Gemeente Utrecht: ‘Ondernemers bloemenmarkt kunnen voorlopig met auto het Janskerkhof bereiken’ Gemeente Utrecht: ‘Ondernemers bloemenmarkt kunnen voorlopig met auto het Janskerkhof bereiken’

Gemeente Utrecht: ‘Ondernemers bloemenmarkt kunnen voorlopig met auto het Janskerkhof bereiken’

Gemeente Utrecht: ‘Ondernemers bloemenmarkt kunnen voorlopig met auto het Janskerkhof bereiken’
Bron: Wikipedia CC
Ondernemers van de Utrechtse bloemenmarkt kunnen volgens de gemeente, ondanks de aanscherping van de milieuzone, voorlopig nog met hun auto het Janskerkhof bereiken. Daarnaast schrijft het college dat omwonenden en gebruikers van het plein, waaronder dus de marktkooplieden, in de toekomst betrokken worden bij het herinrichtingsplannen van het Janskerkhof.

Ondernemers van de Utrechtse bloemenmarkt kunnen volgens de gemeente, ondanks de aanscherping van de milieuzone, voorlopig nog met hun auto het Janskerkhof bereiken. Daarnaast schrijft het college dat omwonenden en gebruikers van het plein, waaronder dus de marktkooplieden, in de toekomst betrokken worden bij het herinrichtingsplannen van het Janskerkhof.

In oktober van dit jaar schreven de ondernemers van de bloemenmarkt een open brief die was gericht aan de gemeente Utrecht. Daarin uitten zij onder meer hun zorgen over de bereikbaarheid van de markt. “Tot onze grote verrassing heeft de gemeente onlangs de parkeerplaatsen weggehaald aan de oostkant van het Janskerkhof, langs de Drift. Juist die plekken waar de zaterdagse klanten van de bloemenmarkt hun zware aankopen inladen”, was te lezen in de brief.

Vragen

De Utrechtse fractie van de VVD stelde eerder ook al schriftelijke vragen over de kwestie. Het college schrijft nu in een antwoord dat de plannen op 20 februari van dit jaar zijn besproken met de ondernemers. “Zij gaven in dat gesprek aan dat ze niet blij zijn met het verwijderen van parkeerplekken, omdat ze denken dan minder bereikbaar te zijn voor hun klanten.”

In totaal zijn er veertien parkeerplekken weggehaald en op dezelfde plek zijn er twee parkeerplaatsen voor mindervaliden bijgekomen. Dit laatste was volgens de gemeente een wens van de ondernemers van de bloemenmarkt.

Plannen

De gemeente zegt daarnaast dat de marktkooplieden zich vooral zorgen maken over de toekomst van de bloemenmarkt in zijn algemeenheid met het steeds strengere verkeers- en parkeerbeleid en de stijgende kosten van de kraamhuur. Tot nu toe zijn er nog geen plannen gemaakt voor de herinrichting van het Janskerkhof.

“Zodra een dergelijk proces start zal nadrukkelijk inbreng gevraagd worden van belanghebbenden, zoals de direct betrokken ondernemers, bewoners, studentenverenigingen en andere gebruikers van het Janskerkhof.”

Milieuzone

De marktkooplieden zijn dus bang dat hun inkomsten teruglopen omdat het plein in hun ogen minder goed bereikbaar is. Wat hun zorgen nog groter maakt, is dat de eisen voor de milieuzone vanaf begin volgend jaar strenger worden, waardoor zij naar eigen zeggen moeten investeren in nieuw vervoer.

Het college zegt dat daarvan in de nabije toekomst geen sprake van is. Gemeenten mogen namelijk een ontheffing verlenen. “Eigenaren van een vrachtvoertuig met emissieklasse 4 of 5 kunnen een langdurige ontheffing aanvragen van een jaar, met een mogelijke verlenging van maximaal nog één jaar.” Zonder ontheffing kunnen vanaf 1 januari alleen vrachtauto’s en autobussen met minimaal emissieklasse 6 de zone inrijden.

Tot nu toe zouden elf van de veertien ondernemers van de bloemenmarkt zo’n ontheffing hebben aangevraagd en ontvangen. De overige drie hebben volgens de gemeente een bestelbus en hebben daardoor voorlopig geen ontheffing nodig.

Gekoppelde berichten

26 Reacties

Reageren
  1. Nina

    Al sinds 1837 is de bloemenmarkt op Janskerkhof. Dat is bijna 2 eeuwen.

    Een milieuzone…. we wonen hier in stedelijk gebied omringd door een rondweg en snelwegen. De luchtkwaliteit in Utrecht is dus sowieso laag ongeacht de windrichting. Auto’s vernieuwen in de loop der tijd vanzelf en daarmee daalt tevens de uitstoot.

