Onder leiding van Dutch Game Garden in Utrecht, aanjager van de Nederlandse game-industrie, hebben vier gamebedrijven spelconcepten ontwikkeld om artsen in opleiding te trainen. De prototypes zijn samen met het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam gemaakt voor het project Patiënt Veiligheid. Dit project gaat om het zo veel mogelijk voorkomen van onbedoelde, vermijdbare schade aan patiënten in het ziekenhuis.
De gamebedrijven Flavour, Little Chicken, Grendel Games en Weirdbeard ontwierpen speelbare gameconcepten om onderlinge communicatie en het houden van overzicht tijdens gecompliceerde operaties te trainen. Volgens intern onderzoek van het AMC Amsterdam waren dit aandachtspunten die de patiëntveiligheid kunnen vergroten. Zo kan er schade optreden door bijvoorbeeld gebrekkige communicatie, onervarenheid met bepaalde situaties in een ziekenhuis of stress in de operatiekamer. De kosten hiervan worden geschat op zo’n 167 miljoen euro per jaar.
De concepten werden ontwikkeld tijdens een ‘bootcamp’, een ontwerpsessie van een week op een externe locatie. De uitdaging daarbij was om de gamebedrijven zo snel mogelijk voldoende medische kennis bij te brengen. Aan het einde van de week presenteerden de gamebedrijven de eerste speelbare concepten aan een gevarieerd medisch publiek. De reacties waren zonder uitzondering positief. De resultaten worden op 28 maart op het DSSH-congres (Dutch Society for Simulation in Health Care) in de Utrechtse Jaarbeurs gepresenteerd aan een publiek van zorgpersoneel, artsen en onderzoekers. Daarna is het zaak om de gameconcepten te valideren en zo mogelijk op de markt te brengen.
Het project Patiënt Veiligheid is gefinancierd vanuit Pieken in de Delta, een overheidstraject voor economische ontwikkeling en innovatie. Deelnemende partijen zijn AMC Amsterdam, onderzoeksinstituut TNO, Taskforce Innovatie Regio Utrecht en stichting Dutch Game Garden.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.