vanwege ruimtegebrek. Maar de manier waarop die uitbreiding door inbreiding van hoogbouw in Utrecht wordt ingevuld laat bij elk weldenkend mens het schaamrood op de kaken staan. Er is een reden dat onbereikbare peperdure zaamkonijnenhokjes niet worden verkocht.

  24. jan

    Erwin begrijpt het niet zo goed. Alleen de mensen die dicht bij het centrum wonen willen geen auto bezitten. Die hebben immers alles op loopafstand. Men wil niet afhankelijk zijn van een crappy busverbinding. Men wil ook geen lange afstand fietsen. Autoloos leven is alleen voor de mensen. Die in de grote steden op een goede plek wonen met een dito baan ik de directe nabijheid van hun huis

  25. Kanaleneilander

    Wat een gezeur over de bereikbaarheid. Ik woon hier tegenover aan de andere kant van het kanaal en ben ruim binnen de 10 minuten op Utrecht CS met bus, tram of fiets, dus vanuit deze wijk zal dat ook in 10 minuten wel lukken lijkt me.
    Overigens zijn alle basisbehoeften veel dichterbij te vinden, ik kom zelf zo goed als nooit in het centrum van Utrecht.

    En er zijn nota bene afslagen vanaf de A2 en A12 rechtstreeks naar deze plek. Beter bereikbaar is bijna onmogelijk. Derhalve ook een prima plek voor zo’n mobiliteitshub.

    Ik hoop met de mensen hierboven wel dat er uiteindelijk iets hoger en interessanter gebouwd gaat worden dan wat er op deze impressie te zien is en dan wat er nu bijvoorbeeld rond de Daphne Schippersbrug gebouwd wordt.

  26. Erwin

    @jan: van papendorp naar het centrum van Utrecht is nou niet bepaald een “lange afstand fietsen”. Probeer het anders eens, nog goed voor je gezondheid ook!

  27. Utrechtse Jantje

    Dank aan @Scherpschutter en @ Hertz , weer wat opgestoken van deze leuke site …fijn weekend Allemaal..

  28. wollie

    Een deelauto is een huurauto maar een huurauto is niet per sé een deelauto.

  29. Joop

    Weer allemaal laagbouw, hoe gaan we de woningnood op deze manier oplossen ?
    Bouw eens met wat hogere stedelijke dichtheden.
    Dit is echt onbegrijpelijk !!
    Er zijn zoveel extra woningen nodig, en dan bouw je dit.

  30. Utrechtse Jantje

    @Joop, je hebt helemaal gelijk…ik heb al 20 jaar geleden in Rotterdam, twee hoor woontorens helpen bouwen ,genaamd de hoge marinier..met wel 5 lagen ondergrondse parkeergarage vlakken ,en voorzien van liften voor de auto’s…dat is hier ook te realiseren met n schitterend uitzicht richting het kanaal….

  31. Paul

    Waarom toch zoveel laag bouw direct naast het kanaal heb je fantastisch zicht op de scheepvaart en vrij uitzicht…vooral als de gebouwen diagonaal staan tov het kanaal. Toekomstige schepen zullen op waterstof varen, dus vervuiling speelt geen rol.
    Met maar 5.000 woningen…kun je toch niet spreken van een stad centrum?

  32. Koel Hoofd

    Die andere ‘Mobiliteitshub XL’ in de buurt van de A27 is net door de overheid afgeschoten wegens slechte onderbouwing en wensdenken.
    Het zou me niet verbazen als ook voor deze mobiliteitshub XL de onderbouwing op wensdenken is gebaseerd.

    Ik wordt een beetje moe van die verkwistende fantasiewereld welke enkel in het stadskantoor bestaat zodat wethouders de popiejopie kunnen uithangen.
    NB! Om dergelijk een plan te bedenken, een beetje uit te werken en bij de raad er door te (d)rammen, worden er wel grote hoeveelheden belastinggeld verbrast. Ambtenaren werken niet gratis en zijn beperkt inzetbaar omdat ze ook andere taken hebben dan dagdromen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).