    Waar is toch de realiteitszin?

  2. Fred

    Toch snappen die ondernemers precies waar de schoen wringt. Als ik bomen en planten voor mijn tuin zou kopen en dan moet kiezen tussen een Janskerkhof zonder goede parkeergelegenheid of een tuincentrum met parkeerplaatsen is die keus niet moeilijk: zoveel bomen en planten ga ik niet met de bus of de fiets halen.

  3. Baliekluiver

    De verlopen tijdelijke vergunning van een overlast veroorzakende horeca onderneming wordt snel gefixt, ontheffingen voor de oude vieze stinkende vrachtwagens van de bloemenkooplui worden ‘langdurig’ geregeld. De VVD zal wel erg tevreden zijn over dit ‘linkse’ college.

  4. Roerdomp

    @Nina: Eh nee, auto’s vernieuwen niet ‘in de loop van de tijd vanzelf’. Dat komt door maatregelen om het aantrekkelijker te maken om schoon te rijden, of minder aantrekkelijk om te vervuilen. Als het aan de autofabrikanten, olieproducenten en de meeste consumenten ligt rijden we over 50 jaar nog steeds op diesel en benzine.

    Verder is het prima dat jij geen eisen stelt aan de luchtkwaliteit, maar veel mensen doen dat wel, naar aanleiding van onderzoeken over de schadelijkheid van fijnstof en andere viezigheid in steden.

  5. Sjaak

    @Nina: hoe werden 2 eeuwen geleden volgens jou die bloemen aangevoerd, ook door smerige diesels..?
    De geschiedenis leert dat je ook zaken zonder een vieze diesel kan doen.

    Overigens verwacht ik van ondernemers creativiteit: waarom niet een overslagpunt buiten de stad, waarna de goederen met een elektrotreintje worden aangevoerd?
    Waarom geen bezorging aan huis van zware planten/bomen/zakken aarde?

  6. Binnenstadbewoner

    @ Baliekluiver: het gaat hier slechts om een ontheffing van 1 jaar met mogelijkheid tot verlenging van maximaal 1 jaar. Relatief korte periode dus.

    Het gaat hier om zeer hardwerkende kwekers (familiebedrijven) die al generaties op de markt staan. Niet meer dan logisch dat voor hen een uitzondering wordt gemaakt. De aanschaf van een nieuw of goede tweedehands vrachtwagen die aan de normen voldoet is enorm en moet nu mss versneld gedaan worden. Deze aanschaf moet uiteindelijk allemaal uit de verkoop van de plantjes betaald worden. Elke ondernemer weet dat dat niet gemakkelijk is. De hogere kosten voor vervoer, energiekosten, stijgende marktkraamkosten etc. komen er nog eens bovenop en dan moet men zelf nog een boterham verdienen.

  7. Moniek

    @Nina
    Auto’s bestaan er nog niet 2 eeuwen…

  8. Nina

    @ Roerdomp

    Je kunt natuurlijk ook in een buitengebied gaan wonen i.p.v. verwachten in een stad goede luchtkwaliteit te vinden. Waar is de realiteitszin?

    Zoals ik al aangaf; uit welke richting de wind ook komt, de uitlaatgassen komen vanaf de rondweg en snelwegen aanwaaien in onze stad. Daar helpt de milieuzone niets aan.

  9. Marcel

    Let op: De Utrechtse fractie van de VVD stelde eerder ook al schriftelijke vragen over de kwestie. Het college schrijft nu in een antwoord dat de plannen op 20 februari van dit jaar zijn besproken met de ondernemers.
    De raad is de baas. Wethouder voert uit. Raad geeft opdracht aan college en college voert uit. VVD gaat vragen stellen? Hoe kan dat dan? In commissie vergaderingen moet alles besproken worden wat het college gaat doen in opdracht van de raad. Wie bepaalt dan dat parkeer plekken weg gaan? De raad toch? En dan vragen stellen? Toch zo bijzonder dat wethouders van alles doen en de raad maar vragen blijft stellen. Ik vind ook dat de raad veel meer betaald zou moeten krijgen voor het werk dat ze doen. Het is geen bijbaantje! De raad krijgt bij 40 uur werken een salaris van 12 euro bruto. De wethouder krijgt voor 40 uur werken 62.50 bruto met nog toeslagen daaroverheen. Dat is iets geks. 12 euro voor de baas en 62.50 voor de uitvoerder. De raadsleden moeten naar de markt in gesprek met en dan opdracht geven tot. Vreemd he?

