Invoering van nieuwe parkeersoftware in Utrecht blijft voor problemen zorgen; andere projecten vertraagd Invoering van nieuwe parkeersoftware in Utrecht blijft voor problemen zorgen; andere projecten vertraagd

Invoering van nieuwe parkeersoftware in Utrecht blijft voor problemen zorgen; andere projecten vertraagd

Invoering van nieuwe parkeersoftware in Utrecht blijft voor problemen zorgen; andere projecten vertraagd
Het invoeren van het nieuwe systeem voor parkeervergunningen in Utrecht blijft de gemoederen bezighouden. Het eerste onderdeel van dit systeem, waarbij bewoners via een app parkeerkorting moeten regelen, is de afgelopen tijd al veel bekritiseerd. Bewoners hebben moeite met het aanvragen van parkeerkorting en nu blijkt dat de invoering van het nieuwe vergunningensysteem er ook toe leidt dat andere parkeerprojecten vertraging oplopen. Onder meer het invoeren van betaald parkeren in wijken met ‘hoge parkeerdruk’ lijkt vertraging op te lopen.

Het invoeren van het nieuwe systeem voor parkeervergunningen in Utrecht blijft de gemoederen bezighouden. Het eerste onderdeel van dit systeem, waarbij bewoners via een app parkeerkorting moeten regelen, is de afgelopen tijd al veel bekritiseerd. Bewoners hebben moeite met het aanvragen van parkeerkorting en nu blijkt dat de invoering van het nieuwe vergunningensysteem er ook toe leidt dat andere parkeerprojecten vertraging oplopen. Onder meer het invoeren van betaald parkeren in wijken met ‘hoge parkeerdruk’ lijkt vertraging op te lopen.

De gemeente voert een een nieuw parkeervergunningensysteem in, omdat de aanbieder van het huidige systeem ermee stopt. In mei van dit jaar is een begin gemaakt met het in gebruik nemen van het nieuwe parkeervergunningensysteem. Dat gaat in fases, wat inhoudt dat de gemeente product voor product overgaat op het nieuwe systeem. Het eerste product dat via het nieuwe systeem gaat verlopen, is het aanvragen van parkeerkorting en volgend jaar volgen ook de parkeervergunningen.

De parkeerkorting werkt dus al volgens het nieuwe systeem. Inwoners van Utrecht kunnen via de gemeente een code aanvragen waarmee ze zorgverleners en visite met 50 tot 75 procent korting kunnen laten parkeren in hun straat. De kortingscode kan ook door de bewoner zelf gebruikt worden en geldt voor een maximumaantal uur per jaar.

De kortingscode kon altijd bij de parkeerautomaat ingevuld worden, maar dat gaat straks anders. Bewoners moeten het betalen met korting gaan doen via een app. Er kwam al snel veel kritiek op het systeem, onder meer van een grote meerderheid van de gemeenteraad. De partijen maken zich zorgen over mensen die minder digitaalvaardig zijn en vinden het nadelig dat de bewoner de parkeerkosten met het nieuwe systeem altijd moet voorschieten.

Het college van burgemeester en wethouders (B&W) kwam vervolgens met een telefoonnummer, waar bewoners kunnen doorgeven wanneer hun bezoek komt en weer vertrekt. Het college laat nu ook weten dat onderzocht moet worden of het mogelijk is om via de parkeerapp anderen te machtigen, zodat bewoners het parkeergeld niet zelf hoeven voor te schieten.

‘We hebben op dit moment geen ruimte om nieuwe parkeerprojecten op te pakken’

Vertraging

Uit een brief aan de gemeenteraad blijkt dat de invoering van het nieuwe vergunningensysteem, waarvan de app voor parkeerkorting sinds eind augustus in gebruik is, niet vlekkeloos verloopt en leidt tot problemen bij andere parkeerprojecten. Volgens het college van B&W zijn er veel mensen nodig om ervoor te zorgen dat alles in het nieuwe systeem functioneert voordat het oude systeem binnenkort niet meer werkt. “Omdat al onze aandacht uitgaat naar het nieuwe parkeervergunningensysteem en de afronding van lopende projecten, hebben wij op dit moment geen ruimte om nieuwe parkeerprojecten op te pakken”, schrijft het college.

