Koningsweg moet weer monumentale oprijlaan worden: parkeerplaatsen weg en 30 kilometer per uur Koningsweg moet weer monumentale oprijlaan worden: parkeerplaatsen weg en 30 kilometer per uur

Koningsweg moet weer monumentale oprijlaan worden: parkeerplaatsen weg en 30 kilometer per uur

Koningsweg moet weer monumentale oprijlaan worden: parkeerplaatsen weg en 30 kilometer per uur
Foto's: Bas van Setten
Vanuit Utrecht loopt al meer dan duizend jaar een weg richting Wijk bij Duurstede. In 1808 besloot Lodewijk Napoleon, destijds koning van Nederland, de weg opnieuw in te richten. De kleiweg en het naastgelegen zandpad werden omgetoverd tot een brede laan met aan beide zijden een dubbele bomenrij. Een paar jaar later, in 1815, besloot Willem I, de nieuwe machthebber, de Linie van Utrecht aan te leggen, waardoor de statige laan van Napoleon weer verdween. Inmiddels zijn we ruim tweehonderd jaar verder en nu wordt de straat, die ondertussen de Koningsweg is genoemd, weer onder handen genomen.

Vanuit Utrecht loopt al meer dan duizend jaar een weg richting Wijk bij Duurstede. In 1808 besloot Lodewijk Napoleon, destijds koning van Nederland, de weg opnieuw in te richten. De kleiweg en het naastgelegen zandpad werden omgetoverd tot een brede laan met aan beide zijden een dubbele bomenrij. Een paar jaar later, in 1815, besloot Willem I, de nieuwe machthebber, de Linie van Utrecht aan te leggen, waardoor de statige laan van Napoleon weer verdween. Inmiddels zijn we ruim tweehonderd jaar verder en nu wordt de straat, die ondertussen de Koningsweg is genoemd, weer onder handen genomen.

Tussen de tijd van koning Willem I en het heden is er nog wel het een en ander gebeurd bij de Koningsweg. Zo is in 1830 Soestbergen aangelegd, de eerste algemene begraafplaats. In 1871 werden de fortgrachten van Lunet I en II met elkaar verbonden door middel van een zogenoemde damsluisbrug. Hierdoor moest de weg iets naar het noorden worden verlegd. Deze brug werd in 1962 afgebroken, maar nu wordt het bouwwerk weer in ere hersteld. Na enige vertraging is de verwachting dat de nieuwe damsluisbrug, die op de fundering van het oude exemplaar wordt gebouwd, deze zomer wordt opgeleverd.

Door de aanleg van de Waterlinieweg in 1938 werd de Koningsweg als het ware in tweeën gesplitst. De bouwrestricties die vanwege de nabijheid van de forten golden, werden aan de westelijke kant van de Waterlinieweg opgeheven, waardoor er huizen kwamen. In 1953 werd onder een deel van de Koningsweg een riool aangelegd en omdat dit riool nu aan vervanging toe is, wordt de hele straat opnieuw ingericht.

Want, zo is de redenatie van de gemeente, als de straat toch wordt opengebroken voor werkzaamheden aan het riool biedt dit ook de mogelijkheid om andere zaken aan te pakken. Zoals iedereen inmiddels wel weet, neemt het aantal inwoners van Utrecht in rap tempo toe en er is volgens de gemeente niet genoeg ruimte in de stad om het autogebruik mee te laten groeien. Daarom wordt vol ingezet op het gebruik van de fiets, het openbaar vervoer en natuurlijk de benenwagen. “Het blijft dan ook noodzakelijk om de uitbreiding van het fietsnetwerk voort te zetten”, aldus het college.

Tekst loopt door onder de foto

De aanpassingen

De Koningsweg en de naastgelegen Gansstraat verbinden Amelisweerd en Rhijnauwen via Maarschalkerweerd met de stad. “We willen de Koningsweg aantrekkelijker maken voor fietsers en voetgangers”, schrijft de gemeente. Dit moet onder meer gedaan worden door van de Koningsweg een fietsstraat met rood asfalt te maken. Hierdoor ontstaat niet alleen meer ruimte voor fietsers, maar ook voor groen.

De toegestane snelheid op de gehele weg wordt straks teruggeschroefd naar 30 kilometer per uur. De breedte van nagenoeg de hele Koningsweg wordt 4,80 meter, met uitzondering van het deel tussen de Tamboersdijk en de ingang van de Intratuin. Dit stuk wordt een meter breder zodat het vrachtverkeer de draai van en naar het tuincentrum kan maken.