  10. Roerdomp

    @Nina: doe nou ff onderzoek joh, voor je iets roept.

    De schadelijke uitstoot in de stad komt niet overwegend van de omringende snelwegen. De stad is ook geen afvoerput waar alle uitstoot naartoe waait, die waait net zo goed alle andere kanten op. So far dat onzinargument, dat het niet uitmaakt omdat er toch wel snelwegen liggen.

    Veel schadelijke stoffen komen juist van lokale uitstoot. Wat zeggen onderzoekers over de effecten van de milieuzone op de luchtkwaliteit in de stad? Hartstikke positief. Zie: https://www.duic.nl/algemeen/duic-in-data-milieuzone-effect-of-niet-wij-zochten-het-uit/

    Is het nou klaar met je nepnieuws? Je mag denken en geloven wat je wil, maar houd dit soort borrelpraat maar aan je borreltafel.

  11. Baliekluiver

    @ Binnenstadbewoner:
    Volgens mij moet je zo’n lucratieve plek op onze monumentale bloemenmarkt ook wel een beetje verdienen. Dat doe je niet door in vieze oude vrachtauto’s rond te blijven rijden en te zeuren om ontheffingen. Dan zijn er vast wel jonge ondernemers die het wél snappen en dolgraag op die wereldplek hun plantjes willen verkopen!

  12. Realist

    @ nina. De realiteitszin verdwijnt wanneer een link activistische koers gevaren wordt. Vooral die paar vrachtwagens van de bloemetjesmarkt worden dan ineens immense vervuilers.

  13. Binnenstadbewoner

    @ Baliekluiver: kennelijk bent u geen ondernemer en heeft u hier geen enkele affiniteit mee. De kracht van deze bloemen en plantjesmarkt is ook dat je meestal direct van de kwekers koopt en niet van alleen de tussenhandel / doorverkopers zoals alle andere grote tuincentra. Het is een hele bijzondere markt. Echte ondernemers die niet snel klagen maar wel aan de bel trekken als zij met plotselinge kostenstijgingen worden geconfronteerd en dat is kennelijk het geval.

    Ga er eens heen om wat te kopen i.p.v. hier zure berichtjes te plaatsen.

  14. Speak Up

    @ realist

    Misschien kan je niet zo goed lezen. Het zogenaamd linkse college (met d’66 en Christen Unie erbij is het niet echt links te noemen) zorgen ze er juist voor dat de bloemetjesmarkt mag blijven bestaan op deze plek en dat de smerige vrachtwagens als uitzondering mogen blijven komen.

    Ze hebben dus iets goeds gedaan; maar blijf lekker links door het slijk halen joh.

    Als links er niet was geweest had je 7 dagen in de week, 11 uur per dag mogen ploeteren voor je baas tegen een hongerloontje en had je in een krot mogen wonen aan de rand van de stad. Dat had dan voor ongeveer 45-65% van de bevolking kunnen gelden, als het niet meer was geweest.

    Links heeft er ook voor gezorgd dat iedereen naar school kan trouwens. Jij hebt van dat recht niet echt dankbaar gebruik gemaakt; blijkt. Nogal ondankbaar ben je voor de door links voor jou uit het vuur gehaalde rechten (zoals ook een vrij demonstratierecht, om maar eens wat te noemen, of het stakingsrecht).

  15. Koel Hoofd

    @roerdomp
    Ik maak zo gehakt van die link van je.
    Er is namelijk gewoon te weinig bruikbare data, de rest is gebaseerd op aannames welke ook niet te ondersteunen zijn met beschikbare data.
    Er zijn de afgelopen 30 jaar ook al de nodige rechtszaken over gevoerd, en de gemeente blijft keer op keer op keer in gebreke met het aanleveren van correcte data. Dus er wordt gewoon gewerkt met groen gebakken lucht van policor wensdenken bedacht bij de VN en in Brussel. Om je kapot te lachen, als het niet zo in en in triest zou zijn.

    @Marcel, de wethouder werkt maar 36uur/week en heeft het de Raad in een grote openbare vergadering (over de faaltram) al op bijzonder arrogante wijze duidelijk gemaakt dat alleen zij bepaald welke informatie zij belangrijk genoeg vind om te delen met de Raad, en dat ook alleen maar doet wanneer zij vind dat de Raad die informatie moet hebben en dan ook nog het tijdsstip bepaald. En dat terwijl de Raadsleden dit werk meestal naast hun gewone baan en gezinsleven doen omdat je van die €12/u niet kan rondkomen. Kortom, ze maakt als trainerende uitvoerde de Raad al 8 jaar opzettelijk vleugellam en zal na 16 maart 2022 er achter komen dat ze heel netjes is uitgekotst en niet meer hoeft terug te komen. Ik wens haar heel veel personeel toe in haar volgende baan,
    .

