Gemeente heft 25 parkeerplekken op Janskerkhof op en bewoners mogen meedenken over nieuwe invulling Gemeente heft 25 parkeerplekken op Janskerkhof op en bewoners mogen meedenken over nieuwe invulling

Gemeente heft 25 parkeerplekken op Janskerkhof op en bewoners mogen meedenken over nieuwe invulling

Gemeente heft 25 parkeerplekken op Janskerkhof op en bewoners mogen meedenken over nieuwe invulling
Archiefbeeld
Binnenkort worden 25 parkeerplakken op het Janskerkhof in het centrum van Utrecht weggehaald om ruimte te maken voor bijvoorbeeld voetgangers, fietsers of groen. De buurt mag meedenken over welke invulling de gecreëerde ruimte precies krijgt.

Binnenkort worden 25 parkeerplakken op het Janskerkhof in het centrum van Utrecht weggehaald om ruimte te maken voor bijvoorbeeld voetgangers, fietsers of groen. De buurt mag meedenken over welke invulling de gecreëerde ruimte precies krijgt.

De gemeente is al langer bezig om de stad autoluwer te maken. “Zo komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsers en voor groen. Bewoners en bezoekers zien ons historisch erfgoed beter”, is te lezen in een brief aan omwonenden. In 2021 zijn daarom ook al parkeerplekken op het Janskerkhof weggehaald.

Nu is de gemeente van plan in totaal 25 parkeerplaatsen op het plein of te heffen. Welke het precies gaan worden is nog niet bekend en ook is er nog geen besluit genomen over de precieze invulling die de vrijgekomen ruimte moet krijgen.

Ideeën

“Om een goede keuze te kunnen maken kijken we hoeveel verbeteringen we kunnen maken bij het verwijderen van de parkeerplekken. Als u ideeën heeft over welke plekken weg zouden kunnen of juist zouden moeten blijven, horen wij dat ook graag van u.”

Mensen met ideeën kunnen hun reactie mailen, maar ook kunnen ze dat volgende week zaterdag laten weten. “Op zaterdag 1 juli staan we van 10.00uur tot 11.30uur op het Janskerkhof (hoek Maarsbergerbrug) om uw vragen te beantwoorden en te horen waar u denkt dat we rekening mee moeten houden bij het weghalen van parkeerplekken op het Janskerkhof.”

In totaal verdwijnen er dit jaar in de binnenstad 65 parkeerplaatsen. Op het Janskerkhof gaat het dus om 25 plekken, aan de Oudegracht 20 stuks, naast Park Paardenveld 16 parkeerplaatsen en nog 4 op verschillende andere plekken.

Gekoppelde berichten

51 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Ik zou er terras voor de horeca van maken. Tenslotte hebben we biijna geen horeca in utrecht dus die kunnen best wat steun gebruiken. Sarcasme modus off.

  2. rmn

    @JdV

    Oké het hoeft niet per se horeca te zijn. Maar het is ook niet alsof we gebruik mogen maken van de buitenruimte. Ik mag niet zomaar een tafeltje neerzetten en met wat vrienden een flessie cava opentrekken en een spelletje spelen. Het alternatief is geen horeca en dat we dan wat stoeptegels neerleggen waar vervolgens niets op gebeurt.

  3. JdV

    @rmn: nee stel je voor dat burgers die belasting betalen voor de inrichting van de openbare ruimte daar gebruik van willen maken. Dat moeten we niet willen. Die ruimte stellen we nadat de burger er voor heeft betaald tegen vergoeding beschikbaar aan de horeca die daar dan ook weer voor mag betalen. En met dat geld bouwt de gemeente dan mooie gedenktekens voor gastarbeiders of fietsboulevards.

  4. Vrolijk rechts

    @JdV
    Misschien een leuk plekje voor zeurende automobilisten?

  5. Luuk Upuuk

    Volplempen met fietsen dan maar.

  6. JdV

    @vrolijk rechts: het is wel utrecht dus dat zullen wel klagende fietsers worden die er moeite mee hebben dat ze niet met hun fiets de winkels in kunnen.

  7. Suus

    Bankjes en speelfontein, vergeet de nieuwe bomen niet!

  8. Nico

    We houden parkeerbelijd gemeente in de stad/centrum toch niet tegen dus hoezo telkens een aantal opheffen (65 dit jaar). Hef alle parkeerplaatsen op in de binnenstad of daar waar je niet met oudere dieselauto mag komen. Dan is wat er aan zit te komen in 1 keer geregeld en scheeld dat weer de nodige keren vloeken als onze oh zo groene gemeente weer een paar plaatsen opheft.
    Het wordt steeds leuker in de binenstad………….