De bovenstaande aanpassingen gelden voor het deel van de Koningsweg, tussen de Oosterspoorbaan en de Laan van Maarschalkerweerd. Daarnaast wordt onderscheid gemaakt tussen het stedelijke deel, het stuk dat ten westen van de Waterlinieweg ligt en het landelijke deel, het stuk dat ten oosten van de Waterlinieweg ligt. Onder het stedelijke deel wordt het riool vervangen door een gescheiden stelsel.

Tekst loopt door onder de foto

“Ook gaan we bewoners aanbieden om het regenwater van hun daken te scheiden van het vuilwater riool.” Van de huidige 90 parkeerplaatsen langs dit deel, verdwijnen er 16. “We hebben een parkeerdrukmeting in de wijk uitgevoerd, hieruit blijkt dat het opheffen van 16 plekken geen problemen oplevert binnen het parkeerrayon. Wel kan het zo zijn dat bewoners of bezoekers naar een andere straat binnen het parkeerrayon moeten uitwijken”, meent het college.

Het landelijke deel van de Koningsweg moet een vloeiende overgang vormen tussen stad en land. Zo is het trottoir straks halfverhard en er komt een struinpad tussen de dubbele bomenrij die aan beide zijde van de straat komt. Alle 54 parkeerplaatsen langs dit deel verdwijnen. Deze plekken, waar automobilisten nu nog vrij kunnen parkeren, worden volgens de gemeente met name gebruikt door dagjesmensen, mensen die op andere plekken in de stad moeten zijn, bezoekers van FC Utrecht en mensen die geen parkeervergunning hebben. “Bewoners hebben hier de mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren”, meent het college.

Reacties en voorlopig ontwerp

De plannen hebben eind vorig jaar al ter inzage gelegen. In totaal heeft de gemeente 31 reacties ontvangen. Veel mensen waren kritisch op het plan om de parkeerplaatsen weg te halen. “Men maakt zich vooral zorgen of ze hun auto nog wel kwijt kunnen.” Ook hebben mensen hun zorgen geuit over de verkeersveiligheid. Sommigen denken dat dit in het geding komt wanneer de breedte van de weg wordt teruggeschroefd naar 4,80 meter. Anderen waren kritisch op de herinrichting an sich. Zij vroegen zich af of het geld niet beter aan andere zaken besteed kan worden.

“De ontvangen reacties hebben tot kleine aanpassingen geleid, voornamelijk vanwege onzorgvuldigheden in het […] ontwerp.” De overige reacties waren volgens de gemeente geen aanleiding om het plan aan te passen.

Over een paar maanden wordt ‘voorlopig ontwerp’ gepresenteerd, de volgende stap in het proces. De gemeente ziet geen reden om dit nog eens voor te leggen aan belanghebbenden. “Het gaat dan immers alleen om de uitwerking van een nagenoeg gelijk ontwerp en de reacties op dat ontwerp hebben we in deze fase al opgehaald. Wel organiseren we nog een informatiebijeenkomst.” Wanneer de daadwerkelijke herinrichting gaat beginnen is nog niet bekend. Wel is bekend dat de Koningsweg weer een monumentale oprijlaan moet worden die het in het verleden ook even was.

Gekoppelde berichten

33 Reacties

Reageren
  1. Bennie

    Blij dat ik de stad heb verlaten.

  2. W

    Heel goed, weg met die vieze auto’s en die parkeerplaatsen.

  3. M,A

    Ach het mag wat kosten, w,s betaald door de eenzame ouderen die geen bezoek meer krijgen in o,a Lombok Utrecht door de parkeertarieven

  4. Margriet

    Van wie moet die herinrichting ook alweer, hadden die 31 reageerders allemaal ongelijk en er komt een info avond maar daar mag je niets vinden… Participatie op de Utrechtse manier. En maar klagen dat er zo weinig mensen komen stemmen bij de verkiezingen.

  5. JdV

    Prachtig. 200 jaar terug in de tijd. Een monumentale oprijlaan.
    Alle groen-linksers kunnen dan met hun paard en koets hier naar hun landhuis rijden. Proest.

  6. eric

    “De ontvangen reacties hebben tot kleine aanpassingen geleid, voornamelijk vanwege onzorgvuldigheden in het […] ontwerp.” De overige reacties waren volgens de gemeente geen aanleiding om het plan aan te passen.

    Over een paar maanden wordt ‘voorlopig ontwerp’ gepresenteerd, de volgende stap in het proces. De gemeente ziet geen reden om dit nog eens voor te leggen aan belanghebbenden ”

    ach,ach…voor de buhne aan participatie gedaan, maar toch de eigen zin doordrijven. Noord Korea…sorry…Utrecht anno 2025 onder een kneiterlinks College.