  16. Nina

    @ Roerdomp

    “Is het nou klaar met je nepnieuws? Je mag denken en geloven wat je wil, maar houd dit soort borrelpraat maar aan je borreltafel.”

    Serieus? Zo respectloos richting iemand met een andere mening? Dat is nergens voor nodig. Uiteraard blijf ik mijn mening hier posten.

    Alvast een gelukkig en gezond 2022 gewenst, Roerdomp.

  17. Nina

    @ Realist

    Ik geloof dat je gelijk hebt.

  18. Speak Up

    @Nina

    Wanneer je constant meningen als feiten preseteert ben je nog steeds desinformatie aan het verspreiden. Als dat meninkje dan ook nog bullshit is of uit nonsens bestaat wordt dat benoemd in een reactie van iemand anders. Wie de bal kaatst….Daar is niks respectloos aan. Het recht op een uiten van een MENING is niet onbegrensd en je kan altijd een reactie terug krijgen.

    Dankje daarvoor @ Roerdomp

    Weet je wat trouwens pas respectloos is? Doelbewust verwarring zaaien dooor zaken als feit te presenteren die geen feit zijn en daarmee een bepaald doel na te streven. Dat noem je manipulatie.

  19. Nina

    @ Speak Up
    Geen van je argumenten zijn een reden om iemand te schofferen, vind ik.

  20. Speak Up

    Er wordt niemand geschoffeerd. Borrelpraat = borrelpraat.

  21. Nina

    @ Speak Up

    Je spreekt elkaar aan op de inhoud en speelt niet op de man / vrouw. De laatste alinea van Roerdomp 29/12/2021 – 14:22 voegt niks toe.

  22. Speak Up

    @ Nina

    De laatste alinea van Roerdomp is best wel waar. Iets met een spiegel, waar je wellicht te weinig inkijkt.

  23. Roerdomp

    @Nina: anders denken is iets heel anders dan bewust onwaarheden verkondigen.

    Je begint direct te spuien wat er in je onderbuik zit, terwijl alle cijfers en feiten in 5 minuten op te zoeken zijn. Dat mag allemaal best, ik roep ook weleens iets waar ik niet over heb nagedacht. Maar als iemand me dan aanspreekt die toevallig wél wat onderbouwing paraat heeft, ga ik niet doordrammen onder het mom van ‘anders denken’.

    Ik neem “houd dit soort borrelpraat maar aan je borreltafel” wel terug, en maak ervan: “Ik denk dat elke deelnemer aan een discussie een filter moet toepassen op borrelpraat zonder onderbouwing”. Met alle respect, en een fijn 2022 gewenst.

    @Koel Hoofd: volgens mij is er pas 6 jaar een milieuzone, dus 24 van die 30 jaar gingen die rechtszaken heel ergens anders over (geen idee wat, please elaborate). Verder verwijs ik naar mijn bovenstaande opmerking over borrelpraat: ook jij zit langs de zijlijn te roepen dat de conclusies niet kloppen, maar vertikt het om zelf het tegendeel aan te tonen. Ik vertrouw voorlopig op de cijfers die er wél zijn, met het risico teveel op ‘Brussel’ en ‘de VN’ (whut?) te vertrouwen, en houd me aanbevolen voor jouw onderbouwing van het tegendeel.

  24. Nina

    @ Roerdomp

    Je lijkt een respectvolle beweging te maken richting mij waarna je vervolgens Koel Hoofd aanspreekt m.b.t. borrelpraat en dan schrijf je dat hij OOK….. Ehm….

    Ik ga er toch maar vanuit dat je het goed bedoelt. Bedankt voor de goede wensen voor 2022.

  25. Speak Up

    @ Nina

    Nogmaals. Borrelpraat blijft borrelpraat en dat mag gewoon benoemd worden. Ongeacht of jij daartegen gewapend bent. Misschien moeten mensen als jijzelf of mensen die daar niet tegen kunnen wat beter nadenken over de reacties die ze plaatsen. Dat je zomaar reacties kan en mag geven is nog geen vrijbrief om nonsens de wereld in te sturen.

  26. Nina

    @ Speak Up

    Ik slaap er geen minuut minder om, hoor.

    Ik vind de ongezelligheid er vanaf stralen, maar dat heeft dan waarschijnlijk met mijn eigen fatsoensnormen te maken.

    Vandaar dat ik pleit voor reageren op inhoud en geen onaardige (onnodige) opmerkingen plaatsen. Ik probeer dit zelf iig te doen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).