Dat betekent onder meer dat in wijken die last hebben van ‘hoge parkeerdruk’, zoals Voordorp, niet voor 1 mei 2024 betaald parkeren kan worden ingevoerd. “Naast de omzetting van producten naar het nieuwe systeem, geven we prioriteit aan de uitvoering van projecten die al zijn gestart.” Een project dat voorrang krijgt is het per 1 november invoeren van betaald parkeren in Werkspoor, Wisselspoor, Nieuwe Defensie, Wilhelminawerf, Merwede, Bedrijvengebied Kanaleneiland en Rivierenwijk Zuid.

‘Achteraf bezien hebben wij onderschat hoe groot de impact is van een overstap naar een digitale app op gebruikers in de stad’

Ook het invoeren van parkeervergunningen voor het onderwijs en de tegemoetkoming in parkeerkosten voor bewoners met een laag inkomen lopen mogelijk vertraging op, zo waarschuwt het college. Beide maatregelen staan gepland voor de zomer van 2024, maar dat wordt mogelijk dus later. “We streven ernaar om beide vergunningen uiterlijk eind 2024 operationeel te hebben.”

‘Impact onderschat’

Terwijl er dus vertraging optreedt, is er ook nog altijd kritiek op de eerste dienst die over is gegaan naar het nieuwe systeem, de app voor parkeerkorting. Volgens het college hebben tot nu toe 15.000 van de 40.000 bezoekersvergunninghouders de nieuwe app in gebruik genomen. De afgelopen tijd zijn verschillende bijeenkomsten geweest waar bewoners hulp konden krijgen bij het gebruik van de nieuwe app. “Deze worden niet heel druk bezocht, er komen gemiddeld zeven bezoekers per avond.”

Mensen kunnen ook bij wijkbureaus en bibliotheken terecht voor uitleg. De gemeente krijgt echter nog steeds signalen van Utrechters die moeite hebben met het nieuwe systeem. Ook zijn er klachten over het gebruiksgemak van de nieuwe app. Bij het Utrechts Ombudsloket kwamen de afgelopen tijd ruim zeventig klachten binnen.

“Achteraf bezien hebben wij onderschat hoe groot de impact is van een overstap naar een digitale app op gebruikers in de stad”, geeft het college toe. “We zijn de vervanging van ons parkeervergunningensysteem gestart als een technisch project en hebben vooraf onvoldoende ingeschat wat de effecten zouden zijn voor bewoners.” Het college is naar eigen zeggen in gesprek met belangenorganisaties “om te onderzoeken wat we op korte termijn kunnen doen om de gebruikservaring te verbeteren”.

Gekoppelde berichten

39 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Afgezien van de discussie over nut en noodzaak van die nieuwe parkeerapp is het gebrek aan inschattingsvermogen en inlevingsvermogen van dit gemeentebestuur te triest voor woorden!

  2. Uuu

    De gemeente moet eens ophouden met het opdringen van bepaalde apps aan bewoners. Het is toch van de zotte. Alsof de gemeente zegt dat je met een bepaald type auto moet rijden of op een bepaald merk fiets. Van de zotte.

    We hebben wettelijke betaalmiddelen. Apps zijn geen verplichte wettelijke betaalmiddelen. Het verplicht gebruik laten maken van bepaalde apps door je inwoners lijkt het op het bevoordelen van bepaalde commerciële marktpartijen. Daar is de overheid niet voor.

    Belangengroepen en consumentenorganisaties zouden hier mee naar Raad van State/ Hoge Raad moeten gaan. Hier is van alles mis mee en het is maar de vraag of de gemeente inwoners mag opleggen verplicht deze app te gebruiken. Het is raar dat de gemeente dit zomaar kan invoeren.