    Was het eerst fijnstof waarom er minder auto’s moesten komen, daarna allerlei drogredenen zoals te hard rijdend verkeer ( oplossing: handhaven) de stad groeit ( gek he? dat er dan meer auto’s komen? } Bewoners die zich beklaagden over te weinig parkeerruimte omdat slinks in de wijken er naast betaald parkeren was geintroduceerd, nu weer een zgn monumentale weg van Napoleon, je moet er maar op komen…..maar deze “monumentale “weg vervolgens volgooien met rood asfalt! en zo gaan we steeds verder met drogredenen!

    Andere partijen, oppositie, pak de handschoen eens op voor de Gemeenteraadsverkiezingen van 2026 om Utrecht weer bereikbaar en betaalbaar te maken!

  7. Died

    Wat een raar idee weer… Gewoon normaal doen en 50 is een prima snelheid. Fietsers kunnen daar al prima fietsen. Ook ligt er een stoep die prima te gebruiken is.

    Misschien eens kijken naar andere mensen bij de gemeente!

  8. Endie

    @M,A: u weet dat je in Lombok nog steeds gratis kunt parkeren op zondagen? Dat komt goed uit, want het door u genoemde bezoek moet op doordeweekse dagen meestal werken.

  9. JJ

    “Zo is het trottoir straks halfverhard”. Dat wordt een modderpoel en is ontoegankelijk voor rollators, rolstoelen en kinderwagens. Welke beleidsmaker zit hier te slapen?

  10. Nico

    Mmm, heeft Utrecht ondanks de grote tekorten toch nog pot geld gevonden om weer een straat te verbouwen. Het was even wachten op welke straat maar daar is er dan weer 1, De Koningsweg. Wel leuk ook dat de auto straks voorbij gereden wordt door de electrische fiets. Even reageren nog op de uitspraak van W, U nooit auto gehad of brommer? U vliegt ook niet en een taxt of een niet groene bus is niet aan u besteed? Al die verbouwingen van straten + overal in de stad straks betaaldparkeren + alle belastingen welke de gemeente jaarlijks flink omhoog gooit is ook voor mijn gezin het teken geweest om te zoeken naar een woning buiten Utrecht. En prettig is dan wel weer dat het huis waar ik in Utrecht in woon veel opleverd. Hier voor bedankt Utrecht.

  11. Utrechter

    Sterkte voor de omwonenden met de uitlaat gassen van alle stilstaande en parkeerplaats zoekende auto’s.

  12. Boesje

    “het aantal inwoners van Utrecht neemt in rap tempo toe en er is volgens de gemeente niet genoeg ruimte in de stad om het autogebruik mee te laten groeien. Daarom wordt vol ingezet op het gebruik van de fiets, het openbaar vervoer en natuurlijkde benenwagen. “
    Mijns inziens moeten ze dan juist inzetten om de auto meer ruimte te geven. Zo verklein je ruimte voor de auto juist. Met als gevolg dat er nog meer filevorming komt. Want je krijgt de mensen echt niet uit hun auto.

  13. Boogschutter

    Koningsweg gaat een beetje meer allure krijgen.
    Minder gejakker, meer gekuier.
    Het wordt er alleen maar mooier van.

  14. Leon

    Uitstekend idee.

  15. Peter

    Het beleid om in te zetten op meer lopen en fietsen is prima, alleen in de uitwerking schiet de gemeente er volledig naast. Benieuwd wat er bij de verkiezingen in maart 2026 gaat gebeuren.

  16. Edward

    Er zit nog genoeg ruimte in de gemeentebegroting om flink te bezuinigen zo lang er geld is voor dit soort onzinnige projecten, waarbij zoals in Utrecht gebruikelijk niet naar de inwoners geluisterd wordt.

  17. Pietje Precies

    Dan ook geen fietsen toelaten maar alleen paarden met karren en koetsen en handwagens of hondenwagens.

  18. Inez

    Napoleon kon in 1800 die brug sneller bouwen dan de gemeente U in 2025….

  19. baliekluiven op z'n gemakkie

    Goed plan. Autoluw, dat is de toekomst. En die Utrechtse lucht is nog steeds erg smerig… dus er moeten nog meer wijzigingen komen.

  20. Wim

    @ Baliekluiver

    Precies. We moeten een kilometershoog scherm om Utrecht zetten. Schermen we ons lekker af van de vieze lucht uit het Roergebied en uit de Rijnmond.

  21. Robert

    De Koningsweg een monumentale oprijlaan? Is dit een grap? Gaan we alle bebouwing ook slopen, nee toch? Een oprijlaan naar? Een gewone provinciale weg en een 13 in een dozijn woonwijk?