  9. Nina

    “…en bewoners mogen meedenken over nieuwe invulling…”

    Die willen graag parkeerplaatsen, denk ik.

  10. Knuppel

    Horeca en tegels. Tot zover de fantasie hier. Goed dat de bewoners creatiever zijn.

  11. Karin

    Parkeerplaatsen niet opheffen alsjeblieft,niemand heeft er last van of wel?, maar het zal wel niet meer terug te draaien zijn. Auto’s moeten ook ergens staan. En dit veroorzaakt alleen maar extra parkeerdruk in de straten er omheen (waar ik woon).

  12. Karin

    Parkeerplaatsen niet opheffen alsjeblieft,niemand heeft er last van of wel?,en ze staan er niet voor niks. Maar het zal wel niet meer terug te draaien zijn. Auto’s moeten ook ergens staan. En dit veroorzaakt alleen maar extra parkeerdruk in de straten er omheen (waar ik woon).

  13. Verbazend030

    Doe maar geen fiets parkeerplekken, die trekken zich nergens wat van aan en dumpen de fiets overal. Das dus onnodig. Wellicht een lommerrijke hangplek. Of een stille heide daar zal de actie groep binnenstad030 vast blij van worden.

  14. Yep

    Lekker de wolf opnieuw introduceren, dat is pas natuur!

  15. johnnie

    Fietsenrekken plaatsen en daarna geen geparkeerde fietsen meer midden op de Neude ..

  16. Binnenstadbewoner

    Wie enigszins bekend is met de parkeersituatie op Janskerkhof weet dat dit een logische maatregel is. Deze parkeerplaats in hartje centrum is vrijwel permanent vol maar trekt toch veel automobilisten aan die het tegen beter weten in toch maar proberen met als gevolg behoorlijk veel onnodig autoverkeer door Voorstraat en Boothstraat en daarna nobelstraat.

    Parkeerplaatsen aan de Oude Gracht worden grotendeels bezet gehouden door auto’s van collega binnenstadbewoners met parkeervergunning. Autorijden doet men nog nauwelijks. Bij het wegrijden ben je al je parkeerplek kwijt. Sommige auto’s staan wekenlang op dezelfde plek. Niemand die daar wat aan heeft.

    Het beste is om in de binnenstad in een parkeergarage te kunnen parkeren en dan tegen schappelijk tarief.

  17. Gregor

    Pas op he, want als hierdoor de waarde van je woning stijgt moet je baatbelasting gaan betalen!

  18. Vrolijk rechts

    @JdV. Leuke reactie moet ik eerlijk zeggen.
    Maar voor de rest ben ik het zeer zelden met je eens

  19. Rose

    Er staat fietsers in het artikel, maar het wordt een fietsenkerkhof.

  20. Ton

    Als binnenstad bewoner is het echt een groot probleem om je auto te parkeren.
    Ik heb een bewonersvergunning maar het is enorm lastig rondom Janskerkhof.
    Ik woon zelf op het Jansveld en het is daar ook drama. Ik moet dan uitwijken naar het JansKerkhof en soms rij ik 45 min rond voor een plekje. Aan het Jansveld is parkeren alleen voor bewoners maar regelmatig staan er auto’s die daar NIET mogen parkeren. Veel te weinig controle. JansKerkhof is met al die fietsen die nu overal neer gekwakt worden een drama plein. Het ziet er niet uit.
    Als binnenstad bewoner zul je toch je auto (ik ben afhankelijk van mijn auto) op een redelijke manier moeten kunnen parkeren. Weer zoveel parkeerplaatsen weg voor het dumpen van fietsen. Ik ben het helemaal beu en ga mijn huis verkopen om ergens anders te gaan wonen. Dit trek ik echt niet meer.

  21. Stadsie

    Ik ga mee met @Suus…. mooi plantsoentje maken, rustplekje naast de kerk. Zoiets als rosarium maar dan iets moderner. Kan iedereen van genieten. Of op de bankjes slapen.
    Omheind hondenveldje ook leuk zo in de binnenstad. Er wordt tenslotte nog hondenbelasting betaald in Utrecht.

  22. Gideon

    Janskerkhof wordt veel gebruikt voor busjes van aannemers, loodgieters en klusbedrijven. Waar moeten die dan parkeren , het voetgangersgebied
    is na 11.30 uur verboden terrein en onderhoud van panden in de binnenstad is noodzakelijk.

  23. Marcel Gieling

    Bewoners mogen meedenken, fijn maar er woont nauwelijks iemand aan het Janskerkhof!!!!!

  24. Janah

    Pas een weekje in Duitsland geweest. Daar tref je nog pleinen waar een mens wat aan heeft. Kinderen die spelen, fonteinen, horeca aan de rand, fiets noch autoparkeerplekken. En het is er erg schoon.

