Janskerkhof in Utrecht krijgt andere inrichting; 26 parkeerplekken verdwijnen en meer fietsenrekken Janskerkhof in Utrecht krijgt andere inrichting; 26 parkeerplekken verdwijnen en meer fietsenrekken

Janskerkhof in Utrecht krijgt andere inrichting; 26 parkeerplekken verdwijnen en meer fietsenrekken

Janskerkhof in Utrecht krijgt andere inrichting; 26 parkeerplekken verdwijnen en meer fietsenrekken
Archiefbeeld
Het Janskerkhof in de historische binnenstad van Utrecht krijgt nog voor het einde van dit jaar een andere indeling. In totaal verdwijnen 26 parkeerplekken en worden de fietsenrekken die nu nog nabij de bushalte staan verplaatst, waardoor de looproute richting de Boothstraat volgens de gemeente een ‘ruimere en rustigere’ inrichting krijgt.

Het Janskerkhof in de historische binnenstad van Utrecht krijgt nog voor het einde van dit jaar een andere indeling. In totaal verdwijnen 26 parkeerplekken en worden de fietsenrekken die nu nog nabij de bushalte staan verplaatst, waardoor de looproute richting de Boothstraat volgens de gemeente een ‘ruimere en rustigere’ inrichting krijgt.

De gemeente Utrecht is al langer bezig parkeerplaatsen weg te halen uit het centrum van de stad. Het streven is om tot 2026 ieder jaar vijftig plekken op te heffen. “Met het weghalen van parkeerplekken in de historische binnenstad, bijvoorbeeld op het Janskerkhof, willen we dat minder auto’s in de binnenstad gaan rijden en parkeren. Zo komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en voor verblijf. Bewoners en bezoekers zien daardoor ons historisch erfgoed beter.”

Buurt

Eerder dit jaar werd al bekend dat ruim 20 parkeerplaatsen zouden verdwijnen op het Janskerkhof. De gemeente riep de buurt toen op mee te denken over de invulling van de ruimte die daardoor zou ontstaan. Nu is bekend hoe deze vrijgekomen ruimte ingericht gaat worden.

Er verdwijnen in totaal dus 26 parkeerplaatsen. Op het plaatje hieronder zijn deze plekken groen gemaakt. Ook worden de fietsenrekken nabij de bushalte weggehaald. Deze rekken zijn op het kaartje paars gemarkeerd.

Tekst loopt door onder afbeelding

Looproute

Met het weghalen van de parkeerplekken en de fietsenrekken ontstaat ruimte voor onder meer voetgangers. “De looproute van het Janskerkhof naar de Boothstraat krijgt een ruimere en rustige inrichting”, aldus de gemeente.

Aan de kant van de Drift staan momenteel al veel fietsen gestald, maar de gemeente wil dat dit stuk van het plein er netter uit komt te zien. Daarom worden er 172 beugels geplaatst waar de fietsen tegenaan gezet kunnen worden.

Bloemenmarkt

Ook komen er straks drie gehandicaptenparkeerplaatsen in plaats van twee en wordt de parkeerplek voor deelauto’s verplaatst. De parkeerplekken voor vergunninghouders blijven bestaan. Tot slot zegt de gemeente dat de nieuwe inrichting geen invloed heeft op de bloemenmarkt of andere evenementen die op het plein worden georganiseerd.

Het ontwerp wordt nu tot in detail uitgewerkt en vervolgens overhandigd aan een aannemer. De verwachting is dat de werkzaamheden in december van dit jaar starten.

Gekoppelde berichten

36 Reacties

Reageren
  1. A321

    Top!

  2. WJM

    Géén invloed op de bloemenmarkt!!!
    Deze ondernemers zijn ook afhankelijk van kopers, die onmogelijk op een fiets naar de bloemenmarkt kunnen komen.
    Laat Utrecht svp wel ‘lief’ voor de bloemenverkopers blijven!!
    Een belangrijke stukje historie is onze Utrechtse Bloemenmarkt in Nederland en buiten de grenzen!

  3. Ramon

    Fantastisch nieuws! Hoe minder parkeerplaatsen daar hoe mooier. Dit is het mooiste plein van de stad, kort gevolgd door de compleet auto vrije pleinen, Mariaplaats en Brusselplein.

  4. woutvr

    Een terechte reactie, @A321 en @WJM, die ik graag hierbij ondersteun en wat de laatste betreft: de bloemen verkopers krijgen toch wel een flinke korting bij de parkeergarages, mag ik hopen?

  5. jan

    Ik zou het mooi vinden als de gemeente meer verkeersborden zou weghalen zodat het er ruimtelijker uit ziet. Je kan al veel borden verwijderen door op de grond markeringen te tekenen. Dat valt ook nog eens beter op

  6. Tim

    Was een mooie gelegenheid geweest om ook hier een ondergrondse stalling te maken, had je ook gelijk de Nobelstraat en de zijstraten kunnen schoonvegen van fout gestalde fietsen en hoeven er op het plein zelf ook helemaal geen fietsen meer te staan. Er zal wel geen budget zijn, maar toch vind ik het een gemiste kans.

