Bouw van damsluisbrug hervat; Koningsweg in Utrecht tot begin augustus afgesloten Bouw van damsluisbrug hervat; Koningsweg in Utrecht tot begin augustus afgesloten

Bouw van damsluisbrug hervat; Koningsweg in Utrecht tot begin augustus afgesloten

Bouw van damsluisbrug hervat; Koningsweg in Utrecht tot begin augustus afgesloten
Foto: Tamar Huijbregts
De bouw van de damsluisbrug op de Koningsweg in Utrecht is dinsdag weer opgepakt. Dit betekent ook dat automobilisten tot begin augustus geen gebruik kunnen maken van de straat. Fietsers en voetgangers hoeven niet om te rijden.

De bouw van de damsluisbrug op de Koningsweg in Utrecht is dinsdag weer opgepakt. Dit betekent ook dat automobilisten tot begin augustus geen gebruik kunnen maken van de straat. Fietsers en voetgangers hoeven niet om te rijden.

De damsluisbrug lag over de sloot die beide fortgrachten met elkaar verbond. Tussen de pijlers zaten houten balken waarmee het water kon worden afgesloten, waardoor delen van het land achter de dam onder water kon worden gezet. In 1962 werd de sloot gedempt en het brugdek gesloopt.

In 2021 werden de vier forten in het gebied (Lunet I, II, III en IV), die onderdeel zijn van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, op de Unesco Werelderfgoedlijst geplaatst. De gemeente wil dit militair erfgoed weer zichtbaar maken. Het gebied daaromheen wordt een openbaar park. De forten zijn de afgelopen jaren opgeknapt en nu is het beurt aan de damsluisbrug. Deze nieuwe constructie wordt gebouwd op de fundering van de oude brug die nog onder de grond ligt.

Vertraging

Het werk startte in april vorig jaar, maar in juni werden de werkzaamheden alweer stilgelegd omdat de gasleidingen nog niet waren verplaatst. Vanwege de vertraging werd de Koningsweg weer opengesteld voor auto’s, maar nu het werk is hervat is de straat weer afgesloten.

“Woningen, bedrijven en parkeerterreinen blijven bereikbaar”, schreef de gemeente eerder.  Om sluipverkeer te voorkomen worden in de tweede week van januari paaltjes geplaatst op het fietspad. “Bij calamiteiten kunnen de nood- en hulpdiensten de paaltjes verwijderen.”

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Margriet

    Volgend bedrijf in het feuilleton van de gemeente Utrecht op z’n smalst in de klucht van de Damsluisbrug. Kijken of het nu wel lukt om hem aan te leggen.

    Direct zijn er alweer andere wegen in de buurt die volledig vast staan.

  2. M.

    Het is onzin om verdwenen monumenten terug te brengen en zelfs te proberen ze op de Werelderfgoedlijst te plaatsen. Gezien de wijze van restaureren is dit deel van de Nieuwe Waterlinie met de Lunetten echt nep.

  3. W

    He Margriet, met de fiets heb ik helemaal nergens last van hoor. En nog gezond ook

  4. Lunatic

    Margriet. Dat meen je niet?! Dus als er een weg wordt afgesloten, zal het elders drukker worden? Je hebt onze ogen geopend!

  5. Peter

    Totale chaos rondom het Utrecht stadion vandaag, ook op die kruising die laatst heel onoverzichtelijk is aangepast.

  6. Barbara

    Gelukkig duurt het project maar 8 maanden

  7. Margriet

    @W, misschien past dat niet in je belevingswereld maar ik was juist op de fiets en ging tussen alle auto’s door. @lunatic, je naam zegt genoeg maar het is juist opvallend dat er best veel verkeer normaliter over de Koningsweg gaat.

  8. Koel Hoofd

    Spijt politiek, zijn ze goed in op dat stadskantoor.
    Ze hebben vooral spijt van wat links eerder progressie noemde.
    Dus gaat men het nu maar weer op kosten van de belastingbetaler zogenaamd maar weer herstellen, dat is progressieve regressie vanwege de werkverschaffing in een tijd van een nijpend bouwvakker tekort.

    Hoe gaan die kosten van die brug zich eigenlijk ooit terugverdienen? Tolheffing bij de recreanten en toeristen? Of is het gewoon weer weggegooid geld om het politieke blazoen op te poetsen?

  9. Robbert

    Hopelijk het laatste staaltje van spilziek van de gemeente Utrecht

  10. Utrechtvoorutrecht

    @KH. Wat een warrig verhaal. En ik hoorde u niet over een nijpend tekort aan bouwvakkers toen het om de A27 ging.

    En, zoals in het artikel staat, waren de gasleidingen niet verplaatst. Terwijl dat wel de afspraak was. Als de overheid boetes gaat opleggen voor niet op tijd uitgevoerde werkzaamheden waarover afspraken gemaakt zijn, zou bouwend Nederland opeens in veel kleinere auto’s rondrijden.

  11. Peter

    @utrechtvoorutrecht: in dit geval zou Stedin dan in een veel kleinere auto rijden, afspraken maken met Stedin is sowieso lastig https://nl.trustpilot.com/review/stedin.nl

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).