    Geen oprijlaan dus, wel een ontzettend dure en onnodige fietsstraat met historische brug (elders in Utrecht geen budget voor verkeersveiligheid, maar dit vinden we wel belangrijk…) en het verder het traditionele met oogkleppen op ideologisch wegpesten van de mobiliteit en vrijheid van bewoners.

    Na de excessen van het tijdperk Catharijnebaan zitten we momenteel met een even kwalijk mobiliteitsextremisme aan de andere kant van het spectrum. Hopelijk zijn we niet al teveel verkiezingen verwijderd van gezonder verstand en een Gemeentebestuur wat er is voor de bewoners, niet enkel en alleen voor de eigen smal gekaderde politieke agenda.

  22. Nina

    Mooi verhaal over Napoleon, maar dit stamt uit een tijd dat er geen auto’s waren. Waar is de realiteitszin?

  23. Wim

    @ Robert

    Prima verwoord!

  24. Floep

    Uitstekend idee. Het is inderdaad zo dat Utrecht de hoeveelheid auto’s niet aankan en het is dan ook niet meer dan logisch om verder in te zetten op beperking daarvan.

    Aan de reacties hier te lezen bestaat de bevolking van Utrecht voor 97% uit eenzame ouderen maar gelukkig is de realiteit anders.

  25. Hans

    Utrecht word nooit uitstootvrij, al sluiten we de hele stad af!

    We liggen tussen de 3 drukste snelwegen van Nederland!

    Auto is allang niet meer te “gast ” in Utrecht, ben maar verhuisd, de stad is kapot gemaakt!

  26. Utrechtvoorutrecht

    @Utrechter. Alleen bij FCU-wedstrijden zie ik daar mensen zoeken. En laat je daar nou mooi met de tram (en bus, en fiets) heen kunnen. Als mensen daar last hebben van uitstoot, is dat van de Waterlinieweg en A27. Zoekt u anders even op waar de weg ligt?

  27. Utrechter2

    Aan de rechtse reageerders. Het mobiliteitsbeleid van GroenLinks, D66 en andere ollegepartijen drijft electroraal op studenten en ambtenaren. En ambtenaren merken als laatsten dat het geld in de economie op is aangezien bedrijven wel failliet kunnen gaan, of zich grotendeels moeten verplaatsen naar het buitenland maar een overheid niet.

    Maar als een regering (links of rechts) besluit om alleen studies te bekostigen die opleiden tot een baan in hetzelfde vakgebied, en pretstudies niet meer gaat bekostigen. Dan kan het zomaar zijn dan studenten zich dan opeens meer budgetbewust gaan gedragen ook op dit economisch niveau.

  28. Max

    Er wordt een vreemde prioriteit aan het vernieuwen van straten gegeven, lijkt geen structuur in te zitten. En binnenkort start ook nog de herinrichting van het Ledig Erf en omgeving waar het nu al te lang te stil over is.

  29. Nina

    @ Floep
    Je zegt: Utrecht kan de hoeveelheid auto’s niet aan.

    De reden is dat bij de stadsontwikkeling de afgelopen decennia totaal geen rekening wordt gehouden met de toename van verkeersbewegingen door de bouw van vele extra woningen (woontorens) en de flinke groei van het aantal inwoners.

    Auto’s zijn noodzakelijk voor bewoners. Dat verandert niet, als je autoverkeer niet correct faciliteert.

    Het inlevingsvermogen van sommigen hier gaat helaas niet verder dan hun eigen behoeftes.

  30. Floep

    @Nina, of je zorgt er voor dat je stad goede OV verbindingen heeft en dat je zoveel mogelijk in je eigen stadsie kan doen, zodat die auto niet nodig is.

    Over gebrek aan inlevingsvermogen gesproken.

  31. Peter

    De meeste Utrechters gaan allang niet meer met de auto de stad in maar vinden het wel prettig dat ze met de auto bereikbaar zijn voor als ze de stad uit willen.

  32. Nina

    @ Floep
    Jij denkt dat alle werkenden van onze 380.000 inwoners een baan in Utrecht hebben of dat zij anders online kunnen werken of dat hun werkplek met fiets/OV bereikbaar is? Tuurlijk.

  33. Billy

    Welk probleem probeert de gemeente hier op te lossen? Dat is totaal niet duidelijk. Er ligt al een enorm fietspad een paar honderd meter verderop aan de andere kant van het spoor. Genoeg ruimte en mogelijkheden voor fietsers. De gemeente is weer bezig om problemen op te lossen die niet bestaan, vergelijkbaar met “betaald parkeren” in oog in al.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).