De gemeente Utrecht heeft met instemming van Bestuur Regio Utrecht BRU) aangegeven 11 miljoen euro extra vrij te maken voor de aanleg van de Uithoflijn. Dat blijkt uit een brief van burgemeester en wethouders (B&W) aan de leden van de commissie Stad en Ruimte van de gemeenteraad. Met de brief informeren B&W de commissieleden over de voortgang van het project Uithoflijn. Op 18 april zal het Algemeen Bestuur (AB) van BRU een definitief besluit nemen over de uitvoering van het project.
Er is een sluitend dekkingsvoorstel voor de exploitatiebegroting van het BRU en voor de investeringsraming ten behoeve van de aanleg van de trambaan. Hierin verwerkt is het gemeentelijk aandeel van 47 miljoen euro, waar de gemeenteraad juni 2011 mee heeft ingestemd De uitvoeringskosten passen binnen het beschikbare te stellen budget van 321 miljoen euro. Ook hebben de gemeente en het BRU overeenstemming bereikt over de ontbrekende dekking om te komen tot het budget van 321 miljoen euro. In juni 2011 was er nog sprake van een dekkingstekort van 16 miljoen euro en dit tekort is, na enkele aanpassingen in de bijdragen tot 20 miljoen euro aangegroeid. De gemeente heeft met instemming van BRU aangegeven door herschikking van bestaande beschikkingen aanvullend 11 miljoen euro vrij te maken voor de Uithoflijn. Daarnaast zet BRU met instemming van de gemeente het niet bestede deel van de beschikking Hogeweidebrug van 9,2 miljoen euro in. Daarmee is het tekort van 20 miljoen euro gedekt. De meest actuele feiten en cijfers heeft de gemeente vastgelegd in een overzicht.
De Utrechtse gemeenteraad heeft in juni 2011 unaniem ingestemd met het projectbesluit en de beschikbare budgetten van HOV om de Zuid geoormerkt voor de vertramming van de Uithoflijn. De overeenkomst zal getekend worden nadat het AB-BRU ingestemd heeft met uitvoeringsbesluit. Volgens planning kan dan begin 2018 de Uithoflijn in exploitatie worden genomen. Het participatietraject rond de Kruisvaartbusbaan, een randvoorwaardelijk project voor de realisatie van de Uithoflijn, is volgens de brief van B&W nagenoeg afgerond. Op basis hiervan wordt in april een besluit genomen. Als het uitvoeringsbesluit is genomen en gemeente en BRU de Bestuursovereenkomst hebben getekend, wordt een gezamenlijke projectorganisatie opgericht. Vervolgens wordt het Definitief Ontwerp (DO) van de trambaan uitgewerkt. De planning is dat dit ontwerp eind 2012 gereed is en vervolgens door DB-BRU en College van B&W kan worden vastgesteld. Parallel hieraan kan de voorbereiding van de aanbesteding van het materieel door BRU worden afgerond. Deze aanbesteding staat gepland voor het AB-BRU in juni 2012.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.