  3. Wim

    Hilarisch

  4. W

    “We zijn de vervanging van ons parkeervergunningensysteem gestart als een technisch project en hebben vooraf onvoldoende ingeschat wat de effecten zouden zijn voor bewoners.”
    Grappig, dit is in 90% van de automatiseringsprojecten een probleem. Een beetje manager weet dat en houdt er rekening mee. Zo niet de verantwoordelijke van de gemeente. Wat een aanfluiting!

  5. Pee

    Blijft er dan niet aan vasthouden en stop er mee .
    De manier hoe het altijd ging was toch niets mis mee?
    Dat betaald parkeren helpt tegen parkeerdrukte is de grootste onzin.
    De mensen die vragen om betaald parkeren hebben het dus niet begrepen want het blijft gewoon hetzelfde alleen moet er nu betaald worden , of denken ze dat ze bij het invoeren van betaald parkeren een eigen parkeerplek krijgen of zo?

  6. Rottebert Peermans

    Ook dit project is weer tekenend voor de minachting van dit college voor de burger die het eigenlijk ten dienst moet zijn. En net als vele andere projecten op het gebied van verkeer en mobiliteit loopt het vertraging op en kost het de belastingbetaler onnodig geld omdat het voortraject onzorgvuldig is verlopen en het college trachtte de burger een rad voor ogen te draaien om de autopestmaatregels er snel even door te drukken.
    Tijdens de aanbesteding had de gemeente de wensen (o.a. dat de bezoeker zelf moet kunnen betalen) gewoon duidelijk kunnen maken. Dan waren er zeker voorstellen op maat binnengekomen, evt. met aangepaste software. Daar is de aanbesteding groot genoeg voor (een grote stad die in elk hoekje betaald parkeren wil invoeren).

    Hoe lang laten wij als kiezers deze arrogante incompetentie nog voortduren?

  7. Nina

    Regeren = vooruitzien.

  8. Riet

    Al bij de eerste brief die we daar over kregen wist ik al dat dit een waardeloos systeem is, die gemeenteraad had beter aan mij kunnen vragen wat ik er van vond dan had ik t haarfijn uit kunnen leggen. Nu zeggen ze dat ze t achteraf verkeerd hebben ingeschat ….. dus ik zeg stoppen hiermee en ga terug naar t oude zeer goed werkende systeem en stop met t ons door de strot te duwen.

  9. Betweter

    @Uuu @Pee @Riet
    Als je het artikel leest zie dat de oude aanbieder ermee ophoudt dus het is niet mogelijk door te gaan met het oude systeem. Net als dit systeem ooit is ingevoerd wordt er nu een nieuw systeem ingevoerd.

    Ik heb ook commentaar op aspecten van het nieuwe systeem. Dat de gemeente bij de ontwikkeling van een nieuw systeem met de tijd meegaat en de mogelijkheid wil bieden digitaal te betalen lijkt mij juist vrij normaal.

  10. JdV

    @uuu: maar beste uuu. Wellicht is het u ontgaan maar u leeft in een land en een gemeente waar de overheid echt alles voor u wil bepalen. Hoe u zich verplaatst (auto bad, fiets good). Wat u eet (vlees bad, vega good). Hoe u zich verwarmt (gas bad, biocentrale good). Of u rookt. Of u drinkt. Of u gokt. Of u zich laat vaccineren. Of u…..
    Nou ja u snapt het wel.
    Dus een overheid die wil bepalen hoe u betaalt voor het parkeren. Das klein bier.
    En volgens mij bent u een grote fan van een overheid die van alles bepaald voor volwassen wilsbekwame burgers. Dus uw reactie is vreemd imo.

  11. Herman

    Oeps, dit is slechter dan slechter uitgevoerd. Klassieke IT fout, de gebruikers en invoering vergeten.