  25. Ruben

    @Nico “Hef alle parkeerplaatsen op in de binnenstad”

    Goed idee!

  26. Wim

    Parkeer garage maken onder het janskerkhof zoals elke verstandige stad heeft gedaan
    Gaan ze eerst ook nog vinden omdat er lekker diep gegraven moet worden

  27. S

    @nina: nee hoor, ik denk dat je je enorm vergist.
    Een groot deel van de bewoners wil af van de parkeerplaatsen op het JKH.
    Ook nogal ongepast om van een kerkhof een parkeerplaats te maken.

  28. Marcel

    Leuk al deze opmerkingen weer. Het leukste is dat het bestuur zich nergens wat van aantrekt. We halen 25 plaatsen weg en daarna inspraak. Moet andersom: we willen 25 plaatsen weghalen wilt u daar even over meepraten? Dat zou de benadering moeten zijn. Maar we stemmen op 27 partijen. Dus het blijft bla bla, iedereen een glas, daarna etc etc.

  29. W

    Ha, nee, dat is gepast, S.
    Zuipen op een kerkhof.

  30. wollie

    steden zijn voor mensen, niet auto’s

  31. Katja

    Gewoon open laten, verder niks mee doen. Kost ook nog eens niks.

  32. Koel Hoofd

    Het weghalen van betaalde parkeerplaatsen is inkomstenderving voor de gemeente. Dat gaan ze toch weer ergensanders ophalen want de gemeente heeft een gapend gat in haar handjes. Met die baatbelasting van @Gregor bijvoorbeeld….

    @Ton
    Weggepest uit Utrecht = slachtoffer van fietsfascisme.

    @JdV
    Er zijn er genoeg die met fiets en al een winkel ingaan.
    Erg leuk om er dan iets van te zeggen, krijgen ze spontaan een heel mooi rood hoofdje…. want ze weten wel dat het onbeschaafd hormonaal primitief gedrag is.

  33. woutvr

    Ja, goed @Janah! Een hele mooie stadsfontein, wat een goed idee!

  34. Nuchter

    @wollie,

    ‘steden zijn voor mensen, niet auto’s’ oftewel:

    Steden zijn voor jong volwassenen die geen hinder willen hebben van mensen die zonder auto nergens kunnen komen. Gediscrimineerd worden door wollie, is een voorrecht in zijn ogen.

  35. Utrechtvoorutrecht

    Prima plaats voor een speeltuin! Dan wordt de wens dat ieder kind binnen 200m een speeltuin heeft, misschien gehaald. En klagen over geluidsoverlast lijkt me ook niet nodig. Anders is er wel wat nachthoreca die dicht kan.

  36. jan

    Tja wat moet je daar nu van zeggen. Wees dan gewoon eerlijk als gemeente en communiceer gewoon dat je geen autorijders wil hebben in je stad. Dan weet iedereen waar hij aan toe is en dan kan je de hut verkopen zodat je naar een stad kan gaan waar men wel normaal denkt

  37. Leon

    Heel goed. Belachelijk dat je daar je roestbak kon neerzetten terwijl het een mooi plein kan zijn.

  38. Klaasjan

    Parkeergarage graag en aardige authentieke inrichting van het plein. Fontein hoeft niet. Wel bomen graag. Af en toe een markt. Geen fietsenrommel. Klaar!

  39. Rivierenwijk

    Planten ze dan later ter compensatie wel elders nieuwe parkeerplaatsen?

  40. Krakend gebit

    Gemeenten kunnen niets met pleintjes. Vaak een transformator huisje met troost-groen, een gedenksteen of een openbare pisbak erop.
    In het buitenland weten ze wel vaak een pleintje mooi vorm te geven. Nee hier gaan we steeds weer het wiel zelf uitvinden of we bouwen het stomweg vol. Voorbeelden genoeg.

  41. Wil

    @ton: 45 minuten door het centrum rondjes rijden om een plekje te zoeken?!?! Ben je nou helemaal betoeterd? Is er dan helemaaal geen stemmetje in je die vraagt waar je mee bezig bent?
    Doe de auto weg, koop een fiets, of parkeer je auto op een p&r en neem het ov, maar in godsnaam: dóe iets Ton!

  42. Utrechter

    Ben benieuwd wat dit aan inkomsten scheelt voor de gemeente utrecht gezien het tekort van 72 miljoen en de bagger vette parkeer tarieven in utrecht.

