Leegstand van winkels in Utrechtse binnenstad blijft een probleem Leegstand van winkels in Utrechtse binnenstad blijft een probleem

Leegstand van winkels in Utrechtse binnenstad blijft een probleem

Leegstand van winkels in Utrechtse binnenstad blijft een probleem
Archieffoto
Er is nog steeds veel leegstand in Nederlandse binnensteden, zo blijkt uit onderzoek van vastgoedbedrijf Colliers. Ruim 8,3 procent van de winkelpanden in stadscentra stond leeg in het eerste kwartaal van dit jaar. Ook in Utrecht blijft leegstand een probleem. 

Er is nog steeds veel leegstand in Nederlandse binnensteden, zo blijkt uit onderzoek van vastgoedbedrijf Colliers. Ruim 8,3 procent van de winkelpanden in stadscentra stond leeg in het eerste kwartaal van dit jaar. Ook in Utrecht blijft leegstand een probleem

Vooral bij de ingang van Hoog Catharijne bij het Moreelsepark in Utrecht staan veel panden leeg, blijkt uit het rapport. Ook in de straat Achter Clarenburg staan drie winkels al langer dan een jaar leeg. Het leegstandspercentage van Utrecht ligt tussen de 6,4 en 8,3 procent. Dat is meer dan in sommige andere grote steden in Nederland. Amsterdam en Eindhoven hebben een leegstandspercentage van onder de 6,4 procent. Rotterdam haalt Utrecht echter in, met een leegstandspercentage van meer dan 8,3 procent. Den Haag valt in dezelfde categorie als Utrecht. 

Invloed van de coronacrisis

Na het opheffen van de coronamaatregelen leek het beter te gaan met de winkels in de binnenstad. Mensen vonden hun weg weer naar de winkelstraat en er kwamen nieuwe winkels bij. De leegstand nam af en kwam begin vorig jaar uit op 6 procent voor heel Nederland, waar deze in 2021 landelijk piekte met 7,5 procent. 

Aan deze positieve ontwikkeling lijkt echter een einde te zijn gekomen, met ruim 8,3 procent van de winkelpanden in Nederlandse stadscentra die in het eerste kwartaal van dit jaar leegstaan. De belangrijkste oorzaak volgens vastgoedbedrijf Colliers zijn de hoge kosten voor winkeliers. Lonen, inkoopkosten en huren stegen sterk, terwijl er geen uitstel meer mogelijk was voor het terugbetalen van coronaschulden. Dit leidde tot faillissementen of sluiting van een deel van de minder lopende winkels om kosten te besparen. 

Toch presteren de vijf grootste steden, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam, een stuk beter dan kleinere stadscentra. Utrecht staat met de Oudegracht aan de Werf op nummer 5 van beste winkelstraten zonder langdurige leegstand sinds 2022, met 44 winkels. Volgens Colliers is dat omdat winkels in kleinere plaatsen veel meer te lijden hebben onder concurrentie met grotere ondernemingen. 

Langdurige leegstand

Het leegstandspercentage alleen zegt echter niet alles, aldus Colliers. Er moet onderscheid worden gemaakt tussen kortlopende leegstand van minder dan een jaar en langdurige leegstand. Vorig jaar nam de langdurige leegstand in binnensteden duidelijk af. Deze trend zette in het eerste kwartaal van dit jaar voort in de vijf grootste steden, maar kleinere plaatsen lieten een stijging zien. 

De gevolgen van langdurige leegstand zijn groot. Hoe langer een winkel leeg staat, hoe slechter dit is voor de winkelstraat. Het gevaar dreigt volgens Colliers dat er steeds minder bezoekers komen, waardoor winkeliers het steeds moeilijker krijgen om de omzet te halen. Daarnaast vermijden bezoekers en winkeliers winkelgebieden met veel leegstand, waardoor het risico op verwaarlozing en criminaliteit toeneemt. 

Locatie en winkelgrootte

Naast de hoge kosten, speelt ook locatie een belangrijke rol in de oorzaak van leegstand. Verkooppunten buiten de grote winkelstraat om, worden sneller gesloten. Shoppen via internet maakt het volgens Colliers namelijk overbodig om op elke hoek van de straat een verkooppunt te hebben. In plaats daarvan kiezen winkeliers voor een showroom in de belangrijkste winkelstraat van de stad. 

Daarnaast is de winkelgrootte belangrijk. Ruimtes tussen de 800 tot 1.600 vierkante meter staan het vaakst langdurig leeg. In binnensteden gaat het dan al snel om winkels met meerdere verdiepingen. De vraag groeit daarom naar kleinere winkels op de begane grond.

De gemeente Utrecht heeft in 2021 het plan Morgen Mooier Maken gepresenteerd, om de leegstand in de Utrechtse binnenstad aan te pakken. De gemeente wil met name inzetten op het transformeren van verdiepingen boven winkelpanden, naar verhuurbare woon- of werkruimtes. 

Straatbeeld

Langdurige leegstand heeft ook invloed op het straatbeeld in Nederlandse binnensteden. Steeds meer winkelpanden die leegstaan worden gevuld met horeca, dienstverlening of cultuur & ontspanning, waar detailhandel winkels in aantal afnemen. Vooral het aantal tattoo- en piercingshops, nagelstudio’s en koffiebars stijgt, terwijl bloemen en plantenwinkels, bakkers en slijters langzaam verdwijnen.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht.

