Lime nieuwe aanbieder van elektrische deelfietsen in Utrecht Lime nieuwe aanbieder van elektrische deelfietsen in Utrecht

Lime nieuwe aanbieder van elektrische deelfietsen in Utrecht

Lime nieuwe aanbieder van elektrische deelfietsen in Utrecht
Foto: Provincie Utrecht
Lime wordt per 1 januari de nieuwe aanbieder van elektrische deelfietsen in Utrecht. De rood-blauwe Dott-fietsen verdwijnen dan uit het straatbeeld en maken plaats voor de groene e-bikes van Lime. Volgens Provincie Utrecht levert dit voordelen op qua, tarieven en beschikbaarheid en het bereik van de fietsen.

Lime wordt per 1 januari de nieuwe aanbieder van elektrische deelfietsen in Utrecht. De rood-blauwe Dott-fietsen verdwijnen dan uit het straatbeeld en maken plaats voor de groene e-bikes van Lime. Volgens Provincie Utrecht levert dit voordelen op qua, tarieven en beschikbaarheid en het bereik van de fietsen.

Lime B.V. kwam afgelopen zomer als winnaar uit de selectie van mogelijke aanbieders. Het Amerikaanse bedrijf is al actief in Rotterdam, verschillende Europese steden en ook daarbuiten, zoals in Melbourne (Australië). 

Lime werd onder meer positief beoordeeld op de gps-nauwkeurigheid bij het afsluiten van ritten – de fiets moet binnen het in de app aangewezen parkeergebied staan – en de snelle afhandeling van klachten. Ook de grote actieradius van de e-bikes speelde een rol; reizigers kunnen met één volle accu langere ritten maken.

Meer verbeterpunten

Het deelfietsproject is een gezamenlijk initiatief van de provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht, Bunnik, De Bilt, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Vijfheerenlanden, Woerden en Zeist. Dankzij deze samenwerking kunnen gebruikers de fietsen over de gemeentegrenzen gebruiken.

Daarnaast worden de tarieven aantrekkelijker. Lime rekent drie euro voor twintig minuten, terwijl een ritje met Dott 29 cent per minuut (omgerekend 5,80 euro per 20 minuten) en een starttarief van 1 euro bedraagt.

Ook biedt Lime kortingen aan voor onder meer U-pashouders, op bedrijventerreinen en in wijken met veel sociale huurwoningen. Verder komen er volgens de Provincie Utrecht voldoende fietsen bij ov-knooppunten en bedrijventerreinen te staan.

Deelfietsen

De elektrische deelfietsen worden ingezet om fietsgebruik te stimuleren en het openbaar vervoer aan te vullen. In april kondigde de gemeente Utrecht nog aan dat er per 1 januari 1500 nieuwe deelfietsen bijkomen en dat het gebruik goedkoper moet. 

De vergunning van Dott loopt eind dit jaar af. Het nieuwe project met Lime loopt drie jaar, met een optie tot twee keer een jaar verlenging.

De komende jaren gaan de provincie en de betrokken gemeenten de maatschappelijke bijdrage en de gebruikerservaringen van het deelfietssysteem in kaart brengen.

Gekoppelde berichten

15 Reacties

Reageren
  1. Len

    Dus dan zien we die vanaf nu op de meest willekeurige en desolate plekken liggen als de batterij leeg is. Ik zie ze weleens midden tussen een paar weilanden staan. Gaan die mensen dan echt lopen voor de rest van de route? Heel bijzonder fenomeen.

  2. JdV

    De overheid moet zich niet bemoeoen met de vrije markt.

  3. Willem

    Wordt dus weer een puinhoop.

  4. M.

    @JdV: een vrije markt bestaat niet, vroeger niet, nu niet en ook in de toekomst niet. Markten worden altijd gemanipuleerd, hetzij door overheden, hetzij door ondernemingen en andere organisaties, hetzij door individuen. Overigens gaat het niet om deelfietsen, maar om huurfietsen. In het algemeen dragen ze niet bij aan het fietsersgedrag.

  5. Benassi

    @JdV // De ‘vrije markt’ zoals jij hem benoemt mag natuurlijk niet zomaar ergens deelfietsen plaatsen binnen een gemeente. Een samenwerking is de enige en misschien wel beste manier.

  6. Maarten

    @M. Liever een communistische heilstaat, of niet functionerende socialistische gemeente? Die fietsen dragen nergens aan bij! Maar daarnaast slaat uw argument kant nog wal.

  7. Rottebert Peermans

    9 pleuro per uur voor een fiets??? En dan moet ik ook nog zelf trappen?

  8. waldorff

    Deze ellende ook gezien met huurfietsen/steps enz. in Berlijn. Bedoeling is dat je ze fiets van afhaalpunt A naar B (wat wij ook netjes deden)-maar de praktijk is helaas dat deze fietsen als een soort Japanse Duizendknoop overal en nergens te vinden zijn…
    Ik zou zeggen alleen toestaan onder strenge voorwaarden!

  9. Herman

    Zag de eerste al rondslingeren, blijkbaar valt 1 januari vroeg dit jaar?

  10. P.M.

    E-bikes genoeg in de stad, ik mis vooral de Cargoroo bakfietsen. Die waren superhandig!

  11. HenQie

    Goed, maar het beste was dit natuurlijk gewoon een overheidsinspanning met landelijke dekking. Mobiliteit is een basisrecht, geen speeltje van marktwerking en aandeelhouders.

    Fijn dat de deelfietsen straks eindelijk over de gemeentegrens beschikbaar zijn. Ik maakte veel gebruikt van de TIER/DOTTs om het trage bus/tram OV mee te overbruggen. Zou het liefst ook gewoon weer de deelscooter terug zien, dat is by far de snelste manier om je binnen grootstedelijk Utrecht te verplaatsen 👍🏻

  12. M.

    @Maarten: geen communistische heilstaat, maar binnen een democratische rechtsstaat verantwoordelijke burgers en een daadkrachtige overheid die de burgers waar nodig bijstaat. Eens?

  13. Paardentram

    Kunnen we die deelfietsen en scooters niet samen met alle fatbikes, elektrische steps en andere fietspadmisbruikers collectief verbannen uit de stad? Er is geen stad die beter, leuker en gezelliger wordt van die meuk.

    Graag alleen ouderwetse fietsen! En bring back de paardentram!

  14. Maarten

    @M: Eens, wel graag zonder deelfietsen…

  15. Koel Hoofd

    Dure huurfietsen, 9 euries voor een uur met minimale inspanning jezelf ongezond trappen.
    Voor 56 euro huur je een auto voor 24uur, dat is 2,33 euro/uur.
    Zelfs met het tanken erbij ben je nog goedkoper uit.
    En… hou je nog tijd over om je echt fit te sporten ook.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).