  43. Miffie

    Bij dit stadsbestuur ontbreekt elke realiteitszin. Auto’s en fietsen weg uit de binnenstad? Prima, maar zorg dan voor adequaat vervangend (openbaar) vervoer zodat bewoners en bezoekers die misschien niet alles lopend kunnen doen of geen zeeën van tijd hebben ook hun bestemming kunnen bereiken. Over een aantal jaren zijn binnensteden niet meer om te wonen, maar slechts om te recreëren (=toekomst visie bestuur), maar ook dan zullen mensen zich willen/moeten verplaatsen om van alle horeca en ander vertier gebruik te kunnen maken. Hoe dan!.

  44. Tressum Notna

    @Koel Hoofd:
    LOL @ jouw definitie van fascisme:

    De gemeente faciliteert speciaal voor Ton een parkeerplaats. Voor mij niet, eigenlijk voor niemand in Utrecht, maar voor Ton en de andere bewoners van millionaire row wel. Waarom? Geen idee, iets met privileges. Leg het maar uit.

    Andere mensen parkeren blijkbaar op de speciaal aangewezen parkeerplek van Ton. Ik snap ze wel, beetje oneerlijk, speciale parkeerplekken op de openbare weg terwijl niemand dat heeft. Maar het mag niet. De gemeente krijgt de schuld want ‘handhaaft niet genoeg’. Weet Ton helemaal niets van, want er worden geen bekeurinkjes meer onder ruitenwissers gelegd, die krijg je later thuisgestuurd als je auto allang weg is. In ieder geval krijgt de gemeente de schuld van alles, ondanks dat ze speciaal parkeerplaatsen voor Ton en z’n rijke vrinden hebben aangelegd.

    Dan parkeerde Ton maar op een plein dichtbij. Hartstikke duur voor Ton hoop ik, want hij had toch een eigen aangewezen privilegeparkeerplaats? Of mag Ton ook nog eens in het héle centrum vrij parkeren met z’n vergunning? Maar goed, nu wordt dat plein, wat vele decennia één grote parkeerplaats was, niet meer één grote parkeerplaats. Utrecht blij, want mogen we ook een keer genieten van een mooi plein in plaats van een grote parkeerplaats. Alleen Ton en de rijkeluisbende van het Jansveld e.o. zijn niet blij. Zij willen die 25 (!) parkeerplaatsen voor zichzelf houden. Nu moet arme Ton z’n koophuis inruilen voor een grote zak geld. Allemaal vanwege die verrekte fietsertjes.

    😂 Fascisme roept ie.

  45. Piet

    @Ton, als je 45 minuten gaat rondrijden om een plek te vinden doe je iets niet goed. En vooral dan een ander de schuld geven die er volgens jou niet zouden mogen staan. In de binnenstad wonen is een keuze net zoals op het platteland en daar horen gewoon de voors en tegens bij. Daarom is het ook een keuze en zet inderdaad lekker je huis te koop en ga ergens op het platteland wonen zodat je kan zeuren dat de benzineprijs hoog is en dat de afstanden te groot zijn.

  46. w

    @Koel hoofd
    met fiets en al de winkel in?? haha, nog nooit gezien,
    de enige winkel waar dit logisch zou zijn is een fietswinkel, als je bandje lek is ofzo

  47. Zo dan!

    @Miffie
    Er staat nota bene een bushalte aan het Janskerkhof waar TIEN buslijnen stoppen 🤣 Met je realiteitszin.

  48. A Mekking

    Graag meer gehandicaptenparkeerplaatsen! Die zijn er veeel te weinig!!

  49. wollie

    ik ga een vega fastfoodrestaurant beginnen, met drive-in voor fietsers. janskerkhof lijkt me een geschikte plek!

  50. arbeider

    Gisteren met kromme tenen het programma de Hofbar zitten kijken over 020, waar het College zomaar een knip maakt op een drukke weg, waardoor het overal chaos is, en minder validen, dokters, etc de woningen niet meer kunnen bereiken, bewoners die niet meer de stad uit kunnen rijden, en dan zie je een D66 wethouder meisje een onsamenhangend verhaal vertellen, iets over een proef. Daarna een onthutsend interview met de Groen Links wethouder, die met droge ogen zei, dat in een stad geen auto’s horen!

    Dat is de realiteit met deze partijen, schijt aan de burgers, hoezo inclusief, alleen zoals Rutger Castricum een onrealistische natte politieke droom volgen.

    Als gewone burger zeg ik…..wie of wat voor mensen zijn dat toch die totaal geen rekening houden met burgers die anno 2023 ( niet 1910) een auto nodig hebben!

  51. wollie

    @arbeider klopt, de meeste steden in NL zijn gebouwd in een tijd dat er nog geen auto’s waren. rasechte autoliefhebbers kunnen natuurlijk in Nieuwegein gaan wonen, of Almere ofzo

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).