Klanten van het loket Burgerzaken van de gemeente Utrecht kunnen, indien zij vooraf een afspraak hebben gemaakt, per 3 oktober op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur terecht en op donderdagavond tot 21.00 uur. Langskomen zonder afspraak blijft mogelijk op doordeweekse ochtenden tussen 09.00 en 12.00 uur en op donderdagavond tussen 18.00 en 20.00 uur. Inwoners die geen afspraak hebben gemaakt, kunnen doordeweeks na 12.00 uur en op donderdagavond na 20.00 uur echter niet meer terecht bij de balie.
De gemeente Utrecht wil haar dienstverlening moderniseren en verbeteren. Zaken digitaal vanuit huis regelen met de gemeente kan al geruime tijd voor bepaalde producten. Vanuit huis online vast een afspraak maken met Burgerzaken zodat je zonder wachttijd je paspoort kunt aanvragen kan vanaf dit voorjaar. Nu kunnen klanten, die vooraf een afspraak maken, dus op aangepaste openingstijden terecht.
Inwoners die geen afspraak hebben gemaakt krijgen nog wel de mogelijkheid om dat ter plekke alsnog te doen. Hiervoor zijn door de week tussen 12.00 en 15.00 uur extra mensen bij Burgerzaken ingezet. Ook zijn er twee huiskamers ingericht waar mensen via de computer meteen een afspraak kunnen inplannen.
Het loket Burgerzaken biedt steeds meer producten online aan, zoals het doorgeven van een verhuizing of het aanvragen van een uittreksel. Voor sommige producten blijft een bezoek aan de balie echter verplicht. Een paspoort of rijbewijs aanvragen via internet is bijvoorbeeld wettelijk niet mogelijk. Groot voordeel van ‘op afspraak’ is dat de inwoners op een moment dat hen goed uitkomt een afspraak maken om Burgerzaken te bezoeken en dat de wachttijden tot een minimum worden beperkt. Door het aanbieden van verschillende mogelijkheden – met en zonder afspraak of volledig online – wil de gemeente zo goed mogelijk inspelen op de wensen van inwoners. De nieuwe werkwijze en de effecten ervan worden door de gemeente nauwlettend gemonitord.
geen Reacties
ReagerenEr zijn nog geen reacties geplaatst.