De gemeente Utrecht heeft het ontwerp van de twee bruggen die over het Merwedekanaal moeten komen gepubliceerd. De bruggen komen bij de Waalstraat en de Zijldiepstraat.
Door de bouw van de nieuwe stadswijk Merwede komen er heel veel meer mensen in het gebied te wonen. De wijk wordt autovrij, dus zij verplaatsen zich vooral te voet of op de fiets. De gemeente denkt daarom dat het belangrijk is om Merwede goed te verbinden met de omliggende wijken.
De bruggen over het Merwedekanaal die er nu zijn, liggen volgens de gemeente te ver uit elkaar en zijn niet ruim genoeg voor alle extra fietsers en voetgangers die er gebruik van gaan maken.
De gemeente wil dan ook nieuwe bruggen bouwen en had in eerste instantie plannen voor vijf nieuwe bruggen over het Merwedekanaal. Op die plannen kwam veel kritiek van omwonenden, die vreesden voor verkeersonveilige situaties en het verdwijnen van groen en speelplekken. Uiteindelijk sneuvelden de plannen voor drie van de vijf bruggen in de gemeenteraad.
Geen pijlers
De bruggen bij de Waalstraat en Zijldiepstraat komen er dus wel. Die bruggen krijgen volgens de ontwerpen geen pijlers, iets wat belangrijk is voor onder meer de roeiers die gebruik maken van het Merwedekanaal. De bruggen krijgen een minimale doorvaarhoogte van 1,60 meter en een minimale doorvaarbreedte van 25 meter.
Tekst loopt door onder de afbeelding
Het ontwerp van de bruggen wordt verder uitgewerkt en een ingenieursbureau gaat onderzoeken en berekenen hoe de ontworpen bruggen gebouwd kunnen worden. Na het maken van een voorlopig en definitief ontwerp, moet de bouw kunnen beginnen. De bruggen zijn naar verwachting begin 2025 klaar.
Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.
Gekoppelde berichten
Gemeenteraad beslist: drie bruggen minder in Utrechtse Merwedekanaalzone
Het is een veelbesproken onderwerp in Utrecht: de Merwedekanaalzone. De gemeenteraad debatteerde en besliste donderdagavond…
De bruggen over het Merwedekanaal; Hoe meer verbinding zorgt voor verdeeldheid
Vijf nieuwe bruggen over het Merwedekanaal moeten zorgen dat de nieuwe stadswijk Merwede aansluit op…
Bouw van de wijk Merwede in Utrecht kan beginnen; gemeenteraad stemt in met bestemmingsplan
De Utrechtse gemeenteraad heeft donderdag ingestemd met het bestemmingsplan voor de wijk Merwede. De bouw…
17 Reacties
ReagerenIk mag hopen dat die andere bruggen er ook nog een keer gaan komen. De nieuwe wijk blijft anders een van de stad losgekoppeld eiland.
Het gekke is wel dat de barrière van het Merwedekanaal met deze bruggen deels wordt opgelost, maar dat er aan de echte barrière in de stad, te weten het spoor, niets gedaan wordt. Waar blijft de tunnel ter hoogte van de Nicolaas Beetsstraat?
Waar blijft de autovrije kanaalstraat? Lombok wil ook wel eens frisse lucht. Of is die frisse lucht straks alleen in de Merwedekanaalzone te happen?
kijk zo doe je dat. zoals ik eerder melde je wil er uiteindelijk 2 en je geeft er 5 dan kan de burger klagen , vervolgens geef je wat toe van 5 naar 2 bruggen,. zo hou je de burger een sigaar voor. ZO VOORSPELBAAR
Wedden dat we wel deze bruggen komen – waar iedereen op tegen is – maar niet die fietsverbinding van Lombok naar het Centrum omdat dat te duur is. Visie en lange termijn financiën zijn beroerd. Laat staan een tunnel.
Waarom maar 2 bruggen in plaats van 5? Door de roeiers? Wat een grap! Je bouwt een hele stadswijk in de grootste inbreidingslocatie van Nederland krijg je 2 miezerige brugjes. Zelfs in de dorpen vind je er meer. Wat een flater weer.
Schittterend. Gele bestrating, slaapkamergroene balustrade. En revolutionair. Een overspanning over water. Voor fietsers. Nooit eerder vertoond
Eindelijk. Had al veel en veel eerder gekund. Er wordt al veels te veel rekening gehouden met die roeiers..
Liefst een zo goedkoop mogelijk bruggetje als het toch alleen maar voor fietsers en voetgangers is. De GroenLinkse luchtfietswijk heeft geen luxe nodig, veel te belastend voor het milieu.
Kunnen die bruggen zelf open, of is er dan een kraan nodig?
@Harm
Ehm, je kunt toch prima van Lombok naar het centrum fietsen? Ik kan het weten, ik doe het meerdere keren per week 😉
En als je het Westplein nog te druk vindt met autoverkeer, dan heb ik goed nieuws voor je: https://www.duic.nl/algemeen/plannen-voor-lombokplein-weer-een-stap-dichterbij-utrechters-kunnen-hun-mening-laten-horen/
Wat gaan deze bruggen oplossen? Uiteindelijk komen de Merdewijkers bij de Leidseveertunnel in een fuik terecht.
@ Nico
Exact. De grootste hindernis is het spoor. Daar moeten hoognodig extra onderdoorgangen komen.
Fantasie lozer dan dit kan niet….!
Totaal geen ambitie in die Design, dit zou ik iedere willekeurige provincie stad buiten Utrecht kunnen zijn !
@Design matig 25/3/2022 – 12:02
Persoonlijk vind ik het juist werkelijk perfect passen bij de nieuwe vreugdeloze paard-en-wagenwijk. De gekozen Oostblok kleur (Warschau groen?) maakt het fantasieloze geval helemaal af.
Belachelijk dit het gaat alleen maar over de roeiers maar wat denk je van al het fietsverkeer langs de basisschool in de waalstraat en de mensen die al jaren daar wandelen of hen hondje uitlaten. Dat wijk moet autoluw zijn en in onze straat worden de auto’s geparkeerd en komen er elke ochtend dromen mensen langs op fietsen die ze neerzetten in onze straat om vervolgens met hen auto naar het werk te gaan.
@Desiree
De aandacht voor mensen die hun hondje uitlaten, daar moest het maar eens afgelopen mee zijn. Betaald parkeren invoeren is een goed idee voor dat straatje, fiets asfaltje aanleggen en gaan met die banaan.