    We kunnen deze toch omvormen tot opvangcentra voor asielzoekers, een win win situatie, COA bulkt van het geld.

  2. S

    Tsja, de middenstandvereniging onder leiding van meneer Broekman moet nu toch echt een keer aan de bak en na gaan denken hoe ze de winkelstraat een oppepper kunnen geven. Belwinkels en pop up stores is niet genoeg. Wat heeft een mens nog te zoeken in de Steenweg?!

  3. Ton

    Die winkel op de foto is nu juist wel verhuurd (tijdelijk?).

  4. Rob H.

    Tja, zolang vastgoedparasieten de extreem hoge huren blijven vragen, dan zal die niet oplossen. Leegstand zou niet moeten lonen.

  5. Melody

    Met een gemiddelde huur van 2-3-4-5 K voor piep kleine winkeltjes is het niet zo verwonderlijk dat het leeg blijft staan. Vaak niet of met Kunst- & vliegwerk hooguit tijdelijk te doen voor een kleine ondernemer.

  6. S

    @rob: precies, jij linkse kraker! ✊🏼

  7. W.H.de Groen

    De markt zijn werk laten doen waarbij de huur naar beneden bijgesteld moet worden lijk me..!
    Bij te lange leegstand waarbij de verhuurder nalatig blijft om het pand goed in de markt te zetten een boete van de gemeente daar zij het aanzicht van het centrum hiermee schaden.
    Deze boete dan ook laten gelden voor verbouwingen doe qua tijd uit de pas lopen.
    Hierdoor krijgen startende ondernemers een betere kans om zichzelf in de markt te zetten en de diversiteit qua aanbod zal verbeteren.
    Ondernemen neemt risico’s met zich mee en daar zullen de HH vastgoedinversteerders ook in mee kunnen gaan dragen.
    Niets mis mee daar een goedlopende winkelstraat ten positieve zal zijn naar de verlangde winkelhuur.
    Tevens een gemeentelijke belasting op ketenbedrijven die lokaal niets te brengen hebben lijk me iets waarover het debat eens gevoerd mag gaan worden..!

    Ook de immense leegstand in HC eens aan gaan pakken en wat is er mis mee om hier eens wat creatiever mee aan de slag te gaan…! De grote leegstaanders opdelen in ruimtes van 20 tot 80 m2 en transformeren naar een bazaar” Oosters model ” Dit op dag/week/maandcontract. Top voor alle gasten die al langers ondernemertje willen spelen waarbij een marktmeester deze niet alleen controleert maar ook bij staat in de kwesties rondom ondernemen spelen etc.
    Het zou HC een stuk gezelliger cq levendiger maken en wanneer ik er door heen wandel lijk me dat geen overbodige luxe.

  8. Herman

    Combinatie van internet en de vastgoedmarkt die in handen van graaiers is terechtgekomen.

  9. Klaasjan

    Het winkelbestand wordt steeds meer oninteressant en nutteloos. Kleding, schoenen, horeca, nagelstudio’s en zelfs een tabakszaak. Wees dus niet verbaasd over deze neerwaartse spiraal.

  10. GH

    De leegstand in de Utrechtse binnenstad is voor een deel gevolg van de heropening en vergroting van Hoog Catharijne.
    Dat in ogenschouw genomen is de leegstand dus relatief laag in vergelijking met de big 4.

  11. de Kreek

    Zo lang de bereikbaarheid van de binnenstad afneemt, zal het alleen maar erger worden met de leegstand en natuurlijk spelen de torenhoge huren ook parten.
    Als de gemeente eens een rekening gaan sturen naar verhuurders, waar hun pand van te lang leegstaat, moet je kijken hoe snel ze deze verhuurd hebben, alleen niet voor de Jackpot.
    Ik woonde in Leidsche Rijn en lopen naar bus of trein was te ver en met de fiets goed te doen alleen als je terug komt is vaak je fiets weg en dat loop in de papieren. Met de auto duurt erg lang en betaal je scheel aan parkeerkosten en moet je vaak nog een end lopen. Dat is de reden dat ik nu 90% van alles via web/internet koopt, dus ik drink geen kopje koffie en eet geen broodje meer in de stad, dat doe ik gewoon lekker thuis en dat scheelt flink in de papieren. Boodschappen worden tegenwoordig thuis bezorgd, waarom nog in zo dure stad wonen, als je nergens meer gebruik van maakt.

  12. RABE

    Ook op het Kanaleneiland is dit een probleem. Veel lege panden en weinig diversiteit.

  13. Eleonora

    100% onze eigen schuld en die van de Grote Winkelboeren: internet internet internet. Ziehier het resultaat. Saaie binnensteden, geen ruimte meer voor creativiteit, verdozing van het landschap door mega-magazijnen, giga-servers, meer uitlaatgassen en fijnstof door transportbedrijven en een extreme toename van afval. Schaam me voor de luie, over-consumerende mensheid. Stom en dom volk zijn we geworden.

  14. JdV

    Geen enkel probleem wat mij betreft. Zo staan er ook veel verouderde kantoorpanden leeg. Na enige tijd corrigeert de markt en komt er vernieuwing. Dat is van alle tijden. Winkelaanbod vetschuift net zoals de vraag naar werkplekkrn. Dat vraagt tijd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).