  12. PD

    Hahaha het parkeerbeleid van de Gemeente Utrecht, het begint zo langzamerhand een meme te worden. Deze bijvoorbeeld. https://imgflip.com/s/meme/Bike-Fall.jpg

  13. Koel Hoofd

    Ongeloofwaardig stel prutsers.

  14. Johan

    @ W

    Ronduit hilarisch zelfs. Een debiel systeem willen invoeren, een debiel systeem dat door een fors deel van de burgers niet wordt begrepen, en dan geen tijd hebben voor andere dringende zaken. In het bedrijfsleven wordt voor minder schoon schip gemaakt. In provinciestad Utrecht doet men een plas en blijft alles zoals het was.

  15. Bert

    “We zijn de vervanging van ons parkeervergunningensysteem gestart als een technisch project en hebben vooraf onvoldoende ingeschat wat de effecten zouden zijn voor bewoners.”

    Vertaling:

    Wensdenken en partij ideologie zijn voor ons het belangrijkste. Kosten, haalbaarheid, realisme en de wensen van de burger zijn ondergeschikt, of zelfs totaal niet van belang voor ons.

  16. Floris

    “Het college laat nu ook weten dat onderzocht moet worden of het mogelijk is om via de parkeerapp anderen te machtigen, zodat bewoners het parkeergeld niet zelf hoeven voor te schieten.”

    dat zou al een boel schelen….

  17. Claire Obscur

    Alle klager hier weer: hoe komt het dat die mensen die dit soort beslissingen op die posities zitten dat zie die beslissingen ook voor jullie kunnen nemen? Preciés. Het zijn jullie eigen All Stars. Onthoud dat nou eens. Volgende keer toch maar een keer verstándig stemmen?

  18. Katja

    ‘Achteraf bezien hebben wij onderschat hoe groot de impact is van een overstap naar een digitale app op gebruikers in de stad’
    Verder commentaar overbodig. En weer geld over de balk.

  19. Martin

    “Achteraf hebben we onderschat…” Er zijn gewoon fouten gemaakt bij de invoering. Er zijn apparaten neergezet die na een sofware update iets niet meer kunnen, wat eerder wel kon. Er is vervolgens een oplossing bedacht die onhoudbaar is. Het kost allemaal meer tijd (en dus geld). Worden hiervoor ambtenaren of een wethouder verantwoordelijk gehouden? Worden er mensen op het matje geroepen? Of laten we het zo en wachten we op de volgende bestuurlijke fouten?

  20. Hans Broekhuisen

    Het college is volstrekt onbekwaam. Inclusiviteit betekent dat je daar vooraf rekening mee houdt en dat meeneemt in je marktuitvraag voor een nieuw systeem. Daarnaast had de gemeenteraad de operatie moeten stilleggen!

  21. W

    Uuu, dacht je dat de huidige parkeerautomaten op gratis software draaien? Praktisch de hele overheid draait op commerciële software, dat is echt niks nieuws.

  22. G.H.

    “We zijn de vervanging van ons parkeervergunningensysteem gestart als een technisch project en hebben vooraf onvoldoende ingeschat wat de effecten zouden zijn voor bewoners.”

    Mag ik als suggestie meegeven om -in dit soort gevallen- op voorhand de reacties op DUIC te bestuderen, en deze mee te nemen in uw inschattingen?

  23. Ed Klute

    Het college is naar eigen zeggen in gesprek met belangenorganisaties “om te onderzoeken wat we op korte termijn kunnen doen om de gebruikservaring te verbeteren”. Voor zo ver ik weet is dat niet het geval en zijn er ook nog geen afspraken over gemaakt. Probleem blijft dat per 1 november 25000 Utrechters geen gebruik meer kunnen maken van de bewonerskorting. Hier geeft het College in haar brief geen oplossing voor. Wellicht dat dit project, evenals de andere projecten, ook uitgesteld kan worden totdat de juiste oplossingen zijn getroffen.

