De aanleg van de busbaan Kruisvaart blijft de gemoederen bezig houden. Het 20 miljoen euro kostende plan stuitte op veel verzet van omwonenden omdat de busbaan pal langs hun woningen komt te liggen en ten koste gaat van tientallen bomen en circa 500 vierkante meter groen.
De gemeente daarentegen blijft van mening dat de busbaan nodig is om de verbouwing van de Adama van Scheltemabaan mogelijk te maken. Lijn 12 tijdelijk omleiden over de Catharijnesingel zou volgens de gemeente geen uitvoerbare oplossing zijn. Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten het voorlopig ontwerp voor de busbaan Kruisvaart vast te stellen en het bestemmingsplan voor te leggen aan de gemeenteraad.
DUIC-lezer Peter Robbe zag tot zijn verbazing dat ondanks het feit dat de gemeenteraad zich nog moet uitspreken over deze kwestie, men maandag al is begonnen met het opbreken van de Adama van Scheltemabaan. En, bijzonder, alle bussen (dus nog veel meer dan alleen lijn 12) rijden nu gewoon over de Catharijnesingel.
De heldere mening van Robbe: “Leuke communicatiekronkel binnen de gemeente: wat de afdeling ‘Omleidingen’ gewoon uitvoert, houdt de afdeling ‘Plannenmakerij’ voor volstrekt onmogelijk. Als deze afdeling’Omleidingen’ nou gewoon eens naar het Kruisvaartbaan-plan kan kijken, dan is het waarschijnlijk in een middagje in het ronde archief verdwenen. Scheelt de gemeente toch weer 20 miljoen, niet gek in deze financieel lastige tijden”.
Kijk even naar dit filmpje en zie dat het echt kan, lijn 12 over de Catharijnesingel.
10 Reacties
ReagerenDus wel! Zo te zien.
`Soms moet er gewerkt worden aan een stad voor onderhoud.
Maar het is een SCHANDE als: a) gemeenteabtenaren niet communiceren en b) bomen rooien/snoeien of groen weghalen. In deze tijd met huidige bewustzijn kan dat niet meer, tenminste niet als we een Leefbare stad willen maken. Of zijn ambtenaren niet bewust?
Met de kennis van nu kunnen we het ons niet veroorloven om daarvoor bomen te kappen en groenstroken weg te halen voor zo een “tijdelijke” noodstap.
Gemeente moet creatiever plannen en vooral binnen de eigen gelederen samenwerken en vooral communiceren. Geen monoloog van de een of andere club binnen Utrecht.
Joh, dat stuk van de pelikaanstraat wordt er alleen maar beter van!
De lijn 12 kan prima over de Catharijnesingel, vooral als ze de stoplichten eens een keer handig instellen. Rechtdoor veel groen geven, in plaats van bewust frustreren met een langere rijtijd.
De afweging is niet alleen het verkeer over de Catharijnesingel, wat nu nog wel kan, maar ook hoe het op het busstation verwerkt moet gaan worden. Dat gaat nu nog wel, maar dit jaar veranderd er dusdanig veel in de omgeving door de verbouwing van het gebied dat ook daarom de busbaan moet worden verlegd. En er is natuurlijk nu ook een stuk minder verkeer op de singel door de vakantie, de hele reden dat dit werk nu gebeurd.
En als laatste nog, klasiek NIMBY gedrag: De omwonende van de Kruisvaart willen de bussen niet, dus moeten ze maar ergens anders gaan rijden waar ze andere mensen lastig vallen.
Typisch geval van niet in mijn achtertuin. Laat maar in de achtertuin van een ander rijden. De Catharijnesingel is nu al een zeer drukke weg met nu al norm overschrijdingen met betrekking tot geluid en vervuiling. Nu rijden inderdaad alle bussen via Catharijnesingel, maar dat is zeer tijdelijk tot 25 februari. Als we dus allen een stukje van onze achtertuin beschikbaar stellen verdelen we de last. Wel zo eerlijk lijkt me.
Moet er niet aan denken aan de Catharijnesingel te wonen als al die bussen daar langs rijden!
Aan de Catharijnesingel zou veel meer overlast veroorzaakt worden, de busbaan kruisvaartkwartier komt bij een kleiner aantal huizen zo dichtbij.
De opstandige Kruisvaartbewoners zouden wat meer respect mogen tonen voor de leefomgeving van de Catrharijnesingelbewoners.
Ik heb als bewoner met uitzicht op de kruisvaart helemaal niks tegen een busbaan en het mag best bij mij voor de deur. Als de argumentatie en de noodzaak duidelijk is graag zelfs.
De bewoners zijn toevallig getuige van een bizarre verspilzucht van de gemeente om 20 miljoen te besteden aan iets dat echt niet nodig blijkt. Daar zijn we achter gekomen toen we geconfronteerd werden met de plannen die de gemeente uiterst onhandig communiceerde en fout op fout bleef en blijft maken in vooral communicatie maar ook in uitvoering blijkt. Dat heeft enkele bewoners doen besluiten zich in deze materie te verdiepen. Dat klinkt in eerste instantie inderdaad als een NIMBY maar is het uiteindelijk in het geheel niet. Wees blij dat er burgers in Utrecht zijn die zich in deze tijden bekommeren om het onnodig verspillen van Utrechts gemeenschapsgeld.
Wat een achterlijke berichtgeving zeg. Natuurlijk is het fysiek wel mogelijk, verkeerstechnisch is het alleen niet wenselijk, de Catharijnesingel is al overvol, met een paar duizend bussen per dag er bij zal dat niet heel veel aangenamer worden. De bewoners van vnl Raadwijk willen gewoon hun problemen verschuiven naar de Catharijnesingel waar er veel meer mensen last van hebben.
Wat is dat toch voor een rare eigenschap om te reageren door alleen de kop van een artikel te lezen?