  7. Ton

    @ WJM
    Ik kan het me nauwelijks voorstellen: mensen die met de auto naar de bloemenmarkt gaan ?

  8. Binnenstadbewoner

    Goed plan. In de praktijk heb je niks aan de parkeerplaatsen in de binnenstad. Bezoekers vinden op straat nog maar zelden een parkeerplek. Ze worden namelijk zowat permanent bezet gehouden door mede binnenstadbewoners met parkeervergunning. Die binnenstadbewoners rijden zelf nog maar nauwelijks. Wegrijden = plek kwijt en zie bij terugkomst maar eens een plek te vinden.

    Beste is parkeren op afstand in een parkeergarage en dan tegen redelijk tarief.

    @ WJM: u bent geen Utrechter? Vrijwel alle bezoekers aan de bloemenmarkt komen lopend, met de fiets en soms (deel)bakfets. Zelden met de auto want iedereen weet dat de parkeerplaatsen op Janskerkhof permanent bezet zijn. Ga er eens kijken i.p.v. hier onzin uit te kramen.

  9. Marian

    Wordt het fietspad dan eindelijk een stuk breder?

  10. W

    @ton: wat denk je dat er onder het janskerkhof ligt..?!

  11. Wim Vreeswijk

    Als je serieus boodschappen wil doen gaat dat fietsend nooit lukken . En dan heb je toch weer de ongesubsidieerde auto nodig om je boodschappen veilig en droog naar huis te krijgen.

  12. Janah

    Goed plan. Leg de auto aan banden, maar vergeet de fiets niet. Helaas gaat Utrecht aan fietsvervuiling ten onder. Wie komt er eens met een oplossing voor dit probleem. Misschien afvoeren door de gemeente zonder de bijbehorende papierwinkel. Fout gestald: fiets kwijt.

  13. S

    @wim: hoezo lukt dat niet fietsend? Ik doe niet anders man!
    En de auto niet gesubsidieerd?! Broehahahaha

  14. Henk

    Zo, zo, het kan niet op. Het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten gaat van twee naar drie. Een verdubbeling zit er blijkbaar niet in.

  15. Ton

    @ W
    Onder het Janskerkhof?
    Graven ?
    Boomwortels?
    Misschien nog wat riool en leidingen?

  16. Sanne

    Serieus boodschappen doen op het jkh… 🤦🏼‍♂️

  17. De oranje mannetjes

    Oh wat een gruwel zooitje is het daar
    Flikker je fiets maar neer. Ik had er laatst een calamiteit maar ik weet niet of ik alle stalen rossen heb heel gelaten. Maar of dat in de nieuwe situatie gaat veranderen . Flesje wijn op niet!

  18. Janskerk

    Heel goed nieuws! Extra ruimte voor voetgangers is hier echt nodig

  19. Peter

    @ Sanne: +1!

    Ik weet niet wat deze man onder serieus boodschappen doen verstaat maar echt grote kun je laten bezorgen of met taxi of de huurauto halen.
    Als je daar de kosten van eigen autobezit van aftrekt kun je heel wat ritjes maken.

  20. Massegast

    Wel grappig allemaal. Massegast heeft in de jaren 60 nog op de Willem de Zwijger Mulo gezeten. In het gebouw waar nu Café Hofman zit. (Ik zit nog wel eens koffie te drinken op de plek waar ik toen mijn proefwerkjes Frans en wiskunde zat te maken. Ook op zaterdagochtend, met het geroezemoes van de bloemenmarkt en het geklingel van de Domtoren op de achtergrond. Utrechtse romantiek!). Goh, als het Janskerkhof eens autovrij zou zijn, was een wens die toen op de Willem de Zwijgerschool regelmatig geuit werd. Het gaat er dan nu ongeveer van komen. Na 60 jaar. Ach, het is ook wat waard om niet in een revolutionair land te wonen….

  21. WJM

    Als je MS hebt en je wilt ook graag even genieten van jouw Utrechtse historische bloemenmarkt!
    Begrijp je het nu Ton wat ik bedoel?
    Leef je in in anderen zou ik zo zeggen……..

  22. WJM

    Binnenstadbewoner! Geboren en getogen en ik loop al een behoorlijk tijdje mee!

  23. Sj

    @wjm; het aantal invalideparkeerplaatsen wordt uitgebreid. Lees het artikel eens zou ik zeggen

  24. Peter

    ‘Bewoners en bezoekers zien daardoor ons historisch erfgoed beter.’ Dus Utrecht is tóch een openluchtmuseum. Volgens mij moet een stad leven, moet er gewoond, gehandeld en gefeest worden.

  25. Nina

    Met een begrotingstekort van 6-7 miljoen is het tijd om te stoppen met geld uitgeven, gemeente Utrecht.