  24. Kees

    Er wordt steeds gesproken over een app. Maar in werkelijkheid is het een gewone website waarop wat gegevens moeten ingevult. Zo bevattelijk voor hacken. Maar wat ze ook vergeten zijn ‘de bonnen’ die ook bij bewonerskorting uit de automaat kwamen die bedrijven in de boekhouding moeten opnemen voor de door belastingdienst die dat eist nu niet meer er zijn. Dit is zo 1980. Wie zijn die digibeten die hiermee bezig zijn. En Duic neem niet zomaar de teksten van de gemeente over maar ga hier zelf eens met een goede IT er naar kijken en produceer een gedegen stuk over deze wanorde.

  25. Simpel

    De oplossing: geen auto (meer) hebben. U woont in het midden van het land, in een best compacte stad die met een gewone fiets in alle uithoeken goed te bereiken is. Trek uw (simpele) conclusie!

    De meesten van u zijn echter die hard autoliefhebbers, die liever in de file staan, mijn milieu verpesten, mijn ruimte innemen en mijn omgeving met lawaai overspoelen. Ik heb geen meelij met u!
    Mocht u het argument gebruiken dat u uw auto voor het werk nodig hebt, dan is daar een simpele oplossing voor: ga verhuizen of zoek werk in de buurt. Er is ontzettend veel vraag naar werknemers, dus van baan veranderen zal voor velen niet moeilijk zijn. Succes!

  26. HenQ

    Betaald parkeren in Kanaleneiland Zuid zou overmorgen ingevoerd moeten worden. Maar dat is dus vertraagd? Geen enkele parkeermeter of bordjes te zien ook, en dat zou wettelijk wel moeten. Hoe kan men anders weren dat dit een betaald parkeerzone is?

  27. Wim

    @ HenkQ
    Die parkeermeters zijn sowieso lachen tegenwoordig. Er worden nieuwe zuilen geplaatst, zonder de bekende blauwe p die er boven uitsteekt, maar met een klein zonnepaneeltje erop. Niet te vinden in het donker. En overdag ook niet tussen al die dikke suv’s.

  28. W

    @betweter:

    “Ik heb ook commentaar op aspecten van het nieuwe systeem. Dat de gemeente bij de ontwikkeling van een nieuw systeem met de tijd meegaat en de mogelijkheid wil bieden digitaal te betalen lijkt mij juist vrij normaal.”

    Mogelijk om digitaal te betalen? Wat een gotspe!

  29. JdV

    Ik ben het helemaal eens met simpel. In utrecht zouden uitsluitend mensen moeten wonen die in utrecht werken zodat ze met de fiets naar hun werk kunnen. Dus woon je nu buiten utrecht of wil je hier graag wonen maar werk je elders? Doe wat simpel zegt en zoek ander werk of ga elders wonen. Dan zijn we ook van dat gezeur af over gebrek aan woningen alhier.

  30. Rose

    Beter ten halve gekeerd van ten hele gedwaald

  31. Uuu

    @ JdV

    Wat een kinkklare nonsens verkondig jij toch op dagelijkse basis. Plus je legt allerlei woorden in de monden van andere mensen en dat die je bewust zodat je een aanval kan uitvoeren, wel op basis van je eigen aannames. Een hele vervelende stijl. Niemand behalve ik zelf weet hoe ik ergens over denk. Hou je aannames dus voor je.

    De overheid bepaalt dat mensen vega moeten eten? Daarom krijgt de veesector ook miljarden subsidies? Daarom is er geen toezicht in slachthuizen? Daarom wordt haverdrank als frisdrank gelabeld (zodat er meer belasting op geheven kan worden> terwijl het havermout met water is)? In de supermarkt is er meer vleesanbod dan vegaanbod, dus hoe kom je hierbij?

    En de overheid bepaalt of ik de auto of fiets pak? Hoe dan? Zakelijke rijders krijgen nog altijd subsidie van de overheid. Dus als de overheid al iets bepaalt, is het dat zakelijk rijders gesponsord worden door de overheid.