  26. Alma

    De toegankelijkheid en bereikbaarheid van de stad voor mensen die niet gebruik kunnen maken van goed openbaar vervoer wordt steeds slechter!
    Mijn partner kan alleen met de auto naar de stad komen en kan binnen de stad maar een beperkt aantal meters lopen. Er zijn onvoldoende parkeerplaatsen in de binnenstad en als die vol zijn veel te weinig gewone betaalparkeerplaatsen op beloopbare afstand.
    In de provincie Utrecht wonen (stand 1-1-2023) 247.281 mensen boven 65 jaar en 174.907 tussen 15 en 25 jaar. Aanmerkelijk meer ouderen dan jongeren dus. Ouderen uit onze provincie zijn voor een deel afhankelijk van een auto om naar ‘hun’ stad te komen.
    Wat betreft de gemeente Utrecht, de bevolkingsprognose voor de komende 18 jaar: de groep 65-plussers zal procentueel het sterkst groeien : van 38.600 in 2022 naar bijna 61.000 in 2040 (Plus 57%). (Rapport van Onderzoek en advies, 2022, gemeente Utrecht). Ook binnen onze gemeente zijn bushaltes soms te ver weg of hebben een te beperkte dienstregeling om toegankelijk te zijn voor mensen die slecht ter been zijn.
    Beleid, dus ook parkeerbeleid, wordt voor de toekomst gemaakt. Ouderen en minder mobiele bewoners hebben ook recht op toegang tot de stad!!!

  27. Wakker

    @Peter:

    Ja de stad moet leven, maar doet dat juist graag zonder milieu-verpestende/ruimtevretende/lawaaierige auto’s! Volgens mij een intussen onomkeerbaar proces. Auto’s zijn zo 20-ste eeuws. Word wakker man!

  28. Statler

    @Janskerk:
    extra ruimte voor voetgangers die prompt misbruikt gaat worden door fietsers.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  29. JdV

    @wakker: er is tegenwoordig iets nieuws. Dat heet een electrische auto. Geen lawaai en geen vervuiling. Welkom in de 21 eeuw.

  30. Sj

    Hoi @alma: al gelezen dat het aantal invalideparkeerplaatsen juist uitgebreid wordt? Er wordt wel degelijk rekening gehouden met inwoners die minder mobiel zijn.

  31. Joost

    @ Alma 29/10/2023 – 18:19
    Ik vind dit altijd een vermoeiend argument. Ja, het moet goed geregeld zijn voor mensen die slecht ter been zijn en alleen met de auto kunnen komen. Dit is alleen geen argument om niets te doen aan het autogebruik in de binnenstad.

    Het gros van de autogebruikers kan prima de auto parkeren bij een transferium, de parkeergarage bij Hoog Catherijne of de auto een keer thuis laten staan en met OV/fiets komen. Ook is niet elke 65-plusser slecht ter been en kunnen ook prima een keer de auto laten staan. De tijd van de heilige koe is voorbij.

  32. JdV

    @joost: het grote misverstand is dat u meent te kunnen bepalen hoe mensen zich verplaatsen. Bent u niet in de war met Noord Korea?

  33. Ton

    @WJM 29/10/2023 – 11:07
    Excuseer. Ik bedoel natuurlijk:
    “Ik kan het me nauwelijks voorstellen: mensen, een enkele uitzondering daargelaten, die met de auto naar de bloemenmarkt gaan ?”
    Misschien moeten er wat meer gewone parkeerplaatsen omgezet worden in plaatsen voor mensen met MS of andere beperkingen ? Ik ben voor.

  34. Bernhard

    @alma… maar heel veel ouderen zijn wel FIT en fietsen, lopen, nemen de bus… of hebben driewieler…dus die aantallen zijn niet zo belangrijk.

  35. Paul

    Eigenlijk horen er nul naaste de oudste kerk van Utrecht!

  36. Joost

    @ JdV 30/10/2023 – 15:14
    Elk verkeersbord waarin voertuigen in de straat geweigerd worden, elke plek die alleen bestemd is voor laden en lossen, elke meter spoor die is aangelegd, elk fietspad dat ik zie en elke woonkamer die niet met een auto bereikt kunnen worden; echt een kopie van Noord-Korea. Je mag ook niets meer in dit land!

    Toen Feuchtinger in de jaren 50 een snelweg richting Domplein voorstelde vroeg hij zich waarschijnlijk af: “Waar is de wijsheid van JdV, om mensen te vertellen dat dit geen Noord-Korea is en zélf mogen bepalen hoe zij zich verplaatsen?!”

    Je zou bijna denken dat dit een land is met ruimtelijke ordening, verkeersregels en stedelijke planning. Lopen op een voetpad? Fietsen op een fietspad? Auto’s op de snelweg? Totale dictatuur! Dat kan ik toch zeker zelf bepalen?!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).