    En de overheid bepaalt niet via welke bank je bijvoorbeeld zaken moet doen met de overheid, door een app als enig instrument te introduceren, op basis van een aanbesteding doet de overheid dat ineens wel. De overheid had natuurlijk ook een app kunnen laten ontwikkelen op non-profit basis met een verankering er in van bescherming van de persoonsgegevens.

    Daarnaast had de parkeerkorting voor bezoekers natuurlijk gewoon geregeld kunnen worden via bewonersspecifieke kortingen (per huishouden) en via ideal.

  32. Uuu

    @ JdV

    Jij bent degene die hier te pas en te onpas roept dat mensen die een lager of een modaal salaris hebben, maar naar Heerlen moeten verkassen. Met je cynische ondertoon spreek je jezelf weer eens volmondig tegen. Wat is het nu?

    De oplossing is natuurlijk> meer huisvesting voor de gemiddelde Nederlander in Utrecht die de gemiddelde Nederlander kan betalen. Vermindert een hoop (auto) verkeer en een hoop parkeerproblematiek. Auto’s van bewoners kunnen dan tegen goedkopere abbo’s in 1 van de vele parkeergarages in Utrecht (die zelden tot nooit vol staan) gestald worden.

  33. Nina

    @ Simpel
    Dat is weinig inclusief 🙁.

    Men kan ook invaliderend worden, als men hier reeds woont. De conclusie is dan dat men niet meer geschikt is voor de stad Utrecht en moet verhuizen? Brrr.

    U schrijft: “Ik heb geen meelij met u!”
    Hopelijk hoeft u nooit een beroep te doen op uw medemens in uw nood, maar mocht dit wel zo zijn dan hoop ik dat u meer compassie tegemoet mag zien.

    Ik neem aan dat JdV zijn reactie van 31/10/2023 – 10:31 ironisch is bedoeld?
    Ik hoop het althans….

  34. WJM

    Gaat de aandacht van het gemeentebestuur misschien meer naar Fietsers uit?

  35. Don

    Grote meerderheid gemeenteraad heeft veel kritiek op het systeem. Andere parkeerprojecten lopen vertraging op. Het vraagt zoveel capaciteit dat andere projecten niet door kunnen gaan. 70 klachten bij de gemeentelijke ombudsman. Wie heeft hier nu eigenlijk in deze vorm om gevraagd als er zoveel mis gaat. Zelfs de gemeenteraad heeft veel kritiek. Hoe kan dat en hoeveel gaat dat de utrechtse belasting betaler weer kosten.

  36. Simpel

    @ Nina:

    U misbruikt het woord inclusief

    Elk redelijk mens zal niet van ‘invaliderende mensen’ eisen om dan maar te vertrekken! Alleen u denkt dat misschien? Projectie?

    De meesten die hier klagen lijken mij totaal niet slecht ter been cq invalide, hooguit hebben ze een slechte conditie van het vele in hun auto zitten ;-). Ze nemen het wel, vaak uit eigen belang, op voor die arme doelgroepen, volgens mij.

    Uiteraard help ik mensen in nood en helpen zij mij, maar dat heeft hoegenaamd niets te maken met het terugdringen van het autogebruik cq parkeerbeleid in de stad.

  37. ParkeerDon

    Tussen de regels door lees ik dat de gemeente de burgers de schuld geeft, dat die niet digitaal vaardig genoeg zijn?

    Ik heb van ICT-ers begrepen dat zij ook moeite hebben met die parkeerapp, terwijl zij normaliter alle techie dingen zonder enige inspanning kunnen doen.

    Nee gemeente, jullie hebben een verkeerd product laten ontwikkelen!!! Of een product verkeerd laten ontwikkelen.

  38. Wimpie

    @ Simpel

    Reactie misplaatst en niet ter zake doend. Gaat niet om bewoners. Gaat om BEZOEKERS. Mantelzorgers enzo. Maar zover strekt uw beperkte horizon niet.

  39. Jolanda

    Als er een gemeente in Nederland is die schijt heeft aan haar inwoners is het Utrecht wel.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).